17.2v uit een LiPo na het laden ?

Hallo allemaal,

Ik heb een Multiplex Multicharger LN-5014
Ik heb hiermee me Lipo (Tara 11.1v 1550Mha 3s 20C.) geladen.
Na het afslaan geeft de LiPo een voltage van 17.2V aan?
Ik heb geladen op 1.5A (max volgends de accu opschrift)
Dit is via de + en - draad gedaan.
De Accu is niet warm geworden oid.

Mijn vraag is: Kan dit kwaad, of is dit normaal ?

Graag uw input.

Groetjes, John

dit is ERG Slecht. Een 3s lipo van nominaal 11.1V mag maximaal 12.6V worden.

SERIEUS: LEG HEM DIRECT BUITEN. Je hebt mazzel dat de boel nog niet is afgefikt! Met zo'n spanning willen ze wel eens ontploffen. GEEN GEINTJE!!!!

Ik zie niet dat die lader lipo ondersteund en gezien je spanning klopt dat. Je moet een lader hebben die echt lipo ondersteund en je moet hem ook op die stand laden. NOOIT ANDERS. Lees eens goed de info over lipo's die hier beschibaar is NADAT JE DE LIPO HEBT BUITENGELGD!

Dat is niet normaal.
3s lipo mag maximaal 12,6V zijn.

De lader zal als het goed is, daar nooit boven komen. Anders is het geen Lipolader.

Misschien even nameten met een multimeter?
of verkeerd gelezen, dat er eigenlijk 12,2V stond.

Lipo's mag je toch enkel op 1A laden of ben ik nu gek?

Dus je hebt nu met een lader van een 3s een dikke 4s bijna 5s gebakken? ;) HANDEL!

De accu ligt in de tuin (gegooid 8O )

Ik heb gisteren ook de accu geladen met dezelde lader en dat was gewoon goed.
Wat me wel opviel is dat hij snel leeg was.
Ik had de accu geladen, en heb hem in totaal ong. 15 min. gebruitk om me heli af te stellen en enkere keer de motor laten draaien.
Ik wilde net de eerste vlucht doen en hij was direct leeg(lamp lipo-saver ging aan), hetgeen wat ik wat snel vond?

Vandaar dat ik hem ben gaan laden, en net even ter controle de spanning opmeten.

PS: toen ik het 1e bericht tikte was de accu lekker aan het ontladen... 8O
Dit was totdat hij een enkele vlucht de tuin in verhuisde...

Ik vraag me wel sterk af wat het probleem zou kunnen geweest zijn.
Daar de 1e keer laden wel goed ging, maar doch de accu snel leeg was.

De alder is een multi lader die een zelfdetectie heeft en ook kan je manual de voltage's instellen...
Deze stonden op 11.1v. en 1.5Amp

Graag uw mening, en al hartelijk dank voor de info...

John

In eerste instantie schrok ik net zo als Tadango en dacht ik ook "dat die accu nog niet in de fik is gevlogen?"
De lader is wel degelijk een lader die ook LiPo's kan laden dus dat hoeft geen probleem te zijn. Het feit dat je accu niet warm is geworden en dat hij niet in de fik is gevlogen denk ik dat er iets anders aan de hand is.
Waarmee heb je de accuspanning gemeten?
Was dat een digitale multimeter? Was het "low battery" signaal op het display aan?
Zo ja dan heb je waarschijnlijk de oorzaak te pakken. De multimeter geeft de verkeerde aanwijzing. Vervang de batterij en meet de accu nog een keer. Je kunt de accu nu gerust weer binnen halen als hij nog niet in de fik is gevlogen en als hij ook niet warm aanvoeld. Wanneer de accu ook nog netjes van vorm is en niet dik en opgezwollen dan is er hoogstwaarschijnlijk niets met de accu aan de hand.
Voor alle zekerheid kan je de accu in de schuur op de grond (tegels) leggen en morgen nog eens kijken Als dan alles nog in orde is dan is er met de accu niets mis. Dan zou de lader nog fout kunnen zijn maar dan zou de accu toch in de fik moeten zijn gevlogen.
Al met al zou ik de lader door iemand met verstand van zaken laten nakijken. Je zou de service dienst in Maasland kunnen vragen (corrien hier op het forum). En als je nog meer zekerheid wilt hebben dan zou je een multimeter kunnen lenen waarvan je zeker bent dat hij goed is. Dan moet je de zaak nog eens helemaal nameten.
O ja, als het even kan schakel dan die automatische dectie uit en gebruik alleen de handmatige instellingen. Ik hoor regelmatig dat die automatische detectie problemen geeft. Zelf heb ik daarmee geen ervaring want ik gebruik uitsluitend handmatig instelbare laders. Het enige wat ze automatisch doen is de delta piek detecteren en het laden stoppen.

