12V Starter op meer volt.......

Hi,

Weet niet zeker of ik dit topic hier moet plaatsen maar........

Ik heb een Thunder Tiger 12V starter waar ik 2*6 NiCD (Sanyo 1700SCR) accupacks aan heb hangen.... Deze combo lijkt net te weinig power te leveren om m'n 90SE te starten (de 50 start fantastisch)....

Welke risico's loop ik als ik over ga op 2*7 of zelfs 2*8 cellen? Ik twijfel d'r niet aan dat het slecht voor de starter is daar het voltage ondertussen wel heel veel meer dan 12V is geworden maar gezien de korte tijd dat een starter z'n werk moet doen, kan ik me voorstellen dat dit toch gaat werken.....

Wat denken jullie d'r van? Brandt de starter gelijk door of red 'ie het wel een tijdje?

Groet, vincent

Michiel,

Top! Dank je wel voor de link... heb 'm werkelijk over het hoofd gezien....

Ik begrijp dat een ieder op 2*7 cellen gaat starten.... Nou heb ik accu's met 8 cellen liggen..... 16*1.2 = 19.2 volt voor een 12V starter.... in het genoemde topic lijkt niemand dat al te hebben geprobeerd.....

Hopelijk toch iemand die zijn ervaringen wil delen?

Groet, vincent

Zo lang de stroom door de startmotor niet te hoog wordt is er geen probleem. Ik denk alleen dat je wel een probleem krijgt met het feit dat je startmotor zo verrekte snel zal draaien. Ik zou bang zijn voor schade aan m'n helimotor. Misschien kan je beter een startmotor kopen met een vertraging. Die hebben ook veel trekkracht maar laten je motor niet zo snel draaien. Als die iets te langzaam zou draaien kan je dat makkelijk oplossen door enkele cellen meer te gebruiken.

2 x 8 cellen heb ik ook,
mak dan wel even de starter open en zet een dikkere draad naar de schakelaar,
deze smelt namelijk door als je de motor verzopen heb.
met mijn vorige os91 c spek had ik daar veel last van.

Nou ik heb al diverse keren gezien dat er vliegers zijn die 2X 12V loodaccu in serie zetten (24V) voor het starten van de 91er. Niet dat dit gezond is voor je starter maar bij gebruik van korte duur kan dit geen kwaad. De starters die ik daarbij heb gezien zijn gewoon normaaal voor 12V. Ook moet je weer daarbij opletten voor een hydrolock dat je de motor niet om zeept helpt met 24V.

Ed

Hi,

Allen bedankt voor jullie reacties.... moet bekennen dat ik nog steeds twijfel tussen de aanschaf van nieuwe 2*7 accu's of mijn bestaande 2*8 accu's ga gebruiken..... Ik probeer het eerst maar eens met wat ik heb; kan ik altijd nog overstappen...

Groet, vincent

P.S. Herman... ik heb nog enorm dikke siliconendraad liggen die ik van Han uit botenland heb overgenomen.... daarmee maak ik de verbinding van 'schakelaar' tot accu......

Ik kreeg mijn 90SE ook niet gestart met een 12V loodaccu. Heb toen van een vriend een 13 cellen pakket gekregen, daar start ie goed mee. Dus met 14 cellen zit je altijd goed!

winkje zei:
Hi,

P.S. Herman... ik heb nog enorm dikke siliconendraad liggen die ik van Han uit botenland heb overgenomen.... daarmee maak ik de verbinding van 'schakelaar' tot accu......

als je hem weer ziet doe hem de groeten van me. :wink:

Kort voor de grap eens de draden in tot een paar CM, ik heb ook een startmotor die mijn 50-er amper rond kreeg. Nu heb ik het 12 cellen pakket aan de startmotor vast ge tiewrapt en het draad enorm ingekort. Hij start nu perfect, zelfs een 90-er start die nu moeiteloos.
startmotor.jpg

