1/5 Discus van Rippin [Bouwverslag]

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door vjete, 26 nov 2008.

  1. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Nog enkele foto's van de retract inbouw.
    Voor de duidelijkheid, dit zijn nog maar de 'mallen' uit balsa.
    Uiteindelijk worden deze 3mm populieren triplex

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Vandaag weer wat verder gedaan aan de Discus.

    Ik ben begonnen met de rolroeren.
    Ik heb besloten 2 balsa laten in de vleugel te verlijmen en deze dan onder een hoek te scheuren.
    Nu heb ik dus de gleuf uitgesneden waar de 2 balsa latten in moeten komen en de balsa latten daar in geschoven.

    [​IMG]

    Maar nu vraag ik mij af met welke lijm ik dit best verlijm.
    Ik zat zelf te denken aan (verdunde) houtlijm. Maar is dat een goede optie? of neem ik best een andere lijmsoort?
    Ik heb ook zitten denken aan bruislijm, maar is dit makkelijk tussen de balsalat en de vleugel te spuiten? en hoe moet ik dan de vleugel klemmen zodat de bruislijm de rolroeren niet in een boog duwt?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  3. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    hallo Olivier,

    Dit soort verbindingen maak ik altijd met bruislijm. Mijn werkwijze: de lijm dun op het schuim en de beplanking smeren (eventueel met een houtje uitsmeren zodat er een gelijkmatige laag op komt). Dan de houten lijst er op leggen en fixeren met afplakband. Ik gebruik daarvoor altijd die van Tesa omdat goedkopere soorten nogal eens loslaten. Ik plak stroken van ongeveer 15 cm met ca 2 cm tussenruimte naast elkaar. Op die manier voorkom je dat de lijm de afdeklijst laat golven.

    Max
     
  4. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Hallo Max,

    Maar dan moet ik de rolroeren volledig uitsnijden. En daar wacht ik nu juist liefst mee toto de balsa lijst is ingelijmt zodat ik alls mooi strak kan schuren voor ik de rolroeren uitsnijd...
     
  5. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Ondertussen nog wat verder gedaan met de Discus.
    Na veel denken en proberen ben ik eindelijk tevreden over de plaatsing van de servo's voor de sleepkoppeling en het richtingsroer en de accu.

    Mijn doel was alles voor het dashboard weg te krijgen. En dat is nu ook gelukt. Op de foto is de lijn te zien tot waar het dashboard komt.
    Dus ik heb nog mogelijkheid er een schaal cockpit in te bouwen. Maar dan moet ik de aansturing van het richtingsroer nog netjes weg krijgen maar daar heb ik al iets voor.

    [​IMG]

    Alles zit er nog maar los in. Het spant wordt nog verstevigd en dan moet ik enkel nog iets vinden om de accu goed vast te leggen. Maar dat doe ik denk ik met een elastiek.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    :cool: Ziet er allemaal netjes uit hoor !
    Leuk model ook.

    (ik zit alleen te wachten tot de reacties over die batterijbox losbarsten :D)
     
  7. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Nou, dan ik maar...

    Zeg Olivier, zomaar een vraag: Die batterijbox met die Duracell batterijen? Is dat de definitieve opstelling?

    (voorzichtig beginnen)
     
  8. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Is dat dan niet veilig of betrouwbaar? En welk alternatief is dan beter/veiliger/betrouwbaarder?
     
  9. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Een gesoldeerd accupack.

    De contacten in zo' batterijbox zijn nooit bedrijfszeker. Niet gebruiken :nooo:. Nooit doen! :teacher:
     
  10. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Ok, en welke cellen gebruik ik dan best?
    En kan ik dat met een gewone soldeerbout solderen dan?
    En hoe zit dat met herladen?

    Of zijn deze pack's zo te verkrijgen?
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2009
  11. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Zoek eens op het forum. Ik ga dit niet herhalen.
    Kijk bv. eens hier
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  12. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Ok, bedankt! Ik zal het eens bekijken.
     
  13. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Sanyo 2700 4,8VWürfel GR

    Laden met een laadkabeltje, geen centje pijn.
    Betere en bedrijfszekerdere accu's.
    100% betere opstelling.
     
  14. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Bedankt!
     
  15. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Even ter toelichting want sommigen doen net alsof je een terroristische aanslag aan het plannen bent als je vertelt dat je zo'n batterijhouder gaat gebruiken. :D

    Nu zal ik je zeggen dat ik vroegâh bij wijze van spreken 'eeuwen' met zo'n batterijhouder heb gewerkt.
    Ging prima !

    Maar ik moet erbij zeggen dat we destijds nauwlijks oplaadbare batterijen hadden en dat die dan bij gratie Gods net 500 mAh vasthielden (en daar moest je nog relatief stevig voor betalen ook).
    Destijds was het dan zo dat 'normale' batterijen eigenlijk meer puf hadden dan oplaadbare.
    Maar goed, je kan raden dat de 'normale' batterijen nog niet voor 3 kwartjes per 10 bij de Action lagen dus de oplaadbare waren welkom.
    Die batterijhouders gingen zoals gezegd prima maar:
    Als je hard was geland of iets geks had gedaan kon het, zeker naarmate de houders ouder werden, dat 1 of meerdere batterijen loskwamen/slecht contact maakten.
    Na verloop van tijd kwam er gewoon oxidatie op de veertjes c.q. contactpunten waardoor ze slecht contact gingen maken.

