10s Balanceren met 2 LBA10 in serie

Ik wil 2x 5s pakket die in serie gebruikt worden balanceren met 2 Hyperion LBA10 balancers in serie zonder de verbindingskabel tussen de 2 pakketten iedere keer los te hoeven halen. Dit aangezien de pakketten in mijn E-Heli zitten en het lastig is deze ene verbindingskabel iedere keer los te halen. In principe wil ik een 10s pakket laden met 2x 5s balancer kabel aan 2 Hyperion LBA10 in serie.

Ik heb een foto gemaakt hoe ik het graag zou willen doen, mag je de uitgangen van beide balancers aan elkaar doorverbinden?
Zo ja, welke wordt dan Master & Slave of maakt dat niks uit?
Heeft iemand anders dit al eens geprobeerd?

10s_Balanceren_zo-moet-ut_s.jpg

Grtz,
Emile

Laatst bewerkt:
Goede vraag! In de handleiding wordt steeds gesproken over het laden/balanceren van twee pakketten van 5 cellen met twee balancers. Niet over het laden/balanceren van een pakket met 10 cellen over twee balancers.
Volgens de handleiding kan het dus niet!

De V-Balancers van Flightpower werken wel zo, alleen deze hebben geen communicatie tussen de 2 balancers. Daarom heb ik ook gekozen voor de LBA's.
Dus er bestaat enige kans dat dit werkt, maar er bestaat ook een kans dat het niet werkt of nooit meer werkt.
Andere optie is om de benodige spanningen voor de 'overbodige' akkukabels uit de balanceer-stekkers te halen.
Wel opletten met aansluiten dan als je iets omwisselt heb je een dikke kortsluiting (denk ik)

Rick

Hoi Emiel.

Zo werkt het bij flightpower.
Let op de min!!!!Black wire!!!

FP_2xbalancer_balancing6S_350.jpg

En ik let er wel op dat de balancers aan gaan.
Anders laad die gewoon zonder te balanceren.

Groeten Han.

Hi Emile,

Master/Slave bepaal je met het schakelaartje op de LBA. Zelf heb ik ook twee LBA's en laad er 4 x 3S pakketten mee. Tot op heden laad ik ze als 2x6S. Heb het nooit geprobeerd zoals je aangeeft. Volgens mij moet het echter gewoon kunnen, de min van de balanceer connector zit denk ik gewoon aan de min van de laad kabel, net zoals de plus van de balanceer connector gewoon aan de plus van de laad kabel zit. Om dit zeker te weten meet je de weerstand even tussen die aansluitingen. Als die 0 ohm is dan zit je helemaal goed.

Groeten,
Bart

Het systeem wat Han opgeeft heb ik vandaag in actie gezien en dat werkte goed volgens de gebruiker.

Hoi Emile,

Ik heb het nooit getest(Ik heb niet zulke grote pakketten).

Maar ik weet bijna zeker dat je tekening klopt. Dat klopt namelijk ook met het plaatje in de handleiding.

De onderste balancer, dus met de zwarte kabel, moet de master zijn. Anders klopt de referentie niet (zwart in de datakabel is GND, en dus 0V)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de positieve reakties! :rolleyes:

Aangezien Han zijn plaatje overeenkomt met mijn foto moet het eigenlijk wel goed gaan, ik zal tevens het zaakje eens doormeten.
Zwart is Master klopt met instructies van Hyperion, dus ik ga het morgen gewoon proberen, ik probeer de test wel met 2x 2s oud pakket die ik nog heb liggen. En natuurlijk eerst de Slave aansluiten daarna de Master. :eek:

Het scheelt een hoop gepruts om anders iedere keer die tussenkabel van de pakketten los te halen.

Resultaat volgt ... wel/geen fik!

Grtz,
Emile :cool:

Heb zojuist 2x 2s geprobeerd maar dan geeft hij Output connect error?

Ik kan het pakket nog niet op de standaard manier aansluiten, aangezien ik de verkeerde connectoren eraan heb zitten ... wordt vervolgd ... maar het lijkt erop dat de lader dit niet slikt.
Misschien ook eens 2 A123 versies aan elkaar hangen ... nu zijn ze verschillend.

