1.95m Sukhoi SU26M afgeleid van Graupner Sukhoi

richel

verslagschrijvers
Hoi Allemaal

Na jaren met kistje tot 1.5m te hebben gevlogen vond ik het eens tijd worden om eens wat groter te gaan bouwen.
ARF valt af omdat ik het veel te leuk vindt om zelf te bouwen.
Ik had een aantal jaren terug een graupner sukhoi SU26M 1.45m gebouwd.
Hij vliegt perfect en het is een mooie kist.

xggxnl.jpg

29ditm8.jpg

De tekening had ik nog dus ontstond het idee om deze te gebruiken als leidraad voor een 1.95m kist.
De motor die ik er op ga zetten is de DLE30.
Ik heb de romp globaal uitgetekend op een groot stuk papier.

Ik ben al een aantal weken bezig.
Ik ben begonnen met de doos constructie van de romp uit te tekenen op 3mm Gamma hobby triplex.
Dit bleek echter geen 3mm maar 2,6mm te zijn, scheelt weer in gewicht!
Voordeel is ook dat je dit gemakkelijk kunt snijden.
Hier de romp delen:
14m9wz9.jpg

En nu maar snijden!!

De graupner kist heeft een vleugel uit een stuk, bij deze wordt dat toch wel wat groot, dus dat moet ik veranderden door een vleugelbuis toe te passen.
Ik heb een buis van 30mm genomen, moet denk ik zo wel sterk genoeg zijn.
De koker heb ik gemaakt met glas en aramide kous, had ik nog liggen.
Een laagje bakpapier om de buis, hier de glas kous, aramidekous en weer een glas kous overheen, dan insoppen het epoxy, ophangen met een gewicht onder aan de sok zodat hij strak wordt getrokken.Klaar vleugelbuis koker!

De vleugel ben ik nog niet helemaal uit.
Als ik het originele profiel bekijk dan lijkt dat heel veel op NACA2412 ( half symmetrisch)en naar tip toe dikker.
Ik zit te denken om voor deze de NACA0012 te nemen en naar de tip NACA0014.
Hij zal dan aan de tip later overtrekken zodat hij niet zo snel weg valt.
Nu zie ik ook dat er mensen zijn die dit net andersom hebben, dun naar de tip.
Wat is hier het voordeel van?

Dit was het voor zover, nu maar weer aan het bouwen!

Richel

Ik wens je heel veel succes met de bouw.
Ik zal zeker dit draadje volgen,ondanks dat ik van vliegen niks bak,kan zelfs geen depron vliegtuigje in de lucht houden.

maar nogmaals,succes,

Arnold

Na veel snij en zaagwerk en een pijnlijke vinger van op het mes duwen is dit her resultaat!!
2ag865l.jpg
.

En zo ziet het er uit nadat ik als in elkaar gezet heb.

2yyz2pg.jpg

288mkp.jpg

De gamma platen waren niet helemaal lang genoeg.
Ik heb daarom aan de voorzijden de romp verlengt met 4 mm berken triplex.
Op zich niet zo erg dat het niet lang genoeg was, het voorste stuk moest toch dikker worden dan de 2,6 mm.
2,6mm is een beetje dun voor de motor aan op te hangen.
Het eerste spant heb ik overigens ook van 4mm gemaakt, de rest is 2,6mm
Het brand schot waar de motor op komt kan ik er nog niet in lijmen.
Ik heb namelijk niet zo veel ruimten voor de demper.
De demper zal eerst in de romp moeten voor dat ik het motorschot er in kan zetten.
Het schot zal ik dan ook met aluminium hoek profieltjes vast zetten ander kan ik mijn demper er nooit meer uit.

De volgende stap is alles in elkaar lijmen.

