1650 mah bijladen in een 2000 mah lipo; ok/niet ok?

Ik heb gisteren een lipo leeggevlogen in m'n Showflyer. Volgens de verkoper was de lipo van Kokam; kon ik niet achterhalen, maar de prijs was prima (opruiming), dus als het achteraf een B-merk blijkt vind ik het ook best. De lipo was 100% nieuw (misschien wel een tijdje in het magazijn gelegen) en had ik tot gisteren nog maar 3 vluchten gebruikt.
Aangezien de kist en de regelaar (HexTronic) ook nieuw zijn en die regelaar met piepjes ingesteld moet worden, kon ik nog niet veel zeggen over vliegduur en of de lipo-afslag 100% goed werkt. Gisteren na een kwartier intensief starts en landingen oefenen was de fut er wel redelijk uit en ben ik maar gestopt. Wat mij wel opviel was dat de andere regelaars die ik heb door echt in te houden laten weten dat ze tegen de lipo-afslag aanhikken, maar deze ging dus gewoon minder stroom leveren i.p.v. hikken.
Voor mij de rede om te vrezen dat ik de regelaar op 2 cellen had ingesteld i.p.v. 3 en dat ik m'n lipo nu aan het slopen was.
Affijn, de lipo was niet heet; slechts een beetje warm, dus die lipo-afslag zal wel goed staan. Eenmaal thuis kon ik 'm ongeveer 1650 mah bijladen. Is dit normaal of toch aan de lage kant?

Bedankt voor de reacties.

100% kokam ;) maar of je dat een a-merk mag noemen (geef mij maar een ander)
Die kokam lipo's haleen nooit hun opgegeven capiciteid.

ZamBeZi,
Als je even gaat zoeken dan kan je van mij heel veel antwoorden vinden met betrekking tot "wat de lader in de accu stopt".
Die informatie is van zeer weinig waarde en je kan er zo goed als geen conclusies aan verbinden. Het feit dat je lader er "maar" 1650mAh in stopt zegt niets over de kwaliteit van je accu. Wat belangrijk is, is hoeveel je uit de accu kunt halen. Dat bepaald de kwaliteit van de accu!
Volgens de fabrikant is de capaciteit 2000mAh. Die capacitiet geldt bij een bepaalde ontlaadstroom. Meestal is die stroom niet meer dan 1/20C wat in dit geval overeen komt met een ontlaadstroom van 100mA. Sommige LiPo fabrikanten geven de capaciteit op bij een hogere stroom, meestal is dat dan 1/5C want dus 400mA zou zijn.
Wanneer je een hogere stroom uit de accu trekt zal de capaciteit dalen! Hoeveel? Dat is niet zo maar te zeggen dat hangt van veel factoren af en is per fabrikant en type weer anders. De fabrikant heeft daar zeker grafieken van en met wat zoeken zijn die waarschijnlijk ook op het internet te vinden.
Maak je dus niet druk over wat je lader in de accu stopt maar schrijf dit getalletje ergens op. Pas later als je merkt dat de accu minder gaat presteren kan je er iets aan hebben. Als je merkt dat de accu sneller leeg is en dat hij minder "fut" heeft dan kan de accu aan zijn eind zijn. Als de lader er dan ook duidelijk minder in kan stoppen, minder dan toen hij nieuw was bedoel ik, dan kan je vrij zeker zijn dat de accu op is en dat je beter een nieuwe kan gaan kopen.

Zam,

Bezig ook zo'n HEXTRONIK 30 amp regelaar ... werkt al lange tijd perfect, maar behalve dat ene pdf-je vind je er bitter weinig over op het net ... betrouw de biep-biep-settings ook niet helemaal ( wijkt volledig af van de wijder verspreide aero-nuts-achtige regelaartjes ... )

Ik vlieg slechts 1200 van de zogezegde 2200 mah op (ook al van hex )... kan daar ruim 13 minuten mee funjetten en da's al lang genoeg voor mij ...

lipo presteert op die manier al ruim 50 cycli opperbest ( drijft ook m'n mustang aan ) ...

ja dat krijg je met kokam :) Ik heb er ook nooit meer dan 1650 in kunnen krijgen.... eruit ook niet :(:(

Als je een super accu zoekt probeer dan eens de 2100 16C van hyperion ;) Daar haal je echt 2100 uit :)

Tadango zei:
Als je een super accu zoekt probeer dan eens de 2100 16C van hyperion ;) Daar haal je echt 2100 uit :)

ik wil de dubbele versie hiervan met 5 cellen (dus 4200 mah, 18,5 volt) halen voor m'n Extra, dus dat komt mooi uit!

Via www.b-p-p.com Eerste paar verzendingen leverden flink problemen op maar dat hebben we nu opgelost :) laatste zendingen kwamen snel en probleemloos aan.

Via ACW kan ook maar vaak wordt alles boven de 50 dollar door de duane gecontroleerd en daar moet je dus over betalen. Via parcel post kost het een maand :( via ems 1,5week ongeveer.

Redelijke prijzen daar :) Je kan ook altijd even kijken naar de flightpowers bij eheli.nl ;) Zelfde prijsklasse.....

sorry dat ik even terugkeer naar het begin van dit draadje, maar ik heb ook een lipo (1550mah, 11,1V) van hextronic en een regelaar 30AMP en ik heb nog nooit problemen gehad.
Ik stel in op mijn ultramat 14 om 1500mah te laden en hij krijgt er meestal rond de 1460mah in, wat dus redlijk dicht bij 1550 ligt(de eerste 3cycli kreeg hij er wel veel minder in, waarschijnljk omdat de lipo dan nog nieuw was). Wel vlieg ik momenteel nog maar op een 1750KV fietsbel, dus ik trek vast een veel lagere stroom dan jullie. Dit even ter zijde om aan te tonen dat die lipo's van hextronic nog niet zo slecht zijn voor hun prijs, maar dat wisten jullie vast al.

PS: kan iemand een link geven naar dat pdf file van die 30AMP regelaar aub.

mvg

Mat

bij lage stromen zal er inderdaad meer uit komen. Dit verschilt ook enorm per merk. De 2000 mAh Graupner / kokam is alleen wel de aller slechtste die ik gezien heb ;).... op de 350 kokam na dan :)

MatD zei:
sorry dat ik even terugkeer naar het begin van dit draadje, maar ik heb ook een lipo (1550mah, 11,1V) van hextronic en een regelaar 30AMP en ik heb nog nooit problemen gehad.
Ik stel in op mijn ultramat 14 om 1500mah te laden en hij krijgt er meestal rond de 1460mah in, wat dus redlijk dicht bij 1550 ligt(de eerste 3cycli kreeg hij er wel veel minder in, waarschijnljk omdat de lipo dan nog nieuw was). Wel vlieg ik momenteel nog maar op een 1750KV fietsbel, dus ik trek vast een veel lagere stroom dan jullie. Dit even ter zijde om aan te tonen dat die lipo's van hextronic nog niet zo slecht zijn voor hun prijs, maar dat wisten jullie vast al.

PS: kan iemand een link geven naar dat pdf file van die 30AMP regelaar aub.

mvg

Mat

bij deze: http://www.hextronik.com/docs/hextronikescecono.pdf

Back