1.95m Sukhoi SU26M afgeleid van Graupner Sukhoi

Demper

Een paar weken terug heb ik demper gemaakt.
Omdat ik niet veel plaats in de romp heb voor een standaard demper heb ik er maar een zelfgemaakt. Een bij komend voordeel is dat dit een stuk goedkoper is.
De demper heb gemaakt uit 2 camping gasblikjes een hele en een halve.
full

full

De halve heb ik op de draaibank afgedraaid en deze komt tegen de boden van de hele.
In de hele blik heb ik 4 gaten geboord waarin de pijpen komen voor de inlaat en uitlaat
De in laat is een pijp van 20mm, hierin heb ik sluiven geslepen die uitkomen in de hele blik
full

Deze pijp wordt aan de bodemkant van de blikt dicht gesoldeerd.
Door de kleine gaten gaat de pijp voor de uitlaat dit is een 14mm pijpje, de steel van een grote paraplu.
De bodem van de blik is voor 1/3 doorboort met gaatjes, gemaakt met een priem

De uitlaat lucht komt nu dus eerst in de grote blik en hierna door de gaatjes in de bodem in de kleine blik en van hieruit door de dunne pijp naar buiten.

Alles is met zilversoldeer aan elkaar gesoldeerd, met een hobby brandertje van Formido .
full

Voor de montage is nog een beugel er bij gesoldeerd.
hierna heb ik de demper achter op het motor spant gemonteerd en de bochtjes pas gemaakt en vast gesoldeerd.
En zo ziet het dan uit.
full

full

De demper is als laatste ook nog gespoten met kachel verf.

Voor niet veel geld een mooi demper:-) die ook nog goed stil is.
En zo ziet het er uit na montage van de motor op de kist
full

full

De eerste vlucht met de demper was met de botsing in de lucht, dus nog niet veel me gevlogen. komend weekend gaan we het weer proberen. De volgende stap is de motor kap er op.

Laatst bewerkt door een moderator:
netjes gedaan , dit is een leuke manier van een uitlaat bouwen met die gasbusjes , bij ons op de club is dit veel gedaan in het verleden .

succes met de remaiden , hopen dat er nu geen trainertjes rondvliegen met kamikazes aan boord . ;)

Back