100mm schroeven plus 120mm straal buizen

• Topicstarter Topicstarter kolibri
  • Startdatum Startdatum
Frederik je weet toch niet in welke schaal hij dat schip aan het bouwen is.

Kijk zo'n model heb jij ook alleen wat kleiner, maar hier zit een 130 MM schroef onder.

havensleper2ql.jpg

Trekkracht 8 kilo een polyestervolgbootje met 4 kinderen erin gaat nog met een snor.

We hadden in Lingen ook elk jaar Sleepwedstrijden moest je een Bak slepen waar aan de achterkant een schot neergelaten kon worden.
Eerst werd je sleepkracht gemeten en hier mee werd bepaald hoe diep het schot onder de Sleepbak zou steken.

Ik had dus 1950 gram normaal maar heb wat gesmokkelt met de dualrate wanrt die Duitser won elk jaar.
Ik vaarde het pacour prima met goede punten hij ramde een boei en zei dat hij storing had.
Ik heb een afwijking aan mijn ogen maar vaarde mooi tussen die boeien door die in de lengte van mij vandaan lagen.

Dus ik tegen hem jij hebt goede ogen kan de diepte schatten en vaart tegen die boei ik heb een handicap en vaar er zo tussen door.
Jongens allemaal aan het alchen maar hij mocht het overnieuw doen en won natuurlijk.

Ik had een paar 100 gram gesmokkelt maar een ander kon zijn motoren van 6 naar 12 volt schakelen maar die lukte het ook niet en er zijn meer bezig geweest op deze wijze.

QTonBerg je zult toch een 3000 rpm moeten hebben.
Het zal wat lager zijn maar de motor die hij er in heeft die heb ik gemeten en die zat op 3000 rpm onbelast nam met een 80 MM schroef 7 Ah dat was met een proefopstelling met een schroefas van 1 meter lang gaf wel een indicatie.

Maar het toerental kan enorm naar beneden gaan zonder vertraging.

In den beginne van mijn modelbouw met een besturing de Oceanic gebouwd de eerste die met een besturing kon varen.

Leg hem in het water motoren Monoperm en gaf gas helaas boot bleef liggen terwijl de schroeven draaiden.
Deze waren bij het bouwpaket geleverd heb snel andere assen en schroeven gehaald plastic Graupner schroeven messing hadden we toen nog niet, gelijk ook maar eens opgemeten wat er onder kon 45 MM.

Maar in de groep waren 3 man met dezelfde boot ik heb later die Monoperms Super verwisseld met Monoperm Pile.
Dat was dus van 9000 rpm naar 3000 rpm boot vaarde net zo snel bepaalt de lengte van het schip natuurlijk.
Maar een bij het slepen zij beiden ervoor en ik als achtersleper om bij te sturen onder de Brug dacht ik, ik ga ook eens slepen volle kracht en wat gebeurde er ik trok beide slepers met de Bischmark mooi weer achteruit.

Dat zijn de dingen in de praktijk zelfde schepen, schroeven en schroefassen alleen 6000 rpm minder.

Jij hebt mij nog gevraagd om HR Foto's van werkschependag had dat maar op de dag zelf gedaan had je nu een poster aan de muur gehad.