Richel

Afgelopen week heb ik de romp in elkaar gelijmd met CA lijm.
Het eindresultaat is een licht stijve romp die 415 gram weegt.
Ik hoop op 5,5 kg uit te komen, het is wel mijn eerste grote kist, maar volgens mij moet dat wel gaan lukken.
IMG_00102.jpg

IMG_00123.jpg

Op de staart komt nog 1,5 mm balsa, de ronde voorkant maak ik ook met 1,5mm balsa
De gehele romp bekleed ik met 30 gr gras wat ik dan in smeer met G4.
Of ik hem ga spuiten met 2k of met gewone lat weet ik nog niet maar daar heb ik tijd zat voor om nog over na te denken.
Ik hoop hem ergens in het voorjaar of zomer af te hebben.

Ik ben afgelopen week maar met de vleugels begonnen.
De romp laat ik maar even zo.
Het is namelijk makkelijker om de vleugels recht uit te lijnen als ik de romp goed plat kan neer leggen. Dat wordt wat lastiger als ik hem rond ga maken.
Daarbij komt ook nog dat de vleugels in de romp vallen en dat bouwt ook makkelijker als er vleugels aan zit.

De vleugel ribben ga ik maken van depron 5mm. Daar heb ik nog een hele grote plaat van staan, kost me niets en is lekker licht!
Behalve de eerste 4 ribben natuurlijk, waar de vleugel buis in komt, die worden van 3mm triplex,

Afgelopen week heb ik de ribben uitgeprint met Profillie, vervolgens uitgeknipt en overgetrokken op de derpron.
Dit weekend heb ik als uit gesneden en gezaagd.
wat een werk http://www.modelbouwforum.nl/forums/images/icons/icon11.gif
Hier het eind resultaat.
IMG_00014.jpg

De wortel profile is NAC0012 geworden en de tip is NACA0014.
De vleugel helften zijn 91cm< de spanwijdte komt dan op 1.97m uit.

IMG_00072.jpg

De ligger worden 8 x 8 mm. die ga ik morgen maar eens zagen, dan kunnen we de vleugels echt gaan bouwen http://www.modelbouwforum.nl/forums/images/icons/icon7.gif

Richel

Jou keuze van de vleugelprofielen is goed want ik deze ook genomen voor de vleugels van mijn Yak54 en deze vliegt heel goed .
Heb je die methode van depronribben al toegepast ? ik ben benieuwd .

Kblijf volgen .;)

Ik heb er al 2 gebouwd, een van 1,50m en een van 1,45m, werkt perfect.
Het uitsnijden van de ribben gaat heel makkelijk met een scalpeer mesje.
Die van 1.45 is onder tussen overleden http://www.modelbouwforum.nl/forums/images/icons/icon9.gif

Maar dit wordt wel de eerste die wat groter is, heb wel even zitten denken om twee ribben tegen elkaar te lijmen, maar dat is ook weer zwaarder.
Ik ga er toch geen extreem 3D me vliegen, dus ik verwacht dat het wel sterk genoeg is.
We zullen zien http://www.modelbouwforum.nl/forums/images/icons/icon7.gif

Hallo allemaal

afgelopen week begonnen met de bouw van de vleugels.
full

Aan de voorzijden heb ik een lat van 3 mm balsa op te neus van de profielen gelijmd.
Deze schuur ik af zodat hij gelijk is met de ribben.
Hierop komt straks de beplanking van de vleugel.
Dit geeft een sterker geheel als wanneer je de neuslijst direct tegen de ribben lijn.
Als de beplanking er opzit is de neus mooi gelijk te schuren,waarna de neuslijst er tegen aan gelijmd kan worden

Op de plaats waar de scharnier van de rolroeren komen heb ik een latje van 3x4 mm balsa in de ribben gelijmd om wat meer vlees te hebben voor het verlijmen van de 6 mm balsa lat waar de scharnieren in komen.

Toen dit als droog was heb ik de beplanking er op gelijmd.
full
.
Vandaag ben ik bezig geweest met de koker van de vleugelbuis in de vleugel te verlijmen.
Hier van zal ik mogen wat foto's van plaatsen.

