Nog makkelijker: elektrisch. Goed voor je natuurkunde lessen
Voor niet te veel geld en met niet te veel moeite zou het mogelijk zijn om met een 'racing-pack' NiMh-cellen zoals die in electrische RC bestuurde autootjes worden gebruikt en een 400 motortje een eenvoudig plankromp en -vleugel LB-model (type trainer voor een 1,5cc brandstofmotortje) in de lucht te krijgen.
Verwacht dan echter niet dat je er meer dan alleen maar rondjes mee kunt vliegen. Ook wordt het model dan aanmerkelijk zwaarder dan met een brandstofmotor, dus zal het bij de landing of een crash eerder kapot gaan.
Met een borstelloze motor en een Lipo proberen te vliegen moeten we deze jongens niet adviseren, want dan hebben ze ook een regelaar en erger nog, een timer nodig om LB te vliegen. Dat wordt te duur en te moeilijk.
Dan is een brandstofmotortje waarschijnlijk makkelijker. Liefst een 1,5cc glowmotortje van het type dat tot vrij recent vaak gebruikt werd om zwevers omhoog te krijgen, in de jaren '80 en '90 meestal een OS FP 10. Misschien zijn die nog tweedehands te vinden (of te krijgen!), maar nieuw zijn die niet meer te krijgen, zodat je dan misschien een ASP of soortgelijke OS-kloon zou kunnen krijgen. Vraag maar eens in een modelbouwzaak. Hou rekening met een euro of 80.
Coxjes blijven vrij lastige motortjes, maar als jullie dat zouden beheersen kun je daar prima trainertjes voor bouwen. Hebben jullie al een tekening van een model? Als je een tekening van een 1,5 of 2,5cc lijnbesturingstrainer hebt kun je die bij de copyshop laten verkleinen tot je een spanwijdte van ongeveer 50cm hebt, dat is prima voor een cox. Anders moet ik even thuis op zoek, maar dan zou ik je een tekening van de AVIS kunnen toesturen, een heel simpele trainer die in de jaren '70 in Hobby Bulletin is gepubliceerd en die voor een cox bedoeld is. Ik heb daar mijn eerste succesvolle LB-vluchten mee gemaakt. Ook dat model kan overigens alleen maar rondjes vliegen, geen stunts.