1/35 PT-169

Toen Italeri in 2012 de 1/35 PT-109 kit uitbracht heb ik deze meteen gekocht maar de doos heeft tot voor kort stof liggen vergaren. Ik voelde er niet voor om de zoveelste PT-109 te bouwen in de toch wat saaie egale kleur groen en wist ook niet echt wat ik er dan wel van ging maken. Heb onlangs toch de knoop maar doorgehakt en heb besloten PT-169 na te bouwen in haar vroege zebra streep camouflage kleuren. Dit camouflage patroon stond ook bekend onder de naam "Adaptor scheme". Dit patroon is slechts korte tijd op een aantal Elco boten van Ron 10 uitgeprobeerd maar werd na korte tijd weer geschrapt omdat het aanbrengen/onderhoud ervan veel te arbeidsintensief was en ook omdat de zebra strepen bepaald niet naadloos opgingen in de jungle omgeving die vaak kenmerkend was voor de PT-boot ligplaatsen in de Pacific . Wel is het patroon ook nog op een stel Higgins PT-boten in de Middellandse Zee toegepast.

In het verleden waren er nog zebra paintmasks voor 1/72 en 1/35 modellen verkrijgbaar maar al mijn pogingen om er een te bemachtigen zijn op niets uitgelopen. Die dingen worden simpelweg niet meer gemaakt en ook zijn er geen decalsets met dit camo patroon verkrijgbaar.

https://www.scalemates.com/kits/gator-paint-mask-35th-pt-zebra-usn-pt-boat-zebra-camouflage--1274078

Er zit dan eigenlijk niets anders op dan maar zelf zo'n patroon te gaan maken waarbij natuurlijk een berg erg lastig afplakwerk komt kijken. Ik ga ervan uit dat dit ook een erg tijdrovend klusje gaat worden. Het patroon was overigens niet uniform en op foto's is te zien dat het patroon op elke boot net weer even anders was. Ik heb gekozen voor PT-169 omdat daar simpelweg de meeste foto's van te vinden waren. Eigenlijk wel van elke hoek, alleen ontbreken bij die foto's dan weer wel de torpedo buizen die wellicht pas later zijn gemonteerd. Voor die buizen ga ik dan een foto van een andere boot gebruiken (PT-139).

5HlboxF.png

8x8mTZj.jpg

jAq3imi.jpg

opTdsLT.jpg

PxAcNeX.jpg

bJ4QSyX.jpg

FYhHnEO.jpg

Dit is overigens mijn derde rc conversie van een Italeri PT-kit en van alle 1/35 Italeri boten leent die zich naar mijn idee het best voor rc conversie. Die 1/35 PT boten zijn een stuk handzamer dan de Schnellboote en hebben een veel kleinere draaicirkel. Ik ben onlangs ook begonnen met een rc conversie van een Italeri 1/35 MAS maar die is eigenlijk net als de Vosper wat aan de kleine kant (hoe kleiner, hoe meer het relatief grote gewicht van die plastic boten gaat opspelen).

Ik vaar nu al zo'n kleine 10 jaar met mijn eerste 1/35 PT Boot en hij blijft eigenlijk mijn favoriete rc bootje :

beHsc2G.jpg

nNlBcMX.jpg

Volgende keer foto's van het begin van de bouw van PT-169.

Groet,

Arjan

Een foto van een deel van de hardware bestemd voor de boot:

0iFWWCPl.jpg

UhBuap1l.jpg

Voor het uitboren van de schroefas sleuven gebruik ik een 4mm boor of een 4mm rat tail vijl in de boortol.

Dr17JjKl.jpg

De ervaring heeft me geleerd dat het verstandig is om het voordek van dit soort bootjes vast te lijmen. Dit in verband met anders onvermijdelijke lekkage door buiswater. Verder is het aan de andere kant ook weer handig dat de boot goed toegankelijk is. Aangezien het dek uit een stuk bestaat heb ik em zoals gebruikelijk doorgezaagd. Ik heb de zaagsnede precies voor de voorste sokkel van de torpedobuizen laten vallen om de zaagsnede zo veel mogelijk te camoufleren.

q0Kejinl.jpg

bbX6oLMl.jpg

THyF7Ldl.jpg

MpJxbY1l.jpg

6sZqRdBl.jpg

Een vervelende fout van deze Italeri kit is dat er twee rechter en twee linker torpedobuizen zijn terwijl die in het echt alle vier identiek waren. Dit betekent dat er twee deksels op de twee linker buizen naar de andere kant moeten verhuizen. Eén van die deksels is aan de buis vast gegoten dus die moet verwijderd en opnieuw gebouwd worden. Verder moet een stuk van een ronde rand opgevuld worden en er moet een sleuf in die rand aan de andere kant gemaakt worden. Tenslotte moet je goed in de gaten houden dat de deuren aan de achterzijde van de buizen naar binnen draaien.

1uSuFtAl.jpg

PcDouVdl.jpg

xgxAJkll.jpg

vbcb3B8l.jpg

PT-109 had twee dieptebommen op het voordek en bij de kit is zijn de "toe rails" (teen rails ???) op het voordek dan ook onderbroken. Bij PT-169 ontbraken die dieptebommen en liepen de toe rails gewoon door.

azn7q5Ul.jpg

Tenslotte heb ik zoals gebruikelijk alle overbodige plastic zoveel mogelijk uit het dek verwijderd. Die Italeri dekken zijn erg dik en zwaar en het loont echt om die lichter te maken :

ymh0lsLl.jpg

Wordt vervolgd.

