10x beter dan LiPo

Hierbij is ook prop-keuze belangrijk! Ik heb het gevoel dat de props nog niet voor electro zijn doorontwikkeld. De koppelkromme van een electromotor is veel vlakker dan van een brandstofmotor, de props zijn vaak ook pas echt effectief bij een bepaald toerental. Het kan dus best dat er voor een deel van het F-ptrogramma juist snelheid nodig is, veel toeren met veel spoed, en bij deze manouvre juist weer meer koppel. En als dat verkeerd vrij komt met de combinatie van electromotor en prop, dan zit je in de penarie.

Er is nog zoveel onontgonnen. 't Wordt nog veel leuker, als de ontwikkelingen zo doorgaan!

SkullTrail, als je een electromotor voor een vliegtuig zoekt moet je totaal niet kijken naar de brandstof motor, gewoon de juiste setup voor het vliegtuig zoeken.

Hugo, 900kv is best weinig voor 3s, 1200kv (+-) komt denk ik meer in de buurt. Tenzei je telemaster erg hoog op de poten staat.

Wel is het zo dat een electrische aandrijving zoveel bijkomende voordelen biedt, dat het mij verbaast dat er nog steeds zoveel brandstof gevlogen wordt.
,

verbaast mij helemaal niet....als je echt veel wil vliegen op een dag is electro wel erg duur en/of onhandig in verhouding.
Ik vlieg met 5 cellen lipo's in mijn extra 300, Ik heb er twee, deze laad ik thuis, ga ermee naar het veld. Neem een lader en een dikke accu mee (geen 220 op het veld). Kan twee vluchtjes maken van 8 minuten. Daarna snel één van de lipo's aan de lader. Dan kan ik na 1 1/2 uur weer vliegen. Als ik een hele middag ga kan ik dus maximaal 4 vluchten maken. Als ik er een 55ax op had gezet (wat ik niet meer wil wat ik vind electro fijner vliegen) was ik voor 130 euro klaar geweest. Ter vergelijking: Mijn electro setup kostte inclusief accu's 400 euro. Daar komen dan uiteraard de brandstofkosten bij maar dan nog. 270 euro aan brandstof vlieg ik niet zomaar ff op. Het continu kunnen vliegen vind ik in deze nog veel belangrijker. Met lifepocellen,dikke laders en dikke voedingen/aggregaten
kun je uiteraard eenzelfde vliegfrequentie halen als brandstof maar dan komen toch weer de kosten om de hoek kijken. Voor modellen die je tot 3 cellen kunt vliegen is het een iets ande verhaal maar daarboven blijft electro, als je grotere model vliegt in mijn ogen en situatie (geen 220 op het veld) duurder dan methanol of benzine. Ik vlieg trouwens alledrie en electro bevalt erg goed.

Laatst bewerkt:
Yep, die SK-tjes klinken leuk. Ik heb er ook eentje op het oog voor de X50, mij aangeraden door, uh, jou geloof ik. Even wachten tot Sint Salaris weer is geweest...

Wat Awol zegt klopt. Ik heb zelf geen ervaring met de zwaardere modellen maar ik denk dat er inderdaad ergens een grens is waar brandstof motoren weer goedkoper worden. Tot een AUW van ongeveer 4 kilo is electro denk ik wel goedkoper daarna zal het niet veel meer schelen en als je echt zware modellen vliegt dan is electro nog echt flink duurder.

Maar om even terug te komen op het Turnigy verhaal..... wat zijn de voordelen van Turnigy SK tegenover de normale Turnigy motoren ?

verbaast mij helemaal niet....als je echt veel wil vliegen op een dag is electro wel erg duur en/of onhandig in verhouding.

Als je echt veel wil vliegen, verslaat electro brandstof met 2 vingers in de neus en beide lipo's op de rug gebonden. Als er iets is wat dan duur is en onhandig, is het wel brandstof. De reden dat ik nu geen F3A vlieg, is vanwege het duur en onhandig zijn van brandstof.

