1700kv vs 3400kv motor

Hallo,

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een 1700 kv motor of een 3400 kv. Ik weet dat 1700 kv een 6s lipo moet hebben en 3400 kv een 3s.
Maar wat is het verschil en wat is beter en hoe zit het dan met je esc. Wie kan me dit uitleggen in jip & janneke taal ohja en waar staat kv voor,

groet Aad

kV staat voor toeren per volt. Een 3200 kV motor zal 3200 toeren per volt draaien dus op 3S, 3X3.7X3200= ~35000 toeren. En 1700kV dus ~18500 toeren. Het kV getal zegt ook niets over het vermogen van een motor en hier kun je dus ook geen ESC op bepalen. De ESC bepaal je aan de hand van voltage en amperage.

In jou geval kom je met een 3400kV op 3S inderdaad wel op hetzelfde toerental als met een 1700kV op 6S maar het amperage bepaalt de ESC.

Bij een gelijk blijvend eind vermogen (zelfde prop of rotor dia) zal je met het dubbele voltage (6S ipv 3S) slechts de helft van het amperage gebruiken (ongeveer).

Laatst bewerkt:
kv is toeren per volt.

hoger voltage = lagere amperes.
amperes = niet best. maakt alles warm. of heet. of brand.
lager is dus beter.

dus 1700 kv bij 6s geeft dezelfde toeren als 3400 kv bij 3s.

maar. dit gaat waarschijnlijk over een 450 maat heli.
ik vlieg de mijne nog steeds op 3s. ik zit op ongeveer 25 ampere gemiddeld.
bij 6s zou dit lager zijn.
dus je regelaar zou kleiner kunnen. in theorie
in de praktijk is 3s met een 40 of meer amp regelaar goed voor een zeer heftige setup.

op 6s zal het langer zijn kracht vasthouden. lagere amperes, koelere motor en regelaar.
al gaat het op 3s ook goed.

kwestie voorkeur.
persoonlijk heb ik liever de 3s, omdat ik ook veel vliegtuigen met deze accu's vlieg.

Kv staat voor generatorconstante en is het onbelaste toerental dat de motor per volt draait. Als beide motoren qua afmetingen en gewicht hetzelfde zijn, zullen ze gelijk presteren. De ene op drie cellen, de ander op 6 cellen.

Vermogen is spanning maal stroom. Als beide motoren gelijk presteren, zal de opgenomen stroom voor de 1700 Kv motor vanuit de 6 cellen accu de helft lager zijn dan uit drie cellen accu voor de 3400 Kv motor.

Dat houdt ook in dat de 6 cellen accu om dezelfde draaitijd voor de motor te krijgen slechts de helft van de capaciteit hoeft te hebben van de 3 cellen accu. Maar de 6 cellen accu zal (ongeveer) evenveel wegen als de 3 cellen accu.

Een lagere stroomsterkte is altijd beter te hanteren. Koperdraden kunnen dunner zijn, een ESC heeft het makkelijker en connectoren kunnen kleiner zijn.

In de meeste gevallen heeft een hogere spanning en een lagere stroomsterkte de voorkeur.

Dit alles geldt bij gelijke prestaties!

Jongens bedankt voor de uitleg een en ander is me toch duidelijk geworden. Zoals k het nu begrijp is 6s beter als je veel verlangt van je setup ( 3 d vliegen) maar als je gewoon sport vliegt maakt het niet zoveel uit.
De volgende vraag zal gaan over het programmeren van de esc daar heb ik ook nog wat vragen over .
groet

Back