Gisteren heb ik de servo's en nog wat andere dingen binnen gekregen van Hobby King.
Het ging nog altijd goed, maar deze keer hebben ze het pakje er uitgepikt. schaden 24 euro!!!
Ik had ook nog nooit een pakje van 2,5kg gehad. volgende keer maar weer ik kleine porties bestellen.

Richel

Laatst bewerkt door een moderator:
het verslag van de vleugelbuis.

Heeft iets langer geduurd dan gepland, ik heb de griep te pakken sinds zaterdag avond.
Het begint nu wel weer de betere kant op te gaan.
Waarschijnlijk heeft mijn vrouw me aangestoken!!
Die zit ook al sinds donderdag thuis.
En dan zijn er de kids nog (3 en 2 jaar) die waren ook niet 100% de afgelopen dagen.
Maar we slepen ons er wel door heel!!!

De vleugelbuishuls!

Hier een foto van toe hij hing te drogen.
full

Zoals ik al eerder had geschreven een laagje bakpapier om de buis dan de glasvezel en aramide sok er overheen en insoppen met epoxy.

De koker paste natuurlijk niet helemaal maar met een stukje schuurpapier om de vleugelbuis was dit makkelijk passend te schuren.
full

De vleugelbuis heb ik voor en achter even veel opgehoogd, deze hoeveelheid ophoging gebruik ik natuurlijk ook bij de tweede vleugel.
Een haakse lijn op de bouwtafel is voor het uitlijnen van de vleugelbuis.
Hierna heb ik de koker met epoxy, ingedikt met glasbubbeltjes, vast gelijmd.
De ruimten die tussen de liggers en koker vrij was heb ik nog opgevuld met houwt en ingedikte epoxy, zodat het een geheel is.

Om de vleugel vast te schroeven tegen de romp heb ik nog een M8 plastic bout aan de binnen zijden van de vleugel gelijmd.
full

Het eind resultaat ziet er dan zo uit.
full
.
Toch wel goed gelukt voor de eerste keer!!!!!
Nu kan de onderkant er op van de beplanking.

Zijn er nog mensen die meer ervaring hebben met vleugel buizen ?
Wat is een beetje een gangbare lengte dat een vleugelbuis in de vleugel zit?

Groeten Richel

persoonlijk doe ik ze tot ongeveer een 3de van de vleugel...afhangkelijk van de opbouw...

Ik heb mijn koker tot de 4derib doorlopen dat is ongeveer 21 cm.
Op een lengte van 90 is dat geen 3de!
Maar ik denk dat dit wel ver genoeg is, Ik ga er geen extreem 3D me vliegen!
Maar ik was aan het denken om de buis iets korter te maken dan die 21 cm.
Ik heb een buis van 1 m als ik daar de helft van pak dan komt de buis 18 cm in de vleugels en hou ik nog 0,5 meter buis over, die ik weer eens zou kunnen gebruiken voor een andere kist.
Was een duren buis, maar dat is de zuinigheid weer van mij!!!!!
Ik denk dat ik hem maar ga afzagen op 56 cm.

Richel

Afgelopen week weer flink door gebouwd ik heb ondertussen beiden vleugels af.
Hier een close up voordat de beplanking er op gaat.
full

Nadat als droog was heb ik de voorlijst recht geschuurd.
Met een lang stuk schuurpapier op de granieten tuin tafel krijg je de voorlijst mooi vlak.
full

Het eind resultaat ziet er dan zo uit.
full
.
full

Hierna heb ik de vleugelbuis koker in de romp gelijmd.
full

Als mooi uitgelijnd en vast gelijmd met 2 componenten lijm.
full

Voor extra stevigheid heb ik nog een plankje van 2.5mm triplex tegen de zijkant gelijmd tussen de spanden waar de vleugelbuis door heen komt.
Om de vleugelbuiskoker goed te verbinden met de romp heb ik ook nog een 4mm triplex plaatje rond de buis verlijmd.