Electro is dan juist de ideaale aangewezen keuze. Toegegeven, de begininvestering is hoger, maar met de huidige brandstofprijzen heb je dat in no-time terugverdiend. Plus dat je niet meer te maken hebt met trillingen die je kist kapot maken, of je servo's, geen vette zooi meer op je kist, geen schade door utivallende motoren, enzovoort.

Ik vlieg met 5 cellen lipo's in mijn extra 300, Ik heb er twee, deze laad ik thuis, ga ermee naar het veld. Neem een lader en een dikke accu mee (geen 220 op het veld). Kan twee vluchtjes maken van 8 minuten. Daarna snel één van de lipo's aan de lader. Dan kan ik na 1 1/2 uur weer vliegen. Als ik een hele middag ga kan ik dus maximaal 4 vluchten maken. Als ik er een 55ax op had gezet (wat ik niet meer wil wat ik vind electro fijner vliegen) was ik voor 130 euro klaar geweest.

Dat is niet waar, je had dan ook nog de kosten gehad voor de overige spullen (uitlaat, gasservo, aansturing, tank, clunk, filter, brandstofpomp, gloeistarter, enzovoort). Daarnaast vergeet je de brandstofkosten.

Op de manier die jij doet, kun je inderdaad niet zoveel vliegen als met brandstof, maar nog steeds genoeg om het op relatief korte termijn al goedkoper te maken.

Voorbeeld.. ik heb een electro kistje wat ik vlieg op 3S 2200 mAh pakketten, vergelijkbaar met bv. een Acromaster. Daar heb ik 4 lipo's voor en 2 laders.

Die lipo's zijn 100 euro voor 5 van die lipo's (zippy). De laders is 150 euro voor 2 laders. Dat is dus 250 euro extra uitgave maar dan hoef je nooit meer brandstof te kopen. Plus dat je die extra uitgave ook in andere kisten kunt gebruiken.

Als ik aankom, kan ik dus al 4 maal 10 minuten vliegen. Als je tussen het vliegen een rustpauze van 15 minuten aanhoudt, kan ik na de 4e vlucht al weer 2 vluchten van 10 minuten maken. Daarna kun je elk half uur een 10 minuten durende vlucht maken.

En het mooie is.. als je dan klaar bent na een lange dag, zeg dat je 20 vluchten hebt gemaakt, wat dus gewoon gekund had, dan pak je het kistje op, zet je het in de auto en ben je klaar.

Als ik m'n Oxalys met Saito FA82a pak.. die druipt na 2 vluchten al van de olie. Als ik daarmee zoveel wil vliegen op een dag, moet ik 'm tussendoor schoonmaken omdat ie anders te zwaar wordt van al die olie.

De enige combo die wat betreft duurzaamheid, betrouwbaarheid en kosten de electrosetup nog verslaat momenteel, zijn de benzinemotoren. Maar ook dat staat al aardig onder druk..

Hoe meer je vliegt, hoe groter het voordeel van electro wordt. Het enige terrein waarop brandstof nog neit zo makkelijk te verslaan is, is voor een trainer voor iemand die niet veel vliegt, zeg 2 of 3 vluchtjes in een weekend. Voor zo iemand is brandstof gewoon goedkoper en de motoren in die klasse zijn dermate eenvoudig en betrouwbaar dat ook dat geen probleem zal zijn.

Als je echt veel wil vliegen, verslaat electro brandstof met 2 vingers in de neus en beide lipo's op de rug gebonden. Als er iets is wat dan duur is en onhandig, is het wel brandstof. De reden dat ik nu geen F3A vlieg, is vanwege het duur en onhandig zijn van brandstof.

Electro is dan juist de ideaale aangewezen keuze. Toegegeven, de begininvestering is hoger, maar met de huidige brandstofprijzen heb je dat in no-time terugverdiend. Plus dat je niet meer te maken hebt met trillingen die je kist kapot maken, of je servo's, geen vette zooi meer op je kist, geen schade door utivallende motoren, enzovoort.

Dat is niet waar, je had dan ook nog de kosten gehad voor de overige spullen (uitlaat, gasservo, aansturing, tank, clunk, filter, brandstofpomp, gloeistarter, enzovoort). Daarnaast vergeet je de brandstofkosten.

