12v voeding aanpassen.

hallo

niet echt modelbouw gerelateerd maar wel hulp nodig.
Om een fancontroller te laten draaien heb ik een voeding 12v 800 ma gelijkspanning.
nu wil ik daar een moulex stekker opsteken zoals op een pc om dus een pc voeding na te bootsen.
Dus wil ik die 12v splitsen naar 12v en 5v.
is het mogelijk om parallel op de 12v nog 2 draden te zetten(een soort Ykabel op de +en - )en daartussen een weerstand op het 1 paar om zo 5v te krijgen en op het andere 12v of zoek ik het nu te ver?

greets g

Het kan met weerstanden maar dan moet je een spanningsdeler maken met twee weerstanden in de verhouding 12:5.
Omdat weerstanden veel tolerantie hebben en het niet bepaald een efficiente oplossing is, raad ik je het af.

Er zijn spanningsstabilisator IC's verkrijgbaar, de 78XX serie.
Je kunt een 7812 gebruiken voor de 12V
en een 7805 voor 5V.
De inputs kun je parallel aan de 12V hangen.
(input moet wel 12V gelijkgericht zijn)
Op deze pagina staat een voorbeeldje met een 7805:
[115641] aansluitschema-rc-werkschip

Is het niet veel gemakkelijker om een oude pc-voeding te gebruiken?
Daar komen diverse spanningen uit. en er zijn hele compacte modellen.

Laatst bewerkt door een moderator:
hey

met de 7805 is het gelukt de 12v had ik al:-)
wel heb ik er 3 parallel gezet om de warmteverhouding te spreiden.
dus een 7810/8/5 omdat volgen mijn electro boer en 12 naar 5 veel te warm zal gaan.

bedankt voor het meedenken ;)

greets gianni

Het kan met weerstanden maar dan moet je een spanningsdeler maken met twee weerstanden in de verhouding 12:5.
Omdat weerstanden veel tolerantie hebben en het niet bepaald een efficiente oplossing is, raad ik je het af.

Er zijn spanningsstabilisator IC's verkrijgbaar, de 78XX serie.
Je kunt een 7812 gebruiken voor de 12V
en een 7805 voor 5V.
De inputs kun je parallel aan de 12V hangen.
(input moet wel 12V gelijkgericht zijn)
Op deze pagina staat een voorbeeldje met een 7805:
[115641] aansluitschema-rc-werkschip

Is het niet veel gemakkelijker om een oude pc-voeding te gebruiken?
Daar komen diverse spanningen uit. en er zijn hele compacte modellen.

dus een 7810/8/5 omdat volgen mijn electro boer en 12 naar 5 veel te warm zal gaan.

Helaas heeft die elektronica boer je te pakken. Hij heeft nu 3 regelaars verkocht terwijl één voldoende is. Bij een ingang van 12V en uitgang van 5V en een stroom van 800mA is het vermogen dat in de regelaar verstookt moet worden nog geen 6 Watt. Wanneer je een koelplaatje op de regelaar monteert kan hij dat probleemloos verwerken. De regelaar wordt misschien 50 of 60 graden "heet" maar dat is geen enkel probleem. Ze mogen tot wel 100°C warm worden zonder problemen.

Het is niet helemaal onmogelijk dat je zelfs problemen gaat krijgen omdat de verschillen tussen de spanning aan de ingang en aan de uitgang erg klein zijn. Van 12V naar 10V en van 10V naar 8V is het verschil maar 2V! De 78XX serie regelaars willen meestal 3V of meer verschil hebben. Het is dus niet onmogelijk dat de regelaars niet helemaal perfect zullen werken.

Beste modelbouwers,
Het begint hedendaags een beetje ouderwets te worden om de 78..’s te gebruiken
Tegenwoordig zijn er in de handel pracht IC’s te koop om met enige onderdelen een geschakelde voeding te maken.
De LM2596S-5.0 P en de LM2676T-ADJ zijn hiervoor uitermate geschikt en kunnen ook nog eens een redelijk vermogen verwerken .
Het is niet alleen 5 volt , maar met een beetje rekenwerk (niet al te moeilijk) zijn er ook nog andere spanningen te verkrijgen. Deze berekening staat ook in de datasheets gegeven.
Zelf kwam ik deze ic’s tegen in oude internetmodus , zo ook de bijbehorende onderdelen.
Met 12 volt in kun je zondermeer 5 volt uit verkrijgen zonder warmteverlies, want deze ic’s hebben een effectief rendement van circa 95%. Dat is anders dan de 78.. series die maar circa 30% rendement hebben.
Dus een nieuw tijdperk in onze hobby is aangebroken.
Even het ic googlen en je vindt de schema’s.
Voor diegene die geïnteresseerd zijn kan ik via een PB’tje een foto van de print en onderdelen toesturen.
Plaatsen van een foto is namelijk voor mij nog altijd een crime.
Succes
Rins

