1/4th scale heli- maar dan anders...

Tijd voor een updeet!:)

Het is vandaag dan wel weer gaan vriezen maar we hebben tussen de vorst door weer wat kunnen doen. Omdat ik de tijd had, heb ik wat beter nagedacht en besloten om eerst een "testbed" heli te bouwen voor het elektrieke Heim-mechaniek. Dit is een oud rompje geworden wat mijn vader ooit eens als wedstrijdheli bouwde voor F3Cees. Hij noemde het de Mystere.
Het is vrijwel klaar op de lak na. Ik heb intussen de gaten die nu eenmaal bij een brandstofheli horen weer gedicht, en ook het geplande intrekbaar landingsgestel eraf gehaald. Hij krijgt lichtgewicht ski's om alles een beetje beheersbaar te houden qua gewicht.

De laatste onderdeeltjes zijn besteld bij Vario, ik heb een tijdje zitten dubben over de overbrenging maar daar ben ik nu uit.

Mystere002.jpg

Stiekum sterk gymzaaltje of zie ik dat verkeerd......

loges

Jup, de bovenste verdieping is Gym annex kantoor annex hobbykamer!

Lekker warm hier, in de schuur (waar mijn echte werkplaats is) is het niet te verwarmen momenteel.

leuk nog iets te horen van jouw voortgang, de lente komt eraan dan is de schuur weer lekkerom in te werken, niet?
dus je doet ook aan fitness? (lol)

We gaan weer verder!

Intussen zijn we bijna een jaar verder en is de Helicycle tijdelijk buiten beeld geweest. Dit kwam omdat ik, zoals gemeld, een testbed-romp voor het mechaniek e.d. heb ingezet alvorens de Helicycle te gaan inzetten. Deze testbed heeft de nodige problemen met zich mee gebracht zodat e.e.a vertraagd is geraakt.

Maar we gaan er weer mee aan de slag!:banana:

Intussen heeft een maatje van me een lasapparaat gekocht waarmee de alu buisjes toch gelast zouden kunnen worden ipv. lijmen. Daar moeten nog testjes voor gedaan worden maar zelf denkt hij dat het geen probleem moet zijn. Dat zou natuurlijk erg mooi zijn! Ik vind wel de buisjes wat zacht maar denk dat we met wat extra schoren hier en daar de boel redelijk flexvrij kunnen maken. De motorisering van de Star-Ranger waar ik nu mee vlieg (Actro 32-3 op 10S), is veel te sterk voor deze Helicycle dus dat gaan we ook anders doen. Ik heb 2 5S6000mAh packs die dienst gaan doen in deze heli, en er wordt een TRex 600 motor en regelaar op termijn ingezet. Ik heb live gezien dat de TRex heel goed vliegt met deze setup. Alleen proberen het gewicht zo laag mogelijk te houden en dan zijn we er.

Staart buis.

Ik zou geen alu gebruiken maar dunwandig roestvrij staal kun je hard solderen ziet er beter uit dan alu lassen en is veel sterker zie staart Bell 47g deze is ook zo gemaakt en is licht en bere sterk .
Gr Arie

De Helicycle gebruikt redelijk grote diameter buis, die van de 47G is relatief dun. Weet jij waar dunwandig ca 10-12mm RVS buis te verkrijgen?

Ik zou geen alu gebruiken maar dunwandig roestvrij staal kun je hard solderen ziet er beter uit dan alu lassen en is veel sterker zie staart Bell 47g deze is ook zo gemaakt en is licht en bere sterk .
Gr Arie

Staart buis.

Hoi als ik het goed heb gezien staat er bij jan van Beek in waalwijk (hobby Inn) een bak met verschillende diktes .
Succes. Gr Arie

Back