Op de manier die jij doet, kun je inderdaad niet zoveel vliegen als met brandstof, maar nog steeds genoeg om het op relatief korte termijn al goedkoper te maken.

Voorbeeld.. ik heb een electro kistje wat ik vlieg op 3S 2200 mAh pakketten, vergelijkbaar met bv. een Acromaster. Daar heb ik 4 lipo's voor en 2 laders.

Die lipo's zijn 100 euro voor 5 van die lipo's (zippy). De laders is 150 euro voor 2 laders. Dat is dus 250 euro extra uitgave maar dan hoef je nooit meer brandstof te kopen. Plus dat je die extra uitgave ook in andere kisten kunt gebruiken.

Als ik aankom, kan ik dus al 4 maal 10 minuten vliegen. Als je tussen het vliegen een rustpauze van 15 minuten aanhoudt, kan ik na de 4e vlucht al weer 2 vluchten van 10 minuten maken. Daarna kun je elk half uur een 10 minuten durende vlucht maken.

En het mooie is.. als je dan klaar bent na een lange dag, zeg dat je 20 vluchten hebt gemaakt, wat dus gewoon gekund had, dan pak je het kistje op, zet je het in de auto en ben je klaar.

Als ik m'n Oxalys met Saito FA82a pak.. die druipt na 2 vluchten al van de olie. Als ik daarmee zoveel wil vliegen op een dag, moet ik 'm tussendoor schoonmaken omdat ie anders te zwaar wordt van al die olie.

De enige combo die wat betreft duurzaamheid, betrouwbaarheid en kosten de electrosetup nog verslaat momenteel, zijn de benzinemotoren. Maar ook dat staat al aardig onder druk..

Hoe meer je vliegt, hoe groter het voordeel van electro wordt. Het enige terrein waarop brandstof nog neit zo makkelijk te verslaan is, is voor een trainer voor iemand die niet veel vliegt, zeg 2 of 3 vluchtjes in een weekend. Voor zo iemand is brandstof gewoon goedkoper en de motoren in die klasse zijn dermate eenvoudig en betrouwbaar dat ook dat geen probleem zal zijn.

Jouw voorbeeld van de acromaster gaat zeker op (zo heb ik ook 4 3s'jes voor mijn acro) maar maak dat zelfde lijstje eens voor een kist die op 10 cellen 4000 mha vliegt. Ga daar maar eens 10 vluchten op een dag mee maken. Daar komt bij dat lipo's absoluut niet het eeuwige leven hebben maximaal 100 ladingen?. De lijst van brandstof toebehoren hoeft zeker niet veel te kosten, tientjeswerk.
Benzine is zeker veel goedkoper inderdaad....
Zonder een kanjer van een lader/voeding en een redelijke verzameling lipo's/lifepo's kun je met een grote kist in mijn ogen onmogelijk goedkoper uit zijn binnen de termijn dat de kist of lipo's afgeschreven zijn.

na 100 cycles is er met een 10S lipo nog niets aan het handje hoor.

Als geld het uitgangspunt is, is electro bij een 10 cellen kist fors goedkoper. Ter vergelijk: die YS 170 die wil toch het liefst een brandstof hebben met 20% nitro. Dan tik je zo'n 35 euro per gallon af, als je het met de huidige prijzen 'goedkoop' kunt vinden. Een lipo pakket voor een dergelijke kist kost je rond de 200 euro, als ik van goedkoop uitga. Dat pakket gaat lachend meer dan 100 cycles mee.

Het valt overigens nog wel mee. 2 10 cellen laders en een voeding heb je nodig. Dat zijn niet de goekoopste zaken maar 'een kanjer van een..' is gewoon niet waar. Als je grofweg 350 euro investeert in laders/voeding en een euro of 600 in accu's, ben je de rest van het leven van het toestel klaar en kun je bijna continu vliegen.

Ik zie het vrij dichtbij. Hans vliegt F3A met ik meen 3 pakketten. Een ander clublid bij ons vliegt F3A met een YS170. Hans heeft het afgelopen jaar AL z'n vluchten zonder problemen kunnen afwikkelen, en kan makkelijk genoeg vluchten per dag maken, hij vertrekt zelfs wel eens naar huis met ongebruikte lipo's.

