1.3 of 5.8Ghz?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door jarno1997, 2 apr 2016.

  1. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    Hoi,

    Ik ben van plan om een Bixler 3 (de kit heb ik al) uit te rusten met FPV gear. Nu heb ik begrepen dat je met 1.3Ghz meer range haalt dan met 5.8Ghz, maar je bij 1.3Ghz grotere antennes nodig hebt (als je cloverleafs gebruikt).

    Ik ben van plan om rustige FPV vluchten te maken, maar niet erg ver. Ik ben niet van plan om meerdere kilometers van mij vandaan te vliegen. De zender die ik wil gaan gebruiken, is mijn Turnigy i10 10 kanaals zender op 2.4Ghz. Indien mogelijk zou ik graag EZUHF gebruiken, maar ik heb geen idee of ik dat op deze zender kan aansluiten omdat de trainer poort een soort 3.5mm jack aansluiting lijkt te zijn.

    Wat vooral mijn vraag is; raden jullie me aan om voor 1.3 of 5.8Ghz te gaan?
    Ik heb al flink rond gezocht en al verschillende video zenders en ontvangers gevonden. Bij Hobbyking kun je bijvoorbeeld al erg makkelijk en goedkoop aan 600mW 5.8Ghz komen, maar voor 1.3Ghz moet je al elders gaan zoeken. Ik weet niet hoe het met douane zit als je iets uit Spanje laat komen, maar bij electronicarc heb je bijvoorbeeld deze:
    http://electronicarc.com/catalogo/p...d=370&osCsid=5ccd2cb2c2fa85fee719fb86134f636d
    en deze:
    http://electronicarc.com/catalogo/p...d=413&osCsid=5ccd2cb2c2fa85fee719fb86134f636d
    Iemand die ervaring heeft met deze sets?

    Ik weet dat op 5.8Ghz ImmersionRC erg bekend is, maar welk merk er voor 1.3Ghz gebruikt word kan ik nergens vinden. Natuurlijk ben ik ook van plan om cloverleaf antennes te gebruiken.
     
  2. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Ik ben zelf een beginner met FPV, heb net mijn eerste set besteld.

    Was ruim een jaar geleden al van plan FPV te gaan vliegen (fixet-wing) en naar wat onderzoek had ik het idee dat ik 1.3Ghz moest hebben omdat het groter bereik heeft.

    Ik heb het een tijd laten liggen, eigenlijk niet meer veel dingen bekeken en gelezen over FPV maar heb vorige week de draad weer op gepakt. Naar wat nieuw onderzoek is mijn idee nu dat ik zo simpel mogelijk moet beginnen, er zijn gewoon te veel dingen die je moet leren en aan zult moeten wennen. Ver weg vliegen zie ik voorlopig niet gebeuren, het heeft geen zin en veel te veel risico. Eerst maar eens een tijdje boven mijn vertrouwde veld vliegen. Ervaring op doen met de nieuwe manier van vliegen, oriëntatie etc.

    Ook kwam ik dit tegen en is wel leuk om te lezen: Top 10 things I wish I'd paid attention to when getting started in FPV.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1567954


    2.8Ghz is denk ik wat goedkoper en eenvoudiger in gebruik, meer populair dus sneller en constant verbeterde producten. Werkt gewoon met je 2.4 zender, je hebt niets extra nodig.

    Ik heb net dit bij Hobbyking in de sale deze dingen gekocht:

    8 inch 800 x 480 TFT LCD HD FPV Monitor with Backlight Fieldview 888 (EU Warehouse) € 76.94

    Quanum FPV Bundle Set with 600TVL Camera, 600mW Transmitter and 40CH Diversity Receiver € 50,54

    (de FR632 lijkt een redelijk populaire reciever, 40 channel met raceband compatible, de losse reciever was o.a. bij banggood uitverkocht dus heb daarom maar deze set gekocht. Ik ben echter wel van plan om nog een andere 200mW transmitter te kopen want 600mW lijkt me wat te veel van het goede)

    Een andere goedkope en populaire reciever is momenteel deze Quanum voor 3 tientjes:

    Quanum Auto Scan 5.8Ghz FPV Receiver (EU Warehouse)

    Verder heb ik deze filter gekocht die goed zou moeten werken, zit geloof ik ook altijd bij immersion spullen:

    FatShark Filtered FPV Transmitter Power Supply (2S/3S/4S) € 7,20

    Wat ik verder nog wil bestellen zijn deze:

    Aomway 5.8GHz FPV 4 Leaf Clover AV Transmission RHCP Antenna 1 Pair Blue Red € 13,38
    en waarschijnlijk een patch antenne voor de diversity reciever.

