1:8 Brushless ESC's en motoren topic.

ruudxd

Forum veteraan
Hallo Allen,

Omdat 1:8 brushless steeds meer in trek komt zat ik zat te denken om een topic te maken over de regelaars en motoren.
Als dit er al is dan moet deze maar gesloten worden.

1:8 brushless komt steeds meer in trek.
Er zijn merken die daar op inspingen.
Zoals Traxxas met de ERBE :
(TRAXXAS E-Revo (#5608 ) - Overview )

en de EMBE :
(TRAXXAS E-Maxx
Brushless Edition (#3908 ) - Overview
).

Maar ook HPI met de Savage Flux HP
( HPI Savage Flux HP RTR 2.4GHz RC Car by HPI Racing Europe )

Maar ook zijn er genoeg ombouw setjes te krijgen voor je huidige nitro auto.
Merken Zoals RC-Monster maken die:
RC Monster:* We specialize in Brushless setups.

Maar ook tekno doet dat :
Tekno RC - Brushless Kits, Motors, Conversions, Parts

Maar daar moet natuurlijk ook een motor en een regelaar bij!

Er zijn naar mijn weten maar een paar 1:8 regelaars maar het worden er zeker meer!

1:8 Regelaars en Combo's

De Castle Creations Mamba monster Max ( ook wel MMM genoemd ( ook verkrijgbaar als combo met motor ))
Castle Creations | Mamba Monster for 1/8th Scale and Monster Truck

De tekin RX8:
Tekin - RX8 1/8th Scale Brushless Systems
( ook verkijgbaar als combo Met motor.)

De Orion Vortex :
Orion Vortex 8 BL Speed Controller ORI65012

(ook verkrijgbaar met motor maar dan kun je beter voor de 4 pole motor gaan de 2 pole motor word namelijk erg snel heet. )

Speed Passion Silver arrow:
Speed Passion Silver Arrow V2.0 Sensored 1-8 ESC SP1816801V2
( niet verkrijgbaar met motor )

Ezrun 150 ESC:
( HOBBYWING TECHNOLOGY Co., Ltd., )
Deze is ook verkrijgbaar als combo maar de motor schijnt niet zo goed te zijn.

De XeRun 150 ESC.
HobbyWing 1/8 Scale C-Xerun 150A Brushless ESC
Ook verkrijgbaar als combo

Ook MGM heeft een paar regelaars:
Products | MGM Compro - Electronics for Models

1:8 Motoren

Castle Creations heeft een paar 1:8 motoren:
Zoek maar eens op hun site:
Castle Creations, Inc.

Maar NEU maakt er nog meer ( die staat ook op de site van castle creations )
Castle Creations | NeuMotors

Tekin maakt er ook een paar ( zie de link van de Tekin RX8 ) .

Maar ook merken als :

Lehner:
Home Lehner Motoren Technik

Plettenberg :
RC-Cars

Leopard :
Product--±ª×Ó¶¯Á¦Ä£ÐÍÓÐÏÞ¹«Ë¾

En Tenskock maken motoren voor 1:8 RC's

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Als er nog vragen of aanvullingen zijn stuur dan even een PB of zet het in dit Topic.

Nog een stukje algemene info :

Brushed en Brushless
Je hebt brushless en brushed motoren.
Het woord zegt het al:
Zonder borstels ( brushless ) en met borstels ( Brushed ) .
Nu gebruikt men bijna nooit meer brushed motoren.
Alleen bij RTR modellen wel of als men die keuze zelf maakt.
Dit komt doordat Brushless minder onderhoud heeft.
Dit is dus op den duur ( meestal is een brushless combo iets duurder dan een brushed motor ) goedkoper.
Maar je kunt ook lang met brushed motoren rijden als je ze maar goed in loopt.
De borstels moeten inslijten op de vorm van de rotor.
Bij 1:8 word alleen maar brushless gebruikt.
Dit komt dus door minder onderhoud maar brushless heeft ook minder wrijving.

