1/36 Kriegsfischkutter op Graupner Elke basis

Mijn favoriete schaal voor rc bootjes is 1/35 en toen ik een KFK wilde bouwen waren er globaal twee keuzes. Ofwel de vintage Graupner 1/36 Elke bouwdoos ombouwen of deze dure 1/35 bouwdoos aanschaffen :


Ik vond de kit van Modellbau Wikinger te duur en heb daarom op Ebay Kleinanzeigen deze Graupner bouwdoos in aanbouw gekocht :

OdizTLe.jpg


De verkoper had ook aangegeven dat ie niet wist of de bouwdoos compleet was maar dat leek mij geen bezwaar aangezien de romp en dek op zijn foto's te zien waren. De vorige eigenaar (overleden vader van de verkoper) had het dek al in de romp gelijmd en ook al de stuurhut in elkaar gezet. Ook had hij de schotten van de verschansing al bevestigd. Verder de waterlijn afgeplakt en 1 zijde van de romp al met zwart gespoten. Helaas had hij de afplaktape aan 1 zijde waarschijnlijk vele jaren laten zitten waardoor de lijm van die tape alleen met een schuurpapiertje nog te verwijderen was.

QmpelUH.jpg

7LzyJLA.jpg


Het bleek dat de triplex onderdelen van de voorsteven balk ontbraken maar dat was geen probleem omdat ik die sowieso zou hebben vervangen door styreen. Heb het styreen onderdeel nu gelamineerd uit 7 afzonderlijke stukjes plastic.

mIgo9BH.jpg


De vorige eigenaar had ook al het dek gelakt met vernis maar daar zaten veel oneffenheden in . Heb voorzichtig de meeste oneffenheden weggeschuurd waarbij je natuurlijk moet uitkijken dat je de "naden" van de planken niet wegschuurt. Daarna heb ik de achtersteven van de romp open gezaagd om de houten scheg te monteren.

0b70wfe.jpg

2YSIrlT.jpg


Ik ga als volgende stap eerst de houten onderdelen (scheg en lijsten van verschansing) impregneren met verdunde jachtlak. Daarna voorsteven balk en scheg plamuren en tenslotte de hele romp grijs spuiten om beter te kunnen bepalen waar de waterlijn moet komen en waar er stukken uit de verschansing van het achterschip verwijderd moeten worden.

Ik heb trouwens deze 1/72 statische kit aangeschaft om als voorbeeld te dienen. Globaal dienen de maten van de onderdelen hiervan met 2 te worden vermenigvuldigd.


Helaas zijn er uiterst weinig period foto's te vinden van KFK's , hier zijn er enige :


Vanmorgen nog een paar foto's gevonden van een KFK van de Belgische marine in de Waalhaven (1947) :

7OLuufW.jpg

Pr23yl2.jpg

eWSXv9K.jpg

3hclNJy.jpg


Wordt vervolgd.

Arjan
 
Laatst bewerkt:
Leuk project Arjan. Deze ook gezien? Gr. Klaas.

 
Hallo Klaas, dit Baubericht is me inderdaad bekend. Het is ongetwijfeld een van de fraaiste KFK modellen die ik gezien heb. Dit model is in opdracht gemaakt en is op basis van het 1/35 model van Modellbau Wikinger. Wat mij teleurstelt aan deze dure resin romp is dat er evenmin als op de vintage Graupner romp een plankenstructuur is weergegeven. Wat die plankenstructuur betreft is het 1/72 spuitgietmodel van Special Navy veel accurater.

Heb vandaag het (uit twee delen) vacuüm gevormde roer van de Graupner bouwdoos op dikte gesneden/geschuurd/verlijmd. Ik heb de specificaties van de Graupner tekening maar gevolgd hoewel ik een roer van 8mm dik wel wat fors vind. Het originele roerarmpje ga ik waarschijnlijk vervangen door een exemplaar met een imbus schroefje. Dat laatste werkt zo veel handiger dan twee moertjes die tegen elkaar ingedraaid moeten worden.

FGkMvhZ.jpg

bV5Cinl.jpg


Een tijdje geleden al deze 3d figuren aangeschaft. Fraaie figuren maar echt te klein voor 1/35, ik denk dat ze eerder richting 1/37 zitten. Voor deze 1/36 Graupner boot wel goed bruikbaar.

LRaEMNq.jpg

szIlWLO.jpg


Ik heb precies dezelfde figuren ook in schaal 1/72.

Arjan
 
Arjan, Mijn Bugsier 3 heeft ook zo'n dik roer en dezelfde hevel. En die ingeklemd tussen 2 moertjes is geen succes. Meestal maak ik de hevels zelf van het binnenwerk van een kroonsteentje en een plaatje alu. Kroonsteentje moet wel een messing binnenwerk hebben met een 3 mm gat. Gaatje voor in de strip teken ik af met een passerpunt en zaag het gat krap uit. dan pas maken en het binnenwerk erin. Fixeren met CA-lijm en afsmeren met 2K-lijm. Heb je messing plaat dan is het ook te solderen. En dan vastzetten met 2 M3 inbusboutjes.
Een jaar of twee geleden het roer moeten demonteren omdat de koning los in het blad zat. B3 heeft een ABS schroefraam en dat voorzichtig weggebogen. En na reparatie ook weer zo teruggezet. Zat te wachten op de grote krak, dat of het raam, of de Stabilit-lijm de geest zou geven. Bleef gelukkig heel. Inderdaad jammer dat de romp geen houtstructuur heeft. en die is ook moeilijk aan te brengen. Of je zou heel dunne fineerstrookjes op de romp kunnen plakken. In wezen zitten er geen erg bolle of holle delen in. Maar dat lijkt me wel een monnikenwerk. Die Hinders van de Belgse marine heeft zo te zien zijn beste tijd al gehad. Zie wel wat voor moois je ervan maakt. Succes! Gr. Klaas.
 
Back
Top