16 kwadraat

• Topicstarter Topicstarter 16kwadraat
  • Startdatum Startdatum
Zo even een kleine update wat betreft de bouw. De kiel zit er onder, moet nog wel verder afgewerkt worden maar het begint al op een echte boot te lijken.

DSCF4017.jpg

De waterlijn is er nu nog met de hand opgezet, die wordt nog strakker.

DSCF4013.jpg

Ook begint de boel al aardig te glimmen.

MvG

Hij ziet er al goed uit:D

Ik hoop dat die 400 gram genoeg is, maar lijkt me toch wel
Ik zal deze week trouwens eens kijken of ik de draaibank op school aan het werk krijg, eens kijken of ik dan een mastje eventueel kan draaien;)

Nieuwe update

Zo weer wat nieuwe foto's. Ik vraag me ondertussen af of ik dit niet beter bij de bouwverslagen kan zetten.
Het onderwaterschip staat in de witte verf en ik ben best tevreden met het resultaat. Iedereen bedankt voor alle tips deze waren erg handig en heb hier weer een hoop van geleerd.
Kan nu gaan beginnen met wat er allemaal onder het dek komt en het dek zelf.

DSCF4019.jpg

Mvg

hey 16 kwadraat,

Wat ziet dat onderwaterschip er strak uit! ik volg met belangstelling deze reportage.

Doe zo verder zou ik zeggen :D
Pj

Weer een stukje verder

Zo weer een stukje verder. Ik heb het roer er onder gehangen en de servo's, ontvanger en batterijpack ingebouwd. Ik had deze onderdelen al gemaakt dus dit was nu niet veel werk meer.
Hoop morgen een begin met het dek te maken.

Met het roer er onder wordt het al echt een boot.

DSCF4043.jpg

DSCF4039.jpg

Ook heb ik de mastvoet al vast gemaakt.

DSCF4044.jpg

MvG

hallo,

Mooie boot man! ik heb ook tekeningen besteld van valk en 16² en ga zo snel mogelijk aan de slag.

Nog wel een vraagje, hoe ga je de fok regelen? Samen op 1 servo en met een "fokkegiek" ?

bedankt, Stefan

@Stefan. Dank je voor het compliment. Wat betreft je vraag, ik wil de besturing van de zeilen net zo regelen als bij een micro magic.

MvG

Voor de eerste keer te water!

Even een kleine update. De boot heeft vandaag in de badkuip (met water) gelegen. Naar mijn mening ligt ze iets te diep, maar ze is wel waterdicht en daar ben ik erg blij mee. De 400 gr lood die in de kiel zit is volgens mij prima, ik denk dat de boot op zich wat te zwaar is geworden. Wel is het zo dat de boot nog heel wat gewicht kan hebben, voor ze verder zakt. Volgens de waterpas ligt ze ook mooi recht.

DSCF4050.jpg

MvG

Hij ligt inderdaad iets diep, maar wel echt een verschrikkelijk mooie boot!!!!! Echt een kunstwerkje. Ik volg het draadje met interresse en kijk uit naar meer en nieuwe foto's. Ga zo door!!!!

hoi 16²

je zou de spanten kunnen voorzien van extra gaten , en zo wat gewicht besparen,
verder niets dan lof voor deze mooie boot

groeten johan

Dek er op

Als eerste bedankt voor de complimenten en tips. Dit is voor mij de eerste keer dat ik op deze manier een boot bouw en ik vindt sommige dingen best lastig, maar met de tips op dit forum kom je een heel eind. En ik ken iemand die deze boot ook gemaakt heeft en die heeft mij van tevoren wat tips gegeven. En aldoende leert men. Maar ik moet zeggen dat ik zelf heel tevreden ben tot nu toe.

Ik heb het dek vast gelijmd, dit was een zenuwslopend klusje, stabilit is mooi spul maar je moet wel doorwerken. De wantputtingen heb ik van tevoren aan het dek vast gelijmd. De rand van het dek moet nog op maat geschuurd worden, maar dit leek mij handig als het dek vast zat. Dan kun je mooi de rand van de romp volgen.

DSCF4053.jpg

MvG

Ik krijg ook binnenkort de tekeningen binnen en wil dan zo snel mogelijk beginnen. Ik weet alleen nog niet wat de schaal gaat worden. 1:10 of 1:5, zelf denk ik aan 5 maar hij wordt dan wel 1,33 m. Kan iemand me misschien hier advies over geven wat heb makkelijkste en best is.

Nog paar vraagje voor 16kwadraat, welk dikte gebruik je voor de latten die je erop lijmt? en hoe heb je de spanten op de horizontale plank gemaakt, vast lijmen?

Bedankt, stefan.

@Stevie
Ik zelf zou de volgende keer voor 1:5 gaan, maar misschien denkt 16kwadraat daar anders over. Voordeel van een slagje grote is dat je iets meer ruimte hebt om al je spullen er netjes in weg te werken en het priegelgehalte wordt ook iets lager.
@16kwadraat
Waar heb je zon groot stuk triplex vandaan voor je dek? Ik heb het in tweeen moeten maken omdat de modelbouwwinkel niet langer dan een halve meter had, maar als het makkelijk verkrijgbaar is maak ik wellicht een nieuw dek uit een stuk.

@ Douwey. Ik heb een stuk van 1 meter bij 25 cm en 2 mm dik bij een modelbouwzaak gehaald (Hobma). Bij de bouwmarkt hadden ze niet dunner als 3 mm, dit vond ik iets te dik.

MvG

Bouwplank

@ Stevie. Voor welke schaal je gaat is een beetje afhankelijk van de ruimte die je hebt om de boot neer te zetten en te vervoeren. Wel is het zoals Douwey zegt, handiger om op 1:5 te bouwen, omdat je zo meer ruimte hebt om dingen in te bouwen. Ook komt dit de vaareigenschappen volgens mij te goede.

Ik heb mijn spanten op een bouwplank gemaakt. Ik hoop dat de foto's het een en ander duidelijk maken.

Op een plank latjes uitgezet (afvalstroken). Zorg er voor dat de spanten goed haaks staan.

DSCF0007.jpg

Hier de spanten los (dus geen lijm) tussen zetten, dan kun je wanneer de spanten bekleed zijn zo de boot er aftillen.

DSCF0009.jpg

Maar waar heb jij je tekeningen vandaan. Bij de nvm krijg je er een soort van bouwverslag bij.

MvG

Bedankt voor de uitleg, zo wou ik het ook gaan doen. Ik heb daar ook de tekeningen vandaag. Krijg ze morgen binnen als het goed is... :)

Welke maat latjes had je gebruikt voor de romp?

Back