Geachte form leden
heerlijk hoe er mee gedacht wordt.
lees alle reacties met grote zorg en pik dan het eruit waar ik wat mee kan.
terverduidelijking
ik heb de bouwverslag van de hr drebo op internet gelezen en op slag verkocht.
heb heel wat afgebouwd (model treinbaan en alles zelf gemaakt qua bovenleiding en seinwissel palen lantarenpalen enz.)
ben heel schaal bewust,dus ik besloot om de smit siberie te bouwen.
tekeningen aangekocht voor een smit nederland.
schaal 1:20 wordt dus +- 140 cm .
maar ik wou met deze bouw tekening iets anders gaan bouwen dan weer een smit nederland.
na veel vragen op het vorum te deponeren kijken of je met deze een wat andere opbouw kon zetten.
maar naar veel reacties is gebleken wil je op schaal blijven zal ik van de zuster schepen moeten bouwen.
nu begint pas het zoeken
tot nu heb ik de bedoeling om de walcheren op deze schaal te maken.
ik heb geen draaibanlk dus moet ik met veel denken ,wat voor altentieven
kan ik gebruiken
ben ook geen lid van een modelvereiningin dus heb ik alleen deze form om op terug te vallen.
heb van mede form leden prachige foto,s gestuurd gegregen om te proberen om aan de hand van deze foto,s een schale model te bouwen.
een nieuwe denker is de kraan de staat op de smit frankrijk.
ben al vol op aan het schetsen een bedenken hoe hij in het echt zou werken.
de schroeven die ik nodig heb voor deze schaal 1:20 is volgens tekening 120mm straalbuizen die dan met wat tapse inloop naar 102mm (schroeven dus afgetopt 100mm.)
dus je zult begrijpen dat ik nog een lange weg te gaan heb .
maar dit wordt geen project van 1 jaar en dan moet het maar klaar zijn.
ik gebruik veel van details die de hr drebo om mijn eigen gedachte daar mee te maken(bv de blus monitoren)
een heel verhaal ik hoop hierme wat duidelijkheid te hebben gegeven in wat ik mee bezig ben
de scheeps jargon is mij totaal onbekend aldoende hoop ik heel veel van deze form op te kunnen steken.
zal ook vaak met vragen komen,maar ga eerst kijken of het niet al eeder is behandeld.

mvg eddy.

kijk voor je straalbuizen ook eens op de site van steinhagen-modelltechnik.

Ik kijk straks eens in de catalogus voor je.
Hij heeft verschillende straalbuizen.

ziezo, ik heb hier de catalogus van Steinhagen-modelltechnik bij de hand.
Zij noemen die dingen Kortdüsen.

De grootste die ze in hun gamma hebben zijn

170074 met een grote dia van 108mm en een kleine van 84,5 mm, breedte (diepte) van de buis is dan 45 mm. Materiaal messing

Kortdüse PU met een grote dia van 99 mm en een kleine dia van 84,5 mm; de breedte van deze buis is dan 42 mm. Materiaal Polyurethaan.

Een straalbuis van 120 mm hebben ze dus niet in hun gamma.
De eerste hier is misschien net groot genoeg om een schroef met een iets kleinere dia dan 100 mm te nemen... bvb 95 mm.

Ik hoop dat je hier iets mee bent.

Jan Vos zei:
Frederik je weet toch niet in welke schaal hij dat schip aan het bouwen is.

Kijk zo'n model heb jij ook alleen wat kleiner, maar hier zit een 130 CM schroef onder.

Volgens mij is 130cm wel errug groot :wink: het zal wel 130MM zijn?

Groeten Justin

de prijzen: heb ze eens opgezocht !
Val niet achterover:

De messing exemplaren kosten zo maar eventjes 130€ per stuk !!!
De polyurethaan buizen "slechts" 25€ per stuk.

Dan is de keuze snel gemaakt lijkt me.
Je kan natuurlijk ook in de plaatselijke doe het zelf handel een afvoerbuis gaan halen die je op maat snijdt.
Ok , die is dan niet conisch... Maar je kan niet alles hebben voor een paar euro's hé.

@Justin wat een geluk dat je het zag stel je voor dat je de romp klaar had en die schoef van 130 CM moest er onder. :oops: :oops: :oops:
Had gekund als modelbouwer moet je ook een 1 : 1 schip kunnen bouwen.
:lol: :lol: :lol:

Hallo
Het is simpel gewoon PVC buis met een diameter van 110 mm
Dan juiste lengt afzagen en dat 3 of 4 X
dan zaag je hem dwars door
nijp hem over mekaar en kijk wat er van tussen moet lijm het in
die van 110 en dan heb je al een wanddikte van 7 mm enzo voort
dan draai je het geheel af eerst de binnenkant dan buiten afwerken met
plamuur en klaar.
en dat kan met alle maten natuurlijk.
Groet Martin.

Back