120 ccpm elevator & aileron

Voor iedereen die een heli heeft met 120 ccpm en die een gelijke cyclic uitslag wilt voor zowel de elevator als de aileron:
Misschien is het je wel eens opgevallen dat wanneer in je swash mix menu in je zender, de waarden bij elevator en aileron gelijk zijn, dat je geen gelijke cyclic uitslag hebt in je rotorkop. Dit komt door de volgende geometrie van een 120 ccpm tuimelschijf (geldt ook voor 140 ccpm, als de aileron ball links iets naar binnen zitten):
120%20ccpm.JPG

De laatste verhouding (1 : 0,8660254038 ) is de juiste verhouding voor het verschil tussen respectievelijk elevator en aileron. Om een perfect gelijke uitslag te krijgen is het met hele procenten in het swash mix menu vaak net niet helemaal goed te krijgen. Dan volgt nu mijn tip:
De twee ideale getallen voor een bijna perfecte verhouding zijn 97 : 84 (84/97= 0,8659793814).
Dit is voor de meeste heli's veel te veel, maar deze uitslag kan simpel gereduceerd worden door zowel elevator als aileron dezelfde dual rate te geven. Ik heb bijvoordbeeld voor mijn T-Rex 450 Pro deze verhouding gebruikt, vervolgens m'n pitchmeter bij 0 graden collective op de bladen gezet, toen elevator door middel van dual rate teruggebracht naar PRECIES 11 graden(ja dat is een hoop:-D), ik kwam uit op 90% dual rate. Toen ik de aileron ook op 90% dual rate zette en hem vervolgens opmat, was deze ook PRECIES 11 graden.

Nog even voor de duidelijkheid, al het bovenstaande hoeft niet per se, maar als je bijvoorbeeld piroflips doet, is het wel een vereiste dat zowel elevator als aileron evenveel uitslaan(in de praktijk uitgevonden: ik had eerst op mijn T-Rex 600, 60 en 60 in het swash mix menu staan, dat ging niet echt;)).

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, en met name iedereen die houd van precies afstellen.

Met vriendelijke groet,

Tim de Boer

Laatst bewerkt:
Een nette oplossing, maar waarom kies je er niet voor om de aileronuitslag niet gewoon wat kleiner te maken?

Een nette oplossing, maar waarom kies je er niet voor om de aileronuitslag niet gewoon wat kleiner te maken?

Omdat er over de breedte-as van de heli (elevator:cool:) meer massa te verplaatsen is?

Ja is een logische oplossing en waarschijnlijk nog beter.

Tim

Back