1/4th scale heli- maar dan anders...

Net als velen onder ons vind ik een grote schaalhelicopter het mooiste wat er is. De mogelijkheden om zaken precies zoals in het echt te bouwen, met cockpit met realistische piloten etc. Ook qua windbestendigheid en vliegbeeld zijn ze het betere werk. Geweldig mooi!

Maar met een beetje schaal -zeg 1 op 4- worden de meeste modellen dan weer wel erg groot. Ook de kosten van een zeg maar 15-20kg model loopt aardig in de papieren.

De oplossing is dan om een kleine grote heli te bouwen. We kennen inmiddels de R22, 47G, lama, Alouette II enzo wel, die zijn nog steeds niet echt klein te noemen en daar zijn er al genoeg van vind ik. Niks ten nadele hoor, maar ik heb graag eens wat anders dan een ander.

Na wat speuren ga ik een 1 op 4 model bouwen van een Ultralight heli, de zg. HELICYCLE.
Anthony-Flying.JPG

De helicycle is een 1 persoons turbine aangedreven model met ruim 6 meter rotordiameter. Hij is ontworpen door BJ Schramm, die blijkt te zijn overleden. Er zijn enkele tientallen echte Helicycles in de wereld. Meer info vindt je op http://www.helicycle.com

Mijn oude vertrouwde Heim/Vario mechaniek heeft ruim 1500mm rotordiameter, dus met recht 1:4 scale.
Omdat ik hou van een realistisch geluid wordt hij elektro aangedreven. De rotorspeed wil ik zo laag mogelijk houden voor een zo realistisch mogelijk vliegbeeld. Op de stabiliteit bij lage toerentallen kom ik nog terug.
Het is me opgevallen dat de meeste grote jongens met een Hacker of Actro 32-3 en 10S vliegen. Da's een dure aangelegenheid. Als je bij hobbycity of zo gaat kijken dan zijn motoren en regelaars tot 6S heel betaalbaar en vanwege het lagere packgewicht goed hanteerbaar. Ik ga dus een 6S2P6000mAh systeem opzetten met als doel een laag totaalgewicht (3,5 kg of minder) en de al eerder genoemde lage rotorspeed voor een "zuinige" setup.

N802AS_landing%20lights.jpg

Zoals je op de foto kunt zien is het een vrij smalle romp. De piloten zitten vaak met de schouders nog maar net binnen de fuselage. Ook valt op dat het net een pod-and-boom RC heli is met wat extra's. Ik had nog een mal en wat kappen van een oude Schluter en met wat verbouwen kan dat allemaal precies pas worden tot de replica-kap voor een grote net echte piloot, want dat wordt het showstuk natuurlijk. Sommige hebben een raam onderin de kap, andere niet. Ik weet nog niet welke uitvoering maar ik neig naar de raamversie.
IMG_3830.JPG

Goh wat een lieve kleine heli zeg!
Het zou zo nog eens bijna betaalbaar worden. ;)
En hier een schaal model van is natuurlijk prachtig!
Ik abonneer me even op dit topic want dit vind ik leuk om te volgen.

En idd, bij hobbyking schep je je scheel voor een paar euro.
Ik erger me vaak aan mensen die dan tegen je aan staan te klagen "Je krijgt wat je betaald".
Ik antwoord dan altijd met "Het is wat de gek ervoor geeft". ;)

Ook de cockpit is netjes maar sober uitgevoerd. Moet ook in scale na te bouwen zijn. Ik wil de accu's onder de seat kwijt en daarom dus 2 packs van 3S.
N802AS_panel%20top.jpg

De hoofdrotor is een simpele flybarless kop met een groot scharnier in het midden- typisch voor eenvoudige helicopters.

Ik heb wel een flybarless kop met bijbehorende zware bladen, maar omdat ik vooral een stabiele heli wil ga ik het in eerste instantie met de standaard flybar Heim/Vario kop proberen.

Meer laterrrrr...

