16 kwadraat

• Topicstarter Topicstarter 16kwadraat
  • Startdatum Startdatum
1

16kwadraat

Guest
Hallo,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Mark en nieuw hier op dit forum.

Ik ben al een tijdje bezig een 16 m2 te bouwen, schaal 1:10. Het is de bedoeling dat deze 16 m2 straks ook echt gaat zeilen. De bouw gaat niet erg hard, maar ik heb de tijd.
Nou is er een hoop terug te vinden op dit forum en een hoop van mijn vragen zijn al beantwoordt. Maar zijn er mensen die ervaring hebben met het gieten van een loodkiel. Wat is beter, een mal maken van gips of van klei en wat voor een klei dan. Alle reacties zijn welkom.

MvG

Hallo Mark,

Zelf zou ik de mal uit gips maken, want dit is vloeibaar wanneer je het aanmaakt en het hoeft niet gebakken te worden. Ook zou het misschien zo kunnen zijn dat klei wat krimpt wanneer het uithard.

Groet Eduard

Hier wat Foto's van de bouw.
DSCF3013.jpg

DSCF3033.jpg

DSCF3822.jpg

DSCF3839.jpg

DSCF3973.jpg

DSCF3974.jpg

MvG

Eduard

Bedankt voor je tip. Kan ik hiervoor gewoon gamma gips gebruiken.

MvG

Mark

Wat ik gebruik voor het maken van een gipsen mal is modelgips/hobbygips van de gamma.
Als je de gipsen mal gegoten heb dan het gips eerst een paar dagen goed uit laten harden op de verwarming of even goed afbakken in de oven.
Als je te snel lood gaat gieten in een gipsen mal die nog niet helemaan droog is dan heb je kans dat de mal uit elkaar barst met alle pijnlijke gevolgen van dien.

Welkom

16Kwadraat, welkom op het forum!

Mooi werk wat ik zo op de foto's zie.

ziet er erg mooi uit 16 kwadraat! Kan ik nog wat van leren (zie een paar post hieronder). Welke tekeningen heb je gebruikt? En welke lak? Zoals je bij mij kunt zien krijg ik niet zon mooie rode kleur met yachtlak, of heb ik gewoon de verkeerde gekocht?
Groeten
Douwey

hey 16 kwadraat,

Ik heb mijn loodbulb ook zelf gegoten in een gipsen mal (de gips komt ook gewoon uit de hubo denkik). Deze mal heb ik ook een nacht laten drogen en dan nog een paar uurtjes laten 'curen' in een warme oven. Dit om alle vocht kwijt te geraken. Veel succes nog met de bouw, het ziet er mooi uit!

Pj

Alvast bedankt voor de tips en complimeten allemaal. Ik denk dat ik mijn mal maar van gips ga maken. Dat dat gips dan zolang moest drogen wist ik niet.

@Douwey, wat betreft de kleur. Ik heb de buitenkant eerst gebeitst in mahonie kleur. Voor de rest lak ik hem van binnen en buiten met Ruwa jachtlak, zit ook op mijn eigen boot(schaal 1:1). De tekeningen zijn van de NVM.

MvG

Heey Mark

Hij ziet er al goed uit, en mooi dat het toch is gelukt met de foto's
Als hij eenmaal vaarklaar is gaan we hem wel proberen met de motorboot er naast....voor het geval dat :p

Hoi,

Je kan er ieder gips voor gebruiken van hobbygips tot gips uit de bouwmarkt. Het is allemaal gebaseerd op hetzelfde spul. Pas bij 700 graden begint gips te verkruimelen en lood heeft een smeltpunt van 328 graden.

Groet Eduard

Zo ik heb vandaag de mal gegoten van gips, ben benieuwd.
Heeft iemand ook tips voor het boren in lood. Ik heb dit een keer eerder gedaan voor mijn Micro Magic, maar dit was niet echt een succes.

De Mal

DSCF3998378x504.jpg

MvG

hey 16kwadraat,

Het ziet er een hele smalle bulb uit. Maar zo te zien is ie wel gelukt.

Ik heb ook al eens in lood zitten boren en bij mij ging het ook eerst lastig( af en toe bleef hij vastzitten) maar de truc is volgens mij de boor niet de snel proberen door het lood te jagen waardoor de boor veel te rap komt vast te zitten. Ik liet de boor ook niet te snel draaien en telkens de splinters lood eruit te halen( die zitten anders toch maar in de weg). je zal het gewoon een beetje moeten uitproberen denk ik want elke boor-en machine is anders.

Succes
Pj

@Pj

Dank voor je snelle reactie. Het wordt ook niet echt een bulb maar meer een verlenging van de kiel. Heb je tijdens het boren ook nog ergens mee gekoeld.

MvG

Héél langzaam boren met een grove boor met kleine spoed.
Telkens de boor uit het werkstuk halen en de loodslierten uit de boor verwijderen. Weinig kracht zetten. Koelen is niet nodig; ik heb ook in een kiel van een Micro Magic geboord met een acuuboormachine op het allerlaagste toerental met een bijna lege accu.
GEDULD is hier het toverwoord, misschien nog wel meer dan anders.

Jawel het is gelukt. Met alle goede tips is het (vindt ik) een mooi resultaat. Ik heb zowel met een campingbrander als een soldeerbrander gewerkt en het lood was in no time gesmolten. Na het alkoelen met veel geduld geboord en ook dit ging prima, daarna nog wat veilen met als eind resultaat een kiel van 400 gram.

DSCF4004.jpg

DSCF4008.jpg

DSCF4009.jpg

MvG

Even een vraag. Kan ik voor mijn onder waterschip gewoon verf gebruiken, die ik ook op mijn kozijnen heb gezet (Sikkens). Op mijn 1:1 een boot zit speciale bootverf maar die moet dan ook het hele seizoen in het water kunnen liggen en dat is niet het geval met een modelboot.
Iemand hier ervaring mee.

MvG

Hoi,

Ik denk dat het geen problemen zal geven als je die verf gebruikt. In principe kun je elke verf gebruiken die geschikt is voor buitengebruik. Zelf gebruik ik altijd spuitbusjes van de bouwmarkt.

Groet Eduard

Back