15C lipo's laden met 2C??? Test gegevens lijken goed :)

Tadango

Forum veteraan
Kijk ik net in het nieuwe hobby-in krantje, geven ze als maximale laadstroom voor de 15C lipo's 2C aan... mmh, toch eens curves gaan plotten op 1.5C en 2C :) Ik had al het vermoeden dat die dingen best wel sneller konden laden ;)

Hallo Tadango,

Ik sta er ook een beetje raar van te kijken. :roll:
Er wordt je steeds op het hart gedruk dat je Lipo's niet hoger dan 1C mag laden. :evil: :evil:
Het schijn dat niemand hier een antwoord op heeft of kan geven.
Ben benieuwd naar jou resutaten, zelf ben ik erg voorzichtig met Lipo's.

Groet, Janneman :zon:

Jammer genoeg zijn er geen tests qua duurzaamheid:
3 sets dezelfde lipo's. Constant weer ontladen met dezelfde (hoge) stroom. Alleen 1 set geladen op 1C, 1 set op 1,5C en een op 2C.

Eerste resultaten lijken erg goed :) De grafiek van 1.5C en 2C zijn identiek. Die van 2.5C ligt net iets hoger (0.03 tot 0.1 volt) Dat lijkt dus super :) Ook laad hij er evenveel in op fast mode. Alleen 2.5C 15 mAh minder ;) Het levert dus wel degelijk snelheids winst op. Ik weet alleen niet hoe de chemische samenstelling zich houdt bij die stromen. De temperatuur loopt niet op en de spanning en capaciteit blijven goed. Ontladen kan ook met 15C ipv 5C van de oudere cellen. Waarom dus niet ook sneller laden met deze nieuwere cellen ;)

Grafieken komen online als ook de 2A klaar is. Ik ben wel overtuigd nu :) Mijn cellen laad ik voortaan met 2C......

Edit:
@michel, ja dat weet ik. ik test steeds met dezelfde accu dus het vergelijk is erg goed. En wat het op de lange duur doet.... ik kan 2 packs op 1C blijven gebruiken en 2 op 2C. Over 3 maanden is het dan wel duidelijk ;) Ik vraag me alleen af of ik me in kan houden :lol:

Okee, voordat ik een film ga kijken nog even snel de laadtijden ;)

Tijd:
2A : 52.36
3A : 34.41
4A : 26.11
5A : 20.51

Ingeladen:
2A : 1561
3A : 1536
4A : 1539
5A : 1524

Omdat hij op fast mode laad gaat er iets minder in dan op normale lipo stand. Maar ik had het verschil veeeel groter verwacht. De constante spannings tijd is bij fast heeeeeel kort vergeleken met normaal. Dit scheelt wel tijd :)

Fast mode = 90% geladen toch?
Tadango zei:
ik kan 2 packs op 1C blijven gebruiken en 2 op 2C. Over 3 maanden is het dan wel duidelijk ;) Ik vraag me alleen af of ik me in kan houden :lol:
Jaaahhhh :) :) :) :thumbsup:
Daar hebben we wat aan. moet je wel netjes bij houden hoe vaak je je pakketten gebruikt heb. (dat hou ik zelf maar 3 keer vol haha)

een logboek tijdens het laden... het is een idee :) Word wel zwaar ;) Iemand sponsoren? dat helpt :lol:

en fast mode is inderdaad iets van 90% vol. Maar als dat 40% korter is ;) Als ik na fast nog bijlaad op normal gaat er inderdaad nog 11% van het geladen deel bij.

Maar ik weet het wel. Er is ook nog zoveel te ontdekken op lipo gebied. Iemand moet toch pionieren ;)

Wat voor lader heb jij dan Tadango, ik heb een Schulze en een Graupner maar daar zit geen snelstand op. Mijn 340 pakketjes heb ik altijd al met 0.6 of 0.8 A geladen, maar die zijn nu helemaal op (na 2 jaar)

2C? Ja waarom niet?
Ik ga het ook gewoon eens proberen (wel eerst maar weer buiten het huis ipv binnen).

