1 regelaar verbrand

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door jessy, 24 jul 2014.

  1. jessy

    jessy

    Lid geworden:
    4 jul 2007
    Berichten:
    70
    Vraagje?

    Ben met een boot setup met 2 motoren en 2 regelaars, de bedoeling is om de boot te sturen met de motoren.

    de gebruikte onderdelen zijn:

    12 volt loodaccu 7,5 Ah

    de regelaars zijn 2x Navy 15 R

    2 motoren >> ZonV. 03 Bühler 6-18 VDC Motor

    Toerentallen onbelast:
    6 volt 1480 rpm
    12 volt 3030 rpm
    18 volt 4520 rpm
    Nominale spanning 18 VDC.
    39 Watt.
    max. 6 Ncm.
    1,7 Ampére.

    Zender Spektrum 5e
    orange RX DSM met sateliet.

    Dit alles aangesloten, waarvan 1 regelaar de rode kabeltje eruit is.

    Voorheen eerst geprobeerd met 1 regelaar en motor.(ging goed)
    daarna de 2de regelaar zonder bec met motor aangesloten, en dat ging niet goed veel
    rook uit de regelaar :(

    Is dit geen goede kombie of heb ik iets verkeerd gedaan.
    de regelaar die nog heel is wordt wel heel warm.

    Gr.Jessy
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jessy,

    Hóe heb je de zaak aangesloten?

    Was de eerste regelaar met de ontvanger verbonden toen je de tweede regelaar (zonder BEC, dus rode draad uit de stekker gehaald) aan de ontvanger aansloot?

    Hoe zijn beide regelaars op de ontvanger aangesloten?
    Elk op een eigen kanaal en doet de mixerfunctie in de zender de aansturing?

    Werkten beide regelaars apart aangesloten wel?

    Een schema, of duidelijke foto's hoe e.e.a. is aangesloten zou helpen.

    Groeten, Jan.
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    zat de eerste regelaar nog in de ontvanger toen je dit gedaan hebt ????
    kak ;jan was me voor LOL
     
  4. jessy

    jessy

    Lid geworden:
    4 jul 2007
    Berichten:
    70
    regelaar

    Hoi

    Bedankt voor jullie reactie.

    Ik had alles al ingeplugd, alleen had ik de stroomvoorziening voor 1 regelaar nog niet aangesloten. Ik wou het eerst testen met 1 motor, toen het goed ging had ik de 2de regelaar zonder BEC van stroom voorzien en daar ging het mis.
    Voordat ik het aansloot eerst wel alles uitgedaan.

    De regelaars zijn aangesloten op de rudder en de throttle.

    Motor 1 > regelaar met BEC (rudder) > naar 12volt

    Motor 2 > regelaar zonder BEC (throttle) naar 12 volt

    Aan mixen (sturen) was ik nog niet aan toe gekomen.

    Gr, Jessy
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jessy,

    Zou je eens willen uitleggen hóe je dat precies hebt gedaan?

    Je hoeft een regelaar zonder BEC niet van 5V (voedings) stroom te voorzien, als de eerste regelaar de ontvanger/servo stroom al levert, alleen aansluiten aan de ontvanger en aan de vaar accu (en motor) is voldoende.

    Groeten, Jan.
     
  6. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    heb je geen foutje gemaakt met de + en - tussen batt. en regelaar
     
  7. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Ik heb zelf ook een tweetal regelaars aan boord:
    Eentje zit met alle draden in de ontvanger en die voedt ook de ontvanger.
    De tweede regelaar zit met enkel de puls (bij mij een witte draad) en de min (bij mij een zwarte draad) in de ontvanger.
    De rode (plus) draad van deze tweede regelaar is uit de stekker en ligt opgerold niks te doen.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'Multiple choice' bedradingsschema's
    www.scriptasylum.com
    -> RC calculations [​IMG]
    -> electrical menu
    -> system wiring
    en
    -> LiPo pack wiring
    Zeeeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu's. Toevoegen aan favorieten?


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. jessy

    jessy

    Lid geworden:
    4 jul 2007
    Berichten:
    70
    regelaar

    [​IMG]

    zo heb ik het aangesloten zonder de Y cable en de V mixer,

    Gr. Jessy
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jessy,

    Dus je roerservo aangesloten op de 'rudder' ingang van de ontvanger en de beide regelaars op de 'throttle' ingang van de ontvanger, hoe dan, als je geen Y kabel gebruikt?

    Ik moet zeggen, dat ik er onderhand de ballen van snap...