    De kosten zijn dus redelijk, het 8" scherm is echt goede kwaliteit en lijkt me ideaal. Een bril gaat het voor mij denk ik niet worden daar ik met 1 oog bijna niets zie.

    De instap is dus redelijk betaalbaar, mocht ik later wat verder weg willen vliegen kan ik altijd nog een extra 1.3ghz set bij kopen, over het algemeen blijf je dan denk ik toch altijd ernaast nog gebruik maken van een basis 5,8ghz systeem.

    Ik heb vrij veel (te veel) modellen, dus wil toch meerder airframes met FPV uit gaan proberen. Waarschijnlijk koop ik dus nog wel wat dingen bij binnenkort als de eerste vluchten goed verlopen.


    Anyway, dat waren een paar voorbeelden van mijzelf als verse starter.. misschien heb je er toch iets aan.
    Ben benieuwd wat de wat meer ervaren FPV'ers er over te zeggen hebben!
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2016
  3. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Het korte antwoord is:
    Goede antennes, dus niet het goedkope spul.

    5.8Ghz met 200mw met goede antennes, is meer dan zat voor enkele kilometers. Voeg daar een helical met een divercity ontvanger aan toe en je bent klaar.

    Officieel mag je maar 25mw.
    Om over 1.3G maar te zwijgen.

    Ik vraag me af wat je dan gelezen hebt, want dit had je dan ook moeten vinden.

    Houd het legaal is het even kan, dus met spotter.

    Succes.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2016
  4. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    @Justapoke

    Bedankt voor je reactie!
    Op die site ga ik inderdaad eens goed lezen. Leuk dat je ook met FPV begint.

    Dit wist ik inderdaad al, maar als je hier een beetje rondkijkt op het forum en al die mensen ziet die op 5.8 boven de 25mW vliegen of op 1.3Ghz vliegen... ik geloof niet dat iedereen hier een vergunning voor heeft.

    Ik heb al vaak genoeg over mensen gehoord die het voor anderen verpesten, waardoor regels nog strenger worden. Dit wil ik absoluut vermijden.

    Maar wat is (ongeveer) de range die ik me bij 25mW met goede cloverleafs moet voorstellen?


    EDIT:

    Waar ik ook naar zit te kijken:
    Hobbyking verkoopt receivers met een uitstekend draadje die je kan doorknippen waardoor je zendvermogen van 25mW naar 200mW of 600mW gaat (er is een 25/200 en een 25/600mW versie van). Als je daar een schakelaartje op soldeert kun je schakelen tussen 2 zendvermogens. Als ik dan een keer in een groot leeg weiland ben waar binnen een aantal kilometers verder niks is kan het geen kwaad om even die schakelaar om te zetten om een beter ontvangst en meer bereik te hebben.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2016
  5. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Met een 2.4 RC zender ga je sowieso niet zo ver komen dus dan is 5.8 meer dan zat.
    Kleine antennes idd. Videospul is vaak ook net wat compacter en de markt is groter.
    Beeldkwaliteit is net wat beter dan 1.3 maar 1.3 kan beter overweg met obstakels. Dus dat is eerder een keuze dan afstand.

    Vliegen op legale vermogens kan maar ook al mag het eigenlijk niet,vliegen op hogere vermogens geeft nou eenmaal meer zekerheid voor behoud van beeld dus persoonlijk ligt daar een stukje veiligheidheid boven de andere regeltjes.
    Niemand die er (momenteel) last van heeft. Die vermogens van ons zijn echt minimaal als je het vergelijkt met bv radio/tv zenders.
    200/600mW is dan wel weer meer dan zat. Meer heb je echt niet nodig. Dit gaat namelijk ook weer ten koste van de gevoeligheid op je RC ontvanger of interferentie op andere systemen.

