11-04-09 RGV Zeumeren 1e watervliegmeeting 2009

00 http://www.bosmodelair.nl/zeumeren2009.xls
1 Alex Söntgerath - Cessna Bird Dog - kanaal 68
2 BosModelAir/Berto - Super Decathlon - kanaal 62
3 BosModelAir/Onno - Baywatcher - kanaal 64 (Synth.)
4 BosModelAir/Onno - Delta - kanaal 62 / 64
5 BosModelAir - Calmato Sport (jaja ) - kanaal 62
6 Gijs Floor / Calmato (PH-waterkip) - kanaal 81
7 Wesley / Calmato - kanaal 71
8 Wesley / Calmato Sport - kanaal 71
9 Sam Laute - Westerly - Kanaal 63
10 Dirk Tielemans - Carat - 34.980 Mhz.of 2,4 Ghz.
11 Plotterwelt - Fourstar 120 - 2,4
12 Jaap Gaasbeek - Catalina / Clipped Wing - 2.4 Ghz
13 Freek Boek - Minimag - 71
14 Jeroen Kok - minimag - 2,4 Ghz (+bootje)
15 Jeroen Kok - Calmato - 2,4 Ghz
16 Hans - Pup - kanaal 73 (+ freq. knijper bord)
17 Benno - Calmato - kanaal 76
18 Ton van Munsteren - Wave - 2.4 Ghz
19 Ton van Munsteren - Avia BH5 - 2.4 Ghz
20 Ton van Munsteren - Nieuwport - 2.4 Ghz
21 bbr - Catalina - ????
22 Henri - Shocky - kanaal 60
23 John - watertrainer - 2,4 Ghz
24 Bert - Calmato - kanaal 80
25 Marijnacht - Seawind EP - kanaal 79
26 Johan - water Charter - kanaal 68
27 Johan - watertrainer - kanaal 68
28 Edwin Lievaart - Taxi III - kanaal 62
29 Robert - TT Easy Trainer - kanaal 65
30 Ronald Haan - Hirobo Shuttle - kanaal 74

Berto, ik ga waarschijnlijk ook op 2,4 Ghz. watervliegen :smile:
 
Zal ik tzt even aanpassen.

Heb vanochtend de Delta alvast bij Onno opgehaald :D
 
Voor de Carat wil ik eventueel een electro set-up i.p.v. een 10 cc motor...

Ik heb nog een 3520/7 motor liggen ( 237 gram ) overgenomen van een clublid

Misschien weet iemand van jullie hoeveel lipo cellen ik het best neem om voldoende vermogen te hebben voor het watervliegen ( Totaal gewicht denk ik , rond de 3 kilogram met de drijvers erbij gerekend ??)
Ik vermoed minimum 4 cellen, maar ben niet zeker...
Moet natuurlijk géén speedkist worden :smile:

Forumlid " Plotterwelt " heeft op zijn electro uitvoering v/d Fourstar een 3 cellen pakket, maar dan wordt de prop te groot in diameter , aldus niet gunstig voor een watervliegtuig ( prop hapt dan in het water )
 
Laatst bewerkt:
Sorry Dirk, geen verstand van Electro ;-)


We kunnen wel eens wat toeschouwers op het geheel verwachten daar de RGV op hun site onze meeting onder de evenementen heeft geplaatst :D
Zie: Evenementenkalender
 
Sorry Dirk, geen verstand van Electro ;-)


We kunnen wel eens wat toeschouwers op het geheel verwachten daar de RGV op hun site onze meeting onder de evenementen heeft geplaatst :D
Zie: Evenementenkalender

mooie reclame hé.... NU MAAR HOPEN OP GOED WEER !!!!

De enige reden waarom ik electro zou willen is , omdat ik in het verleden steeds nieuwe motoren had die niet ingelopen raakten met tweemaal per jaar te gaan watervliegen.
 
Laatst bewerkt:
Dirk,

Voor wat betreft het vermogen heb je zo'n 150 a 200 watt per kilo nodig.
Dat geldt overigens ook als je een verbrandingsmotor toepast alleen dan kun je het terugrekenen: 735W is 1Pk.
Met 4 LIPO zit je op 14,8 V. Stel dat je inzet op 600 Watt, dan zal de stroom liggen op 600/14,8 = 40A, vrij hoog maar je vliegt natuurlijk niet constant volgas.

Bij de handleiding van de motor zit daar een stroomtabel bij? Ik schat dat je bij deze kist toch zo'n 12/6 of 13/7 nodig hebt. Geen grote spoed aangezien deze pas begint te renderen bij hogere snelheden.

