1 meter dlg ''Libelle'' merlijn 3....

Zo, ben maar met een nieuwe begonnen, helaas is de vuurvogel nu definitief uitgefikt.Servo had onverklaarbare stilval na een uurtje vliegen, alles gechekt wat ik zelf kan, ander kabeltje met stekkertje gesoldeerd en paar uur lopen testen. Uiteraard haperde ie pas weer toen ik eindelijk weer een vluchtje aandurfde... Inmiddels een nieuw servootje gehaald, dus nu weer een nieuw kistje. Uiteraard is het de bedoeling om deze een beetje op een Libelle te laten lijken, vergelijkbaar zoals ik met met het vuurvogeltje had gedaan.

Voorlopig is het nog niet meer dan wat stukjes balsa, de leukere foto's hoop ik binnenkort te posten. Dit keer laat ik het carbon liggertje weg, het vorige vleugeltje wat ik had gebouwd was zo sterk dat ik dit zo ook wel aandurf...Wel heb ik wat extra ribjes t.o.v. van de vorige keer gebruikt, dit om het ''invallen'' van de vleugeldekking een beetje tegen te gaan.
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
komt er aan de binnenzijde van de vleugel ook een versteviging ingebouwd ter hoogte van de werppen? dit zou knapper zijn, dan heb je aan de buitenzijde geen lelijke matjes zitten.

ik ben is benieuwd of de vleugel genoeg stijf is in de lengte...
als ik andere 1m dlgtjes zie hebben ze toch allemaal die extra stijfheid ingebouwd....
maar we gaan het snel weten, als ik iedere keer zie hoe snel jij dingen afbouwd!

men vriendin is zot van alles wat libellen betreft, dus ze volgt mee ;)

Ik heb aan de binnenzijde van de werpkant een balsa plaatje van 2mm ingelijmd, hier komt de werpstift dan doorheen. Aan de buitenzijde verstevig ik de tip met glasmat, 25 gr m2. Na het schuren en bespannen met zijde papier zie je dit nauwelijks terug!
Ik zie idd ook dat veel andere mini's erg sterke vleugelconstructies hebben die ook nog lichter zijn, er is geen enkele reden voor mij om dit niet precies zo te doen. Vindt het ook gewoon heel leuk om met balsa te werken en zelf wat profieltjes te tekenen.
Nog even over die stijfheid; door de ''doosconstructie'' die je krijgt als je de vleugeldekkingen goed passend op de ribben, voor - en achterlijst lijmt, krijg je je benodigde stijfheid! Het is heel belangrijk dat alles mooi aansluit en goed gelijmd is, ander valt het ''verband'' op die plek weg en zal de vleugel precies daar breken bij grote belasting.Ook de bolling/holling van het balsa wat op de boven en onderzijde van de vleugel zit geeft extra stijfheid. Rol maar 's een a4 papiertje op tot een koker, geeft ineens heel andere mogelijkheden dan alleen op tekenen......Kortom, de vorm van het materiaal waar je mee werkt kan erg meewerken qua stijfheid.

ik bedoelde het volgende.... tijdens het gooien gaat de vleugel automatisch plat willen worden.
maw, de Vstelling zal minderen, door de krachten die zich voordoen bij het ronddraaien. ik zie maar 2 ribbetjes aan het midden, zonder dat er een "sleutel" in de vleugel steekt ter versteviging... ik vermoed dat de vleugel daar niet stijf genoeg gaat zijn. waardoor hij steeds naar 0° zal willen plooien

Uiteraard komt er een glasmatje om het midden, maar je ziet het volgende over het hoofd; het zijn niet enkel de ribben die tegenelkaar aangelijmd worden, maar ook het balsa wat aan de boven en onderzijde van de vleugel zit!Juist deze delen geven op dit punt veel sterkte.
Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit van je verhaal gehoord, dat van die v-stelling vermindering(??).Ik begrijp welk soort kracht je bedoelt, maar deel je mening niet, durf zelfs te beweren dat je v-stelling ook al tijdens je draaien juist MEER wordt, mocht er flexwerking optreden.

Zelf denk ik ook dat bij dit formaat dat gedoe met die krachten wel meevalt en in combinatie met wat logisch denken kom je daar wel uit.. Bij de fullsizers zijn de krachten een stuk serieuzer, zei de gek...

Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit van je verhaal gehoord, dat van die v-stelling vermindering(??).Ik begrijp welk soort kracht je bedoelt, maar deel je mening niet, durf zelfs te beweren dat je v-stelling ook al tijdens je draaien juist MEER wordt, mocht er flexwerking optreden.

Zelf denk ik ook dat bij dit formaat dat gedoe met die krachten wel meevalt en in combinatie met wat logisch denken kom je daar wel uit.. Bij de fullsizers zijn de krachten een stuk serieuzer, zei de gek...

zelf denk ik ook wel dat een mini er minder last van heeft, maar er zijn int verleden enkele fotos opt MBF gepasseerd die bewijzen dat de vleugel haast plat wordt in het ronddraaien en net bij het lanceren.

misschien is een glasmatje voldoende, maar je weet het pas als je staat te gooien :)
komt de vleugel vast op het toestel gelijmd?