    10km op 5.8 haal je best snel met goede antennes (en het weer moet een beetje meezitten, lage(re) luchtvochtigheid)

    1.3 is ook redelijk druk bezet dus snel last van storingen uit de omgeving.
    Daar ook geen hoge vermogens gebruiken.
    Je komt op 1.3 wel al snel 2x zover als op 5.8, antennes zijn makkelijker goed/zelf te maken maar cloverleafs zijn vrij groot ja.

    5.8/2.4/1.3
    [​IMG]


    2.4 video kan ook maar dan moet je op 35Mhz gaan vliegen maar ben je net zo beperkt op RC range of UHF waar je eigenlijk ook een radio licentie voor nodig hebt.
    Qua eigenschappen hangt het tussen 5.8 en 1.3 in maar 2.4 is erg druk bezet in NL dus je ontvangst kan soms behoorlijk beperkt zijn.

    En idd goede antennes draait het voornamelijk om.
    Goedkope chineesjes beter niet gebruiken. In het slechtste geval kan zelfs je video zender daardoor stuk gaan.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2016
  6. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    @DennisK, bedankt voor de tips en de duidelijkheid :)

    Ik denk inderdaad dat ik gewoon voor ImmersionRC 5.8Ghz 600mW ga. Denk je dat ik het beste een diversity receiver kan pakken of heb ik (met goede cloverleafs) genoeg aan een UNO? 10km is echt al ver, ik denk dat ik zelden 1km van me vandaan ga vliegen. De 600mW is dan echt gewoon voor de zekerheid.

    De enige ervaring die ik tot nu toe heb met FPV was een 200mW Boscam setje die ik via het forum heb gekocht. Die zat toen onder mijn Phantom 2. De cloverleaf van de VTX (goedkope chinees) maakte sluiting. Dit heb ik achteraf opgelost, maar waarschijnlijk was de VTX toen al doorgebrand want de range was hooguit 20 meter.

    Ik wil aan het eind van deze maand in één keer alles bestellen. Als video bril pak ik een Quanum v2, omdat ik een Fatshark erg duur vind.

    Ik twijfel alleen nog of ik de receiver en accu op een tripod hang (met eventueel nog een los scherm eraan) of het gewoon simpel houd en de accu en receiver aan de bril hang.
     
  7. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Duo is niet perse nodig. Wel handig. Maar kost een hoop extra.
    Als je dan toch je vrx aan de bril wilt knopen dan beter misschien toch 2e hands Fatshark kopen met 5.8vrx (nexwave) module.

    Voor signaal is op een tripod beter. Vrijstaand en vaak wat hoger (als je gaat zitten)
    Vaak draai je ook je hoofd onbewust weg en kan dit soms wat ten nadele werken.
    Al is een richtantenne op de bril ook wel mogelijk maar dan ook alleen voor verder weg. Anders blijf je bijsturen.

    5.8 is een mooi systeem om mee te beginnen. Vaak veel minder gedoe met andere elektronica. Interferentie storingen op bekabeling e.d.

    Antennes. Fatshark/irc of bij 1 of ander nntb vaag persoon op MBF ;)
     
  8. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    Ik was inderdaad van plan om je eind deze maand even een berichtje te sturen :)
     
  9. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    Ik wil in de Bixler meerdere (waarschijnlijk 3) camera's plaatsen met een video switch. Ik wil ook kunnen opnemen, maar Mobius' of Runcam's oid hebben allemaal latency op de live video feed wat ik dus niet wil. 3 FPV+3 gewone cam's is een beetje te veel van het goede (en bovendien veel te duur), maar is het misschien een goed idee om wat betere FPV cam's te gebruiken (tussen de 700 en 900TVL bijvoorbeeld) en dan in het toestel zelf een DVR inbouwen? Wel achter de video switch natuurlijk zodat ik gewoon opneem wat ik zelf zie.

    Of denken jullie dat de latency van dit soort camera's te verwaarlozen is zolang je niet met mini quads tussen de bomen duikt?

    Hobbyking heeft nu namelijk nog een andere camera, de Foxeer legend welke opneemt met 1080p en 60fps. Voor het geld (81 euro dacht ik) vind je volgens mij geen FPV cam die in de buurt komt van die kwaliteit.
     
