1/3.5 schaal Fokker D-VIII

• Topicstarter Topicstarter Teus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Na Ralf zijn weegresultaten gelezen te hebben zelf ook nieuwsgierig geworden:

Romp incl. landingsgestel tussenvleugel en geheel staartstuk 4900gr.
Motor incl uitlaat 2300gr.
Electronica/besturing 800gr.
Vleugel 3500gr. ???? (dit is een schatting moet hem nog bouwen)
Vergeten items 1000gr. (pop/dummy enz.)

12.500gr. :D :D als dit gaat lukken natuurlijk!

Gr. Teus

Gisteren aan het tekenen (profili) geweest om de vleugel ribben te maken voor het middenstuk wat vast op de romp blijft zitten. Gelijk maar uitgezaagd en even ruw in elkaar gezet om te zien of het past :D

Morgen eerst weer wat hout erbij halen en dan afmonteren. Dan kan de aluminium voorlijst ook vervangen worden door een houten :?

Gr. Teus

Vleugel_middenstuk-ruwbouw.jpg

:music:

8) m'n verlate kerstcadeau is binnen, een duitser in schaal 1/3.5 van AH-Design. Dit geeft weer wat zin om te bouwen na een weekje ziek zijn.

piloot-1.jpg

Was gisteren juist weer begonnen om het middenstuk van de vleugel in elkaar te lijmen. verder zijn alle ribben voor de twee opsteektippen ook al gereed dus het gaat de aankomende tijd hopelijk weer een beetje vlotten :roll:

Gelijk een mooie gelegenheid om even te passen.
piloot-2.jpg

jacques zei:
Dit is wel een Fokker D-7 ipv een Fokker D-8 :D

Moet je toch even het verhaal lezen en doorbladeren Jacques :wink: Dan ga je vanzelf een vleugel missen t.o.v. een D-VII :?

Inderdaad verderop wordt het in eens een D-8 ;-)

Wel een mooi project Teus ;-)

Ik heb ook nog een D-8 op de bouwplank staan,
Ik blijf alleen hangen bij het maken van de vleugel steunen.
Altijd zo een .... klusje dat buigen van verenstaal ;-)

Vandaag het vleugelmiddenstuk afgemaakt, dit is nu in zoverre gereed dat hij alleen nog beplankt hoeft te worden. En van de week gaan we de bevestigingspunten maken zodat hij gemonteerd kan worden.

middenstuk-vleugel_gereed.jpg

Even een vraagje,

De as die ik wil gebruiken voor de wielen is nu van staal 10mm, en weegt 360gr. Best wel zwaar dus. :evil:

Nu kreeg ik de ingeving :idea: , waarom gebruik ik geen koolstof buis van 10mm met een binnendiameter van 7,5mm :?:

Heeft iemand ervaring of ik dit evengoed als as kan gebruiken? Het scheelt al gauw een 300 gram denk ik :?: En het kost per 82,5cm maar een kleine €7,50 8)

Gr. Teus

Ha Teus.

Zou wel kunnen, MAAR!!! vul de uiteinden wel met een rond houtje.
Anders knijp je de boel fijn.
En eigenlijk moet je hiervoor geweven koolstof buis voor hebben.
Succes verder.

Groeten Han.

Ha Teus,

weet niet hoor...

Zou zelf geen koolstof als as gebruiken, gewichtsbeparing kan wel veel zijn maar misschien kun je beter aluminium of een alu-legering nemen.
Koolstof is erg stijf en sterk, maar bij een puntbelasting (bv. tik) kan er een zwakke plek ontstaan die eerdaags de geest geeft.
Bij een landingsgestel kun je zoiets wel verwachten
(Bij het windsurfen vroeger braken de eerste koolstofmasten ook vaak, :| later is daartoe carbon toegevoegd wat het geheel een beetje 'elastischer' maakt)
Op mijn Strutter zitten ook 2 stuks 10mm Alu-as, de 1/3 Camel heeft 2 stalen pijpjes rond 10x1.5mm beiden afgeveerd met bungee-elastiek
Zou op zoek gaan naar een stukje rond 10mm Alu als je het licht wilt hebben :bye:

Groeten, Ralf

strutter zei:
later is daartoe carbon toegevoegd wat het geheel een beetje 'elastischer' maakt

Gelijk maar even op Carbon staven/buizen gezocht en dit lijkt mij sterker.

Er is vast wel iemand die weet of Carbon buis sterker is als Koolstof buis :?:

@ Ralf: Ik denk dat ik het zowiezo ga proberen daar ik geen puntbelasting verwacht op de as, hij hangt puur in de elastieken en dus goed geveerd wat de klappen e.v.t. moet opvangen. De gewichtsbesparing is vrij groot (ruim 300gr.), zonde om dat te laten liggen denk ik.

Teus.

jacques zei:
Ik heb ook nog een D-8 op de bouwplank staan,

Wel afmaken Jaques, ik kan e.v.t. wel wat hulp :P gebruiken tegen de pup's en camel's enz. van o.a. Ralf, Jan en Frank :wink:

P.s.

Welke schaal is hij :?:

Teus.

hoi teus

voor de wiel as kan je ook een rvs buis met 0,3 mm wandsterkte gebruiken en hier dan een koolstofbuis in schuiven dit is behoorlijk sterk en licht.

gr. jacques

jacques.1 zei:
voor de wiel as kan je ook een rvs buis met 0,3 mm wandsterkte gebruiken en hier dan een koolstofbuis in schuiven dit is behoorlijk sterk en licht.

Ook een goei tip,

Bedankt Jaques,

Afgelopen week de rechtervleugeltip gemaakt, en kon het niet nalaten om even te passen :P

even-passen.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back