Tot nu laad ik alles braaf met 1C, dus ongeveer een uur laden.
Als ik haast heb (meestal), kijk ik af en toe naar de laadstroom.
Bij minder dan 1/4C geloof ik het dan wel weer.
Maar met een half uurtje moet het (voorlopig)op te brengen zijn.

In "naam van de wetenschap" dan maar. :wink:
(ik moet dit "onverandwoord gedrag" hier thuis ook weer verkopen he)

Het kan dnek ik ook alleen bij de 15C en hoger accu's. 10C zou 1.5C nog goed moeten kunnen verdragen.

Trouwens, fast mode is MEER dan 90% :) als ik er met fast 1560 in laadt komt er met normal nog 68 bij. Dat is dus 4.36% ;) Daarvoor ga ik echt niet lange wachten. Fastmode laad na het vaste stroom deel nog even door. Dit met een lagere stroom todat hij weer op de 4.2Volt zit en dan gaat hij uit. Normaal laden gaat dan de stroom nog steeds verder terug brengen. Helaas kan ik niet zien welke stroom hij pakt, de lader blijft maximaal aangeven.

hmm, wil ik ook wel eens proberen.
Maar als ik mijn laden instel op de goede capiciteit, kan ik niet meer dan met 1c laden. doen je dan capiciteit 2 keer zo groot instellen???

Wat moet een delta-peak lader eigenlijk met capiciteit?

(ik heb een simprop intelli control v3.1)

Grafieken ;)

1369.jpg

Full size link : http://avio-eelde.nl/getimg.asp?type=full&PhotoID=1369

De temperatuur wordt met 5A wel iets hoger, maar dit is slechts enkele graden ;)

Als iemand de databestanden wil hebben kan ik die ook wel online plaatsen. Je kan het pulsar programma zo downloaden op hun website en dan kan je de grafieken mooi per punt nalopen ;)

Volgende tekst van de Graupner-site:

3-LiPo1500 11,1V MG6 7635.3

Produktinformation
...........bla, bla,.......jadajada
................. Allerdings lässt die Kapazität bei
.............................bla, bla,..........
jadajada.........................
Die Zellen müssen mit einem konstanten Strom von max. 2C (der
Wert von 1C entspricht der Zellenkapazität) bis max. 4,2 V/Zelle geladen
werden
und dann mit einer konstanten Spannung mit 4,2 V pro Zelle
weitergeladen
werde................................................. .bla................
technisch verhaal......................'k snap er toch niets van ............................

Technische Daten
Zellenzahl/Spannung 3/11,1V
Gewicht ca. 108 g
Abmessungen ca. 75 x 42 x 19 mm
Stecker: MG6

Dus dit zou betekenen dat je deze zonder problemen met 2C zou kunnen laden.... Toch maar eens een paar pakketjes bestellen, scheelt aanzienlijk in de laadtijd.

Laten die gaupner pakketten nu gewoon kokam's bevatten :)

Ik merk ook nog niets aan de cellen. Ik laad ze allemaal gewoon op 1.5 - 2C. Ze koelen net zo goed af tijdens het laden. Weerstand gaat ook niet omhoog dus we blijven zo doorgaan.

En ja ik ga niet een aantal rustig blijven laden... geen zin in zolang ik maar 1 lader heb....

Ik heb geen idee met welke het werkt ;) Grapuner gebruikt kokam cellen. Graupner zegt : laden met 2C. Dit zijn wel 15C cellen waarvan ze het zeggen. Dus het zou best eens met alle cellen goed kunnen werken die 15C kunnen. Lipo's zijn lipo's ;) Maar toch zit er weer verschil in. Dus.... het is gewoon proberen op eigen risico ;)

Back