1/10 touring of 1/12 pancar?

Ik ben nieuw in het onroad en zou graag deze winter onroad rijden. Schijnbaar leer je strakker rijden van onroad.
Ik zou voor een xray wagen gaan, maar ik zou het liefst zo goedkoop mogelijk willen houden kwa onderhoud, afstellen en reserve onderdelen.

Moet je meer investeren in 1/12 dan in 1/10 om deftig te kunnen rijden? Of is het omgekeerd? Ikzelf zou het liefst 1/12 proberen, maar ik denk dat er weinig animo zal zijn voor 1/10. Meeste club races zullen wss 1/10 touring zijn, dus dan sta ik daar met een pancar. En ik denk dat je touringcar wel op iedere onroad circuit kan rijden waar je met een 1/12 beperkter bent.

Mensen die zowel 1/10 als 1/12 gereden hebben mogen hier hun ervaring neerpennen. Dat zal de drempel voor mij waarschijnlijk iets kleiner maken.

1/12 is echt een leuke klasse. Echter dat die goedkoper is betwijfel ik zeer sterk.
1/10 Touring is bij mijn weten het bekenste hier in belgie, en ik kom weinig tot nooit in een seizoen een 1/12 tegen. Met 1/10 touring heb je weer het goede dat je ook tijdens de zomer als het weer meezit je ook kan gaan rijden op buitencircuits wat met een 1/12 niet echt zal gaan.
Al eens gedacht aan een pro10 ?
Welke circuits wil je gaan rijden ?

Roeselare is denk ik het dichtste voor me. Ik woon tegen Aalter dus geen idee welke onroad circuits in de buurt liggen. Deze winter rijden we indoor bij Lovan Rc.
Is pro10 populair dan?

pro10 kom je wel eens tegen op de grotere buitencircuits, maar voor roeselare zou ik toch gaan voor een 1/10 touring.
Ik ben niet echt goe in aarderijkskune maar bredene en zwevegem liggen die in u buurt ?

Idd SSI gewoon voor een 1/10 touring gaan, super leuke klasse :)
De pro 10 lijkt me ook wel wat, die karren gaan loeihard :$

1/12 ben je idd beperkter :$

Juist ja, Bredene en zwevegem liggen hier ook wel ergens in de buurt. Zijn er in Oost-Vlaanderen onroad circuits?

Ik ben echt een leek in onroad. Ik wil gewoon strakkere lijnen leren rijden :p Leercurve mag stijl zijn, maar wat animo in de klasse is wel leuk zo dat ik hier en daar toch eens een wedstrijd kan meerijden.
Gaat 17.5T een beetje hard in Touring? Of beter 10.5T nemen?

Voor zwevegem en bredene ABSOLUUT de 17.5T motor. Bredene is een klein technisch circuit, vindt het echt geweldig om daar te rijden!
En roeselare de 10.5T vertimed. Echter als je wat onzeker bent toch nog gaan voor de 17.5T . Met deze motor leer je heel goed en makkelijk mooie lijnen rijden. Heeft weinig power onderin maar de top is vrij aardig

Of anders de 10.5T en beginnen met zero vertiming.

Gade wedstrijden rijden ?

Laatst bewerkt:
1/8 offroad wedstrijden zijn mijn hoofdding eh. In de zomer doe ik af en toe een 1/10 offroad wedstrijd en in de winter ben ik wel van plan om het lovan club kampioenschap mee te rijden. Alléja alle wedstrijden kan ik toch ni meedoen door school.
Ik ga meer vrij trainen dan wedstrijden rijden denk ik.

Zelf rijd ik beide klasses, zowel outdoor (1:10) als indoor (beide). Persoonlijk vind ik 1:12 geweldig, en is dat helemaal mijn ding. Er wordt ook wel eens geroepen dat 1:12 de "koningsklasse" is. En wanneer je dat kunt, kun je alles rijden. Of dat zo is weet ik niet. Wel heb ik rijders erg veel progressie zien maken nadat ze 1:12 zijn gaan rijden. Je leert er niet alleen beter van rijden, maar ook weer meer afstellen, en omgaan met je auto. De aanschaf van een 1:12 is relatief goedkoop. Nadeel is alleen dat je banden veel harder slijten dan een 1:10, en je daar dus veel van nodig hebt. Maar tegenwoordig heeft Shepherd, Xceed en Ennetie goedkope en goede versies op de markt.

1:10 binnen is toch anders. In mijn ogen als je een fout maakt zit je al heel snel op een balk. Alle binnenbanen zijn (te) krap, en daardoor heel moeilijk om hier goed rond te komen. Er wordt dus zeker indoor veel meer schade gereden dan outdoor. Ook is het rijden een stuk moeilijker doordat het zo krap is, maar moet je daarmee vaak wel heel "hoekig" rijden, wat je buiten niet hoeft. Als je je deze hoekige rijstijl aanleert, kun je buiten nog wel eens problemen hebben met "rustig" en vloeiend rijden.

Al met al denk ik dat 1:12 een stuk moeilijker is dan 1:10, maar dat je er wel meer van leert. Alleen past dat bij jou?

Wat moet je nou kiezen? Het geen wat jou het beste aan staat, wat voor jou het leukst lijkt. Wat heb je al liggen? Waar kun je het meest van gebruiken? Zeker bij 1:12 heb je veel "andere" dingen nodig, een kleinere servo, soms ander gereedschap (bij de Xray niet). Kijk ook eens wat mensen om je heen gaan doen, en hoe de populatie op de club is.

Succes!

Groet Robert

Bedankt voor de uitgebreide post Robert. Ik heb zelf nog wat rondgekeken op het internet, maar 1/12 wordt amper gereden hier in de buurt. Het zal dan waarschijnlijk een T3 worden. Ken nog wat mensen die touring rijden dus dan is het wel leuk om eens samen te gaan rijden.

Ik ben die stef :D
En ze hebben mij zo zot gekregen om ook onroad te gaan rijden:grin: en ben ook aan het zien naar de T3 of de T3r.

Back