1:100 LPG Chaconia

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Neptunus, 19 sep 2012.

  1. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Niet zo heel moeilijk Jan. Bij meerdere dezelfde dingen, ga ik al snel met een mal werken. In dit geval dus ook.

    Ik heb een buisje met een grotere diameter, waar deze 3mm buis net in past, genomen en die op goede lengte, met rechte randen afgesneden. Daarna een buisje van 3mm erin en mooi rond de rand van het grotere buisje afsnijden. Daarna opmeten om te zien of het wel goed is.
    Zoals je ziet hebben deze buisjes ook allemaal 2 kleine gaatjes, dat is voor een "lus" van staaldraad. In het echt is dit soms een volledig plaatje, soms gewoon geplooide staalstang. Op Chaconia was het gelukkig gewoon staal stang, dus kon ik staaldraad gebruiken. Het doel van dit plaatje of de stalen stang is om het meertouw beneden te houden. Normaal worden er twee lussen (in 8-vorm patroon) onder dit plaatje gestoken en wordt er daarna boven het plaatje verder gegaan met 8-vormen.
    Deze gaatjes heb ik dus ook gewoon in mijn "mal" geboord en dan door de mal in de kleine buisjes voor de bolders. Daarna gewoon staaldraad rond een naald ofzo getrokken en die mooi in de gaatjes gepast.

    Hier is een foto van een van de bolders van Chaconia voor verduidelijking. Jammer genoeg zit er nog geen touw rond.

    [​IMG]

    Als ik minder hoogte nodig heb, van 0.5mm tot 2mm gebruik ik een stuk plasticard van die dikte, boor er een 3mm gat in (of kleiner naar gelang de nodige diameter van het buisje of staafje, stop er dan het buisje of staafje in.
    Zorg dat ze mooi gelijk komen aan 1 kant en snij ze dan af aan de andere kant. Om het mooi recht te maken, schuur of vijl ik ze volledig vlak met het stukje plasticard.

    Als het niet helemaal duidelijk is, laat maar weten, ik denk dat ik de "mallen" nog wel liggen heb, dan neem ik wel even een paar foto's van het proces.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik ken je dek indeling niet, maar kan het zijn dat de meertros onder zo'n oog door en langs de bolder naar een verhaalkop loopt?
    Na het doorhalen wordt dan met een hulp"touwtje" aan zo'n oog en op de meertros een soort "borg" gezet.
    Daarna kan de tros los van de verhaalkop en op een normale manier op de bolder worden bezet.
    Waarna dat hulp lijntje kan worden losgemaakt.
     
  3. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    dankje!

    ik heb zelf niet de matrialen om een mal te maken, dus zal ze allemaal per stuk moeten maken.
    en zo moeten ze er bij mij uit gaan zien
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Jan
     
  4. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Hallo Jan,

    dat weet ik zo niet. Misschien is het woord "mal" niet echt juist gebruikt hier. Ik heb de meeste dingen op een Engels forum en uit Engelse boeken geleerd, daar wordt het woord "Jig" gebruikt, wat niet echt hetzelfde is als een "mold" wat eigenlijk een mal is.
    Het enige materiaal dat jij (en ik dus) nodig hebt is een buisje van een iets grotere diameter dan de originele bolder diameter.
    Hier zijn alvast een paar foto's van hoe ik het nu eigenlijk deed (1 foto zegt meer dan 1000 woorden).

    Dit is de uiteindelijke "jig"

    [​IMG]

    En dit is de jig met de (groen aan de zijkant) ballardbuis erin. Daarna markeer je met een naald door die twee gaatjes, waar de draad door moet (of boor je gelijk de gaatjes) en daarna snijdt je de bollard op lengte af. Zorg uiteraard wel dat de bollard en de jig aan een kant echt mooi gelijk komen. Ik denk dat ik in het begin zelfs een stukje plasticard aan de ene kant gelijmd had, zodat ik de bollard er niet te ver kon door steken. Dat stukje moet met de tijd wel verdwenen zijn aangezien dit ondertussen een jaar of twee geleden is.

    [​IMG]

    Je hebt voor dit soort "mal" dus niet echt gietmateriaal ofzo nodig. Het volstaat om gewoon een buisje met grotere diameter te hebben.
    Zie ik het juist en heeft jouw sleper van die "uitstaande" bolders? Dit kun je uiteraard nog steeds met een mal doen, gewoon de hoek even aanpassen. Die uitstaande bolders hebben dezelfde functie als die plaatjes, ze vermijden dat je meertouw omhoog kruipt en uiteindelijk van de bolder glijdt.
     
