1 lipo cel kapot kan ik deze vervangen?

Hallo allemaal,

ik heb een 6s 4900mha van Flight power 20c

nu heb ik merkte ik gisteren dat mijn regelaar in 1x ingreep.

na de lipo aan de ballancer te leggen en deze uit te lezen kom ik er achter dat 1 cell behoorlijk minder in voltage is, de rest is gelijk. als ik hem weer oplaad geven ze allemaal weer de zelfde voltage aan. maar zodra ik hem weer even gebruik raakt hij sneller leeg dan de andere cellen.
ik neem dus aan dat de cell kapot is.

nu wil ik een losse cel er bij kopen en deze vervangen. het enige is alleen dat ik een losse cel heb gezien van 5000mha Ipv de 4900mha die er nu in zit.

mijn vraag is dus geeft dit problemen als ik deze vervang.
dus dan heb ik 5 cellen van 4900mha en 1 van 5000mha.

kan dit of geeft dit problemen met laden, balanceren, ontladen.

mvg,

marvin

Hoi,

Kan wel maar het ligt er een beetje aan : hoeveel maal is de lipo al geladen ?

Het mooiste is een zelfde cel proberen te pakken te krijgen die net zo vaak geladen is .

Anders heb je al snel verschillen in spanning tussen de cellen onderling .

Ik denk dat je best zo'n cel gebruikt ergens op de kop kan tikken ( of een 2-3-4 cellen pakket oid )

Het nadeel is alleen dat de soldeerlippen bij FP gepuntlast zijn , du er komt wel wat kust en vliegwerk met solderen bij kijken .

En hoezo zit er verschil in spanning tussen de nieuw en oude cellen?

ze geven toch allemaal de zelfde voltage als ze zijn opgeladen?

gr.marvin

Hoi,

De spanning bij volle cellen is idd gelijk .
Maar als je een nieuwe cel in serie gaat zetten met een rits oude ( 100 x geladen ) dan krijg je onder belasting hele rare dingen .
De nieuwe cel zal nauwelijks inzakken terwijl de rest dat wel doet .

Henk

Ik zou het gewoon proberen, ik zie eigenlijk geen probleem :), die nieuwe cel zal beter zijn dan de oude cellen, dus de nieuwe cel blijft prima op spanning. De oude cellen zullen waarschijnlijk eerder leeg zijn. Belangrijk is wel dat je altijd een goede balancer gebruikt tijdens laden!

Laatst bewerkt:
Frank, als 1 cel meer spanning levert als de rest zal de rest onder de 3 volt komen zonder dat je regelaar dat merkt en zo vlieg je je andere 5 cellen kapot...
Kun je geen losse cel kopen en die 20x cyclen op je lader? Is ff werk (Dag of 2) maar zo slijt je hem alvast in... Anders rotte cel eruit en dan heb je nog een 5s pakket....

Ik zou er niet aan beginnen. Omdat de cellen dan niet een gelijk aantal cycles hebben gehad en sowieso niet gematched zijn zal je pack er niet veel beter op gaan presteren.
Ook hebben Lipo's aluminium soldeerlips en zijn ze dus niet zo gemakkelijk even te solderen als het gemiddelde NiCd pakket... Je moet er echt speciaal spul voor hebben.
Ook is 1 losse cell niet zo te koop, dus dat is sowieso al lastig.

Beter kun je kijken hoe oud het pakket is, als hij nog niet zo oud is kun je misschien op de garantie van FP met korting een nieuwe kopen!

Cheers,

Richard

Frank, als 1 cel meer spanning levert als de rest zal de rest onder de 3 volt komen zonder dat je regelaar dat merkt en zo vlieg je je andere 5 cellen kapot...

Ik denk dat het wel mee zal vallen. Een voorbeeldje, Het is dus een 6S pakket, stel dat de regelaar staat ingesteld om uit te schakelen bij 3,0V per cel, dat schakelt ie dus uit bij 6x3,0V = 18,0V.
Nu vervangen we 1 cel door een nieuwe, stel dat die cel stukken beter is dan de andere 5 cellen en nog lang niet leeg is als de andere al bij 3,0V zijn aangeland. Stel dat de nieuwe cel nog steeds 3.5V levert, wat gebeurt er dan?
De regelaar schakelt uit bij 18,0V, de goede cel is nog 3.5V, dus blijft over voor de andere 5 cellen 14,5V. Dat is dus 2,9V per cel. Daar zal een lipo echt niet van overlijden.
Omdat de goede cel bij het laden een hogere spanning zal heben, moet je dus wel een goede balancer gebruiken die dat weer netjes gelijktrekt met de andere cellen.
Het is natuurlijk geen optimale oplossing, maar als je geen andere keuze hebt..........;)

Laatst bewerkt:
Mits niet professioneel uitgevoerd blijft het prutsen m.i., je hebt er niet de juiste gereedschappen en materialen voor, en het resultaat in prestatie van het pack ligt dan waarschijnlijk ook veel lager.
Iedere fabrikant raad af om cellen beneden 3V te ontladen, met als hoofdreden de levensduur / veiligheid.
Doen ze toch niet voor niets?
Dat is een nadeel van elektrovliegen waar je vooraf rekening mee moet houden, en waar de fabrikanten in meedenken d.m.v. kortingen of garantie voorwaarden.
Als je merkspul koopt is dit vaak netjes geregeld, na het versturen van foto's met meetwaarden heb ik van Airthunder al eens gratis een vervangende lipo toegezonden gekregen (vanuit USA) toen er een cel kapotging...
Er zijn dus altijd keuzes ;) ......

Eric

Laatst bewerkt:
Ik heb ook eens een opgezwollen Flightpower accupack naar engeland gestuurd en een vervangend exemplaar teruggestuurd gekregen. Dit is echter al een tijdje geleden, en dit was nog een pack zonder balancer aansluiting.

Koop gewoon een nieuwe accu pack en hou op met rommelen met cellen dat is vast goedkoper als dat je heli neer stort omdat je wou besparen op een nieuwe accu pack
ten eerste kosten kwijt voor een losse cel waarvan je niet weet hoe goed je accu pack wordt mocht de pack niet goed zijn stort je mischien ook nog eens neer dan heb je een slechte pack en een hoop schade aan je heli denk toch dat dat de moeite niet waard is

tja,

33 euro voor een losse cel of 300 euro voor een nieuwe lipo pack :p

zit toch nog wat crash onderdelen verschil tussen.

en het neerstorten zal wel mee vallen denk ik. aangezien de regelaar ingrijpt als de spanning te laag word. en ik hem daarna nog netjes aan de grond kan krijgen.

ik denk toch dat ik het ga proberen voor de vervangende cel.

en dan kijk ik wel wat het doet.

als het zover is en ik heb het een en ander ondervonden dan laat ik het wel weten

gr. marvin

PS. als er mensen zijn die het al gedaan hebben laat even weten wat jullie bevindingen zijn.

Back