  10. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Fpv cam voor fpv is de beste oplossing.
    Niet alleen latency maar ook omgaan met licht/donker situaties is heel anders.
    600TVL (runcam) bij www.securitycamera2000.com is een goede.
    Met of zonder IR filter, maakt niet gek veel uit. Met is beter bij daglicht, zonder beter bij weinig licht.

    Dus kijken via FPV cam. Opnemen op de grond (wederom een reden om bv een nieuwere Fatshark te nemen)
    En een mobius ofzo erbij plakken om stoorvrij HD op te nemen.

    Maak het jezelf in het begin zeker niet te moeilijk, je zult waarschijnlijk al genoeg problemen tegen komen.
    Een FPV camera op een "pan" servo 180 graden ofzo (vliegtuig) is meer dan zat.
    Wil je op een quad de andere kant op kijken dan trekt je maar even aan je Yaw knuppel.
     
  11. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    @DennisK

    Weer bedankt voor de hulp!

    Ik ga het inderdaad simpeler houden. Ik denk dat ik een vaste FPV cam (waarschijnlijk die Runcam) in de neus of canopy plak en dan hang ik onder het vliegtuig een simpele pan tilt met een Mobius oid om op te nemen. Dan wil ik wel nog steeds een video switch gebruiken om de cam die eronder hangt te richten, zodat ik weet wat ik opneem.

    Het punt is dat ik vantevoren moet weten wat ik eronder hang. Als ik de romp eenmaal dicht heb gelijmd gaat dat namelijk erg moeilijk worden.
     
  12. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Bixler 1.1
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2016
  13. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    Dat ziet er goed uit! Ik ben dus ook opzoek naar een pan/tilt (ofja, alleen horizontaal draaien dan) die je niet zo duidelijk ziet zitten. Ik wil het namelijk een beetje mooi houden

    EDIT:

    Of de standaard van de Runcam gewoon op een servo schroeven.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2016
  14. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Dit is de gewone 600TVL zonder filter.

    Neem ook een 2.8mm lens.
    View over de vleugel is dacht ik nog met 3.6mm

    [​IMG]

    Links 3.6 rechts 2.8mm
     
  15. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    Dat is inderdaad een groter verschil dan ik gedacht had... is die Bixler van jou? Ziet er echt heel goed uit allemaal :)

    Weet je ook toevallig welke OSD dat is?
     
  16. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ja.

    Remzibi OSD uit polen.
     
  17. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    Dat is een hele mooie OSD voor dat geld. Eindelijk eentje met GPS, zonder er meteen meer dan €100 aan uit te moeten geven.
     
  18. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Geen idee wat een Remzibi kost, maar als je een goedkope OSD zoekt dan is MinimOSD misschien ook wel wat. De OSD kost maar $8 incl. verzending (eBay) en een bijpassende GPS iets van $10. Je bent dan onder de $20 al klaar. De Software is openbaar en is volledig aan te passen en er is een Java app beschikbaar voor als je liever niet programmeert.

    Martin
     
  19. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    MinimOsd en alleen een GPS gaat niet werken, de osd moet worden aangestuurd door een ArduPilot of een Naza.
     
  20. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    Het probleem is vooral dat ik nogal veel vraag van de OSD. De informatie die ik graag zou hebben zijn:
    -aantal Ah dat ik verbruik.
    -totaal mah dat ik al verbruikt heb.
    -altitude.
    -snelheid.
    -totaal afgelegde afstand.
    -afstand tot "home".
    -een pijltje die naar "home" wijst.
    -voltage van de accu.

    Ik heb nog een paar OSD's gevonden:
    -Skylark Tiny OSD III
    -Feiyu Tech Fy 41AP Lite (met autopilot voor return to launch etc.)
    -Arkbird v3.1020 (met autopilot voor return to launch etc.)
    -Skylark Trace OSD v4.0

    Iemand ervaring met een van deze OSD's?

    Autopilot met return to launch en flight stabilization etc vind ik een leuke toevoeging, maar het hoeft niet perse. Deze OSD's zijn rond de €100, behalve de Tiny OSD III die bij Banggood 70 euro kost.
     

Deel Deze Pagina