17e eeuws speeljacht - Kolderstok mijn eerste boot

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door DeBoss, 5 mrt 2021.

  1. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Eigenlijk zijn de schepen die wij bouwen te symmetrisch. Ze bouwden toen zonder bouwtekening, volledig op het oog, en dan kan een schip behoorlijk asymmetrisch worden. De hms Victory bijvoorbeeld maakte tijdens de tewaterlating zichtbaar slagzij, zo scheef was ze gebouwd.
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Het is niet dat een schip scheef gebouw is als het scheef in het water ligt, iedere romp van een zeilschip met een V bodem gaat wanneer deze zonder ballast in het water ligt bij het minste gewicht verschil zichtbaar overhellen.
     
  3. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    De tewaterlating vond aleen plaats metv ballast, de ballast moest scheef gestouwd worden om het schip recht te krijgen
     
  4. DeBoss

    DeBoss

    Lid geworden:
    5 mrt 2021
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    @Ronk , @ISOLA2 Ik voldoe bijna aan de voorwaarden van de 17e eeuw. Geen bouwtekeningen. Dus asymetriche gebouwd. Wel een bouwbeschrijving met foto's en teksten welk latje waar moet komen. Wel een forum waar heel veel van is te leren. Maar had men dat vroeger ook niet dat een en ander werd door verteld.
    Mijn kleinzoon zou wel willen varen met dit scheepje maar helaas voor hem het zal niet tewater worden gelaten. Er zal wel een proostmoment zijn, dus niet bij de tewaterlating maar wel als het scheepje klaar is
     
  5. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Hee dat krijg ik ook altijd te horen als standaardvraag: kan ie ook varen?
     
    DeBoss vindt dit leuk.
  6. DeBoss

    DeBoss

    Lid geworden:
    5 mrt 2021
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Inmiddels ben ik weer wat verder. Het dek is verder dichtgemaakt.
    De liggende spantjes aangebracht en alles onder de spantjes gekleurd met Kolderstok midden eiken en daarna in de Danisch oil gezet Speeljacht 39.jpg


    De vlonder is er ook ingelegd. Wat jammer dat je niets meer ziet van de spantenopbouw van dit bootje na het leggen van de vlonder.
    De opening van het rooster is gemaakt. En van het rooster zelf heb ik de buitenrand gekleurd.
    De pijl die wijst naar de opening vindt ik niet mooi. Ik wil hier nog wat aan doen. Ik ga mij hierover het hoofd breken. Als er niets lukt laat ik het maar zo.
    Speeljacht 41-1.jpg
     
    Ptèr, JDS73, Hans Groenenberg en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Jantjeu

    Jantjeu

    Lid geworden:
    18 feb 2021
    Berichten:
    45
    Locatie:
    veluwe
    ik schuif ook aan. beetje laat miss. maar lijkt me wel wat goed?
     
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik heb er zelf ook deurtjes voor gemaakt wat ik toen ook wel een leuke toevoeging vond.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Jantjeu en Herby63 vinden dit leuk.
  9. DeBoss

    DeBoss

    Lid geworden:
    5 mrt 2021
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Ik had het gezien in je bouwbeschrijving en ik steek er veel van op zoals jij het doe.
    Bij mij zullen het geen deurtjes worden want zo bedreven ben ik nog niet. Ik ben nog aan het experimenteren dus ik hou het spannend wat het wordt.
     
    Jantjeu en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  10. DeBoss

    DeBoss

    Lid geworden:
    5 mrt 2021
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Ik ben eruit. Het is wat met Woerden geworden. Ik heb bijna 50 jaar in Woerden gewoond en bijna 40 bij de gemeente Woerden gewerkt. Het gaat om een boot dus je zou het moeten combineren met water. Ik denk dat ik een aardige combinatie gevonden heb.

