13cc Saito wil niet op toeren komen

5p1k3

Forum veteraan
4takt motoren zijn niet mijn sterkste kant, dus vandaar hier even een oproep.. Wie kan mij helpen?

Het volgende probleem wat ik heb:

De 13cc 4takt heb ik overgenomen van een forumlid, te samen met het modelvliegtuig waar deze op zit (een Extra 300S).
Van de verkoper begreep ik dat de motor al een poos stil stond. Dit bleek ook wel toen ik hem weer lopende wilde maken.

De motor is (denk ik?) gevlogen met wonderolie. Hij stond behoorlijk vast en toen ik de motor openmaakte (carterdeksel eraf haalde) zat er aangekoekte olie overaal.
De motor heb ik een nachtje in de brandstof gelegd en de volgende dag goed uitgespoeld (eveneens met brandstof).

Welnu. Gistermiddag op het modelvliegveld een poging gewaagd en zie hieronder het resultaat.. hij loopt!!!!

Maar!!!! Zoals ik al aangaf.. ik zit met een probleem. Je kunt dit ook horen op de film. De motor loopt daar met half gas. Zodra ik meer gas geef, dan stort de motor in....

Ik heb al getracht rijker en armer te stellen, maar dat bied geen soelaas.
Is er iets anders, waar ik rekening mee dien te houden met een 4takt motor?

Qua brandstof heb ik Hobby-in 4takt brandstof Klotz gebruikt.

Ik hoor het graag.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Anko,

Ik heb geen idee... Ik heb net de behuizing losgehaald (waaronder de klepperstangen zitten) en wat ik wel zie is dat de ene (rechter) minder speling heeft dan de andere (linker).

Klopt dit? Ik ga nog even nergens aan schroeven, heb geen idee wat dat voor consequenties kan hebben.. Moet er een bepaalde ruimte tussen de kleppen en de stangen zitten?

Robert,
Heb je al een andere gloeiplug geprobeerd? Ik heb een poosje geleden een ASP 4 takt overgenomen en onlangs een assortiment verschillende 4 takt pluggen op de kop getikt. Hiervan heb ik geleerd dat de motor met verschillende (4takt) pluggen heel verschillend loopt, dus probeer ik mijn hele setje uit, tot ik de beste motorloop krijg.
succes,
Hans

Hallo Hans,

Ik had er wel een andere plug ingezet (voorzorg). Alleen niet gelet op een speciale??? 4takt plug.
Moet morgen sowieso even naar de hobbyshop, zal d'r gelijk even een paar meenemen.. Goede tip!

Eerlijk gezegd vind ik het wel meevallen, de motor loopt helemaal niet slecht en het toerental lijkt me ook niet zo gek. Heb je dat al eens gemeten? Voor een motor zoals deze moet je tussen de 9000 en 10000 omw/min maximaal zitten. Mooier is om tussen de 8000 en 9000 omw/min te blijven
De kleppen moet juist afgesteld staan voor optimale prestaties. Laat de motor helemaal afkoelen. Zet de zuiger in de bovenste stand van de compressie slag, beide kleppen zullen nu gesloten moeten zijn. De speling tussen de klepsteel en de tuimelaar moet minder dan 0,1mm zijn maar meer dan 0,04mm. Als het goed is zitten er voelermaatjes van deze diktes bij de motor.

Als de motor niet goed loopt kunnen er veel oorzaken zijn. De brandstof kan te veel verdampt zijn waardoor er feitelijk te veel olie in zit. Je ziet dat meestal wel aan de hoeveelheid rook.
De carburateur kan gedeeltelijk dichtgeslibt zijn met resten uit de brandstof. Draai de sproeier(s) er uit en spoel alles grondig door. Als de "troep" hardnekkig is moet je misschien wel met benzine of zo doorspoelen. Haal de carburateur dan wel van de motor!
De carburateur kan niet helemaal goed afgesteld staan.
De gloeiplug kan versleten zijn. Zet er een nieuwe in om dat uit te sluiten. De beste gloeiplug voor een 4takt motor is voor mij de OS "F" plug. Deze plug is speciaal voor 4takten gemaakt en werkt echt het beste.
Er kan een te grote prop op de motor staan waardoor hij te zwaar wordt belast. Controleer dat ook eens. De meest gangbare maten voor deze motor zijn 13x6 voor trekkracht en 12x9 voor snelheid.

Laatst bewerkt:
wat ik wel eens gehad heb met de zelfde motor, is een verstopte uitlaat
motor wou ook nie goed door lopen van alles geprobeert, tot dat iemand zij hee laat hem eens lopen zonder uitlaat en jawel hoor probleem op gelost dus er bestaat een kans dat jij met het zelfde zit. bij mij had de motor ook 2 jaar stil in de kast gelegen mvgr alex

Jammer dat het weer tegen zit, maar voordeel is dat je wel lekker kunt "knutselen" dan thuis.

Gedaan:

* Plug vervangen voor een OS type F plug
* Uitlaat los gehaald, schoon gemaakt (was niet heel erg vies en zat niet dicht)
* Carb. uitgespoten en grondig onderzocht op vuiligheid.

Nu tijd voor beter weer en dan een nieuwe poging wagen.

Kleppen afstellen heb ik nog niet (kunnen doen) gedaan. Hier moet ik eerst de kleppenstellers voor hebben (die zaten niet bij de motor, aangezien ik die tweede hands gekocht heb).

En vandaag ge-maidend. De 4takt liep prima met een schone 4takt plug.
Enkel is het afstellen van de motor nog niet helemaal lekker gegaan. Hij loopt, komt prima op toeren alleen af en toe hakkelt ie een beetje..

Ik denk zelf dat het komt omdat ik niet met 4takt brandstof gevlogen heb.. (had even niet anders bij me vandaag)..

Volgende keer met hobbyin 4takt brandstof proberen.. dus.. to be continued

Back