123Cellen (Li-Ion FePO4) laden met PB programma

Als goedkoop laad alternatief worden de A123 cellen ook wel
met een lang weerstandsdraad, of een losse voorschakel weerstand,
direct op 1 of 2 in serie geschakelde 12V auto accus geladen!
Minimaal op 10 A, maar 20 A gaat ook!

Zal beslist niet ten goede komen aan de levensduur
maar naar schijnt ligt het aantal laadcycli dan nog steeds
ver boven dat van de gemiddelde LIPO accu..........

Misschien de moeite waard om eens een pakketje op te offeren?

Persoonlijk wacht ik op dit moment op een 36V DeWalt acccu
om mee te experimenteren.

Misschien een kleine nuancering... Voor 'grote' paketten (>5s) heeft Erik gelijk en loopt de laadtijd met een 'kleine' lader snel op. Echter voor kisten die met paketten tot +-5s1p vliegen voldoet een mega power infinity 3 ($199 = +- EUR125 bij UH) bijvoorbeeld ook prima. Als voorbeeld, wij vliegen een geelectrificeerder calmato hoogdekker op 4s1p a123. Hiermee hebben we een vliegtijd van plus minus 8-10 minuten. We hebben 2 paketten, met de infinity kun je max 180w laden en het pakket laad je in plus minus 12min vol. Dit houd in dat we bijna continu kunnen vliegen (met een extra a123 pakket helemaal)....en je moet af en toe toch ook koffie drinken ;-).

Dus ik ben het met Erik eens dat als je grote kisten met A123 electro wil vliegen je beter kunt investeren in een 'grotere' lader. Echter zijn kisten tot +- 2,5kg je doel dan zou je ook met minder af kunnen. Zoals alles is het weer een afweging tussen kosten en mogelijkeden ;-).

Ik heb ook een Calmato hoogdekker als testmodel gebruikt maar dan me 6s1p. Met een briesje wind is die dan na een meter of 4 al los. Hoveren ken net. Bij 33A stromverbruik toch erg netjes voor een kist van 2,2kg. vliegtijden varieren van 5-8 minuten afhankelijk hoe lomp ik er mee omga (best lomp).
Met de 636+ (8A,255W) is een leeg pakket vol na 17-19 minuten.

grtz! Erik.

Even terug naar het onderwerp.
2S LiFe eindspanning = 7.2V
4S LiFe eindspanning = 14.4V
Dat komt dus overeen met 6V en 12V loodaccu eindspanning.
2S en 4S (...6S, 8S enz..) kan je eventueel met loodaccu programma laden.
Oneven aantallen (3S, 5S) dus niet.

Probleem is wel dat een loodaccu programma de 14.4V eindspanning niet vast blijft houden, maar uiteindelijk terugschakeld naar een lagere 13.8V eindspanning.
Er zal niks stuk gaan, maar je "accu vol" melding zal mischien een beetje in de war gaan.

Back