1-m Wing

eric_laermans

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
In navolging van DutchRC uit Zwolle leek het me leuk ook zo'n 1-m wing te bouwen. Waar DutchRC heeft gekozen voor KF-M2-profiel en een basis van 100% foamboard, zou ik een 'echt' profiel kiezen.

Eerst maar 's eventjes een schets van het plan (dezelfde dimensies als de 1-m Wing van DutchRC):

full

Laatst bewerkt door een moderator:
En dan nu mijn overwegingen inzake het profiel. Een KF-M2-profiel is erg makkelijk te bouwen en vliegt ook nog 's prima. Ik heb een aantal modellen gebouwd met dit profiel, zoals de Fauvel. Vervolgens is de vraag... wat is het doel van de wing en welk profiel komt het beste in aanmerking.

Ik heb daarbij de volgende uitgangspunten:
- moet meekunnen ook op hogere kruissnelheden;
- moet eventueel ook kunnen zweven (dus motor uit) en dan een mooi glijgetal opleveren;

Eigenlijk niet zo moeilijk, want er zijn goede websites die al het voorwerk hebben gedaan, zoals:

Prof Dr Martin Hepperle profiles

Klik je vervolgens door op Flying Wings dan staan daar de MH-60, 61, 62 en tot slot MH-64. Aangezien de MH-64 zich al bewezen heeft in de F3B-tailless-design-klasse leek me dit een voor de hand liggende keuze.

Vervolgens was het zaak de juiste materialen te kiezen. De Praxis heeft een keur aan XPS schuim en goed bruikbaar bleek het 50mm isolatie-schuim. Een eerste proef leverde al een leuk resultaat op:

full

En een 'lesson-learned'... namelijk de voorzijde van de wing vereist wat meer draadsnelheid. De tweede en derde keer leverden al mooie wingpanelen op, bruikbaar om in te dekken met 49gr/m² GFK.

Even een kijkje in de keuken:

full

Ja, zonder vacuüm-bag, maar wel met het nodige gewicht en Aktion-Mylar.

PS Dat wordt vanavond wss afhaal-wok.

Succes met de bouw Eric! :D
En de foto uit de keuken is wel hilarisch ;) Ben zeer benieuwd!

Ohw ja: zweven zal best moeilijk worden (afhankelijk van de lipo natuurlijk).

Hoe ver achter de koorde ga jij de motor plaatsen?

En voor een idee van de verhoudingen:
2013-10-14%2002.jpg

(mijn versie dus van dit project)

Het loshalen van de Aktion-Mylar ging moeiteloos, vervolgens is het spannend of het weefsel er mooi omheen zit. Hier het resultaat. Slechts 85gr en zo stijf als een plank.

Wie heeft er suggesties qua motorisering?

full

PS Hulde aan degene die de kern heeft gesneden! :-)

ps: ik heb op de mijne een 2200kv 342watt zitten (en een 40A ESC erbij)

En ik DACHT eigelijk dat we zelfde vorm + zelfde setup gingen doen, om het verschil tussen KF2 / normaal profiel konden zien..
Maar ehm.. je overweegt andere setups.. dan is de vergelijking verder zinloos.

@Roeland Klopt helemaal, die setup komt er ook in. Eerst nog 's eventjes proberen aan de helling of het ook kan zweven. Gisteren nog eventjes geknutseld, maar alles ging redelijk snel. Gewicht 173gr (vliegklaar)... wat zeggen de geleerden, gaat dit ook daadwerkelijk zweven?

full

Nee eigenlijk niet... Ik zie dat je de staart in het midden hebt gemaakt maar die moeten aan de tips!

Dit is niet voor niets omdat hoe verder je staart van het zwaartepunt licht hoe effectiever hij zal worden en in dit geval dus bijna niet door de pijlstelling

Het zal wellicht best redelijk zweven, maar Robert's verhaal klopt inderdaad.

Gewoon proberen, er zit een kleine tipverdraaing in de vleugel gesneden waardoor in eerste instantie geen oren nodig zouden hoeven zijn. Mogelijk dat je bij het starten een klein beetje up moet trimmen.

gr

Gerhard

Gisteren een aantal pogingen gewaagd aan de helling. Aanvankelijk was het CG te ver naar voren... en dan gaat het ook meteen hard naar beneden. Daarna CG naar achteren en een klein tikje up. Één keer resulteerde dit in het winnen van flink wat metertjes hoogte. Bij minder wind resulteerde een crash helaas in vleugelbreuk... mmm, jammer. Intussen is het vleugeltje al weer vakkundig verlijmd met 24-uurs epoxy en de nodige warmte (dank Gait voor de tip :-)).

Verbeterpunten:
- iets meer gewicht, zodat de snelheid erin blijft. Zeker met dit snelle profiel kan 173gr wel 's aan de erg lichte kant zijn.
- beter condities (dit dijkje had nogal wat obstakels).

Intussen is een 1400kV Kyosho 29gr Outrunner geïnstalleerd in combinatie met 6x4 thin electro prop en 3s 500mAh-LiPo. Morgen 's even testen... en daarna motor opschalen naar D2812 HK (evenals LiPo en ESC uiteraard).

Gewicht vliegklaar is nu 245gr.

Helaas... gisteren werd het middelpunt van de aarde wederom onbarmhartig opgezocht. Daarnaast kreeg ik een aantal tips, zowel op dit forum als op het vliegveld... Namelijk, vertical stabilizer achter het CG (bijv in de vorm van winglets) en de motor/ prop aan de achterzijde. Zo gezegd, zo gedaan...

full

Gisteren ook nog even de 'valtest' gedaan. Ondanks verplaatsing motor en LiPo naar achteren, valt de 1-m-wing altijd nog een beetje 'nose-down'. Wss was het CG ook te ver naar voren.

Back