Fuzzy zei:

Uuuuh John, heb je IETS over Lipo gelezen?
Een Lipo hoef je nooit met je lader te ontladen. dit word gedaan bij nicads om het geheugeneffect tegen te gaan. lipo's hebben dat niet.

Jouw Lader kan GEEN lipo's laden. Je kan misschien wel het voltage instellen, maar dat is geen vaste afslag. Hier kan je dus echt GEEN lipo mee laden. Als je door wilt met lipo's zal je dus een aparte lipolader moeten kopen. Je heb al een lipolader4 van graupner voor ±20 euro ofzo. Daarmee kan je veilig laden...

Je zegt dat je accu vol leek en bij het vliegen snel inkakte? Logisch, je heb je accu namelijk al geweldig gesloopt! Soms doen zulke accu's het nog net (als ze nog niet ge-explodeert zijn), maar kunnen in ieder geval GEEN amperes meer leveren. voltage flikkert snel in elkaar onder belasting.

Edit:
uuuhm, Ernst, ik heb op het 1e linkje gekeken wat ik tegenkwam:
http://www.hobbypeople.net/gallery/240074.asp
staat nergens lipo bij!

Hai Ernst.

Ik heb me multimeter nagekeken... Ik ben idd bang dat daar de fout ligt....

een 9.6 accu geeft 13.8V aan
een 4.8 accu geeft 6.88V aan

Me Multi meter geeft een te lege batterij aan...
Me andere mulitmeter heeft een lege accu aan...
Dus dat moet ik kijken of ik een andere batterij kan krijgen...

Dus ga ik maar me LiPo uit de tuin halen.. Of is het wijzer om deze buiten te laten liggen.. ?

iig heel hartelijk dank voor de info.. !!

Groetjes,

John...

sietse zei:
Fuzzy zei:

Uuuuh John, heb je IETS over Lipo gelezen?
Een Lipo hoef je nooit met je lader te ontladen. dit word gedaan bij nicads om het geheugeneffect tegen te gaan. lipo's hebben dat niet.

Jouw Lader kan GEEN lipo's laden. Je kan misschien wel het voltage instellen, maar dat is geen vaste afslag. Hier kan je dus echt GEEN lipo mee laden. Als je door wilt met lipo's zal je dus een aparte lipolader moeten kopen. Je heb al een lipolader4 van graupner voor ±20 euro ofzo. Daarmee kan je veilig laden...

Je zegt dat je accu vol leek en bij het vliegen snel inkakte? Logisch, je heb je accu namelijk al geweldig gesloopt! Soms doen zulke accu's het nog net (als ze nog niet ge-explodeert zijn), maar kunnen in ieder geval GEEN amperes meer leveren. voltage flikkert snel in elkaar onder belasting.

Edit:
uuuhm, Ernst, ik heb op het 1e linkje gekeken wat ik tegenkwam:
http://www.hobbypeople.net/gallery/240074.asp
staat nergens lipo bij!

Op mijn lader staat dat hij de volgende accu's kan laden:

Li-Ion/polymer 1~5 Series (type: 3.6V/3.7V)
Voltage Detection: Automatic/Manual
NiCd/NiMH 1~14 Cells
Charging Rate: 0.1~5A
Discharging: 0.1~1A
Chg>Dischrg>Dischrg>Chg: 1~5 Cycling

Ik kan (zoals beschreven in de handleiding) wel LiPo's laden en ontladen. Of er moet iets mis zijn, ik weet alleen dat...
Ik heb de accu nagemeten met een andere batterij in de multimeter, en jawel.. 12V... dus het is gelukkig alleemaal goed.. (pffff ben wel geschroken hoor !)

Ernst, nogmaals dank voor je input... !!!

;)

De Accu ligt al weer binnnen.. :D

Ik was wel geschrokken, omdat ik in posts, en uitleg over LiPo accu's heb gelezen de gevaren van overbelading etc....
Maar gelukkig was het dus een foutje van me multimeter..
Vandaag ga ik weer lekker fladderen met me X400 en de LiPo (met xtra vliegles zonder Heli..:D)

John

hehe, drukte om niets ;)

Ik had die lithium regel even over het hoofd gezien... moet dan goed zijn ;)

@Noah, 1A max? Zou niet best zijn als je 8200 mAh lipo's wil laden ;) De regel is 1C, dus 1,5A in dit geval. Met een goede lader, goede lipo's en goed verstand (het belangrijkste) kan je tot 2-3C laden tegenwoordig maar dat raad ik iedereen zonder goede aparatuur af!

Dat verhaal van de multimeter komt mij bekend voor.
Ik heb diverse multimeters die plotseling te veel aan gaan wijzen als de batterijtjes aan hun einde zijn.
Dus vervang je batterijen van je multimeter er is nog hoop voor je lipos. :)

Back