15C lipo's laden met 2C??? Test gegevens lijken goed :)

Tadango zei:
Ze koelen net zo goed af tijdens het laden.

Volgens de door jou zelf geplaatste grafiekjes is dit toch niet het geval. Bij de 1C grafiek zie je duidelijk dat gedurende het laden de temperatuur continu daalt, op een ligt hobbeltje op het eind na. Al bij 1.5C zie je de temperatuur op het eind toenemen, bij 2C ligt de eindtemp. zelfs hoger dan de begintemperatuur.
Aangezien de schaalverdeling voor Temp. ontbreekt is het een beetje gis werk. Maar ik neem aan dat je vergelijkbare metingen hebt uitgevoerd. De voorgaande ontlaad-instellingen en wachttijd iedere keer hetzelfde.

Rick

Hallo Tadango,

Kun je ook meten wat de beschikbare capaciteit is bij ontladen met een door ons gebruikelijke stroom?
Het zou kunnen dat bij 2C laden de beschikbare capaciteit minder is. Verder wordt er hier en daar aangegeven dat bij hogere laadstromen dan 1C de levensduur van de cellen behoorlijk korter zou worden.
Ik ben best wel benieuwd naar de resultaten, kun je de levensduur van de cellen op een of andere manier bijhouden? Kan interessante info opleveren.

Bij een gelijke ontlaadstroom (35W totaal) Is de uitgaande capaciteit gelijk aan de ingaande. Er treed dus geen extra verlies op. Dit is wel met een laag vermogen maar toch......

De temperatuur stijgt uiteraard wel maar niet noemenswaardig. Bij verdubbeling van de laadstroom opeens 3 a 4 graden meer.... dat is niet veel. 2.5C werdt wel in verhouding veel warmer. Ook laden de cellen niet altijd gelijk qua temp. Soms wordt hij veel warmer dan anders. Ging me er meer om of hij niet erg heet werd. Er zit altijd iets verlies in tijdens het laden. Daardoor wordt hij ook warmer bij sneller laden want je hebt meer verlies. Zolang dit verlies alleen erg laag is is het niet belangrijk ;)

Denk je dat ik nog veilig weg kan komen met mijn merk goedkopie lipotje, als ik em met 1.5C zou laden?

Et is zon ELE diamont 15C - 20C 3cell 1000mAh packje.

Freac, waarom probeer jet gewoon niet..
Vragen naar de bekende weg geeft vaak toch geen antwoord.
We horen over 3 maanden wel of t ook hadden kunnen doen :wink:

Ja, waarom probeer ik et gewoon niet... omdat dat onnodig geld kan kosten als iemand anders et mischien al heeft geprobeerd en heeft gefaald? :lol:

Zint eer ge begint. ;)

Yup, dus laat iemand anders maar met zn poen experimenteren dan. ;) Als mijn nieuwe lipotje gaat strandballen, kan ik weer 4 uurtjes gaan staan werken. :P

Ze groeien alleen als ze of heel heet worden, beneden de 3V in rust of boven de 4.2V hoe dan ook. Zolang je je dus aan die limieten houdt...... dan zou je moeten kunnen doen wat je wilt :)

Hmm, ik heb geen temperatuur sensor, en om zon lipo nou vast te blijven houden als je em experimenteel laad.. :P

freak,
ik snap niet waarom je je zo druk maakt, je kan toch gewoon met 1c laden als je het niet vertrouwd?
Je kan best met 1,5c laden. Hoogst waarschijnlijk gaat alles prima. Maar het is niet gegarandeerd.
Je kan overigens lipo's prima vasthouden als je aan het laden bent. Ze zullen echt niet ineen keer uitelkaar ploffen :wink:
zullen eerst erg warm/bol worden, en dat heb je dan wel ff in de gaten :wink:

Zoals je wel van herman gezien hebt. Eigenlijk gaat alles prima, maar er kan net wat minder in een accu. Dit is eigenlijk vliegend niet te merken.

mag je het nu zelf bepalen :wink:

Er gaat alleen minder in omdat ik op fast mode laad ;) Op normale lipo stand is het gelijk. Fast mode laad op vaste stroom tot hij op 4.2 volt is. Dat gaat met een hogere stroom net iets eerder en dus gaat hij net iets eerder uit. Ik had het alleen veel eerder verwacht maar de laad spanning blijft bijna gelijk. Daarom is het dus ook een groot voordeel om zo snel te laden. Anders had het niet veel uitgemaakt.....

Back