Rins, ik kan een heel eind met je mee gaan maar niet helemaal. Die geschakelde voedingen zijn bij lange na niet zo eenvoudig te maken als je denkt. Het rendement ligt ook veel lager dan je denkt, voor dit soor toepassingen mag je blij zijn als je 75% haalt. Oké dat is meer dan de lineaire regelaars maar nog lang geen 95%. Dat is alleen haalbaar met zeer goed bij elkaar gezochte onderdelen en binnen een klein stroom bereik. Dit soort voedingen moeten op het ene moment veel stroom leveren en het andere moment maar heel weinig. Dit is voor een geschakelde voeding een ramp. Die werken het beste wanneer ze een vrij constante stroom moeten leveren. Voor die stroom kan dan de beste waarde voor de spoel en de condensator worden uitgerekend. Ga je meer maar vooral minder stroom gebruiken dan stort het rendement flink in.

Een ander en bepaald niet onbelangrijk probleem van schakelende voedingen is dat ze VEEL meer storingen op leveren dan lineaire regelaars. Er kunnen natuurlijk hele goed filters worden gebruikt maar dan nog kunnen er problemen door ontstaan. Enige tijd geleden heb ik een vrij groot aantal schakelende voedingen getest en schakelingen ervan nagebouwd om te kunnen testen. Helaas heb ik er NIET ÉÉN gevonden die goed werkte, onder alle omstandigheden goed bleef werken en ook nog eens geen storingen veroorzaakte.
Slechts één kant en klare 5V / 3A schakelende voeding uit een LCD TV leek heel behoorlijk te presteren. Alleen wanneer je er minder dan ongeveer 100mA uit trok kreeg je een hikkende werking van de voeding wat duidelijk problemen voor de ontvanger betekende. Overige "schakelrotzooi" was zeer beperkt en leverde tijdens mijn tests geen problemen op. De stroom van de ontvanger en de ruststroom van de servo's was net iets te weinig dus heb ik een paar LEDjes eraan gehangen. Zo bleef de minimale stroom rond de 130mA en werkte de schakeling heel behoorlijk. Toch zal ik ook deze schakeling niet graag in een vliegend model willen gebruiken.

Al met al zijn de lineaire regelaars inderdaat een beetje ouderwets maar voor deze toepassingen eigenlijk niet te vervangen. Het is niet voor niets dat vele fabrikanten ze nog steeds in hun regelaars als BEC gebruiken. Soms wel 3 parallel om voldoende stroom te kunnen leveren. Schakelende BEC's zijn er ook maar leveren toch nog wel eens problemen op. Ook omdat ze sneller kapot gaan dan hun lineaire broeders.

Ernst
Ook ik kan je uitleg begrijpen en je hebt helemaal gelijk als de opgenomen stroom boven een bepaalde waarde uit moet komen.
Ook ik heb dat ondervonden en een voorschakeling van lampjes gemaakt zodat die boven de 200 mA blijft.
Van enige storing over een hele range aan opgenomen vermogen heb ik niets kunnen ontdekken(scoop).
Verder is het natuurlijk van belang om uitgekozen onderdelen te gebruiken
Zeker de spoel, condensator en een diode zijn van groot belang in deze schakeling
In de modems die ik sloopte vond ik deze allemaal bij elkaar (SMD) en heb ze met een beitel er voorzichtig weten uit te halen.
Wat ik wel gelezen heb , dat als je bijvoorbeeld 3 7805's parallel zet je aan de uitgang van elke 7805 een weerstand zg compensatie weerstand aansluit.
Net als de 2n3055 die parallel staan .
Alleen de waarde daarvan zou ik eens op moeten zoeken in mijn archief wat opgeborgen ligt op zolder.
Toch leuk dat je jou mening hebt gegeven.
HG
Rins

Waarvoor dient een compensatieweerstand? Om het e.v.t. uitgangsspanningsverschil tussen de 78xx'en weg te stoken? En hoe sluit je die dan aan?

Je kan "simpele" spanningsregelaars zoals de 78xx serie zonder problemen parallel zetten. Compensatie weerstanden zijn niet echt nodig. In de praktijk worden die dan ook zeer zelden gebruikt. Zou je die toch willen gebruiken dan is een weerstandje van 0,1 Ohm / 0,5W in serie met de uitgang van elke regelaar voldoende.