Nu zijn de hoogte en richting roeren aan de beurt.
Deze ga ik ook van 5 mm depron gemakt.
Het profiel wat ik genomen heb is NACA0009
Dit is het hoogte roer.
full

En dit het richting roer.
full

Richel

Hoi Lindert

Dankje voor het compliment.
Over de vleugels ben ik ook wel erg tevreden.
Als ik ze tegen elkaar aan schuif, met een stukje vleugelbuis er in, dan zitten ze erg strak tegen elkaar !

Ik ben lekker opgeschoten afgelopen week, het hoogte en richting roer zijn al bijna klaar.
Als eerste ben ik begonnen met het hoogteroer.
Hier de tekening.
full

full

Ik heb de boven en onder ligger van 3x5 mm vuren gemaakt.
Met balsa tussen de liggers vormt dit een stevig geheel wat niet al te zwaar is.
full

full

Het eindresultaat ziet er dan zo uit!
full

Nu nog het scharnier lijst er tegen lijmen.

Hier het richting roer.
full

Het rechter laatje heb ik hier ook van 3x5mm vuren gemaakt.
Hier komt dan nog de balsa scharnier lijst tegenaan.
En dit wordt dan in de staart gelijmd.
full

full

Morgen maar eens de scharnier lijsten er in lijmen.

Het hoogte en richting roer zitten er op!

In het richting en hoogte roer heb ik een paar schotjes gelijmd waar ik straks de hevels in kan lijmen.
full

full

De hevels maak ik van 1.5mm GFK plaat. om te zorgen dat de afstand tussen de ribben 1.5mm is het ik er een paar stukjes bals van 1.5 tussen geschoven.

Ik had het hoogte en richting roer zo getekend dit de scharnierlijs aan beiden zijden 4 mm was, wat achteraf gezien toch wel een beetje dun was om de scharnieren in te bevestigen.
Ik heb daarom op de plaatsen waar de scharnieren zitten aan de binnen zijden 8 mm balsa verlijmd.
En dit is dan het eindresultaat
full

full

Het begint al een beetje op een vliegtuig te lijken!!!!

Het was toch weer even een klus om de roeren er weer recht in te krijgen.
Door een of andere reden wilt de staart toch altijd een beetje verdraait zitten te opzichten van de vleugels.
Waardoor het toch weer even passen en meten is om alles weer netjes recht te krijgen.
Maar het is toch weer redelijk gelukt!!!!!!!

hallo allemaal

Afgelopen week heb ik de instel hoek van de vleugels en de bevestiging aan de romp gemaakt.
Ik had het hoogte roer met een instelhoekmeter ingesteld op 0 graden, die ik van een clubgenoot had geleend.
Ik had de romp waterpas gelegd en toen de hoogte op 0 ingesteld.
Maar toe ik de vleugels ging afstellen kwam ik tot de ontdekking dat die instelhoekmeter bijna 1 graad afweek. Op zich niet zo erg als ik de gradenmeter maar niet net andersom hou als op het hoogte roer. Het is nu wel zo dat de instel hoek niet meer vleugel, die ik overigens het op 0,5 graden hebt gelegd, niet meer is ingesteld op de 0 lijn van de romp.
De romp licht nu 1 graden omhoog gekanteld.
Maar daar zal hij niet slechter door vliegen, hoop ik !!!!!!!!!
full

Ik heb een pas pen gemaakt in de romp zodat de de vleugel zijn instelhoek vast licht.
Op de vleugelbuis zit zo weinig speling dat een paspen genoeg is.
Waar de vleugelschroeven in de romp komen heb ik nog wat versteviging in de romp gelijmd.
full

Mijn dochtertje wilde hem ook wel even vasthouden!!

full

Ook heb ik de gaten voor de servo's in de staart uitgesneden en versteviging er achter voor de schroeven en nog wat graten er in voor gewicht besparing.
Ik heb even getwijfeld of ik de servo voor het richting roer wel in de staar zou zetten in verband met het zwarte punt, maar ik denk dat dit wel gaat lukken. motor zit redelijk ver naar voren.
full

Waar het landingsgestel komt heb ik nog 3 laagjes glas van 100 gram op de romp geplakt.
Aan de binnen zijden moet ik dit nog doen.