Het middendeel van de vleugel is eigenlijk al een gedeelte van de romp. De servo's voor de ailerons komen ongeveer ter hoogte van het vermoedelijke zwaartepunt in/door de vleugel te zitten.Net voor de neuslijst komen de servo's voor hoog/laag en links/rechts. Uiteraard alles zo dicht mogelijk in het midden.Hieromheen maak ik dan het neusje, welke dus op en onder de vleugel komt. Het wordt dus een ''middendekker'',waardoor de romp de vleugel ook weer sterker maakt.FF voor de duidelijkheid; voordat dit hele verhaal uitgevoerd wordt komt het koolstof staartboompje eerst nog IN de vleugelto aan de voorlijst, dwars door de ribjes en al.beetje goed lijmen en vooral recht plaatsen is belangrijk.Deze actie maakt het middendeel zwakker.....Maar goed ik zal er foto's van plaatsen, dat scheelt me een hoop getik....

ahzoo, ja dan ligt het verhaal wel anders :) mss de staartboom onder tegen de vleugel doen? en met een carbonmatje errond verlijmen met de vleugel?
denk er wel aan dat een rompneus een bepaalde lengte nodig heeft, anders zit je met +50gr lood in de neus.

menig mens heeft geprobeerd een DLG te bouwen met een korte neus, en allen kwamen ze tot de conclusie dat de staart te zwaar is voor een korte neus.

maar probeer vooral... mss heb jij wel ideeën die anderen over het hoofd zagen. :)

voor mij hoeft de neus niet zo kort te worden hoor, wel wil ik perse een middendekker.In de eerste plaats omdat ik dat lekker stevig en licht weet te bouwen en ten tweede omdat ik het idee heb zo ietsje minder weerstand te hebben tov. een hoogdekker...maar of dat ook echt zo is....Voor de rest vind ik het wel een mooi gezicht in de lucht. Eigenlijk ben ik dit gaan doen omdat ik anders ruimtegebrek had in het rompje, nu kan ik 2 servos op het zwaartepunt plaatsen die bovendien ook in de lengte as gecentreerd liggen.Vond ik belangrijk aangezien die servootjes compacte gewichtsmakertjes zijn.....En volgens mij kan deze plek wat extra hoogte betekenen bij het werpen.Massa wil rechtdoor en hoe meer dit in een 1 lijn gebeurt, hoe effectiever was mijn gedachte, maar ik kan het ook helemaal mis hebben...Zolang ik de belangrijkste liggers niet doorhak, of op zn minst hier en daar een versteviginje aanbreng, kan ik dus rustig snijden in de vleugel zodat er een servo door past...foto's komen er aan, kan wat langer duren als dat jullie gewend zijn van mij,binnenkort weer wedstrijden en ik ben ook nog bezig met een fullsizer sinds vandaag.......

full
Het hout kan gaan vliegen....servo's allemaal aangesloten en alle uitslagen zjn ok...Als ie een beetje mooi vliegen wil wordt het rompje natuurlijk ff mooi afgewerkt en voorzen van een leuke airbrush zodat ze op een libelle lijkt.

Laatst bewerkt door een moderator:
mooi gedaan... zo met die staartboom boven in de vleugel, heb je dan een goede instelhoek kunnen bekomen?

ik ben benieuwd hoe ie vliegt... filmpje van de maiden?

instelhoek is 0 graden, zo op het oog....is meestal wel goed, in het ergste geval moet ik het balsa blokje waar het stabilo op zit ff insnijden en deze hoek iets geven....

Helaas is het weer hier zwaar klote, als het vanavond opklaart hoop ik de maiden te maken!

Net even het vermoedelijke zwaartepnt bekeken; zo als het er nu naar uitziet heb ik alles redelijk goed ingeschat en hoeft er (nog) geen lood in de neus bij!
Nog ff gauw de werpstift doen, was ik vergeten.....

Totaalgewicht is nu ongeveer 150 gram, inclusief lipo. Komt strax nog wel wat bij door het airbrushen, maar ik verwacht dat ik op 165 gram uitkom. Lijkt me mooi zat en voorlopig ff geen zin om weer een nieuwe te bouwen..

http://youtu.be/ZFWVCUD-Sa8
Tussen de buitjes door toch nog de maiden kunnen doen, met dank aan Loet voor het filmpje!
Conclusie; ze vliegt!Toch nog iets gaan doen met het stabilo, zal de vliegeigenschappen erg verbeteren.De instelhoek krijgt heel ietsje ''up'', ik heb het idee dat dat gaat helpen, zo niet, dan zal het stabilo net te klein zijn en vervangen worden voor een grotere....Tot nu toe ben i tevreden en zal ik ook dit brouwseltje van een airbrush voorzien, uiteraard houd ik de foto's niet voor mezelf!

Back