Je kan dit niet vergelijken met het parallel schakelen van (eind) transistoren. Bij die dingen heb je een behoorlijke spreiding waardoor de transistor met de grootste versterkingsfactor alles voor zijn kiezen krijgt en dus de magiesche rook laat ontsnappen. Daarna gaat de volgende, en zo verder. :oops:
Emitter weerstanden zorgen ervoor dat versterkingsfactor van de trasistor die het meeste voor zijn kiezen krijgt iets lager wordt. Daardoor zal de stroom beter over alle transistoren verdeeld worden.

Beste mensen,
Tot mijn spijt kon ik niet eerder antwoorden om het een en ander neer te zetten.
Maar van een bevriend elektronicus kreeg ik enige uitleg waarvan hieronder een deel van hem.

De uitgangsweerstand v/e regelaar is bijzonder laag omdat het een teruggekoppeld regelsysteem is.
Dat leidt ertoe dat onderlinge uitgangsspanningsverschillen van <50mV leiden tot grote verschillen in afgegeven stroom bij domweg parallel. geschakelde 78xx regelaars.
Lees de specs om het percentage spreiding in de uitgangsspanning. vast te stellen.
Daarom niet zomaar parallel. zetten.

Op zijn aanwijzing ben ik gaan meten.
Zelf heb ik 2 parallel geschakelde 78ers ,de totaal afvloeiende stroom en tegelijkertijd de ingaande stroom aan de ingang van een van de regelaars gemeten.
Dit herhaald met de andere regelaar en je zag dat er behoorlijk afwijkende stromen te meten waren.
Dit houdt in dat de uitgangsstromen van de 78ers ook verschillend is.
Zou je dit aan de uitgang meten van elk ic dan beïnvloed je de meting namelijk behoorlijk.

Verstandiger is om met een bijvoorbeeld 7805 een pnp transistor te schakelen , die als het moet de stroom aan kan die je wil hebben.
Zie voor een schakeling als voorbeeld:
Increase the current IC LM7805 | Circuit Project Electronic
Bij deze schakeling heb je gelijk een shortcircuit beveiliging.
Ik hoop dat iedereen het een beetje begrijpt.
Succes met de modelbouw
HG Rins

Een computervoeding heeft beide spanningen zowel 12 V en ook 5V beide redelijk stabiel,
er staat zeker nog wel ergens een ongebuikte computer.

Beste modelbouwers,
Het begint hedendaags een beetje ouderwets te worden om de 78..’s te gebruiken
Tegenwoordig zijn er in de handel pracht IC’s te koop om met enige onderdelen een geschakelde voeding te maken.
De LM2596S-5.0 P en de LM2676T-ADJ zijn hiervoor uitermate geschikt en kunnen ook nog eens een redelijk vermogen verwerken .
Het is niet alleen 5 volt , maar met een beetje rekenwerk (niet al te moeilijk) zijn er ook nog andere spanningen te verkrijgen. Deze berekening staat ook in de datasheets gegeven.
Zelf kwam ik deze ic’s tegen in oude internetmodus , zo ook de bijbehorende onderdelen.
Met 12 volt in kun je zondermeer 5 volt uit verkrijgen zonder warmteverlies, want deze ic’s hebben een effectief rendement van circa 95%. Dat is anders dan de 78.. series die maar circa 30% rendement hebben.
Dus een nieuw tijdperk in onze hobby is aangebroken.
Even het ic googlen en je vindt de schema’s.
Voor diegene die geïnteresseerd zijn kan ik via een PB’tje een foto van de print en onderdelen toesturen.
Plaatsen van een foto is namelijk voor mij nog altijd een crime.
Succes
Rins

Een 2676-5.0 had ik in mijn graafmachine zitten. De uitgangsspanning is heel stabiel, maar dat is het probleem ook niet. De spoel en de print zelf straalt zoveel elektromagnetische storing uit dat de ontvanger die ook ziet en daar last van heeft. Daarom heb ik hem vervangen door een 78T05 en dit werkt feilloos. Kijk hier maar eens mijn-2e-graafmachine-13 en op blad 23 de 7805 versie

Rins, zoals ik al schreef ik kan heel ver met je meer gaan maar het is niet zo erg als je het voor doet. Ik ben ook elektronicus (al bijna 35 jaar) en ging er ook altijd van uit dat je met het parallel schakelen uit moet kijken. De praktijk is echter bij lange na niet zo erg als gedacht wordt.
Er zijn duizenden, ja echt duizenden, toepassingen waar gewoon twee of meer 78XX regelaars parallel worden gezet. In zo'n beetje elke regelaar met een BEC die je in de modelbouw tegen komt zitten er minstens 2 vaak 3 parallel. Ik heb zelfs een regelaar gezien waar er 5 parallel in zitten.
Voor dat de schakelende voedingen algemeen goed werden kwam je dit ook in "professionele" toepassingen tegen. Ook nu kan je het nog vinden op plaatsen waar een schakelende voeding niet bruikbaar is.