De brandstofvlieger is nu al zo'n 3 maanden bezig om de YS goed te krijgen. Ik denk dat hij nu 1:1 loopt qua gelukte vluchten zonder problemen vs. probleemvluchten. Het toestel in kwestie heeft zelfs al eens in de sloot gelegen, als je maar vaak genoeg een onverwachte motor-uit situatie meemaakt, dan komt de schade vanzelf.

De lak komt van z'n toestel af, ondanks dat er voldoende tijd en geld is geinvesteerd om het model goed te lakken/spuiten. Zou hij het nu als wedstrijdmodel gaan gebruiken, zou hij, naar eigen zeggen, de hele kist opnieuw willen spuiten. Hans z'n Synergy ziet er nog precies zo uit als op de dag dat hij hem kocht.

De man was overtuigd brandstof-wedstrijdvlieger, absoluut fan van brandstofmotoren en dan met name YS. De eerstvolgende kist die hij bouwt, wordt... electro.

ff snel zitten rekenen:

Een Os 160FX kost 300 euro met standaard uitlaat. Daar vliegt een 2m aerobatics kist prima mee. Startmateriaal: glowshot, pompje en plugsleutel hoeft niet meer te zijn dan 30 euro. Dus 330.

Een goedkope motor en regelaar (unitedhobbies) hiervoor kost iets van 160 euro? Een kwaliteit combo kost zeker evenveel als de FX zo niet (veel) meer.
Dan de accu’s: (10S) 6x 5S Lipo’s 4000 mha = 450 euro, wederom goedkope lipo’s, FP b.v. is helemaal onbetaalbaar.) Dan heb ik nog maar drie pakketten! Iedere keer dat er een setje bij komt is 150 euro. Vervolgens de lader(s), zeg 65 euro per stuk (weer budget). Een voeding….euro?

Zeg drie pakketten (setjes) en een goedkope setup met twee goedkope laders 730 euro tegenover een goede methanoller. Een verschil van 400 euro die je kunt spenderen aan brandstof. Verder tel ik voeding e.d. niet eens mee. En hoe vaak kun je dan vliegen p een dag?
Dan is dus alles budget wat de betrouwbaarheid niet ten goede komt. Veel vliegers zullen kiezen voor duurdere compontenten. Wellicht zou je een reso-uitlaat nog erbij kunnen rekenen voor b.v. f3a of 3D vliegers. Maar deze zullen ook voor een betere kwaliteit electro-setup gaan. De vergelijking met benzinemotoren b.v. een 50cc DA en een 12 cellen setup is nog duidelijker..

400 euro aan brandstof vloog ik in 4 maand weg, en dan vloog ik nog relatief goedkope brandstof. Ik zou dus in jouw rekenvoorbeeld na 4 maanden al goedkoper gevlogen hebben. Uiteindelijk heb ik een jaar gevlogen met dat model, waarna het met pensioen moest omdat de brandstofmotor niet meer functioneerde. In de tussentijd moesten er nieuwe lagers in de motor. Overigens moet ik in mijn voorbeeld wel eerlijk zijn: de 140RX heeft eigenlijk altijd probleemloos gefunctioneerd, tot hij versleten was.

Komt nog bij dat een 160FX weliswaar een krachtige en betrouwbare motor is, maar voor geen meter remt. De electrosetup zou dus niet alleen goedkoper vliegen, maar ook nog eens beter.

Als je de 160FX pakt als voorbeeld, zou de AXI f3A motor een gelijkwaardige motor zijn qua prijs/kwaliteitsverhouding. Dan ben je zo'n 200 euro kwijt voor motor + regelaar.

Wil je bv. de plettenbergen etc gaan vergelijken, pak dan ook een YS ipv. een OS tweetakt.