Regelaars

Maar met regelaars moet dan even goed kijken!
De meeste regelaars brushless regelaars kunnen wel met brushed motoren rijden maar de brushed regelaars niet met brushless motoren!

Sonsor en Sensorless

Je hebt sensored motoren en sensorless motoren.
Maar niet elke regelaar heeft een aansluiting voor een sensor ( een andere kabel ).
Maar meestal kun je wel rijden zonder die kabel.
De bedoeling van een sensor is dat de auto bij lage toeren ( bijv bochten ) Minder stottert.
Dus dat is racen zeer handig!

Groeten,

Ruud

PS: een goede TS Nard?:)

Laatst bewerkt:
Team orion heeft 2 soorten motoren voor 1/8. Namelijk een 2 pole en 4 pole motor. De 2e pole is de goedkoopste en dat is inderdaad een heet loper. De 4 pole motor zou wel een goede zijn. Matthijs kan hier wel meer over zeggen ;-)

Bij de conversie kits zou ik zeker nog de Tekno kit zetten. Dat is ook een van de betere kits.

Mooi, hier was ik wel naar op zoek..

Mag ik/je hier dan ook wat basic vraagjes stellen?

Bijv.

Ik vind het ook wel leuk om zelf wat te speuren op t net, maar....pfhhh,uren/dagen later...,

Hoe zie ik nu snel of een motor voor 1:8 geschikt is?

Niet aan de turns, niet aan t kv. Bij CC staat het er meestal wel bij ,maar bij n hoop andere leveranciers niet.

Dus kijk ik bij de shaftdiameter, heb eens gelezen dat die 5 mm moet zijn...!?

Begreep ook van Nard dat CC 1520 staat voor de diameter en lengte van de rotor..

Hoe minder kv, hoe groter de trekkracht,
hoe minder turns, ook hoe groter de trekkracht?

Ik zag ergens bij mambamotors staan 1Y en 1.5Y. Wat betekent dat dan nou weer?

Ik begreep ook dat de regelaar minimaal zoveel amp moet kunnen hebben/weerstaan..

Die van de rustler vxl kan tot 200A aan, zou die dan bv ook geschikt zijn voor een 1:8motor?

Aan welke eisen moet een esc en een motor dus minimaal voldoen?

Verschil tussen een 2 Pole en 4 Pole is eigenlijk heel simpel, is niet specifiek Orion.

Een 4 pole motor heeft meer trekkracht simpel gezegd. Echter heeft een 2 Pole meer toeren op dezelfde aantal Hertz (is Frequentie), wat ongeveer overeen komt met een deling van 2 (wat dus eigenlijk het verschil tussen trekkracht is).

Simpel gezegd:
2 Pole : Meer toeren, minder trekkracht
4 Pole : Minder toeren, meer trekkracht (kan je zwaarder vertanden o.a.)

Ohja, het 4 pool gebeuren (neu) is zelfs mij wel duidelijk geworden.

Minder toeren- minder heet.... en dus ook nog meer torque....mooi!

De rest van je vragen (zover ik dat kan beantwoorden) :

"Begreep ook van Nard dat CC 1520 staat voor de diameter en lengte van de rotor.."
De 1518 is een klein stukje langer, de maten zijn als volgt :
1515 = 75.18mm
1518 = 83.50mm

"Hoe zie ik nu snel of een motor voor 1:8 geschikt is?"
Over het algemeen zijn ze groter (vooral langer en een grotere diameter!) dan een normale motor met 540 can (behuizing).

"Dus kijk ik bij de shaftdiameter, heb eens gelezen dat die 5 mm moet zijn...!?"
Moet niet, je moet kijken welke maat je Pinions nodig hebben. Vaak is dit idd 5 MM bij 1:8.

"Ik zag ergens bij mambamotors staan 1Y en 1.5Y. Wat betekent dat dan nou weer?"
De 1.5Y is wat lichter en trekt minder stroom. ;)

"Ik begreep ook dat de regelaar minimaal zoveel amp moet kunnen hebben/weerstaan.."
Klopt, plus enige "overhead" (die A's die worden opgegeven zijn altijd onder optimale omstandigheden). Stel je setup (motor+bec) heeft 100A nodig, dan zorg je dat je accu's minimaal 110A kunnen leveren continue. Dan zit je goed.

