10s Balanceren met 2 LBA10 in serie

In volgende foto zie je links (=ingang) de zwarteverbindingskabel tussen Rood en Zwart.
Tevens zie je aan de rechterkant de netwerk kabel (wit/blauw/rood/zwart) tussen beide balancers.

10s_Balanceren_zo-moet-ut_s.jpg

Het tevens aan elkaar koppelen van Rood en Zwart op de uitgang (rechts) zoals in bovenstaande foto krijg ik niet werkend.
Ik sluit nu alle kabels aan, zoals in de foto van posting #19.

Grtz,
Emile

Laatst bewerkt:
Han,

Ik laad in 2x 5s in SERIE, dus mijn lader staat inderdaad op 10s.
Ik kan ook de celspanning per cel afzonderljk aflezen op de lader.
Mocht er 1 cel bij zijn die een kritieke spanning bereikt, dan wordt het hele laadproces automatisch onderbroken.

Grtz,
Emile :turn-l:

Zo zit alles aangesloten bij die meneer. Heb helaas geen kans gehad om alles met hem te bespreken vandaag.

100_0990_%28Small%29.JPG

100_0991_%28Small%29.JPG

100_0992_%28Small%29.JPG

Theo,

Bedankt voor de duidelijke foto's, het is inderdaad dezelfde aansluitmethode als in mijn foto. Echter het zijn V-Balancers en geen Hyperion, ik krijg het op deze manier met Hyperion balancers niet werkend?

Mocht er iemand zijn die het wel voor elkaar krijgt met Hyperion balancers op dezelfde manier, dan hoor ik dit gaarne.
Misschien dat het met Hyperion toch wel eens kon werken indien beide in "Master" mode staan ... hmzzz ...

Grtz,
Emile :eek:

Emile heb je die balancers al eens geprobeerd zonder die data kabel ertussen en dan beide op master? Deze V-balancers zijn ook zonder die data kabel en staan als ik mij niet vergis ook beide als master.

Theo,

De V-Balancers communiceren helemaal niet met elkaar (dit blijkt in ieder geval niet uit de handleiding en communicatie over de 2 doorgeschakelde voedings-kabels lijkt mij ook niet echt de manier) en hebben zodoende ook geen instelling van Master of Slave.
De vraag is of het dan nog wel echt nut heeft om te balanceren, bovenstaand pakket wordt dan gewoon als 2 losse paketten beschouwd. Balanceren zonder te laden lijkt mij dan helemaal nutteloos, met het laden dwing je wel af dat alles naar de 4,2V gaat. Maar wat als nu 1 cel er echt onderzit qua spanning, dan zal 1 balancer z'n andere cellen lekker naar beneden trekken tijdens het laden. Maar de andere balancer heeft het lekker rustig, zijn cellen hebben allemaal nagenoeg dezelfde hoge spanning. Niks aan de hand totdat je bij de afslagspanning in de buurt komt dan heb je 1 groep cellen met een hoge spanning en de andere met een lage spanning, de lader zit een combi van die spanning en laadt lekker door, totdat de 'hoge' balancer de cut-off erin gooit.

Daarom mijn keuze voor de LBA balancers, ook niet optimaal, maar wel enigzins over nagedacht.

@Emile, heb je er al eens over nagedacht om de balancer-kabels zo aan te passen dat de er per balancer 1 extra aansluitpunt komt voor de 'midden'-spanning. Volgens mij kun je dan de cel-check van de balancer tevreden stellen. Je moet wel ff checken ofdat de schakeling dan geen kortsluiting kan veroorzaken bij evt. verkeerd aansluiten enzo.

Rick

Zoals Theo het laat zien op de foto,
is het zelfde als op mijn plaatje.
En zo laad ik ook de 10 cellen pakketten voor de beech.

Han.

Het scheme dat je gebruikt is niet correct. Het dient als volgt te zijn:

Aan de lader kant is het OK, maar aan de batterij kant dien je tussen iedere LBA10 en de batterij de + en - (rood en zwart) aan de batterij te koppelen en niet in serie.

Ik heb hier ook een plaatje van, maar het is me nog niet gelukt deze te posten. Eea staat overigens ook in de handleiding.