    In Woerden staat nog een voormalig kantoor, gemeendelandshuis van het Grootwaterschap van Woerden. De oorsprong van dit waterschap ligt in de elfde en twaalfde eeuw. Op 11 mei 1322 werd door graaf Willem lll een akte uitgegeven die wordt beschouwd als de oprichtingsakte van het Grootwaterschap van Woerden. Het waterschap is op 1 januari gefuseerd met het Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden. Onderstaand het wapen (tegenwoordig heet dat een logo) van het Grootwaterschap van Woerden
    Speeljacht 43.png

    Woerden stamt uit de Romeinse tijd. Rond 41 n. Chr werd op een natuurlijke hoogte het castellum Laurium gesticht. Rond het jaar 795 werd Woerden Wyrda genoemd. Woerden kreeg op 12 maart 1372 stadsrechten van hertog Albrecht van Beieren.
    Speeljacht 43-1.png

    Dit wapen van Woerden werd op 24 juli 1816 door de Hoge Raad bevestigd. De geruite baan verwijst naar het blauw-wit geruite uit het wapen van Albrecht heb ik mij laten vertellen. Maar ja de tijd gaat verder en het moet allemaal wat moderner tegenwoordig staat dit op de briefhoofden van de gemeente Woerden
    Speeljacht 42.jpg
    Hiermee ben ik aan de slag gegaan en dan is het de kunst van het weglaten met dit als resultaat
    Speeljacht 44.jpg

    Dit resultaat heb ik verkleind en ben hiermee aan het experimenteren gegaan. Hier heb ik wel wat van opgestoken maar met de resultaten was ik niet tevreden.
    Speeljacht 45.jpg



    Toen ik voldoende vertrouwen had heb het aangepaste logo op het stukje notenhout gelijmd met de pritstift. Met een tot beiteltje geslepen kleine schroevendraaier het ik de contouren uitgezet.
    Speeljacht 47.jpg Speeljacht 48.jpg
    Nadat dit klaar was heb ik de ontstane gleufjes gevuld met goudglit

    Daarna het papier eraf geschuurd en de contouren verder zichtbaar gemaakt.
    Speeljacht 49.jpg

    Nadat het geheel was afgewerkt was dit het resultaat waar ik wel tevreden mee ben
    Speeljacht 50.jpg
    Speeljacht 51.jpg


    Dit was het tot zo ver. Het zal nu wel een poosje rustig blijven op de werf. Maar in de kajuit is er des te meer reuring. Er moet ontruimt worden zodat de kajuit opnieuw beplankt kan worden.
     
    JDS73, Hans Groenenberg, ISOLA2 en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Jantjeu

    Jantjeu

    Lid geworden:
    18 feb 2021
    Berichten:
    45
    Locatie:
    veluwe
    knap en mooi gedaan!
     
    DeBoss vindt dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi!
     
    DeBoss vindt dit leuk.
  13. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Leuk, zo kun je je boot iets heel persoonlijks meegeven
     
    DeBoss vindt dit leuk.
  14. Jantjeu

    Jantjeu

    Lid geworden:
    18 feb 2021
    Berichten:
    45
    Locatie:
    veluwe
    sorry maar wat betekend dat?
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Reuring is beweging, activiteit, en er zijn nog een hele hoop andere woorden te bedenken in deze betekenis @Jantjeu
     
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    synoniem van reuring is drukte, commotie of opschudding. In de zin van die demonstratie op de Dam bracht veel reuring, commotie. Maar ook drukte, in de zin van een gezellige drukte, reuring op een festival. Dat bericht bracht veel reuring, opschudding onder de luisteraars.
     
  17. Jantjeu

    Jantjeu

    Lid geworden:
    18 feb 2021
    Berichten:
    45
    Locatie:
    veluwe
    ok dankje, ja ik sta voor nederlands op school en 6,4, zegt genoeg...
     
  18. DeBoss

    DeBoss

    Lid geworden:
    5 mrt 2021
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Peter, je maait het gras voor mijn voeten weg
    Stephan heb jij de hele Wikipedia in je hoofd zitten? Ik had het niet beter kunnen verwoorden
     
    Stephan Kertész en Jantjeu vinden dit leuk.
  19. DeBoss

    DeBoss

    Lid geworden:
    5 mrt 2021
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Jantjeu het zal best goed komen met het Nederlands van je. Veel op het forum blijven lezen dan leer je nog wat bij. Succes op school
     
    Jantjeu vindt dit leuk.
  20. Jantjeu

    Jantjeu

    Lid geworden:
    18 feb 2021
    Berichten:
    45
    Locatie:
    veluwe
    dankje, komt wel goed denk ik
     
    DeBoss vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina