1:10 4wd off-road modellen

Hallo allemaal,
Ik ben op het moment wat modellen die ik hier heb staan aan het verkopen, en wil graag een 1:10 vierwiel aangedreven model bestellen.
Nu heb ik hier en daar al op internet gezocht, maar de meningen zijn (zoals altijd natuurlijk) flink verdeeld.

Ik ben begonnen met kijken naar een Tamiya DF-03, tot ik de DB-01 tegenkwam.
Nu ben ik nog verder gaan kijken, en kwam ik onder andere de Kyosho Lazer ZX-5 tegen, en de Associated B44.

Ik rijd zelf wel op een baan (bashen doe ik niet echt aan, ik wil graag mezelf verder gaan orienteren op het afstellen van een auto op onze baan).

Nu weet ik dat de DB-01 een heel leuk wagentje is. Heel degelijk allemaal, maar ik kwam al tegen dat het zeker wel aangeraden werd om een slipper clutch te bestellen en andere shocks. Nu is de DB-01 standaard 200 euro, en dan zouden er nog kosten bij komen om de bovenstaande twee dingen te vervangen.

De ZX-5 zijn de mensen (op buitenlandse fora) heel erg over te spreken, en zouden deze vaak boven de DB-01 verkiezen. Wel zeggen ze dat de auto op sommige plekken wat gevoelig is voor schade. Nu kwam ik via google hier op MBF op een topic uit, waarin gesproken werd dat als je van tandwielen vervangen hield, en je hoorde graag het geluid van een koffiebonen molen dan moest je deze auto hebben. Het lijkt me dat dat wel meevalt toch? Op youtube zag ik een video waarin duidelijk te zien is dat de body zowat het hele chassis afdicht, of heb ik dit mis?
Deze auto is omgerekend ongeveer 205 euro.

De B44 van associated kan ik bijna niets dan goede reacties over vinden. De prijs is weliswaar wat hoger (omgerekend incl. verzenden 280 euro ofzo?), maar het is dan ook wel een auto die in wedstrijden gebruikt wordt, en echt geoptimaliseerd is voor zo goed mogelijke prestaties. Ziet er trouwens ook wel heel stevig uit! Alleen net als de ZX-5 zie ik op foto's open tandwielen. Maakt deze dan geen 'koffiebonen molen' geluid? Een minpuntje vind ik persoonlijk wel dat je er twee saddle packs in moet doen. Dit betekent namelijk dat ik aparte accu's zal moeten kopen, omdat saddle packs niet in mijn traxxas slash kunnen.

Om te beschrijven waar ik op rijdt, de ondergrond is zand/klei, met in de zomer wat stoffig zand. Dus niet indoor op tapijt of op grasmatten.

Nou mijn input zal wel goed zitten denk ik, hopelijk hebben we hier wat experts op het gebied van deze auto's, want ik sta te springen om reacties ;)

p.s. ik ben niet vies van in het buitenland bestellen, dus andere suggesties zijn ook welkom, zolang het maar degelijke merken zijn waar goed aan onderdelen te komen is.

Groetjes
Erik

Laatst bewerkt:
Hey man,
ik heb van de auto's die je noemt alleen rijervaring met de ZX-5.
Deze auto rijdt erg soepel en stabiel; je wijst hem een kant op en hij gaat, niet te stoppen. De vering absorbeert alle hobbels, gaat als een strijkijzer. Gedraagt zich in de lucht ook stabiel.
De geruchten kloppen echter; de tandwielen liggen bloot, zowel in de auto als aan de onderkant. Op klei geen enkel probleem, maar in los zand/stof moet je af en toe stoppen omdat er een steentje in de spur zit.
Er zijn onderkappen te koop om dit te verhelpen (of duct-tape). Wat je typt klopt trouwens; de kap sluit naadloos op het chassis aan. Maar er zitten veel gaten aan de onderkant.
Saddle Packs in de ZX-5? Ja, in de nieuwe Brushless versie. De 'normale' versie accepteert gewoon stickpacks, is goedkoper en, zoals ik al zei, erg snel.
De 20T motor van de normale ZX-5 slijt volgens mij best snel. Wel veel koppel.

De DB01 heb ik wel in mijn handen gehad, een complexe auto, wel snel. Let wel, net als met bijna alle Tamiya's is deze auto alleen snel als je bereid bent fors bij te leggen voor de Hop-Ups; andere merken zouden de opties er standaard al op gooien.

Succes met je keuze.

Bedankt voor je antwoord! Ik zit op dit moment nog te twijfelen tussen de ZX-5 en de DB-01.. Aan de ene kant wil ik de ZX-5 graag, maar net wat je zegt; die openliggende tandwielen spreken mij niet echt aan. Verder lijkt het me een heel leuke auto.

Bij de DB-01 echter, vind ik het jammer dat ik een slipperclutch en andere dempers erbij moet bestellen. Daarmee zou ik al bijna evenveel uitgegeven hebben als wanneer ik een B44 zou kopen, die volgensmij zowel kwalitatief als competitief veel hoger ligt.

Het enige wat me namelijk afschrikt bij de B44 is die saddle packs :(

4 wd buggy's

Hallo allen en met name Lochii,

Ik heb met zo'n beetje alle 4wd buggy's wel gereden (behalve tamiya auto's) op circuits.
De ZX5 en de B44 horend daar ook bij, ik heb momenteel nog steeds een B44 staan.
Van deze 2 zou bij mij toch echt de B44 de voorkeur krijgen.
Superstevige auto die fantastisch rijdt, je kunt hem ook voor minder dan 280 euro krijgen
in het buitenland. De reden dat ik hem beter vindt dan de ZX5 is vanwege het feit dat
de ZX5 te veel flex heeft in het chassis. Zelfs zo veel dat bij hoge grip situaties de spur te ver van het pinion komt en dan sloop je je spur. (meerdere malen zien gebeuren).
Onderdelen verkrijgen van de Asso is in Nederland ook iets makkelijker (RCRacing - Home) bijvoorbeeld heeft bijna alles in zijn pakket zitten.
Dat de tandwielen open zijn heeft bij mij nog nooit geresulteerd in zooi in mijn spur.
De undertray sluit super af bij de B44.
Ik wens je veel suc6 bij de aanschaf van een 4wd buggy~!

Groeten

Hans

Ik denk dat qua prijs/prestatie verhouding de B44 het beste uit de bus komt.
De enige drawback die eraan zit zijn de saddle packs mocht je al bijv stickpack lipo's hebben.

Ik ben sinds (eind) vorig jaar ook lid bij dezelfde club als Hans maar had voordat ik daar geweest was al een DB-01 gekocht.
Mede omdat ik al stickpacks had nog uit de onroad en verder altijd tamiya heb gereden.
Had ik geweten wat ik (zeker in nederland) kwijt zou zijn aan hop-ups had ik beter voor een B44 (of TRF) kunnen gaan.
Eenmaal bij de club het virus goed te pakken gekregen en uiteindelijk ook lipo's aangeschaft wat mijn argument om de accu's die ik had te kunnen gebruiken weer vrij onzinnig maakt achteraf.

En ik baalde ook redelijk toen ik erachter kwam dat er een versie is waar de belangrijkste hop-ups al op zitten: Tamiya America Item #84100 | RC DB01 R Chassis Kit
Daar zit alleen weer geen kap/wielen/banden bij.

hey ik heb het laatste jaar zelf met de pred X1108 gereden .
het is een super sterke wagen en rijd heel goed alleen op de klei banen is het echt zoeken naar een setup.
de B44 heb ik ook mee gereden en is supper alleen wel veel werk aan en als je de optiet wilt zoals antirollbaren die echt wel nodig zijn op astro dan begint deze wel centen te kosten.
nu momenteel ga ik het sezoen 2010 BNK rijden met de yokomo BMAX omdat die auto in vele versies te krijgen is en heel lekker rijd.
en zou aanraden als het ook voor verder door te groeien is op wedstrijden is dat je een wagen zoukt dat je best eens kan kijken met wat er op het BNK gereden word .
en dan staan de durango (veel te duur maar das persoonlijk)en de Bmax momenteel aan kop met aantal rijders die er mee rijden . dan een aantal conversies dan de schumacher en dan pas de asso en de losi's .
en sorry maar al even geen lazer meer gezien nog de tamiya

Hmm dat is een model wat ik nog niet eerder tegengekomen ben, ziet er leuk uit, maar net als de B44; die saddle packs staan me niet echt aan :(
De prijs valt ook erg mee.

En losi? Hun 1:8 buggies zijn iig niet slecht, dus ik vermoed dat hun 1:10 modellen het ook wel goed doen.

XX4 is supergoed maar niet meer te vinden nieuw en is redelijk moeilijk te onderhouden,
XXX4 is niet echt goed, zeker niet vergeleken met andere wagens op de markt, wordt volgens mij ook niet meer nieuw gemaakt.

Ik zou ook voor Yokomo kiezen en Predator als je'm mooi vindt en enkel veel op gras of tapijt rijdt. Durango als je 't geld hebt.

Oké, even een nieuwe lineup over mijn gedachtes nu;

Durango DEX410: Ver buiten mijn budget

AE B44 en Yokomo B-MAX 4: Leuke modellen, alleen de saddlepacks staan me niet aan, omdat ik dan de accu's niet meer in mijn slash zou kunnen gebruiken. Kan het wel overwegen uiteraard. De B44 is trouwen wel echt de max van mijn budget.

DB-01: Heb hier nog niets over gehoord, maar ik vind het jammer dat als je een slipperclutch en andere shocks moet bestellen, je al snel richting hetzelfde bedrag zit als modellen die kwalitatief en competitief hoger zitten.

Kyosho ZX-5: Lijkt me nogsteeds een leuk model, alleen nog wel een beetje twijfel door de mankementjes met de aandrijving die ik her en der lees.

Losi XXX-4: Valt eigenlijk net wat buiten m'n budget.

Dan zal je nog wat moeten sparen vrees ik :-).
Tenzij je een goeie 2de hands kan vinden! En die zijn er zeker!

Als je hardcase lipo saddlepacks koopt, kun je die wel in de Slash gebruiken. (de 2 saddlepacks gewoon achter elkaar in de tray leggen van de slash.)
Met NiMh saddlepacks zal dit niet lukken, omdat die te breed worden met de verbinding.

DB-01: Heb hier nog niets over gehoord, maar ik vind het jammer dat als je een slipperclutch en andere shocks moet bestellen, je al snel richting hetzelfde bedrag zit als modellen die kwalitatief en competitief hoger zitten.

S t e l l a m o d e l s - for RC products!

Compleet met shocks, slipper en nog veel meer: DB-01R

Het nadeel van de competitief hogere modellen is dat ze saddle packs gebruiken :mrgreen:

Maar goed. Je kan een durango hebben en van je sokken gereden worden door een DB-01 gewoon omdat de bestuurder beter is.

Wil je serieus gaan racen zou ik saddle packs overwegen.

@Carno: dat model zal ik vast overheen gekeken hebben, ik zag hem namelijk niet toen ik op stellamodels keek :o

Ik heb net even in de schuur gerommeld, en ik heb van een van mijn oude stickpacks een saddle pack kunnen maken. Echt netjes is hij niet, want ik heb alleen de lipjes die met een puntlas aan de cellen zijn gemaakt aan elkaar kunnen solderen. Losse (nieuwe) klipjes bestellen is voor mij geen optie, want het soldeerbout wat we hier hebben is maar 50W, en dat is niet genoeg om deze klipjes op de cellen te solderen (ik heb het al eerder geprobeerd).

Dat vind ik wel erg kortaf. De durango heeft trouwens ook saddle packs zie ik nu net.

@Klamath: Ik rijd niet (meer) op lipo. Slash rijdt ik weer stock.

mij niet rukken uit de context hé !

Ik spreek toch ook van 2e hands.

Maar nieuw vrees ik dat je met jouw budget en lipo eisen er net niet zal komen.
Toch als je een goeie wagen wilt en geen tamiyabrol (non-TRF)

Back