De onderzijden van de romp zit er ook al tegen aan
full

full

Aan de voorkant komt een deksel zodat ik hier nog bij kan voor de uitlaat die in de romp komt, plus dat in de deksel ook nog gaten komen voor de koeling van de uitlaat.
Achter op de staat heb ik nog een 3mm triplex in de romp gelijmd waar straks het staart wiel in geschroefd kan worden.

Dat was het weer voor vandaag!

Het is weer even geleden!!!

Niet zo veel tijd gehad de afgelopen weken, maar natuurlijk wel wat gebouwd.
Ik ben bezig geweest met de zijkanten.
Aangezien de vleugels tegen de vierkanten binnen constructie komen, en de Sukhoi een ronde romp heeft moet ik een uitsparing maken.
Ik heb de vleugel tegen de romp gezet en er 2 mm bals op gelegd.
Hier heb ik een latje van 4x4mm tegen aan gelijmd.
full

Hierna heb ik de ribben tegen de zijkant gelijmd en hier nog een paar laatjes in gelijmd.
full

Vervolgens heb ik de vleugel weer terug geplaatst met huishoud folie er om, zodat ik hem niet kan vast lijmen bij het plaatsen van de schotjes.
Voor de schotjes gebruikt ik nu 1,5mm balsa zodat ik nog wat speling heb.
full

full

Het papier wat ik er tussen heb gestoken is om de schotjes goed aan te drukken tegen het latje van 4x4mm

Zo ziet het er dan uit als de vleugel er uit is.
full

En na wat schuur werk is dit het eind resultaat.
En dit natuurlijk ook aan de andere kant.
full
.

De rug van de staart heb ik uit schuim gesneden.
full

full

Deze heb ik met 1mm balsa bekleed, gelijmd met constructie lijm.
full

Met een paar malletjes heb ik de schuine zijden aan de rug gemaakt.
full

Achteraf gezien had ik de dikte van de rug iets dunner kunnen maken.
Hij voelt goed stevig aan.
Had weer wat gewicht gescheeld!!!!

Richel

Hey Richel
Leuk he dat bouwen :)
heb het een jaartje terug ook gedaan, toen heb ik de Ultimate Pitts gebouwd was ook erg leuk om te doen
Ziet er goed trouwens ben benieuwd naar het eindresultaat :)

groetjes Johan

Hey Johan

Ik heb je er eigenlijk nooit me zien vliegen.
Of heb je hem al verkocht?
want al dit jets van jou kosten natuurlijk ook bergen geld:-)

Groetjes Richel

Weer even een update:-)

Afgelopen week heb ik de cockpit kap gemakt en de romp bekleed.

full

De onderplaat en het voorste schotje is gemakt van 2,5mm triplex de rest is 3mm balsa.

Voor op de neus heb ik 2 schotjes, verlijmd aan elkaar op de romp gelijmd.
full

De verbinding tussen de schotjes heb ik van 4mm triplex gemaakt, hierop kan ik de moterkap vast schroeven
full

De cockpit kap zit het een pen van 6mm aan de voorzijden vergrendeld.
full

Na wat schuurwerk pas als perfect en sluit het goed aan.
full

Klaar om er 1,5mm balsa op te lijmen.
full

Aan de onderzijden van de romp komt ook een kap, op de plaats waar de uitlaat komt.
Kunnen we er beter bij voor het in bouwen en met wat gaten er in koelt het ook wat beter.
full

full

De kap wordt vast gezet met 4 kunststof m3 boutjes, binnen in de romp heb ik 4 moertjes gelijmd.
de koel gaten maak ik er pas in als ik als met glas heb bekleed.
De uitlaat ga ik zelf maken, uit 2 camping gas blikjes.
Zou goed moeten werken volgt een club lid en is goedkoop!

De romp heb ik ook met 1,5mm balsa bekleed.
full

Na wat snij en schuur werk ziet het er zo uit:-)
full

Het begint al ergens op te lijken:-)

Wordt vervolgt;-)

Back