Qua vliegtijd: stel je wilt 5 minuten volgas met 40A dan kom je uit op 200Ampere-minuten
dus 400/60 is 3,3Ah LIPO pakket. Met 40A ontlaadstroom neem je minimaal 40/3,3 = 12 ---> 20C tbv zekerheid.

ik hoop dat het een beetje te begrijpen is?
 
Alex , alvast bedankt voor de heldere uitleg...:smile:

dit heb ik gevonden bij RC-technics

BM3520 Brushless Outrunner 670KV
[BM3520] 45.00EUR



Klik voor vergroting
Specificatie:
Afmetingen: 44 x 72mm
As Dikte: 5mm
Gewicht: 237g
KV: 670
Max. Efficienty: 93%
Spanning: 11.1 - 18.5V (3-5S lipo)
Maximale Stroom: 50A
Prop: 13x8 / 14x7 Electric
Afstand bevestiging: 20mm (center tot center) met M3 schroeven
Prop adapter Diameter: As gat: 5.0mm - Prop montage: 7.8mm

Als ik deze gegevens goed begrijp is het géén probleem om op 4 cellen te vliegen met deze motor:cool:
 
Laatst bewerkt:
met jou motor zit je op 740Watt uit,
dus voor de carat zit je op 2.9kg (voor het gemak 3kg)
740W:3kg=246.7W per kg.

hier een linkje naar mijn ultimate. die heeft hier 220W per kg,
nu zit ik op 274 wat per kg, maar heb daar nog geen filmpje van.
lPAv10aZUzI[/media] - Maiden electro ultimate 1.5m

als het mee zit met de meting kom ik met een seduction freestyle, met ong 350W per kg:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dirk dat moet geen probleem zijn. Kun je ergens testverslagen vinden van deze motor? Belangrijk om te weten is het toerental bij bijv. een 13/8 en de bijbehoren de stroom. Een goede 10cc zal met een 12/7 zo tegen de 10.000 toeren zitten.

Deze elektromotor zal met ene 13/7 of 13/8 toch ook zoiets moeten kunnen halen.

De motor mag dan wel 50A maximaal maar is de motor ook in staat om een 13/7 tot 10.000 rpm rond te laten tollen. Als de motor dan 40A trekt bij 4 LIPO zit je op de berekende 600W.
 
Ik vlieg de pup(4,25kg) met een 4120 en een prop 14x7
Er kan ook een 13x8 op.
Deze vlieg ik met een 3 cellenpakket 3700mah 20C continu en 30C burst en de motor wordt niet heet en een 60amp regelaar voor dit motortje.
Als je een 13x8 wil gebruiken zou ik geen 4 cellenpakket gebruiken voor deze lichtere motor!
Je kan wel een 12x7 gebruiken met een 4 cellen pakket zodat het motortje niet overbelast wordt!

Mvgr hans
 
Laatst bewerkt:
Zo de modellen zijn binnen en ben al aan het bouwen.:)

Ik heb weer een cessna en een ander clublid heeft de Ready II van arc

We hebben ze maandag besteld en vandaag al binnen dat is wel super snel
ik plaats nog wel een paar foto`s van de dozen :D:D
 
Wat was nu weer de regel voor de plaats van de step t.o.v. het zwaartepunt ????
Ben het vergeten ( mijn geheugen lijkt op gatenkaas, denk ik :smile: )
 
Dit is ongeveer standaard:

De step net onder of net achter het zwaartepunt. De neus van de drijver moet dan voorbij de neus van het model steken als het goed is.
 
Ben op het laatste ogenblik nog van gedachte veranderd...

Het wordt dit model, is wat groter met zijn 1,7 m. dan de Silhouette met 1,4 m.




Namiddag deze jongen opgehaald bij de vorige eigenaar!
Had nog nooit gevlogen...
Weeral enige honderden kilometers ervoor gereden....Was toch de moeite:cool:
 
Ik ben weer een cessna 177 aan het bouwen dus je kunt mij ook weer inschrijver
Ik weet nog niet welke ferqentie ik hoop dat het de FF12 2,4 wordt
maar dan moet er wel één antene op zitten :)
 
175498f5677a0805.jpg

175498f5677cf656.jpg

het schiet al wat op.
op mijn werk vrij gevraagt. hopen dat het uit komen maar denk het wel..
dus dan weer eens lekker vliegen
miss nog wel een accu er bij bestellen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top