Grtz,
Emile

Heb zojuist 2 oude LBA10 aan elkaar gekoppeld met 2x 6s pakketten en het werkt nog steeds niet, op de oude manier werkt het wel ... ik denk dat ik maar eens een 2e V-Balancer erbij ga kopen.

Of misschien beter een Robbe 12S balancer .... :rolleyes:

Iemand misschien nog ideeen, komt Hyperion met een 12S balancer? :confused:

Grtz,
Emile

Hi Emile,

Heb het zojuist ook even geprobeerd met 2x3S met twee LBA's. Dit gaat helaas niet. Ik krijg ook de 'connect error' op mijn 1210i lader. De LBA geeft ook een fout melding (zowel A123 als Lipo led flitsen). Ben bang dat je toch een extra kabel moet gaan gebruiken....

Groeten,
Bart

Hallo Emile,

Ik gebruik 2x Robbe 8488 top equalizer en gebruik
alleen van de master balancer de accu en lader kabels,
dus niet in serie zoals op jou foto.
Het aansluiten is als volgt ,het eerste de slave balancer kabel en dan de master balancer
kabel daarna plus en de min van accu.
groetjes ,
Frans.

En met beide balancers op Master al eens geprobeerd. ook al laden ze beide pakketten in een keer op, ze balancer los van elkaar per pakket..... Volgens mij moet het dan wel werken.

Is het proberen wel waard Theo. Uiteraard dan geen data kabel gebruiken tussen de 2 balancers. De data poort naar lader werkt alleen voor de eerste 5 cellen.

Ik weet niet of die meneer die ik gisteren daarover sprak de datakabel gebruikt tussen de balancers. Als het goed is zie ik hem zondag wel weer, dan zal ik ook de camera meenemen en foto's maken van de gebruikte setup.

Or, you can network two LBA 10 together with NET cable and adapter pack #HP-EOSLBA10-MSC. Set one LBA10 to Master and one to Slave mode. Series the LBA input leads together, and connect to a charger with appropriate S rating. Now you can charge two packs of same cell type and capacity (such as 6S and 6S) at the same time, and every cell in both packs will be balanced to the other when charging is done. Connect the packs in series and fly, with balanced packs from 7S to 12S in this way!

Han.

Han,

Natuurlijk want op de voorgeschreven manier werkt het laadproces wel, alleen niet op de V-Balancer manier, waarbij de kabel tussen CEL 5&6 (bij 2x 5s) aangesloten blijft.

Een clublid zegt dat het bij hem wel werkt (3s+4s), dat moet ik dan nog maar eens goed bekijken ... ik zie toch echt niet wat ik fout doe?

Grtz,
Emile :o

Zo vandaag toch maar eens de tijd genomen om alles wel volgens de officiele manier in te bouwen en aan te sluiten. Het werkt nu natuurlijk wel en ik kan zelfs laden zonder de kap van m'n Raptor af te moeten halen.

RaptorE620_10s_Hyperion_Bal.jpg

Aansluit volgorde:

1) GELE balancer kabel (=Slave)
2) BLAUWE balancer kabel (=Master)
3) Rood, Geel, Blauw, Zwart
4) op de startknop van de Master drukken
5) op de startknop van de lader drukken

Nu eerst de lipo's in laten lopen met 0,5C ... kweet niet of dat fabeltjes zijn, maar we proberen het eens.

Grtz,

Ik gebruik 2x Robbe 8488 top equalizer en gebruik alleen van de master balancer de accu en lader kabels, dus niet in serie zoals op jou foto.
Op zich zou dit met Hyperion wel eens kunnen werken, maar het heeft mijns inziens 1 groot nadeel ... de afschakelbeveiliging werkt maar voor 1 pakket? Aangezien ik INSIDE mijn heli laad wil ik dit risico liever niet lopen, ik weet dat laden in een model afgeraden wordt, maar het telkens erin/eruit halen veroorzaakt ook schade aan mijn pakket.

Ben benieuwd naar de foto's van Theo ...

Grtz,

Laatst bewerkt:
Back