Zie topic: Tip voor krachtigere startmotor

marco bosch zei:
hoeveel ampere trekt een start motor gemiddeld eigenlijk
is totaal afhankelijk van de belasting.
Onbelast maar enkele A's.
Geblokkeerd, een enorme stroom, alleen de elektrische weerstand telt dan nog.

ik bedoel dus als de motor daad werkelijk gebruikt word en dan zou ik dus graag de cijfers zien want dan weet ik hoe of wat.
want ik zit te denken om het lekker licht te houden. in plaats van mega zwaar.
dus van die algemeene woorden zo als jij neer zet michiel heb je niets aan.
feiten en cijfers daar kan je al modelbouwer wat mee

Edsheli zei:
Nou ik heb al diverse keren gezien dat er vliegers zijn die 2X 12V loodaccu in serie zetten (24V) voor het starten van de 91er. Niet dat dit gezond is voor je starter maar bij gebruik van korte duur kan dit geen kwaad. De starters die ik daarbij heb gezien zijn gewoon normaaal voor 12V. Ook moet je weer daarbij opletten voor een hydrolock dat je de motor niet om zeept helpt met 24V.

Ed

bij mij ging de sullivan starter in rook op :D

Hoi,

Ik start gewoon mijn 90'ers op een 12V accu. Dit is geen enkel probleem mits je er maar voor zorgt dat de weerstand in de verbindingkabels laag is (goed op je accu aansluiten, geen schakelaars er tussen).

Verder moet je er uiteraard voor zorgen dat je accu nog in een goede conditie is.

Groeten,

John.

Hi,

Allen bedankt voor je reactie. Ten aanzien van de kabellengte: ik denk dat niemand z'n kabels zo heel ingekort als ikzelf.... 'tis dat m'n camera kuren heeft anders had ik een fotootje geplaatst... kabellengte en kabeldikte heb ik altijd goed in de gaten gehouden maar op 12 cellen krijg ik het niet goed voor elkaar: het lijkt er net tegenaan te zitten.... Ook de eerder al eens door john beschreven wijze met het 'vrijzetten' van de startpin levert niet het gewenste resultaat.... De conditie van de cellen is mijns inziens prima: altijd keurig gerecycled op een Schulze en de capaciteit is ook nog steeds keurig....

Laurens, een 8 cellen accu kent een 2*4 stick opbouw.... Daar haal je niet eenvoudig een cel van weg: 2 weghalen en er 1 overdwars terugzetten is een mogelijkheid..... deze cellen gebruik ik echter ook als vliegaccu's voor de Spirit dus even expirimenteren wil ik niet..... Als 2*8 cellen werken kan ik ze voor beide doeleinden inzetten.....

Weet je... het probleem is dat ik nu een beetje aanhik tegen de aanschaf van 2*7 cellen voor zo'n 55 - 60 euro.... terwijl ik een alternatief heb liggen in 2*8 cellen.... ik weet alleen niet welk risico ik hiermee neem gezien de snelheid op 16 cellen.... Ben gewoon een zeikerige Hollander in deze.....

Groet, vincent

Korte & dikke draden.
afb1592.jpg

Of: nothing beats the MinMax.
afb1102.jpg

De onderste. Dat "kleintje" :wink:

Beetje mee oppassen. Knipt de boutjes van je clutch (oid) in geval van hydrolock (vraag Satoer
icon_mrgreen.gif
)
En dat op 12 cellen 8) .

Ik gebruik de Sulivan deluxe, dat is een zwaardere starter die ook op 24 volt mag :P Ik kreeg de OS 91 echt niet rond op 12 volt, en dat met dikke kabels die direkt op de accu zitten. Met de koude is het helemaal een drama. Ik heb geen ervaring met de lichtere starters maar je moet uiteraard wel uitkijken dat je de motor niet kapot start door een hydro-lock. Alhoewel mijn starter op 24 volt geen 91 motor zal slopen.

Back