15x5 propeller vervangen voor een 15x8 propeller

Heren en dames,

Ik heb de E-flite Carbon Z cub en wil de standaard prop vervangen voor een Xoar PJI 15x8 omdat de 15x5 niet te krijgen is in NL. Kan ik dit ongestraft doen of gaat er eea mis met het opgenomen vermogen?

Groeten van Maarten
 
Hoi Maarten,

De CZC prop is 15x5,5" maar is tevens het maximale wat je mag gebruiken indien je geregeld vol gas gaat.
Helaas is de motor en ESC nog al krap bemeten, wil je een andere prop gebruiken dan raad ik je een 14x8 aan.

Het opgenomen vermogen met stock 15x5,5 en een APC 15x6 kan je hier zien:


Mijn motor had binnen enkele vluchten losse magneten, de ESC had ik ondertussen al vervangen.

Het dus dus een beetje afhankelijk wat je met je Cub wil doen, voor wat rustig schaal vliegen is een Graupner E-prop 14x8 een goede keuze. Wil je veel WOT en 3D vliegen kun je beter meteen aan een upgrade denken, de BL-50 en 60A ESC zijn gewoon slecht! Jammer want het is verder een super kist!
 
De 15x6 kun je hier krijgen:
http://aerobertics.be/products.php?searchString=PJN+15x6

En als je de 15x5 wil kun je gewoon een mailtje sturen en wordt hij besteld.
Is idd wel zwak dat die motor zo krap bemeten is. Ook jammer dat die ganse SK3 50 reeks bij HK overal uitverkocht is (elk warehouse...).

Als je naar spoed 8 wil gaan is een 14x8 idd aan te raden.

Denk dat je met een Xoar 15x6 ook nog erg uit moet kijken. Zal vergelijkbaar zijn met de APC?
14x8 is dus veiliger, of een 15x6 en "clippen".

Ik heb ook geen idee wat ze bij Hobbyking met de SK3's aan het doen zijn, er zijn een maand of 2 geleden ook opeens allemaal v2 types van de SK3 serie uit gekomen. Die hebben geen adapter optie meer om op te schroeven. Ik hoop in ieder geval dat er nieuwe v1's in de maak zijn, er is geloof ik wel de mogelijkheid om een backorder te plaatsen.
 
Xoar staat erom bekend om een beetje te overdrijven met de spoed. En hout draait toch net iets efficiënter dan kunststof. Dus het zou zomaar eens nipt kunnen :)
Maar eigenlijk is je upgrade een betere optie. Maar ja dan moet het wel in voorraad zijn he.

Een goede (maar iets duurdere) optie is een JOKER 5060-8 377 KV met een 16*10 of 17*8 op 6 cellen.
Heeft +/- dezelfde specs als de Hacker A50-16S of de OS OMA-5025-375 (allen beestige motors)

Ik had die SK3 5055 430 kV op een Wind S staan met een Aeronaut 15x9 prop op 6S. Ging ook lekker
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een overzicht van geteste motoren in de CZC door verschillende gebruikers:

- Aerodrive SK3 5055 (430kv) 378 gram 1750 W 16 x 8 - 17 x 8

- Turnigy G60 (500kv) 360 gram 1500 W 14 x 8 - 16 x 10

- E-Flite Power 60 470Kv 380 gram 1600 W Prop: 15 x 8 - 17 x 7

- Potenza 60 470kv 390 gram Prop: 15 x 8 - 17 x 7

- AXI 4120/20 465KV 320 gram 15x8 max 52A (should work with a 16x8)

- Hacker A50-14S V3 425KV 345 Gram 16x8 58A / 1276 W (ESC 70A)

- Scorpion SII-4020-420 420kv 288 gram 16x8 56A / 1266 W

- NTM Prop Drive 50-50 580KV 347 gram 2000 W 15 x 8

- Leopard LC5065 430KV 365 gram 1800 W Aeronaut 16x7

- OMA-5020-490 (490KV) 350 gram 1110 W 15x8 64A

Scorpion SII-4025-440KV ??

Scorpion SII-4025-520KV ??



Maar de SK3 is ideaal met 430kV, en betaalbaar… maar inderdaad dan moet ie wel in stock zijn.

Overigens: ik heb in het begin een Aeronaut 16x8 gehad, maar toen kwam ik echt te kort wat power betreft.
Ik heb dezelfde motor nu ook in de Airoso F3A (beetje vergelijkbaar met de Wind denk ik) en daar zit een Aeronaut 16x10 op. Vraag me dus af hoe je op 15x9 uit gekomen bent..
 
Dries: heb je info hoeveel Ampere je trekt met de 15x9 ?

De 16x10 is nog al groot en wil nog al eens wat gras mee nemen..
Heb nog steeds geen goede video van de Airoso, maar deze is van vorig jaar.

 
Oei, goeie vraag.

Geen info meer, de Wind S is verkocht vorig najaar...
Ik kon wel 6 tot 7 min vliegen met een 3600 mAh en dat was F3A vliegen (dus throttle management en af en toe alles open)

Zo rond de 50-55A max, zeker niet te belastend voor de motor. Nooit geen problemen mee gehad.
Motor had er geen moeite mee. Regelaar was een Thrust 70A.
Kon ik eindeloos vertikaal mee doorstijgen.

BTW Die arioso is een mooie kopie van de Wind S.
Ik schrik wel een beetje van je vliegsnelheid en roll rate. Voor zo'n standaard F3A bakje ben ik minder snelheid (maar wel trekkracht) en weinig roeruitslag gewend :-) Smaak en kleur zeker ;-)

Fotootje van de Wind S tijdens de EMCR fly-in

(tweede van rechts)

12240948_777858135674954_7464269568236763863_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen, in eens een hele boel reacties super mensen, bedankt!!

Ik ga voor de 14x8 optie omdat ik anders én de motor én de regelaar én de lipo's moet gaan aanschaffen wat een duur grapje wordt. Het wordt anders wanneer ik vermogen te kort zou komen maar ik vlieg scale en af en toe een cuban 8 of volle looping met dit toestel. Als de zaak in elkaar zou draaien zal ik wel gelijk de winkel gaan vervangen voor kwaliteitsspul.

Wel jammer idd dat ze bij Eflite beknibbelt hebben op de aandrijving, had dan de AS3X ontvanger er uit gelaten want die gebruik ik toch niet en snap ik ook niet op dit model.

Bedankt allemaal, ik kan verder :koud:
 
En hout draait toch net iets efficiënter dan kunststof.

Dat hoeft niet zo te zijn, ik vlieg lijnbestuurd kunstvlucht, altijd dezelfde figuren, dezelfde vliegsnelheid en tijd.
Een 14x7 houten VOX propeller trekt 24% meer capactiteit uit de accu dan een APC-E 14x7. Tot mijn verbazing is een Aeronaut 14x8 CAM klapschroef nog 3% beter. Deze rendementen zijn gemeten met een constante vliegsnelheid van 90 km/h.

Het loont dus de moeite om verschillende propellers van dezelfde maat uit te proberen om voor jouw situatie de optimale setup te vinden.
 
Back
Top