Wel inderdaad een dingetje om zulke apparaten mee te nemen vooral als het niet je enige model is dat je wilt showen. Maar ook gewoon gaaf om te bouwen toch
Ja Rolf, daar zeg je me wat, en een van de belangrijkste veranderingen die ik , na het geheel eerst helemaal volgens de plannen geprint en samengesteld te hebben, heeft hiermee direct te maken, hoewel een mogelijk defect bij het opzetten in eerste instantie de directe aanleiding was, daarover dadelijk meer.
Eerst even een disclaimer: als ik verder in deze beschrijvingen het heb over hoe het hoort (of juist niet) dan doel ik op wat algemeen gangbaar is in deze industrie, en meer specifiek, bij dit model kraan van deze capaciteit. Het betreft dus de Kobelco CKE1350G-2, met een max lift vermogen van 150 Ton, wat een upgrade is van de F-serie, die 135 Ton max. capaciteit heeft. Daarvoor heb ik, meest ná de bouw, het internet afgestruind om zoveel mogelijk de juiste onderdelen en de juiste uitvoering te vinden. Het is namelijk zo, dat het oorspronkelijke ontwerp van de onderwagen èn de bovenbouw heel mooi en modelgetrouw is uitgevoerd door de Duitse ontwerper, maar de hoofdgiek begint al visuele afwijkingen te vertonen, terwijl de flyjib eigenlijk helemaal een samenraapsel van diverse componenten is geworden; dat heb ik op een aantal punten gepoogd te verbeteren. Maar in deze wereld zijn er zoveel verschillende ontwerpen, dat het niet echt opvalt, als je niet naar de details kijkt, of kent!
Goed, terug bij de opbouw en de transport mogelijkheden van het model:
Als je jib op de hoofdmast wordt gemonteerd, dan loop je eigenlijk gelijk tegen een lastige montage aan, want om het achterste A-frame op de giek-kop te monteren, moet die kop uit elkaar geschroefd worden, dat zijn 10 schroeven, en dan valt die kop ook min of meer uit elkaar. Het oprichten van de flyjib gebeurt door de hoofdmast op te richten, waarbij de wielen op de kop van de jib over de grond rollen.

Als de hoofdgiek dan onder ca 60° staat, dan gaat het fout in dit geval.

De jib kan op dit punt niet verder naar binnen draaien, omdat hij een verdikking heeft, die niet in de ruimte van de giekkop past, zie pijl

Dus op dit punt de
hoofdgiek verder oprichten is er niet bij, maar op dat punt kan je al wel de
jib gaan oprichten, waardoor die toch in de juiste stand komt te staan. Maar het blijft een belangrijk aandachtspunt!
De 2 A-frames worden in dit ontwerp gemonteerd op de bestaande 2 overblijvende bussen van de giek kop, maar zoals eerder gezegd, om die achterste te monteren, moet de giek-kop uit elkaar want het A-frame moet gemonteerd worden op een vaste, opgesloten as, op de volgende tekening aangeduid met het bovenste pijltje.

Bovendien koen de tuidraden van de hoofdgiek los van de kop.
Het punt met het middelste pijltje is voor de voorste A-frame, en aan het onderste punt wordt de flyjib bevestigd.
Nu is het zo, dat de meeste kranen met een vakwerkgiek een adapter hebben, waardoor de jib steun ruim onder de hartlijn van de hoofdgiek komt te liggen, en bovendien kunnen de A-frames dan ook op deze adapter gemonteerd worden, waardoor je alleen de adapter van de kop moet demonteren, wat gemakkelijk en snel gedaan kan worden door de 4 pennen te verwijderen uit de giekkop. Het enige wat dan nog gedaan moet worden is het loshalen van de luffing kabel, en de 2 tuidraden die met 2 pennen/schroefjes aan het basis deel van de hoofdgiek zitten.
Die adapter moest er dus komen; ik heb eerst een triplex modelletje gemaakt om te zien of de geometrie van de diverse bussen juist is.

En in deze uitvoering kan de hoofdgiek helemaal opgetopt worden, zonder dat er iets klem loopt.
In eerste instantie heb ik een paar 'ogen' voor het voorste A-frame gemaakt op het basisdeel van de jib, waardoor de achterste A-frame op on schuiven naar het vrijgekomen punt op de giekkop. Maar nu ik toch een adapter ging ontwerpen, heb ik daarvoor gelijk een voorziening gemaakt, waardoor alles in 1 geheel gedemonteerd kon worden. Hieronder zijn de gevolgde stapjes te zien.

En kan dat frame netjes langs de jib basis gelegd worden.
Eerst een proefstukje van 1 zijkant van de adapter; wàt een lastig ding is voor mijn zeer beperkte 3D-tekenkunsten.

Ik heb even geen plaatje beschikbaar van de losse adapter, maar wel van het samenstel met de jib en de beide A-frames.

en het detail.

De adapter in close-up, nog voordat hij is nabewerkt/opgepoetst....
Op een groter model van Kobelko ziet die adapter er dan zo uit, en kan compleet op een dieplader vervoerd worden.

Hier een modelletje van een Liebherr jib-voetstuk.
Maar toen die 2 A-frames netjes op elkaar lagen, werd het ook heel duidelijk dat de plaatsing van de schijven in die A-frames te wensen overlaat: de verseizing van de staalkabel is véél te groot. Dat kan met de helft gereduceerd worden door 1 van de schijvennesten een halve steek te verplaatsen. Makkelijk genoeg, de bus op de as aan de ene kant te verkleinen en aan de andere kant te vergroten. Deze grote verseizing is voor een staalkabel een groot probleem en zorgt voor snelle slijtage door de wrijving op de schijf flanken, en veroorzaakt 'birdcaging', wat gewoonlijk einde oefening van de staalkabel betekent! en die dingen zijn prijzig..
Die schijvennesten hebben nog een ander probleempje: de staalkabels lopen tegen de dwarsbalken van de a-frames aan tijdens het oprichten, dus als die 'poten' helemaal uit elkaar staan.

Detail.