Verder klopt je rekensom niet:
glowshot: 15 euro
brandstofpomp 15 euro
plugsleutel: 5 euro
reserveplug: 5 euro
slangen: 5 euro
tank: 5 euro
viltclunk: 7 euro
gasservo: 15 euro
stuurkabels etc: 10 euro
chickenstick: 5 euro

dan zit ik al op zo'n 100 euro, en moet je de motor altijd met de hand starten met een glowshot, wat zeker in de winter als het koud is, best wel eens lastig kan gaan worden.

De vergelijking met een benzinemotor verliest electro op het kostenaspect nog wel, inderdaad. Maar methanol is electro gewoon goedkoper op termijn, tenminste, als je meer vluchten maakt dan 2 of 3 in een weekend, wel.

Verder reken je de kosten van schade door de brandstofmotor niet mee. Elke (methanol) brandstofvlieger vliegt vroeger of later schade door z'n motor. Is het geen crashschade, is het lakschade door de verbrandingsresten.

Als je een 2 jaar veel vliegt met een brandstofmodel, kan het geheel bij het grofvuil. Je servo's hebben nieuwe tandwielen nodig vanwege de trillingen en je toestel zal dermate doortrokken zijn met brandstof, dat je opnieuw moet spuiten/folieen/enzovoort.

Laatst bewerkt door een moderator:
100 euro aan brandstof in de maand?? Dat vind ik extreem veel....hoe veel vluchten waren dat? En vergelijk die vluchtduur eens met electro vliegen... Met het voorbeeld dat ik gaf kun jij geen 10 vluchten op een dag maken.
Al helemaal niet uitgaande van die laders en geen 220 op het veld...
Verder ga jij er vanuit dat electro volkomen foutloos presteert, lipo's nooit stuk gaan of teruglopen in capaciteit en laders altijd probleemloos functioneren terwijl brandstof in jouw ogen altijd schade veroorzaakt.

Vergelijk anders de setup van Hans qua kosten eens met een viertakt. En dat hoeft natuurlijk geen 4takt te zijn die persé 35% nitro lust...Mijn Saito 125 presteert uitstekend met 5%. Ook op een 3d kist van 1,80 m
Alles tellen lipo's en laders en dan vergelijken. Slangen e.d. tellen is een beetje flauw. Zit er bij een beetje ARF natuurlijk gewoon bij, maar goed hou die lijst maar ff aan.
200 euro voor een f3A setup (motor regelaar) vind ik wel erg goedkoop. Ik was 220 euro kwijt aan de originele setup voor op mijn EF extra..... en die is maar 1,47 in spanwijdte.

Laatst bewerkt:
100 euro aan brandstof in de maand?? Dat vind ik extreem veel....hoe veel vluchten waren dat?

Ik heb zelf vanaf april zo'n 180 vluchten met de Synergy gemaakt. Dat is binnen het F3A cirquit helemaal niet veel. Stel dat dat 200 vluchten per jaar zijn. 200 * 400 cc = 80 liter

Komt ongeveer overeen met 80/4 = ongeveer 20 gallon Coolpower. 20 kannetjes coolpower a 35E = 700 Euro. = 2 packs Flightpower F3A 5350

Binnen 1 jaar heb je 2 packs uit het hoogste prijssegment terugverdiend.

==

Wat niet helemaal klopt in mijn berekening is dat de 400c vlucht iets langer is dan de electro vlucht. Kern is wel dat als je redelijk frequent met vliegen met wat grotere methanolmotoren bezig bent, de gebruikskosten van een electrische aandrijving lager is.

Laatst bewerkt:
100 euro aan brandstof in de maand?? Dat vind ik extreem veel....hoe veel vluchten waren dat?
Valt wel mee hoor, ik wilde destijds meer vliegen, maar deed het niet vanwege brandstofkosten. Een doos coolpower (4 gallon) was iets meer dan 100 euro en hield het geen maand vol. Had ik vrijuit gevlogen, zou het opgelopen zijn naar rond de 200 euro per maand, zonder al teveel moeite.

Dan vloog ik voornamelijk in de weekenden. Als ik een normale vliegdag heb in een weekend, is er een gallon coolpower weg. 2 van dat soort dagen -> 2 gallon. Zeg dat je dan een vlucht of 10~15 per dag maakt, wat niet buitensporig veel is, als je van pak-m-beet 2 uur 's middags tot een uur of 7 's avonds vliegt. Dan doe je dus zo'n 3 vluchten per uur.