  5. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Harm, ik had je suggestie niet gezien. Inderdaad lopen de touwen naar een verhaalkop. Het oog waar de stopper (het "hulptouwtje", die de kracht van de verhaalkop op de bolder overzet) zit echter op de bodemplaat van de bolder en niet op de bolder zelf. Er is dus nog een extra oog op die bodemplaat voor deze stopper. Voor een gewoon meertouw wordt een touw (eigenlijk twee touwen) gebruikt, voor een staalkabel wordt een ketting als stopper gebruikt. Eens de 8-vormige lussen rond de bolders zit kun je de stopper loslaten en zit de kracht op de bolder. Dan kun je de verhaalkop gebruiken voor het volgende touw.
    Voor deze procedure bestaan uiteraard een bergje regels om ongelukken en losgerukt bolders te vermijden. Vandaar ook dat de stopper op de bodemplaat moet en niet op de bolder (hij zou eruitgerukt kunnen worden).
     
  6. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    En hier is dan een foto van een "volledige" bolder, waar je het oog voor de stopper ook ziet. Op de vorige foto zit het net buiten beeld. Zo is er maar één oog, richting overboord omdat de kracht van het meertouw uit die richting komt.
    [​IMG]
     
  7. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Inclusief vis Jan?
     
  8. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    hehe, moest even zoeken naar een Vis op de foto
    en zag hem later boven op de bolder liggen Haha

    verek joh, is haast geen vis meer te noemen, lijkt wel een dinosaurier
    maarja dat heb je met die ouwe schepen he, horen ook oude vissen bij;)

    Jan
     
  9. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    En dan hier de verdere afwerking van enkele stukken. Dit zijn de lieren voor het achterdek. Ze staan op een apart plaatje, met rondom een latje. Dit latje is uit litho en stelt de "drip tray" voor, een extra bescherming voor eventuele hydraulische lekkage. De olie wordt opgevangen onder de lier. Normaal staan de lieren op dek gemonteerd en niet op een aparte plaat, maar aangezien ik de lieren als camouflage gebruik voor een luik boven het roer heb ik dus voor deze optie gekozen. Door dat latje zie je ook niet echt of er een plaat onder zit of niet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is gewoon droog geplaatst om eens te kijken wat waar komt.
     
  10. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    En hier nog een paar details. De ventilatie fans voor de ladingstanks. Soms moet al het gas eruit, soms moet er een ander gas geladen worden. Meestal worden de tanks dan volledig naar atmosfeer lucht gebracht. Dit gebeurt dus met deze fans. Er zijn er twee per tank, elk met stoom verwarming (efficienter om het gas weg te krijgen). De twee afwijkende, met de "uitlaat" aan de zijkant, zijn voor de achterste tank. Dat is een restant van Courcheville aangezien er aan stuurboord een grote tank staat op dat schip. op Chaconia is die tank er niet (en was er ook nooit voor zover ik weet), maar toch staan de fans op dezelfde plek.

    [​IMG]

    En hier is dan de mal die ik gebruik om ladders te maken.
    Opgebouwd uit plasticard. Een bodemplaat en dan 2mm dikke plankjes styreen er haaks op, met telkens 0.5mm ertussen (bij de opbouw van de mal wordt er dus een stukje van 0.5mm aan beide uiteinden tussen gestoken).
    Daarna zet ik de hoek van de uiteindelijke ladder erop (potlood lijn) en plaats ik de tredes in de mal, de lijn volgend. Nadien zet ik er de buitenste lat tegen. Eens de treden aan de zijkant gelijmd zijn, trek ik het geheel er voorzichtig uit en kleef ik de andere zijkant ertegen.
    [​IMG]

    en dan hier zo'n laddertje:
    [​IMG]

    Heb ik een andere hoogte of een andere hoek nodig, dan kan ik dat gewoon aanpassen.

    En hier is nog eens de reddingsboot lier, de ventilatiekoker voor de noodgenerator en een gewone goose neck. De houten delen zijn de "tank domes". De kleintjes worden pompdome genoemd aangezien er 2 pompen opstaan. Het zijn pompen waarvan de electrische motor bovenaan staat en de impeller helemaal beneden. Deze dome staat dus achteraan de tank om zoveel mogelijk vloeistof uit de tank te kunnen halen (het schip wordt ook naar achter getrimd tegen het eind van het lossen).
    De grote tank domes zijn de vapor domes/gas domes, ze zijn meer vooraan geplaatst. Daar zitten de toegangsluiken voor de tank en ook de veiligheidskleppen die bij overdruk openen en het gas weglaat via de ventmasten. Deze houten vormen zijn maar vormgevers, ik heb ze nadien beplaat met litho.
    [​IMG]

    Op sommige LPG tankers worden beide "domes" gecombineerd in een dome per tank, daar zal ik verder niet over uitwijden.
     