    Groeten, Jan.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    ik denk dat het hier weer om een voerboot gaat.
    als je de regelaars aansluit op de gas en het roer kanaal dan kun je via de mixer in de zender deze mengen
    als je dan gas geeft gaan beide motoren Voor/achter uit
    stuur je met je roer dan gaan de motoren l/r harder en stiller draaien zodat de boot draait
    normaal zou dit moet werken zonder problemen
    dat er rook uit de regelaar is gekomen kan twee oorzaken hebben
    aandrijf accu verkeerd om gepoold of motor in kortsluiting in beide gevallen regelaar naar corrien (jan)opsturen en misschien is er dan hoop dat hij hersteld kan worden

    er word wel gezegd dat je uit de regelaars de rode draad moet uit gehaald worden maar dit is niet altijd nodig of wenselijk
    bij de zinnia moeten beide er in blijven zitten want anders werkt de regelaar niet
    (roxxy BL regelaars)
    maar ik zie geen reden dat het verwijderen van de rode draad de regelaar in rook heeft doen op gaan.
    dit is maar op drie manieren mogelijk(kortsl,te veel stroom of verkeerd omgepoold aan gesloten)
    gr raf
     
  12. jessy

    jessy

    Lid geworden:
    4 jul 2007
    Berichten:
    70
    regelaar

    Hallo Raf

    Het idee is om met de motoren te sturen en ja deze keer gaat het om een voerboot voor mij zelf. Het is rechtstreeks aangesloten van de regelaar naar de ontvanger, de ene naar de rudder en de andere naar de throttle.
    Op de foto moet je dan de y cable en de mixer en de servo weg denken.
    ik ga een nieuwe regelaar aanschaffen en eerst dan even goed nakijken voordat ik hem aansluit.
    Maar de spullen wat ik gebruik moet toch kunnen? of zijn de regelaars te licht, omdat ze heel erg warm worden.


    Gr. Jessy
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    Jessy

    zolang de motoren onbelast draaien mogen de regelaars niet warm worden
    testen doe je normaal op een werkbank(tafel)dus nam ik aan dat de motoren gewoon vrij draaiden
    of de regelaars zwaar genoeg zijn ??? dat kun je alleen maar weten door de motoren belast te testen dus ampère meter er tussen te zetten.
    meten is weten gissen is vergissen en kost geld
    we hanteren hier een regel wat motoren en(normale) schroeven aan gaat

    nooit de schroef groter nemen dan de diameter van de motor dan moet het goed gaan
    niet dat het dan ideaal gaat maar normaal gaat er dan niets stuk

    heel die rommel wat er bij de motoren staat van belasting is kaka en alleen maar verkoop praat
    15 amp max belasting wil dus alleen zeggen dat als de motor stroom krijgt en je klemt hem vast zodat hij niet kan draaien hij dus met 15 amp doorbrand na een tijdje.

    je moet meten hoeveel hij met de propellers in het water verbruikt en dan zit je der nog naast omdat de boot dan niet vaart maar vastgehouden word.

    de zinnia heeft een BL motor en verbruikt 1.5 amp en dat geeft aan een boot van 2.05 meter dit vaarbeeld
    [​IMG]
    met de 15 amp 12 volt lood accu vaar ik dus ongeveer een 10 tal uren
    gr raf
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Lopen as, koppeling, reductie licht? Hoe zwaarder de belasting (propdiameter, propspoed, wrijving) hoe hoger de stroom.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je mixt hier maximale stroom en blokkeer-stroom raf. Maximale stroom is wat motor permanent zou moeten kunnen draaien, de blokkeer-stroom ligt altijd veel hoger (motor gedraagt zich Ohms, spanning gedeeld door weerstand van armatuur, bijna kortsluiting) en kan motor buitengewoon snel laten verbranden.

    Wat betreft maximale stroom, beter om daar onder te blijven
    de-rating: geschikte motor en regelaar bij stroom kiezen
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    @ ron
    ja je hebt gelijk maar ik weet dus niet aan de vragen/antwoorden hoe erg het gesteld is met de kennis van de TS alsook met de ouderdom van die persoon want zoals altijd is niet alles goed ingevuld (zoals te zien)
    daarom probeer ik het niet te moeilijk te wat uitleg betreft.
    meestal ontbreekt het ook aan meet en andere apparatuur bij de TS

    gr raf
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja, da's altijd even moeilijk inschatten bij nieuwe leden, je wilt niet te simpel antwoorden, kan als neerbuigend opgevat worden, maar ook niet te moeilijk antwoorden, want dan nog niet duidelijk, en het kan ervaren worden als opschepperij.

    Mijn standaard copy/paste forumtipjes berichtje er even in gooien dan maar :)

    En nog twee forumtipjes, e.e.a. in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

    • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
    • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.[​IMG]
    • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
     
  18. jessy

    jessy

    Lid geworden:
    4 jul 2007
    Berichten:
    70
    vraagje

    Heb de regelaar nog niet besteld, maar wat als ik de motoren op 18 volt wil laten draaien.
    moet ik dan ook zwaardere regelaars aan hangen?

    Gr. Jessy
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Waar ga je 18V vandaan toveren dan aan boord?
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    [sarcasme modus aan]

    wat gaat een zwaardere regelaar hier voor uit maken?????
    of hij nu 10 gr of 120 kilo weegt dat maakt voor die 12 volt die hij aan kan geen meter uit
    [sarcasme modus uit]

    @ Harm
    6volt accu X 3 = 18 volt
    het gaat wel maar waar haal je een regelaar vandaan die en die 18 v aan kan en ook nog achteruit kan draaien
    want voor de speed zijn er wel regelaars die meer dan 12 volt aan kunnen maar das dan alleen vooruit

    gr raf
     

Deel Deze Pagina