Electro presteert volkomen foutloos, na de eerste paar vluchten. De 1e vluchten zijn spannend, dan moet de setup zich bewijzen, maar als dat eenmaal gebeurd is, zal er met electro niets gebeuren. Ja je accu's zullen terug gaan lopen in capaciteit, maar echt niet na 100 vluchten al.

Enige grote risico van electro is inderdaad als je je lipo's sloopt. Een keer onhandig zijn, verkeerd aansluiten, en het is kapot. Daar heb je (dus) gelijk in.

Een viertakt die geen 20% wil oid, bestaat niet echt voor F3A. Die YS loopt ook wel op 5%, maar erg belabberd en dan kom je ook vermogen tekort. Een Saito 125 heeft bij lange na niet voldoende vermogen voor F3A.

200 euro is inderdaad te goedkoop. De AXI kost je 140 euro, de regelaar 100. Dan wordt het dus 240.

Ik heb het het afgelopen half jaar meerdere malen heel uitgebreid uitgerekend, met reeele prijzen. Slangen krijg je bv. niet meegeleverd bij een F3A kist. Hoe ik het ook bereken, zodra je veel vliegt, is electro in die maat fors goedkoper. Dat loopt zelfs zo hard op, dat je na een jaar vliegen de hele setup kunt vervangen en nog steeds gelijk uitkomt qua kosten. Dan heb ik schade door brandstof nog niet eens meegerekend.

Voor een formaat groter dan 2 meter, begint het er al snel anders uit te zien, door de grote lipo's die je dan nodig hebt. Benzine is sowieso in alle gevallen de goedkoopste oplossing, als prijs het enige argument is.

Ik denk dat we er niet uit gaan komen, iedereen heeft zo z'n voorkeuren en die van mij is heel duidelijk electro. Na nu pak-m-beet zo'n 2 jaar intensief met beide soorten gevlogen te hebben, en andere ermee te zien vliegen, is het mijn persoonlijke mening dat mensen die nu nog een methanolmotor op een functionele kist zetten, wat mij betreft gewoon gek zijn. Methanol verliest het domweg op alle vlakken van electro, behalve gewicht. Enige voordeel wat methanol nog heeft, is het relatief lage gewicht en het feit dat het vermogen wat de motor levert, gedurende de hele vlucht gelijk zal zijn.

Op een schaalmodel (wat ik dan als 'niet-functionele kist') bestempel, is het dan nog een ander verhaal, daar kan ik die keuze nog enigszins voorstellen.

Valt wel mee hoor, ik wilde destijds meer vliegen, maar deed het niet vanwege brandstofkosten. Een doos coolpower (4 gallon) was iets meer dan 100 euro en hield het geen maand vol. Had ik vrijuit gevlogen, zou het opgelopen zijn naar rond de 200 euro per maand, zonder al teveel moeite.

Dan vloog ik voornamelijk in de weekenden. Als ik een normale vliegdag heb in een weekend, is er een gallon coolpower weg. 2 van dat soort dagen -> 2 gallon. Zeg dat je dan een vlucht of 10~15 per dag maakt, wat niet buitensporig veel is, als je van pak-m-beet 2 uur 's middags tot een uur of 7 's avonds vliegt. Dan doe je dus zo'n 3 vluchten per uur.

Electro presteert volkomen foutloos, na de eerste paar vluchten. De 1e vluchten zijn spannend, dan moet de setup zich bewijzen, maar als dat eenmaal gebeurd is, zal er met electro niets gebeuren. Ja je accu's zullen terug gaan lopen in capaciteit, maar echt niet na 100 vluchten al.

Enige grote risico van electro is inderdaad als je je lipo's sloopt. Een keer onhandig zijn, verkeerd aansluiten, en het is kapot. Daar heb je (dus) gelijk in.

Een viertakt die geen 20% wil oid, bestaat niet echt voor F3A. Die YS loopt ook wel op 5%, maar erg belabberd en dan kom je ook vermogen tekort. Een Saito 125 heeft bij lange na niet voldoende vermogen voor F3A.

