10 cc te veel voor calmato?

hoi,

mijn 6,5 cc loopt niet lekker op mijn calmato.
ik heb wel pas een 10 cc motor gekocht voor de heb..

is die niet te zwaar de de calmato kwa gewicht en kwa power??
 
Als het een viertact is kan het wel, maar een tweetact heeft toch wel heel veel power voor een calmato, je kunt er wel mee vliegen maar je haalt er nauwelijks meer snelheid uit.
 
Tja, bestaat er zoiets als teveel? Ik had er een dikke electro setup op en had daar veel plezier mee. Horizontaal 160km/h en verticaal als een raket. Hoveren geen probleem :)

Let er wel op dat je de boel verstevigd. Dus scharnieren goed controleren en hevels / links goed nakijken en vervangen als je twijfeld. Ook de rolroer aansturing kan gaan flutteren dus 2 servo's in de vleugel maken met een direct aansturing is aan te bevelen.
 
hoi,

mijn 6,5 cc loopt niet lekker op mijn calmato.
ik heb wel pas een 10 cc motor gekocht voor de heb..

is die niet te zwaar de de calmato kwa gewicht en kwa power??
hallo,

op een kleinen calmato (span:1.60 M) moet normaal een 7.5 cc voor.
maar bij ons op de club vliegen ze ook wel een kleine calmato met een 10 cc.
je hebt dan zat (teveel) power.
1 bij ons op de club heeft het zelfs voor elkaar gekregen om tijdens het vliegen met een kleine calmato met 10 cc de motor met de halve voorkant van de calmato af vloog door te veel power :-D:yes::banana:

groeten, Niek
 
Zja... de ene 10cc is de andere niet... Euhhh.... 10cc waar doet dat ook al weer aan denken :rolleyes:
Als het bijvoorbeeld een oud HB motortje is... dikke +500 gram... gaat daar 11 x 7 op? Wel... dan win je niet zoveel...
Dat gaat dan beter met 46AX, en met een tuned pipe 11 x 8... en dan is de set-up zelfs lichter en sterker. Draai je zowat 11.000 rpm?
Niet dat de Calmato heel veel harder vliegt... liert ie wel lekker omhoog... kan je aan de prop hangen... en als je landing niet te lekker is red de vol-gas je uit de hoge landingsnood? Grappen en grollen... Of sleep je een zwevertje omhoog....

Met een .60 heb je meer massa voor op de bok?... zal de motorsteun moeten aanpassen?... wellicht de houder voor het neuswiel, afhankelijk van de motorsteun.

Met een laagdekker Calmato is het natuurlijk helemaal prachtig wendbaar vliegen. Voor een lessituatie niet aan te raden... maar ben je wat verder en wil je meer pret... dan gaat dat lukken... waarom niet!?

Maar wat Niek schrijft... niet onhandig om het een en ander te versterken aan de neus...
 
Is het dan niet gewoon kwestie van die 6,5 cc motor eens goed af te stellen? Waar ligt het aan dat die niet lekker loopt... als er vuil in de brandstof slang zit bijvoorbeeld loopt die 10 ook niet

gr

Stefan
 
Ik heb mijn beginners Calmato nog steeds en na 2x opnieuw folieën vliegt hij nog steeds na 4 jaar en nu heb ik er een Saito 15cc 4-takt op geschroefd gewoon omdat het kon en ik deze motor nog had liggen.

Je wil niet weten hoeveel fun ik dit jaar gehad heb met dat ding en er zelfs de meeste vluchten mee heb gemaakt dit jaar. Power zat om te raggen zonder dat hij in 1000 stukjes naar beneden komt;)
 
Ook een manier om van je modellen af te komen.:D

Alleen niet geschikt voor iemand die net begint.
ook niet echt een veilige manier om te testen.

Op een .40 model hoort een .40 motor , heel makkelijk . ;)

Mvg Johan
 
dat ben ik niet met je eens johan..
ik had een cap 232 gebouwd, en was voor een .40, maar met de .53 had hij nog krap aan voldoende vermogen.
 
naja tussen krap vermogen en overpowerd zit een groot verscheel johan,
nu kan je het wel altijd beter willen weten maar dat geld niet voor de zin,
Waar een .40 op hoort, moet een .40 op
 
Ach ja, en als we de Calmato als lestoestel beschouwen, wat het feitelijk is, dan is een .46AX al teveel vermogen.
De vorderende leerling kan ook leren om fun te hebben, en zal de gevolgen van een zware motor op een toestel wat daar niet voor geschikt, of voor aangepast is, vanzelf ondervinden.
Hopelijk zonder gevolgschade aan de omgeving.
Een beetje fun is bij modelvliegen wel op zijn plaats, als daarbij de risico's niet over het hoofd gezien worden.
Ik zou het gewoon proberen. Als je na een paar vluchten de motor met een metaaldetector moet gaan zoeken was de Calmato niet geschikt.
Ik weet wel leukere kisten om een 10cc op te zetten, maar dat is weer een ander verhaal.

Maar je hebt ondertussen de motormuizen van dit forum wel rete nieuwsgierig gemaakt naar waarom die .40 nou zo slecht loopt.
Calmato met 10cc kan ik mij al van alles bij voorstellen.
 
Laatst bewerkt:
Op het elektrodeel van dit forum staat een bouw-/gebruiksverslagje van deze kist. Meen dat het een nogal licht wendbaar kistje is. Iets voor de gevorderde knuppelaar. Zelf zou ik in staat zijn om hem met een 50SX voort te sjorrren.
Past ook op een Puma... of een Bridi Kaos 40

Gelest heb ik met de Calmato met 46AX erop. Juist door dat vermogen kon een niet al te nette landing straffeloos gered worden met een doorstart. Of door mij of door m'n instructeur. Motervermogen op een leskist is al een oude discussie, maar blijft permanent actueel.
M'n Calmato is nog steeds tip-top (2005!) en is een blijvertje.

De Step lijkt me niet iets voor een leskist. Dan geeft een wat grote kist wat meer rust en.... contour op het netvlies... beetje uit de buurt... en het kistje is een stippie. Niet handig voor de les...
Van mij had de Calmato 2 meter mogen zijn.. met een 10cc en deelbare vleugel. De zelfbouw Super Calmato sleepkist van Hans Meij was destijds prachtig!

Voor wat het waard is :)
 
Laatst bewerkt:
ik had er een oud model irvine 7,5cc opstaan een paar jaar geleden, meer als genoeg power. vind ze altijd wel erg hard binnenkomen voor een (leskist) magoed.

mijne besloot op den duur iig om op zon 40 meter hoogte halverwege een zeer steile looping verder te gaan als 2 delen, de vleugel brak totaal uit de romp uit hahaha. verder altijd veel plezier gehad door z`n extra vermogen (lees ragbak)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top