12 - 13,8 volt

Ik heb een lader die heel goed bevalt : T2M Super Nova plus.
Tot nog toe gebruikte ik een oude computervoeding met als uitgangsvoltage 12 volt. Die geeft ineens de geest en ben dus op zoek naar een andere voeding.
Ik kom 12volt-voedingen tegen waar bij staat '12V (13,8V)' .
Op mijn lader staat bij de ingang '12 Volt'.
Kan ik zo'n voeding, zonder gevaar dat de lader kapot gaat :onweer:, aansluiten en mijn accu's weer laden?

Groet, Cees

Ps : Ik ben GEEN elektronicus :fadein:

Laatst bewerkt:
Dit gaat geen probleem geven. 12V is eigenlijk wat misleidend, want die laders zijn ontworpen om aan een auto accu aan te sluiten en juist die geeft dus in normale omstandigheden ook ongeveer 13,8 V ipv 12
(één loodcel levert 2,2 à 2,3 V x 6 cellen in een accu = ong 13,8 V).

Kan ik zo'n voeding, zonder gevaar dat de lader kapot gaat :onweer:, aansluiten en mijn accu's weer laden?

Groet, Cees

Ps : Ik ben GEEN elektronicus :fadein:
De vraag is wat voor spanning staat er op de voeding als er niets op aan gesloten is en wat voor spanning bij belasting door een lader die aan het laden is.
En welke spanning kan je lader gebruiken zonder in storing te vallen.;)

Laatst bewerkt:
Effe gegoogeld en dit gevonden:
voedingsspanning mag tussen de 11V en 15V zijn.

Ladegerät T2M Supernova plus

Leistungsstarkes Schnellladegerät für 1 bis 11 Zellen LiPo /Li-Ion Akkus und 1 bis 30 Zellen NiCd / NiMH sowie 1 bis 6 Zellen Gel-/Bleiakkus. In hochwertigem Metallgehäuse. Für 12 Volt und Versorgungsspannung, Ladestrom 0,1 bis 10A, Entladung 0,1 bis 10 A, blaues Graphik-Display, Ladestromeinstellung, Schnellladung, Erhaltungsladung, Linear, Reflex, Impulse, Motor Break in und 4 Step Ladung, Speicher für 10 Akkus, Restladezeit-Anzeige uvm....

Technische Daten:

- Versorgungsspannung: DC 11 - 15 Volt
- Ladestrom: 0,1 bis 10 Ampere
- Normalladung: 90 bis 180 mA
- Entladestrom 0,1 bis 10 Ampere, max. 2C für Li-Po/Li-Ion
- Für Akkupacks Ni-Cd / NiMH von 1 bis 30 Zellen oder LiPo / Li-Ion / Pb von 1 bis 6 Zellen
- kompakte Abmessungen:
- Schutzvorrichtung gegen Verpolung und Kurzschluss
- 10 Akku-Speicherpläze
- 2x12 Zeilen Display
- Lademöglichkeiten: Linear, Reflex, Impulse, 4 Step
- Delta Peak Schutz Zero Delta V, constant current - constant voltage für Li-Po
- uvm....

@cdrom Flyer,

Ik heb geen flauw idee met wat voor stroom ik laad.
Ik stel op de lader het aantal cellen en mAh van de accu in, en het aantal mAh waarmee geladen moet worden.

Ik heb aan de post van gurodewa gezien dat ik dus inderdaad een voeding van 13,8volt kan gebruiken en ga die dus ook aanschaffen.

@gurodewa,
Mijn dank. Ik heb ook gegoogled maar ben dat niet tegen gekomen. Ook op de site van T2M gekeken. Bij alle andere laders staat wat de geleverde spanning mag zijn, maar bij de super nova plus dus niet.

Ik ben hier zeer mee geholpen en dank jullie allemaal.
Ik heb op marktplaats een paar aanbiedingen gezien en ga maar eens contacten leggen.

Groet, Cees

Ik heb aan de post van gurodewa gezien dat ik dus inderdaad een voeding van 13,8volt kan gebruiken en ga die dus ook aanschaffen.
Je moet ook de maximum stroom weten welke de voeding moet leveren.
Je lader gaat tot 10A dus de voeding moet dus ook minstens 10A kunnen leveren om het
maximum uit de lader te kunnen halen.
Wat is capaciteit van de grootste lipo die je gaat laden met deze voeding:confused:

Laatst bewerkt:
@cdrom flyer,

Ik houd mij bezig met boten en voornamelijk werkschepen. Ben ook bezig met restauratie van 3 oude speedbootjes, Prinzess van Robbe. Dus de accu's die ik laad zijn Pb en NiMh en (nog) geen LiPo.
Maar mij is nu wel duidelijk geworden waar ik naar moet zoeken, en daar gaat het om.
Binnenkort eens in Goes gaan kijken op de beurs.

In ieder geval wel bedankt voor de adviezen.

Groet, Cees

Ik heb het al vaker opgemerkt en zal het denk ik nog wel vaker doen ;)

Even zoeken op Ebay naar PSU Dell Optiplex 260 , 270 of 280

De voedingen voor de 260 en 270 zijn identiek, zijn 12v, kunnen 12A leveren en kosten als je even zoekt 19 dollar. De voeding voor de 280 is 18A en is ook goedkoop te vinden.

Je moet alleen de aansluitkabel aanpassen en de remote aan de massa leggen.

Back