1/35 PT 515 Ron 35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door reinaart, 6 jan 2019.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die drie motoren zijn zeer verschillend in Kv daardoor zijn ze onvergelijkbaar op gebied van max.vermogen en max.stroom.

    Motoren een andere Kv (toerental bij spanning) of Kt (koppel bij stroom) geven vergt geen ontwikkelings- of fabrikage-inspanning, het is slechts een kweste van minder respectievelijk meer wikkelingen op de spoelen. Beide getallen staan helemaal los van vermogen en stroom dat de motor aan kan.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ron, Mijn ervaring is dat motoren met een hogere (1050 en 1200 Kv) slecht te regelen zijn op een laag toerental. Met het 10A HK regelaartje wilďen alleen de 750 Kv en het mini ding (500Kv?) lekker langzaam draaien. Daaruit concludeer ik dat het niet (alleen) aan de regelaar ligt. Maar ik ben meer van de praktijk. Gr. Klaas.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat klopt Klaas, je houdt me wel lekker bij de les zo. Hoe hoger Kv, door minder wikkelingen op de spoelen, hoe lager de spanning die motoren (=generator) opwekken bij een gegeven toerental. En die lage spanning maakt het voor de regelaar weer moeilijker om rotor-positie en -toerental tijdens opstarten te bepalen.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2019
  4. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Ga het binnenkort proberen
    Maar had dus pech
    Mijn zending uit het verre oosten is verloren gegaan(gedeeltelijk)
    Heb alleen de mixer binnen en de esc zijn spoorloos en nu niet meer leverbaar(krijg gewoon geld terug)
    Nu maar bij een andere opnieuw besteld maar dus weer weken wachttijd helaas.
     
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Een paar plaatjes van mijn vorderingen. Er moet nog steeds veel aan gebeuren maar het bootje is wel vaarklaar. Ik heb deze foto van PT 505 globaal gebruikt voor de kleuren :

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Marc w en Mauricc03 vinden dit leuk.
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb intussen decals aangebracht, nummers van Echelon, waterniveau markering van Italeri en het Ron 35 squadron logo en het naamplaatje "Boomerang" gemaakt door een kennis. Heb de decals een dag na plaatsing gelakt met een spuitbus blanke lak van de Action. Helaas bleek dat het oplosmiddel (aceton ?) te agressief is voor de Echelon en Italeri decals want er verschenen hierop "blaren" :(.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    k-k vindt dit leuk.
  7. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Ik gebruik als blanke lak tegenwoordig watergedragen(acryl)van motip.
    Dat reageerd nergens mee tot nu toe.
    En binnen 1 uur droog
     
  8. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb vandaag een uitgebreide proefvaart gemaakt met deze eerder genoemde 1800 Kv motortjes en ik kan ze van harte aanbevelen.

    https://nl.aliexpress.com/item/3295...=-&spm=a2g0o.cart.99999999.259.30453c00oHCQt0

    Topsnelheid ligt nu een stuk hoger dan van mijn oude PT model met de 1100 Kv motortjes. Je kunt ook prima langzaam varen met die 1800 Kv motortjes en de startup is soepel. Heb vandaag gevaren op de Braakman bij Terneuzen, ter gelegenheid van het 10de vaarweekend van de Zeeuwse Modelbouwvereniging Zuid-Zuidwest. Zeer aan te bevelen, een prima locatie en alles uitstekend verzorgd.

    Helaas geen actie foto's of video filmpje :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2019
    Marc w vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjan, Stuitte net op dit filmpje. Wel geen oude, maar maakt toch 40 knopen. Laatste helft van de video. Trekt wel vacuum op je knip aan brandstofkosten. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2019
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Draaikolk in de tank (bunkers?).

    Ik hoor een zeer hoge fluittoon, is dat een turbo(s)/compressor(s)?
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2019
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Inderdaad draaikolk in de bunkers Ron. Schat 3 x 3500 PK, dus reken maar flat out 2.000 ltr/uur. Het fluiten wordt inderdaad veroorzaakt door de turbo's. Durf daarvan geen toerental te geven. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2019
  12. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Mooi filmpje Klaas, ik heb dan wel geen filmpje van mijn modelletje maar er is wel een filmpje van de echte PT 515 . Amerikaanse filmmakers hebben in 1944 hun PT boats die in Engeland gestationeerd waren redelijk uitbundig gefilmd.

    https://www.criticalpast.com/video/...n-of-France_torpedo-boats_signaling-semaphore

    Iemand had kennelijk een haaien muil op de torpedo koppen van PT 515 geschilderd (ben ik vandaag mee aan de slag gegaan in 1/35) :