Er zijn wel een aantal regels waar je je aan dient te houden. Ten eerste MOET je alleen regelaars van hetzelfde type en dezelfde fabrikant parallel zetten. Dus geen 7805 van de firma A parallel zetten aan één van de firma G! :nooo: Ook moet je nooit oude en nieuwe regelaars parallel zetten. Dat geldt vooral bij reparaties. Is er één regelaar kapot gegaan, vervang dan altijd alle regelaars die parallel staan tegelijk en niet alleen de defecte.

Wanneer één regelaar 1A kan leveren kan je uit 2 parallel GEEN 2A trekken. In de praktijk zal het op ongeveer 1,75A uit komen. Hier gaan sommige fabrikanten van regelaars wel eens de mist in. Het gebeurt vrij vaak dat er twee regelaars parallel staan en dat de specificaties vertellen dat je de BEC mat 2A mag belasten. Piekstromen die maar kort duren oké maar geen continu stroom!
Zorg er ook voor dat alle regelaars van voldoende koeloppervlak zijn voorzien. Dat is noodzakelijk voor een goede werking. Ook hier schort het nog wel eens aan bij "onze" regelaars.

Pas op met hoge ingangsspanningen. Veel regelaars die gemaakt zijn voor 4S LiPo, of meer, zullen geen BEC meer hebben. Dat komt door het feit dat er dan te veel vermogen verloren gaat waardoor de spanningsregelaars van de BEC te heet worden. Tegenwoordig zie je dat er dan voor een schakelende BEC gekozen wordt maar daar kleven toch ook nog problemen aan. Zoals ik al schreef zijn mijn ervaringen met schakelende voedingen voor een BEC niet echt bemoedigend, maar dat is een ander verhaal.

Je hebt gelijk dat de regelaar met de hoogste uitgangsspanning de meeste stroom zal leveren. Dat verschil is echter zo klein dat de stroomverschillen evenredig klein zullen zijn. Daar komt bij dat de regelaars van een hele reeks beveiligingen en stabilisaties zijn voorzien. De regelaar die de meeste stroom levert zal warmer worden dan de andere. De temperatuur beveiliging zal de uitgangsspanning iets terug regelen om de oplopende temperatuur tegen te gaan. Als dat gebeurt zal de tweede regelaar (of regelaars) meer stroom gaan leveren. De stroom wordt zo automatisch over de regelaars verdeeld.

Een tweede ding wat hier gebeurt is dat de regelaars verouderen. Iets waar weinig mensen bij na denken als ze het over elektronica hebben. De regelaar die het meeste te verduren heeft zal het snelste verouderen. Door die veroudering zal de uitgangsspanning iets zakken. Héé dat is nu net wat we nodig hebben!

In de praktijk zullen we dus maar zeer weinig of zelfs helemaal geen problemen tegen komen wanneer we 2 of meer regelaars van het type 78XX of soortgelijke parallel zetten.

Ernst, bedankt voor je uitleg.
heb met belangstelling jou bericht wel 2 keer gelezen.
Ik hoopte een bijdrage te willen leveren omdat ik een beetje mijn twijfels had.
Zelf hou ik het voor het zekere en vond dus andere schema's die ik goed vond en ook als zodanig gebruik in mijn varende modellen.
Maar wat ik zeker niet wilde met mijn berichten was een hele ommekeer teweegbrengen en mijn wil opleggen aan anderen.
Iedereen is gelukkig vrij om te kiezen .
Maar ik zal wel eens gaan experimenteren met 78xx zaken met in het achterhoofd je bovenstaande relaas.
Allemaal nog veel bouwgenot zowel met het model als in de elektronica voor het model.
HG
Rins

Die schakelingen met een PNP transistor om de maximale stroom te vergroten hebben ook zo hun nadelen.
Het grootste nadeel is wel dat er geen kortsluitbeveiliging is.
De stabiliteid van het geheel wordt minder.
Het toch al niet zo bijster hoge rendement wordt nog minder.
Er komt de nodige elektronica extra bij.
Die laatste twee hoeven niet echt een probleem te zijn maar kunnen het onder bepaalde omstandigheden wel zijn of worden.

Back