"Die van de rustler vxl kan tot 200A aan, zou die dan bv ook geschikt zijn voor een 1:8motor?"
Ja én nee. Het zal best kunnen, alleen de motor gaat dan niet passen omdat het een compleet andere maat is.

De rest van je vragen (zover ik dat kan beantwoorden) :

"Begreep ook van Nard dat CC 1520 staat voor de diameter en lengte van de rotor.."
De 1518 is een klein stukje langer, de maten zijn als volgt :
1515 = 75.18mm
1518 = 83.50mm

"Hoe zie ik nu snel of een motor voor 1:8 geschikt is?"
Over het algemeen zijn ze groter (vooral langer en een grotere diameter!) dan een normale motor met 540 can (behuizing).

"Dus kijk ik bij de shaftdiameter, heb eens gelezen dat die 5 mm moet zijn...!?"
Moet niet, je moet kijken welke maat je Pinions nodig hebben. Vaak is dit idd 5 MM bij 1:8.

"Ik zag ergens bij mambamotors staan 1Y en 1.5Y. Wat betekent dat dan nou weer?"

"Ik begreep ook dat de regelaar minimaal zoveel amp moet kunnen hebben/weerstaan.."
Klopt, plus enige "overhead" (die A's die worden opgegeven zijn altijd onder optimale omstandigheden). Stel je setup (motor+bec) heeft 100A nodig, dan zorg je dat je accu's minimaal 110A kunnen leveren continue. Dan zit je goed.

"Die van de rustler vxl kan tot 200A aan, zou die dan bv ook geschikt zijn voor een 1:8motor?"
Ja én nee. Het zal best kunnen, alleen de motor gaat dan niet passen omdat het een compleet andere maat is.

Ok,tx,

De lengte bepaalt dus wel de krachtoverbrenging, maar is geen eis?

op n foto kan ik niet zien hoe groot ze zijn, maar goed...:p

Bij deze power lijkt t me logisch om je pinion aan te passen op je as,toch? Zal best met een 3mm asje ff rijden ,maar zal niet lang duren denk ik, maar goed...is geen eis dus.

Met 1.5Y is die dus lichter; ik neem aan niet lichter van gewicht maar...?
Word lichter dan niet aangegeven met t aantal kv?:confused:

Mn accu's moeten meer Amp kunnen leveren dan de motor vraagt, ok.
Maar de esc zelf dan, moet die ook meer amp kunnen doorlaten dan de accu's kunnen leveren? Dat is wel n eis?
En dan bedoelen we accupower berekend aan de C-waarde (discharge-toestand? bijv.30-40C x 5200mha?)

Dat de motor van de vxl niet past zou kunnen, maar ik bedoel:
zou ik een mambamotor kunnen koppelen aan de esc van de rustler (en dan in n e-revo zetten)?

poehpoe...

1 staat voor 1 wikkeling, Y staat voor ster gewonden. je hebt ook D, Delte gewonden motoren. (kun je op wikipedia wel opzoeken onder 3 fase motoren, daar staat het verschil netjes uitgelegd.)

Motoren die in Y geschakeld zijn, trekken vanuit stilstand een veel grotere stroom dan delta gewonden motoren. (delta motoren draaien hoger in de toeren)

De lengte van de motor (lees, rotor) is bepalend voor de trekkracht van de motor. evenals de diameter.
Een grotere diameter zorgt voor een grotere arm, waardoor je meer koppel krijgt. echter heeft dit het nadeel dat de rotor hierdoor steeds minder goed tegen hoge toerentallen kan, omdat de rotor steeds zwaarder word.
de middelpunt zoekende kracht steeds groter word naarmate je verder van de as af komt. (ivm de hogere snelheid die je dan hebt.

een langere rotor zorgt voor een groter 'raakvlak' met het magnetisch veld. hierdoor kan meer veld op de rotor drukken om maar zo te zeggen, en krijg je ook meer koppel.

