verbaast mij helemaal niet....als je echt veel wil vliegen op een dag is electro wel erg duur en/of onhandig in verhouding.
Als je echt veel wil vliegen, verslaat electro brandstof met 2 vingers in de neus en beide lipo's op de rug gebonden. Als er
iets is wat dan duur is en onhandig, is het wel brandstof. De reden dat ik nu geen F3A vlieg, is vanwege het duur en onhandig zijn van brandstof.
Electro is dan juist de ideaale aangewezen keuze. Toegegeven, de begininvestering is hoger, maar met de huidige brandstofprijzen heb je dat in no-time terugverdiend. Plus dat je niet meer te maken hebt met trillingen die je kist kapot maken, of je servo's, geen vette zooi meer op je kist, geen schade door utivallende motoren, enzovoort.
Ik vlieg met 5 cellen lipo's in mijn extra 300, Ik heb er twee, deze laad ik thuis, ga ermee naar het veld. Neem een lader en een dikke accu mee (geen 220 op het veld). Kan twee vluchtjes maken van 8 minuten. Daarna snel één van de lipo's aan de lader. Dan kan ik na 1 1/2 uur weer vliegen. Als ik een hele middag ga kan ik dus maximaal 4 vluchten maken. Als ik er een 55ax op had gezet (wat ik niet meer wil wat ik vind electro fijner vliegen) was ik voor 130 euro klaar geweest.
Dat is niet waar, je had dan ook nog de kosten gehad voor de overige spullen (uitlaat, gasservo, aansturing, tank, clunk, filter, brandstofpomp, gloeistarter, enzovoort). Daarnaast vergeet je de brandstofkosten.
Op de manier die jij doet, kun je inderdaad niet zoveel vliegen als met brandstof, maar nog steeds genoeg om het op relatief korte termijn al goedkoper te maken.
Voorbeeld.. ik heb een electro kistje wat ik vlieg op 3S 2200 mAh pakketten, vergelijkbaar met bv. een Acromaster. Daar heb ik 4 lipo's voor en 2 laders.
Die lipo's zijn 100 euro voor 5 van die lipo's (zippy). De laders is 150 euro voor 2 laders. Dat is dus 250 euro extra uitgave maar dan hoef je nooit meer brandstof te kopen. Plus dat je die extra uitgave ook in andere kisten kunt gebruiken.
Als ik aankom, kan ik dus al 4 maal 10 minuten vliegen. Als je tussen het vliegen een rustpauze van 15 minuten aanhoudt, kan ik na de 4e vlucht al weer 2 vluchten van 10 minuten maken. Daarna kun je elk half uur een 10 minuten durende vlucht maken.
En het mooie is.. als je dan klaar bent na een lange dag, zeg dat je 20 vluchten hebt gemaakt, wat dus gewoon gekund had, dan pak je het kistje op, zet je het in de auto en ben je klaar.
Als ik m'n Oxalys met Saito FA82a pak.. die druipt na 2 vluchten al van de olie. Als ik daarmee zoveel wil vliegen op een dag, moet ik 'm tussendoor schoonmaken omdat ie anders te zwaar wordt van al die olie.
De enige combo die wat betreft duurzaamheid, betrouwbaarheid en kosten de electrosetup nog verslaat momenteel, zijn de benzinemotoren. Maar ook dat staat al aardig onder druk..
Hoe meer je vliegt, hoe groter het voordeel van electro wordt. Het enige terrein waarop brandstof nog neit zo makkelijk te verslaan is, is voor een trainer voor iemand die niet veel vliegt, zeg 2 of 3 vluchtjes in een weekend. Voor zo iemand is brandstof gewoon goedkoper en de motoren in die klasse zijn dermate eenvoudig en betrouwbaar dat ook dat geen probleem zal zijn.