Arjan

Laatst bewerkt:
Hmm... je opmerking dat de PT-boats makkelijker zijn qua conversie naar RC onderschrijf ik niet. Ja, ze zijn kleiner en handzamer dan een S-Boat, maar de S-boats (ik heb er ondertussen 3 gebouwd) zijn veel 'waterdichter'. Om de accu's te plaatsen haal ik de machinekamerkap er af en ik schuif zó een accu er in, zet de boot aan en met de kap er op kan ik varen. En na het varen zit er geen drup in de boot.

Bij m'n PT-boat haal ik de hele opbouw er af (heb ik aan elkaar gelijmd) plaats de accu en ga varen, maar omdat ik geen opstaande rand in de opbouw kwijt kan, zit er na een patrouille vaak water in het bootje.
Nu heb ik alle elektronica in epoxy gegoten (behalve de motoren en de accu) maar toch...
En by the way: ik kan je foto's niet bekijken... Staan die op 'privé'?

Hallo Roel, mijn foto's staan op openbaar. Zelf kan ik ook zonder ingelogd te zijn mijn foto's zien en heb ook nog nooit van andere forumgebruikers gehoord dat ze mijn foto's niet kunnen bekijken. Mijn PT-bootjes zijn bij wild varen (scherpe bochten etc) ook niet helemaal waterdicht maar het gaat dan om slechts een paar druppels. Mijn Schnellboote zijn inderdaad ook wel helemaal waterdicht en goed toegankelijk. Ik vind ze toch niet handzaam omdat ik ze met behulp van een sling te water moet laten terwijl ik voor mijn PT-bootjes aan één hand genoeg heb. Ook zijn mijn Schnellboote veel kwetsbaarder omdat ik er de originele plastic verschansing op heb zitten. Verder is ook het vervoer van die PT-bootjes vanwege het kleine formaat een stuk handiger.

Groet,

Arjan

De bouw is inmiddels afgerond en heb het model net gewassen als voorbereiding voor het spuiten van een laag primer. Een aantal onderdelen waaronder de torpedobuizen is nog niet verlijmd om het schilderwerk eenvoudiger te maken. Het windscherm van de brug en de ruitjes in het dek monteer ik pas na het schilderen. Dit omdat die ruitjes lastig af te plakken zijn.

mq5QfOrh.jpg

OGkwNyYh.jpg

BolmckQh.jpg

IcadiOjh.jpg

tQezIqdh.jpg

EQi0KLAh.jpg

jBmUR78h.jpg

FT3LBHxh.jpg

fLiVvJIh.jpg

Arjan

Heb het model gistermiddag in de primer gezet. Ik werk meestal voor dit soort bootjes met (Action) spuitbussen en doe dit spuitwerk bij voorkeur buiten. Het was gisteren een graad of 14 met een flauw zonnetje en dat is in mijn ervaring net warm genoeg. Het was bovendien windstil en er waren niet al te veel insecten. 's Zomers zijn de temperaturen dan vaak weer te hoog (verf droogt al voordat het op het model terechtkomt, met een korrelige afwerking als resultaat) en bovendien heb je bij ons op het platteland dan weer vaak een berg vliegjes die het leuk vinden om in de natte verf te gaan zitten :).

Zoals gebruikelijk zijn mijn foto's van zo'n wit model weer overbelicht, dat gebeurt me ook vaak bij mijn Schnellboot modellen. Ik weet weinig van fotografie en gebruik altijd de automatische instellingen van mijn camera maar bij die witte bootjes gaat dat dus eigenlijk altijd mis.

2TxeLEYh.jpg

N3nEBtMh.jpg

o7F6rjMh.jpg

n3ehuDIh.jpg

LUELjMoh.jpg

Ik ga voor het vervolg de volgende kleuren gebruiken. Roodbruin voor het onderwaterschip, strepen in wit, zwart en licht grijs. Dek en dak van de day room waarschijnlijk in een donkerder tint grijs.

Arjan

Ik heb vorige week mijn eerste poging gedaan om zwarte strepen te zetten op de voorzijde van de chart house. Zo zag het eruit toen ik met Panzer Grau strepen ging inschilderen. Ik heb donker grijs gebruikt omdat zwart meestal te intens en onnatuurlijk oogt bij schaal modellen.

uQgi2zFl.jpg

ckCo9mnl.jpg

Ik heb het afplakken op het oog gedaan en ik kwam uit op 11 zwarte strepen in plaats van de 9 op het echte vaartuig. Helaas ging alles daarna gruwelijk mis want toen ik na het inschilderen de tape eraf ging trekken kwamen er grote stukken van de witte basis laag primer mee :eek:. Ik heb geen foto's gemaakt van dit debacle omdat mijn hoofd daar toen niet zo naar stond ;). Ik heb daarna de primer laag zoveel mogelijk hersteld en de hele boot opnieuw voorzien van een laag witte lakverf dus niet alleen primer dit keer. Ook weer van de Action overigens. Heb nu net de hele oefening weer een keer herhaald met verf die een hele week heeft mogen uitharden. Ik heb ook wat bredere afplak tape gebruikt en ben nu uitgekomen op 10 strepen waarmee ik prima kan leven. Heb hier opnieuw Panzer Grau gebruikt en zoals te zien is zou je zweren dat het zwart is.

De strepen zijn niet perfect want ik zal de witte vlakken zo hier en daar nog wat moeten bijwerken maar over het algemeen ben ik best tevreden. Sowieso erg opgelucht dat er dit keer geen witte verf meekwam toen ik de tape eraf trok.

4jo2iNXl.jpg

LMdweDYl.jpg

Voor mij is de les overigens om bij Action primer geen afplaktape meer te gebruiken, kennelijk is die primer lang zo sterk niet als de lak variant.

Arjan

Laatst bewerkt:
Back