dus een lange slanke motor, kan evenveel koppel hebben als een korte dikke motor. alleen zal de lange slanke motor een stuk hoger in de toeren kunnen gaan, zonder dat de rotor uit elkaar vliegt. daarom zie je ook geen motoren die dezelfde lengte hebben als een 540, en alleen dikker zijn.
maar je ziet wel 550 motoren (zelfde diameter als een 540, alleen iets langer.)

hoop dat ik het op deze manier een beetje heb kunnen verduidelijken. :)

"Dat de motor van de vxl niet past zou kunnen, maar ik bedoel:
zou ik een mambamotor kunnen koppelen aan de esc van de rustler (en dan in n e-revo zetten)?"

Zou kunnen. De Mamba Max Pro ("1:10" regelaar) wordt ook in 1:8 gebruikt.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je de Mamba Max Pro bedoelt?

Iig zou ik het niet aanbevelen om de VXL regelaar te gebruiken met een Castle/Neu 2200kv motor. De VXL kan 'maar' 3s lipo aan. op3s Lipo zal de 1:8 motor erg veel stroom gaan trekken. (vermogen = spanning x stroom.) daarom zijn de 1:8 regelaars ook gemaakt voor hogere voltages, om de stroom binnen beperkingen te houden.

Wat je wel zou kunnen doen, is een Ez-run 150A regelaar nemen, en hierop zo'n Castle/Neu motor aansluiten. die ez-run regelaars zijn ook gewoon goed. (alleen de motoren zijn bagger.)

En weer Geedit
Misschien is het handig om de aanvullingen in PB naar mij te sturen?
Dan blijft dit topic overzichtelijk.

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat dit soort topic's juist bedoelt zijn voor vragen en antwoorden.. daar is het toch ook een forum voor? ;)

Goed begin van een topic, maar ik had graag willen zien welk type motor je nou voor welke 1/8 wagen zou moeten gebruiken. Want een buggy heeft weer een andere motor nodig dan een monstertruck etc etc. Dus:

1/8 Buggy Trackracing: 1800Kv
1/8 Buggy Bashing: 2200Kv

1/8 Truggy: etc etc etc

Een soort van algemene bevelingen.
Het publiek wat dit topic trekt zal voornamelijk mensen zijn die een 1/8 motor of/en ESC willen aanschaffen, of willen weten welke ze moeten kopen.
Als je dat in de start post al kan tackelen zou dat heel mooi zijn.

Dat is moeilijk te zeggen, want kv is afhankelijk van het aantal cellen dat je mag gebruiken/gebruikt. Als je tot 6S mag gebruiken kun je beter voor een lagere kv motor gaan, met zowel racen als bashen :)

Dat is moeilijk te zeggen, want kv is afhankelijk van het aantal cellen dat je mag gebruiken/gebruikt. Als je tot 6S mag gebruiken kun je beter voor een lagere kv motor gaan, met zowel racen als bashen :)

De meeste racen toch gewoon op 4s? Of is dat een mis opvatting van mij?

Ander zou het zo kunnen

1/8 Buggy 4S Trackracing: 1800Kv
1/8 Buggy 6S Trackracing: 1500Kv

Is er dan een minimaal aantal toeren wat je moet behalen (per auto/motor verschillend)?

Moet een motor 2000kv bv minimaal met 4s worden gereden omdat die anders zn toerental niet haalt?

Heeft bijv n e-revo een motor met n bepaalde rpm nodig?

+- kan dus nog wel afwijken.

Je kan met 1800 Kv rijden in een buggy (zwaarder vertanden) en ook met 2200 (al is dat niet aan te raden). Je kan beter zo redeneren : "Less is more". ;)

Lehner is fout gespeld :mrgreen:

Verder vind ik 1:8 al best wel heel lang in trek, "we" zijn nu al meer bij 1:5. (Vooral omdat een bedrijf als CC nu een Baja ombouw kit verkoopt voor een nette prijs)

Voor de rest: Toppie! Alleen niet zo vaak op die Enter toets meppen.

Back