In de LBA-10 handleiding die ik ken wordt uitsluiten gesproken over het laden van 2 losse accupakketten. Op elke LBA-10 uitgang wordt een accupakket aangesloten en de ingangen van de LBA-10 staan in serie. Ik kan me voostellen dat het zo werkt.

Het scheme dat je gebruikt is niet correct. Het dient als volgt te zijn:

Aan de lader kant is het OK, maar aan de batterij kant dien je tussen iedere LBA10 en de batterij de + en - (rood en zwart) aan de batterij te koppelen en niet in serie.
Op de foto in post #19 zie je dat ik hem aan heb gesloten volgens de handleiding en ik heb ook aangegeven dat dat natuurlijk werkt.

MAAR ... de vraagstelling van mij hier in deze topic is, wanneer ik bijvoorbeeld een Flightpower 10s1p 3700 pakket koop, waaraan 2 balancer kabels zitten (en geen 4 accu kabels) ... wat moet je dan met je Hyperion Balancers, dan kan het namelijk niet volgens de handleiding ?
Kun je de balancers dan op dezelfde manier aansluiten als bij de V-Balancers, zie foto's van Theo?
Ik heb nog geen tijd gehad om "de foute afbeelding" in Master/Master mode uit te proberen ... ik heb zo'n vermoeden dat het op die manier wel moet kunnen.

Grtz,
Emile :eek:

Laatst bewerkt:
Dit is al een oude topic maar er word gesproken over zoveel S laden etc. Mijn lader laad op mah en niet zozeer op S?

Nou is mijn vraag: als ik twee hyperion LBA10 balancers aan elkaar koppel middels de netwerk kabels van hyperion kan ik dan twee saddlepacks van 2s3p van 4800mah laden als 1 pack wat dan 9600mah zou zijn? Dus Met 1 lader op 9600mah gesteld om de twee pakketten te laden? of werkt dat niet zo? Wat ik in de beschrijving lees zullen de saddlepacks afzonderlijk gebalanceerd worden en nog een keer met elkaar?

Laatst bewerkt:
Dit is al een oude topic maar er word gesproken over zoveel S laden etc. Mijn lader laad op mah en niet zozeer op S?

Nou is mijn vraag: als ik twee hyperion LBA10 balancers aan elkaar koppel middels de netwerk kabels van hyperion kan ik dan twee saddlepacks van 2s3p van 4800mah laden als 1 pack wat dan 9600mah zou zijn? Dus Met 1 lader op 9600mah gesteld om de twee pakketten te laden? of werkt dat niet zo? Wat ik in de beschrijving lees zullen de saddlepacks afzonderlijk gebalanceerd worden en nog een keer met elkaar?

Je lader laadt geen mAh maar milliamperes (mA). Er wordt ook niet gesproken over S laden, maar over C laden.

Stroomsterkte is Amperes (A)
capaciteit is Ampereuur (Ah)

Een accu mag b.v. met 1 C worden geladen. Als de capaciteit van de accu 1250 mAh is de laadstroom 1250 mA of 1,25 A.

Mag de accu met 1/10 C worden geladen en de capaciteit is 2500 mAh dan is de laadstroom 250 mA of 0,25 A.

Op je vraag over het laden van twee 3 cel Li-Po pakketten met twee balancers is niet zo makkelijk een antwoord te geven. Een LBA-10 kan 6 cellen balanceren. Dus waarom zou je twee balancers nodig hebben? Het lijkt mij dat met een juist verloopkabeltje laden van twee pakketten met één balancer mogelijk moet zijn.

Hierbij geldt wel dat beide pakketten even oud, net zo veel gebruikt en samen ontladen moeten zijn. Anders gaat het gegarandeerd fout. De capaciteitsverschillen tussen de cellen kunnen anders zo groot worden dat de balancer deze niet meer kan wegwerken.

Bij serieschakeling van accu's mag je de capaciteit niet optellen. Wel de spanning. Bij parallel schakelen tel je de capaciteit op en niet de spanning.

Maar, eh, ik heb het gevoel dat ik dezelfde vraag al eens eerder ben tegengekomen.

Laatst bewerkt:
tja, het zijn auto pakketten dus ik gebruik de saddle packs (2s3P per saddlepack) afzonderlijk. Het kan dus zijn dat de ene pack meer is gebruikt dan de ander. Uit je woorden te lezen kan ik dat dus beter niet doen.

Back