  11. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    De ankers zijn ook zelfgemaakt.
    De standaard stukken zijn gevijld uit 2mm dikte styreen. De kleine "verdikking" op het centrum is gesneden uit die doorzichtige plastic van gekleurde A-4 mapjes (achterkant gekleurd, voorkant doorzichtig). De structuur is zoals een echt anker met een pin in het midden om het draaibaar te maken. Ik heb ze "op verplaatsing" gebouwd, dus ik wist niet de preciese hoek die ik nodig had en de echte lengte van de schacht. De afmetingen van zo'n anker zijn op een plan meestal fout.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dan moest ik ook nog de ballast tank ingang luiken maken. Niet bepaald eenvoudig door hun aantal en constructie. Ze zijn verhoogd om de bekende reden van het extra laadvermogen in een kleinere romp.
    Hier zie je dan de basis met enkele test luiken erop. De luiken zelf zijn uit litho en ik heb er de boutjes in geduwd met een naald. Na veel zoeken had ik dan toch een manier om ze allemaal gelijk te maken, zelfs met het juiste aantal boutjes.

    [​IMG]

    En hier zie je dan het ontsnappingluik uit de stuurmachine kamer. Daaronder zijn de ballast vents, die zorgen dat je geen overdruk (bij het ballasten) of onderdruk (bij het ontballasten) krijgt. Verder zorgen ze er ook voor dat er geen water van buitenaf in de ballast tank kan (door een drijvend balletje binnenin) en dat er toch water uit de ballast kan als je er te veel in kiepert.

    [​IMG]
     
  12. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    mooi werk Man!

    blijf dit lekker volgen


    Jan
     
  13. coenvanarkel

    coenvanarkel

    Lid geworden:
    9 feb 2010
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Arkel
    Ziet er weer helemaal top uit!
    Het lijkt groot op de foto's maar de details zijn echt super klein en het is super strak.
    Ik blijf het volgen!

    Mvg. Coen
     
  14. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Bedankt allebei voor de aanmoedigende antwoorden.
    We zijn wel ongeveer aan het eind gekomen van de constructie, waar ik nu dus ongeveer ben. De details zou ik kunnen plaatsen, maar ik moet eerste de (door mij gehaatte/gevreesde) electronica installeren alvorens de details te plaatsen.

    Ik kan nog wel een paar dagen verder met updates, maar heel binnenkort zal het dus eventjes stil liggen.
    Ik heb dus nu alle details in een doosje liggen naast het model. Eens de electronica gedaan is kan ik wel weer relatief snel vooruit.

    Hier zijn dan de ballast ingangsluiken. Tussen de echte basis en het luik is er in realiteit nog een opstaande rand, die is er op het model uiteraard ook, vandaar dat je een schaduw ziet onder de luikjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier zijn er een paar afgewerkte, ze zijn klaar om onder de voorpiek geplaatst te worden. Deze heeft dan ook twee kleine ballast vents aangesloten op zijn zijkant, bij de andere ontbreekt dat.

    [​IMG]
     
  15. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    [​IMG]

    Hier is dan een reddingsvlot dat ook onder de voorpiek staat. Dit is er eentje voor 6 personen, volgens de reglementen dus. Het steuntje is niet echt een succes, daar moet ik dus nog niets op vinden. In essentie hebben reddingsvlotten bijna altijd dezelfde diameter, ook als het er eentje voor 20 personen is. Enkel de lengte lijkt te varieren.
    Het is gemaakt uit een 5mm styreen staaf. In twee gesneden in de lengte richting. Daarna vier stripjes evergreen van 1mm breed (dat ik met een mes nog iets smaller gesneden heb) over de ronde zijde van beide halve staafjes.
    Dan de stripjes bijgesneden om mooi gelijk te zijn met het vlakke deel van de halve staafjes. Daarna een 0.5mm plaatje tussen beide halve staafjes en dan afvijlen aan de hoeken.

    En dan kwam er nog iets moeilijk aan. De ankerlier (windlass in het Engels). Ik had al enkele pogingen ondernomen om een tandwiel te maken, maar allemaal draaiden ze uit op niks. Tot ik op het idee kwam om terug een stukje evergreen te gebruiken. Ditmaal een bord met "metaal structuur".
    Hier is alvast een voorsmaakje. Dit is wat ze in het Engels een "gypsy wheel" noemen.
    [​IMG]
     
  16. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    mooi werk man!

    wordt wel wat, een prachtig schip:D

    Jan
     
  17. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hey Neptunus,

    Hoe maak jij van die mooie foto's zo dichtbij? Ik heb ook zulke kleine details maar kan er nooit een foto van maken.

    Gr.
    Pim
     
  18. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Goede camera met goede macro-stand, en extern aanlichten ipv de ingebouwde flitser, gok ik.
     
  19. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Hallo Pim,

    ja een macrostand op de camera helpt natuurlijk. Het is een Nikon D70, een oud bakje ondertussen, maar hij doet het wel. Externe lichten gebruik ik niet (toch niet bewust ;) ), enkel de ingebouwde flitser.
     
  20. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Scherpstelpunt instellen van de camera en dan op het detail scherpstellen.
     

Deel Deze Pagina