    [​IMG]

    Een andere PT boat in het filmpje had haaientanden op de boeg :

    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2019
  13. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Die turbo’s zullen ongeveer tussen de 150000 en 200000 toeren draaien
    Hangt af van het motortoerental.
    3000 toeren van de motor is ongeveer 150000 toeren.
    4000 toeren ongeveer 200000 toeren.
    Dus idd enorme draaikolken in de tanks.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  14. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Gaaf scheepstype, die PT's, en een leuk draadje!
    De motoren waren van Packard en zopen inderdaad:
    With the exception of the experimental PT boats, all U.S. PT boats were powered by three marine modified derivations of the Packard 3A-2500 V-12 liquid-cooled, gasoline-fueled aircraft engine. Improvements upon Packard's World War I Liberty L-12 2A engine, the successive "M" for "marine" designated 3M-2500, 4M-2500, and 5M-2500 generations all featured slight changes and more power. Their superchargers, intercoolers, dual magnetos, and two spark plugs per cylinder reflected their aircraft origins.

    Packard's licensed manufacture of the famed Rolls-Royce Merlin aircraft engine for the P-51 Mustang alongside the marine 4M-2500 has long been a source of confusion.[citation needed] Only the British built PT-9 prototype boat brought from England for Elco to examine and copy featured a Merlin.[citation needed]

    The 4M-2500 initially generated 1,200 hp (890 kW). It was subsequently upgraded in stages to 1,500 hp (1,100 kW), allowing a designed speed of 41 knots (76 km/h). The 5M-2500 introduced in late 1945 had a larger supercharger, aftercooler, and increased power output of 1,850 hp (1,380 kW). It could push fully loaded boats at 45 to 50 knots (83 to 93 km/h). However, subsequent additions of weaponry offset this potential increase in top speed.

    Fuel consumption of any version of these engines was exceptionally heavy. A PT boat carried 3,000 US gallons (11,400 l) of 100 octane aviation fuel, enough for a 4M-2500 equipped boat to conduct a maximum 12-hour patrol. Some 200 US gallons (760 l) an hour were consumed at a cruising speed of 23 knots (43 km/h), increasing to 500 US gallons (1,900 l) per hour at top speed. Hull fouling and engine wear could both decrease top speed and increase fuel consumption materially.

    Dus, K-K, je zat er niet ver naast met die brandstofconsumptie, alleen hadden ze toch iets minder PK per machine dan in jouw berekening
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hay, Ik had het verbruik gebaseerd op de "oude" Duitse boten, waar ik meen op den duur 3 x 3.000 PK diesels in stonden en dan kom je ongeveer op die 2.000 liter per uur uit.
    Zag later dat de benzinemotoren wat minder vermogen hadden, maar benzine is lichter dan gasolie en dan heb je weer meer liters nodig. Ging uit van een verbruik van 170 gr.(200cc)/PK per uur.
    Diesels springen wat zuiniger om met brandstof dan benzinemotoren. Gr. Klaas.
     
  16. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Op deze foto zijn de vaten met brandstof op de steiger goed te zien. Locatie is Castletown Portland (Dorset UK). :

    [​IMG]

    Heb vandaag weer met mijn PT 515 modelletje gevaren :

    [​IMG]

    Ik ga nu niets meer veranderen aan de setup van mijn twee PT modellen, ik ben eigenlijk best tevreden. Het PT 596 model gebruik ik voor de behendigheid wedstrijden van onze vereniging omdat de 1100 KV motortjes een groter koppel hebben (handig om bij ruw water snel correcties te kunnen uitvoeren). Ook heeft dit model een kleinere draaicirkel omdat ie grotere roertjes heeft. Het PT 515 model met de 1800 KV motortjes is leuker voor varen met een hogere top snelheid, het minder scherpe sturen heeft het voordeel dat het dek droger blijft bij bochten op hoge snelheid.

    Groet,

    Arjan
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjan, Denk dat de vaten voor smeerolie zijn en dat de brandstof via het hydrant en de slang komt. 11.400 liter heb je 57 vaten voor nodig en dat moet je dan nog overpompen ook. Gr. Klaas.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een lagere waarde voor Kv betekent dat Kt, koppel bij gegeven stroom hoger is, dus niet koppel sec. Voor een gegeven motormodel is het maximum koppel is onafhankelijk van Kv.
    Kt = 1/Kv (in newtonmeter per ampère, respectievelijk radialen per sec, per volt)
    Dus Kv is een per volt grootheid, Kt is een per ampère grootheid.
     

Deel Deze Pagina