1,5 mm3 ipv 2,5 mm3 draad, 45 Amp belasting, kan/mag dat ?

• Topicstarter Topicstarter Koen
  • Startdatum Startdatum
K

Koen

Guest
Hallo allen,

Ik heb zojuist per post (www.tppacks.com) 2 stuks 2e generatie Thunderpower 2S2P 4200 mAh lipo's ontvangen. Deze ga ik in serie zetten, waardoor ik een 4S2P 4200 mAh / 14,8 V accu heb (van 380 gram :D ) die ik 12C dus 50 Amp continu mag belasten.

Normaal gebruik ik 2,5 mm3 draad voor 40 - 50 Amp belasting (met 4mm goudstekkers), alleen niet aan gedacht bij bestellen en er zit 1,5mm3 draad aan...

Wat ik graag wil weten: kan dit / mag dit ?
alleen verlies door extra weerstand of ook extra warmteontwikkeling ?
Worden de tabs met soldeerverbinding dan extra heet ?
Scheelt 't als ik de draden erg kort hou ?

Alvast bedankt voor jullie reactie en m.v.g,

Koen

Koen,
Inderdaad is de weerstand iets hoger waardoor er meer verlies in de vorm van warmte optreed. De draden zo kort mogelijk houden help natuurlijk ook want hoe langer de draden hoe hoger de weerstand. Hoe hoger de weerstand hoe meer de verliezen in de vorm van warmte.
Ik denk dat je toch het beste die dikkere draad kan gaan kopen want 45Amp door 1,5mm2 is wel vrij veel.

Beetje Off-topic,

@Koen, gaat het bestellen van die Tppacks een beetje soepel. Betaling, verzenden, levertijd, inklaren bij de doaune.

m.vr.gr.

Rick

Koen,

Ga je die 50A continu gebruiken bijvoorbeeld in een hotliner met alleen aan/uit, of is het voor een schaal kist waarbij je maar heel weinig volgas geeft. Dan speelt de gemiddelde stroom weer een rol.

Dikkere draad is niet altijd beter. Zoals gewoonlijk moet je bij elektro modellen altijd het totaal bekijken.
Makkelijkst te zien door extremen voor te stellen.

Heel dik:
Als alleen de minste weerstand van belang zou zijn, dan zou je het beste waterleidingbuis kunnen gebruiken. Hoop koper, bijna geen weerstand, maar gewicht is idioot hoog.
Het kost meer energie om het extra gewicht omhoog te krijgen dan je door de lagere weerstand overhoud. Niet goed dus.

Heel dun:
Duidelijk erg licht, maar nu verlies je elektrisch energie (spanning).

Belangrijk is de juiste afweging.
1. Voor een heel licht model speelt gewicht van de draad in verhouding een grotere rol dan in een model wat van zichzelf al wat zwaarder is.

2. Bij hogere spanning kan je wat makkelijker een spannings verlies accepteren. 0.5 volt verlies bij 7.2V accu is een groot aandeel. Bij een 30V accu is het maar een klein percentage.
Voor hoge spanningen hoef je dus niet een dikke draad te hebbben (let wel op punt 3).

3. Stroom is dus wel belangrijk. Ga hier uit van de gemiddelde stroom.

Voor normaal gebruik kom je dan uit op:
>5A => 0.5 mm2
>10A => 1 mm2
>25A => 2.5 mm2
Indoor kistje met wat dik servo kabel gaat. acro kistje dan wat meer. 0.75 mm2 prima voor sp400.
Sp600 met 1.5 mm2

Het grappige is dat je het probleem van een te lange draad niet kan oplossen door die draad ddikker te nemen. Een dikke draad zal namelijk ook weer veel gewicht geven, vooral als die lang is.
De optimale draad dikte (mm2) is onafhankelijk van de lengte in een vliegtuig.

Antwoord op je vraag:
- Korte draden is dus zowel voor weerstand als gewicht handig.
- Verlies door weerstand = verlies door wamte. Zelfde dus.
Tabs zullen niet warmer worden, of je draad moet wel heel warm worden en de warmte doorgeven.
- Met 4S is je spanning aardig hoog. Voor een lichte kist die gemiddeld weinig stroom trekt kan 1.5 mm2 dus wel.

Harold & Ernst,

Bedankt voor jullie reactie & informatie ! :D

Ik denk dat ik om te beginnen de 1,5 mm2 draden aan de twee lipo packs inkort naar 3 cm en er 4mm goudstekkers aan soldeer.
De regelaar zit op 10 cm afstand en heeft wel 2,5 mm2 draad.
Voor de zekerheid zet ik er een hele lichte ontvangeraccu bij (mocht er een soldeerverbinding van de lipo's smelten, dan kan ik 'm nog ff landen :-)
Continu volgas mag toch niet want de motor is 40 Amp continu en 60 piek en ik wil niet dat de magneten boven de 150 graden komen...
Met een oud 4S4P lipopakket kwam ik volgas op 50 Amp, 600 Watt.
Dit nieuwe pakket geeft dik 13 V dus als ik een halve Volt verlies is dat alleen maar fijn voor m'n motor (krijgt ie volgas minder op zijn donder).

Zaterdag testen en zondag naar Keldonk !

Rick,

Bestellen bij TPPACKS.COM gaat soepel, betalen met PAYPAL, levertijd een week of twee, wel douanekosten. Zeer goed en veilig verpakt !

Mvg,

Koen

Back