IMG_3421.jpg

Ik moet zeggen dat ik nog nooit van de helicycle gehoord had, wel grappig ding, het is inderdaad een grote pod en boom heli :-D
Hoe ga je het aanpakken? Hoe ga je de cabine maken en het buizenframe?

Ik ga je draadje volgen, veel succes!
Gr, Roy

Bedankt voor de leuke reakties!

Echte heli's hebben vrijwel nooit een gyroscope, zeker zo'n kleintje niet, al heb ik begrepen dat er wel gevechtsheli's zijn die "ondersteund" worden door gyro's.

Hoe gaan we het aanpakken...

Ik heb een 2 tal GFK Schluterkappen gemaakt in mijn oude mal die 1 geheel gaan worden (hij is nu niet hoog genoeg) om de enorme piloot te kunnen huisvesten. Die piloot heb ik al binnen, en is ongeveer 46cm lang, wat op 1.84m in het echt neerkomt. Ik zal dit weekend wat bouwfoto's posten, maar de grote op de foto is het. Ja ik weet het, zijn "gashandje" staat verkeerd maar dat is aan te passen.

img_1189565110_14917_1192460967_mod_543_759.jpg

Het Heim mechaniek is erg compact en zal in een sterk ingekorte Heim trainerromp direct aan de kap bevestigd worden. De servo's komen direct op het mechaniek in 120 graden opstelling.
De staartrotor zal op conventionele wijze met een buis vanaf de romp bevestigd worden, maar dan ca 12mm ipv 25mm. Daarna zal ik met gebogen alu buis de overige structure gaan vormen zoals in het echt.
Ik ga niet direct een super-scale model maken, eerst de basis en dan gaandeweg steeds wat zaken verbeteren en aanpassen. Zo heb ik ook de komende jaren nog wat te doen.:D

Marco.

Dit is het mechaniek wat ingebouwd gaat worden. Het is helemaal in orde op een paar lagertjes na die vervangen gaan worden "to be safe".

Heimhelicopter007.jpg

Uiteraard gaat de motor vervangen worden door een elektromotor, de TGY AerodriveXp SK Series 50-55 580Kv / 1580w.

Ook denk ik dat de relatief zware Vario tuningdelen (rood) vervangen moeten worden door de lichtere originele delen.

Het begint altijd met een tekening. Omdat er geen 3 zijden-aanzicht beschikbaar is van de Helicycle, ben ik uitgegaan van een paar goede foto's en wat doordacht giswerk.
Helicycle001.jpg

De mechaniek delen zijn gekopieerd van de originele Heim Star-Ranger tekening en "ingeplakt".

Het moeilijkste deel is de kap denk ik. De Schluter champion kap is niet hoog genoeg....
Helicycle002.jpg

..Maar zou met een nieuwe onderkant wel aardig in de buurt komen...

Helicycle003.jpg

Zo zou de trainerromp geintegreerd kunnen worden, maar dan ingekort.

Helicycle004.jpg

Na wat knutselen is de kap aardig in vorm. Hij is iets te spits als ik goed naar het origineel kijk, maar dat kan evt nog wat aangepast worden. De hoogte en breedte is nu iig goed!
Helicycle009.jpg

De piloot van HP Pilots. Ik vind een goede realistische piloot erg belangrijk. Er zijn er zat in de handel voor heel veel geld die nog steeds niet in de buurt van een echt persoon komen. Sorry als jij er eentje hebt gekocht, naar mijn idee kan so wie so een pop met echte stoffen kleertjes er niet goed uitzien omdat de stof nooit realistisch plooit.

Helicycle006.jpg

Ik kan alleen maar lof hebben voor de zeer hulpvaardige en vriendelijke leverancier, http://www.hppilots.com die voor weinig geld de pilootpop binnen een week bij me thuis had.

De pop is van een zacht plastic gemaakt en de armen en boven- en onderstuk dienen nog definitief vastgelijmd te worden. En dan nog schilderen natuurlijk.

Back