200 euro is inderdaad te goedkoop. De AXI kost je 140 euro, de regelaar 100. Dan wordt het dus 240.

Ik heb het het afgelopen half jaar meerdere malen heel uitgebreid uitgerekend, met reeele prijzen. Slangen krijg je bv. niet meegeleverd bij een F3A kist. Hoe ik het ook bereken, zodra je veel vliegt, is electro in die maat fors goedkoper. Dat loopt zelfs zo hard op, dat je na een jaar vliegen de hele setup kunt vervangen en nog steeds gelijk uitkomt qua kosten. Dan heb ik schade door brandstof nog niet eens meegerekend.

Voor een formaat groter dan 2 meter, begint het er al snel anders uit te zien, door de grote lipo's die je dan nodig hebt. Benzine is sowieso in alle gevallen de goedkoopste oplossing, als prijs het enige argument is.

Ik denk dat we er niet uit gaan komen, iedereen heeft zo z'n voorkeuren en die van mij is heel duidelijk electro. Na nu pak-m-beet zo'n 2 jaar intensief met beide soorten gevlogen te hebben, en andere ermee te zien vliegen, is het mijn persoonlijke mening dat mensen die nu nog een methanolmotor op een functionele kist zetten, wat mij betreft gewoon gek zijn. Methanol verliest het domweg op alle vlakken van electro, behalve gewicht. Enige voordeel wat methanol nog heeft, is het relatief lage gewicht en het feit dat het vermogen wat de motor levert, gedurende de hele vlucht gelijk zal zijn.

Op een schaalmodel (wat ik dan als 'niet-functionele kist') bestempel, is het dan nog een ander verhaal, daar kan ik die keuze nog enigszins voorstellen.

Oh maar we zijn het in grote lijnen best eens en ik vind het erg interessant om vanuit de eerste hand ervaringen met zwaardere setups te horen:
-Voor grotere modellen is electro (nog wel) duurder. (rond de 2m zit wellicht in de praktijk gelijk als je erg veel vliegt)
Maar om mezelf maar even als voorbeeld te nemen. Vorige week één van mijn 2 5S lipo's verkeerd aangesloten (toegegeven een erg stomme fout die niet snel meer zal voorkomen) maar dat betekent onmiddelijk (in dit geval)70 euro voor een nieuw pakket.
-Benzine is het goedkoopste en persoonlijk gaat mijn voorkeur ook uit naar electro. Ik denk echter dat het heel lastig cq onmogelijk is om 10 vluchten per dag te maken met de genoemde setup.
-Verder is de aanschaf van een dergelijke electro setup erg veel duurder......

we zijn nu bezig met de vergelijking brandstof<--> electro. Het gaat hier over batterijen die beter zijn dan de lipo's, dan snap ik niet waarom er hier met brandstof en methanolmotoren wordt vergeleken:lol:

Tsja, soms dwaalt een discussie een beetje af he :).. je hebt wel helemaal gelijk, hier ging het topic niet over.

Waar ik voor het vliegen meer toekomst in zie, zin de 'papier-achtige' batterijen. Ook daarvan is al een variant welke onder laboratoriumcondities fors beter presteert dan de hedendaagse lipo.

Dat zou toch mooi zijn.. als de bespanning van je toestel ook de accu is. Mits die natuurlijk wel in korte tijd op te laden is, wat bij die accu's zo was.

We zijn er nog lang niet met deze technologie. Over 10 jaar hebben we op z'n minst accu's die qua prestaties minimaal het dubbele leveren dan de huidige, tov. het gewicht, en zullen de motoren ook verder doorontwikkeld zijn.

Het allergrootste probleem van lipo's, en dus ook van deze nanowire dingen, is dat lithium een 'rare earth metal' is.

nou, dan moeten we maar beter omgaan met onze lipo's en ze langer blijven gebruiken. Anders kunnen we straks niet electrisch vliegen..

Dan moeten we weer terug naar methanol, of is dat ook uitputtelijk?

Back