    Ergo, zo'n houder gaat best maar een pack is 100x beter.
     
  16. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Als ik voor alles compleet, 500 euro krijg excl verzending mag hij wisselen van eigenaar :confused:

    Dus de complete kit,
    alle servo's,
    retract,
    pull-pull voor richtingsroer,
    aansturing van de rolroeren en het hoogteroer,
    scharnieren,
    Kortom alles om hem klaar te krijgen zonder de eind afwerking.
    En als je wil kan de PS100 en de glasdoek er ook nog bij voor 50 euro.

    Gaat weg wegens tijdgebrek:?

    Of hij blijft wachten tot ik meer tijd heb maar dat kan nog lang duren...
     
  17. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Vjete, ff een adempauze inlassen... toch zonde als je hem nu weer weg gaat doen!
     
  18. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Als hij niet verkocht geraakt...
    Ja, het is zeker zonde, maar hem hier ongebouwd in de kast laten staan is nog meer zonde vind ik...
     
  19. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    (En nu in het juiste draadje ;) )

    Dan toch maar weer tijd gemaakt en verder gegaan met de Discus.

    En dit met heel veel dank aan Raymond voor het aanmoedigen onder andere met de mooie filmpjes! ;)

    Ondertussen staat hij er als volgt bij

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat is er zoal gebeurt de laatste tijd;

    Eerst en vooral het bed waar het stabilo op komt is er volledig uit gesneden omdat dit niet horizontaal was en niet de juiste kromming had.
    En dit vervangen door een (veel lichter) triplex plankje waar ik meteen inslagmoeren heb gelijmd voor de bevestiging van het stabilo.

    [​IMG]

    Het stabilo zit nu zeer stevig en vooral horizontaal! vast.

    [​IMG]

    - Ondertussen ben ik ook wat verder gegaan met de vleugels.
    De rolroeren zijn uitgesneden en de balsa liggers zijn ingelijmd. Let wel, de kopse kanten moeten nog afgewerkt worden, maar dat is voor als de staart klaar is.

    [​IMG]

    En dan de aalsturing van het stabilo:rolleyes:

    Ik wou iets betrouwbaar:confused: en dat vooral heel snel te monteren en demonteren is (net als bij een 1/1 zwever).

    Na wat denken en proberen ben ik iets gaan fabriceren waar ik tot nog toe heel tevreden over ben en best betrouwbaar vindt.

    [​IMG]

    Even wat uitleg;

    In het bakje zit dus de servo, die stuurt uiteraard de verenstalen stang aan die uiteindelijk bovenaan in het richtingsroer uitkomt (daar moet dan inderdaad een stukje uit het richtingsroer)

    De stang is geleid zodat er geen kans is op verbuiging en blokkering of flutter als gevolg.

    Servo

    [​IMG]

    En de koppeling aan het stabilo gebeurd via een ingekorte ballink.

    Deze word definitief vast gemaakt in het hoogteroer.

    En als dus het stabilo met hoogteroer word geïnstalleerd moet de stang dus door het kleine gaatje in de ballink geschoven worden.

    [​IMG]

    Dit geeft volgens mij een spellings vrije en vooral heel simpel te monteren verbinding die dan nog eens zo goed als onzichtbaar wordt...

    Zoals het ongeveer komt te zitten maar dan met de ballink vast in het hoogteroer

    [​IMG]

    De scharnieren van het richtingsroer worden dan vast gemaakt in de balsa blokjes die op het spant gelijmd zitten.




    Als deze dus eenmaal ingebouwd is da ik verder met de vleugels.
    Daar worden nog mooie schaal tippen op gelijmd, (zijn al ruim gemaakt)

    En dan ga ik ook verder met de inbouw van het wiel en de servo's.




    Echter zit ik wel nog over iets te twijfelen. Meerbepaald hoe ik de vleugels nu ga afwerken. Glassen en spuiten zal het nu al hoge gewicht geen goed doen vrees ik. Plus dat de vleugels inwendig al voorzien zijn van een laag carbon (koolstof?)
    Nu zit ik eraan te denken om ze gewoon te spuiten of toch gewoon de bespannen, Iemand die mij kan helpen met de beste oplossing te vinden?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  20. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    Bespannen is wel mooi glad en makkelijk te verwerken. voor spuiten zul je toch eerst moeten gaan porienvullen en schuren denk ik.

    Over het hoogteroer: zit mooi, maar ga je wel voldoende uitslag naar beneden krijgen? Je trekt namelijk het roer naar beneden, in plaats van om een draaipunt heen. wellicht dat het roerhoorntje iets omkan, zodat je meer een draaibeweging krijgt.
     

Deel Deze Pagina