190 CC benzine motor van motormaaier start niet.

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 14 jun 2013.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    En nog een probleempje.

    Voor mijn weide heb ik een simpele motormaaier met een 190cc Biggs and straton benzinemotor erin. Hij heeft ruim 2 jaar stilgestaan en vandaag moest ik een stukje weide maaien ..... Niet aan de gang te krijgen.

    -Verse benzine erin gedaan (tank was leeg). Normale startprocedure gevolgd >> motor start niet.
    -remmenreiniger in de inlaat gespoten> motor slaat aan voor een 1-2 seconden.
    -vlotterkamer is vol brandstof.
    -Rechstreeks benzine met een spuit in de carburateur gespoten >> motor slaat aan voor een 1-2 seconden.

    Wat is er aan de hand en wat moet ik doen om hem te starten , ik heb wel eens gehoord dat membramen verdrogen als je een motor lang niet gebruikt ... zou dat hier ook het geval zijn? Wat is het membraam? , en hoe vervang ik dat? ... zijn dat standaard onderdelen of moet ik die speciaal van "biggs and straton" hebben.


    De carburateur: (vlotterkamer heb ik er ff afgeschroefd)
    [​IMG]


    En hier wordt carburateur op vastgeschroefd:
    [​IMG]

    Bedankt,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Heeft eigenlijk wel alle symptomen van een vervuilde carburateur. Aangezien hij wel eventjes loop als je rechtstreeks benzine en/of remmenreiniger de carb. in spuit.

    Ik denk dat je de carburateur even moet demonteren en even goed schoonmaken. Maak vooral je naald waardoor de brandstof vanaf het vlotter, door je sproeier het spruitstuk ingezogen wordt goed schoon! Want ik denk dat daar dus het vuil in zit, aangezien het vlotter wel vol staat.
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Wilbert: hmmm vreemd.
    gedaan zoals je zei , en daarbij ben ik piefje wat de vlotter omhoog drukt om de brandstof te stoppen kwijtgeraakt ( had ik niet gezien). Alles weer toegebouwd, gestart en hij liep. maar ik zag dat hij erg veelbrandstof lekte (het piefje wat miste) . piefje weer ingebouwd en hij wil niet starten.

    Hij krijgt dus om de een of andere reden niet genoeg brandstof van de vlotterkamer naar de verbrandingskamer. ( het koperen buisje wat van de vlotter naar de carburatuer gaat is ( en was) vrij..

    heb je een idee?

    Bedankt,
    cor
     
  4. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Dat is dan idd ook wel een geluk bij een ongeluk dat je opmerkte dat hij zonder dat ''piefje'' wel loopt met niet. Ik vindt het wel raar dat die eruit kan vallen want dat zou normaal gesproken alleen kunnen als je het vlotter loshaalt.

    Even puntjes opnoemen dan:

    - Je vlotter zit vol
    - loop zonder vlotterpen (pieltje) wel en met niet.

    Het lijkt er toch op dat hij dan te weinig of geen brandstof krijgt.

    Wat je als 1e kan doen:

    Wat wel echt belangrijk is dat je de sproeier en de naald GOED schoonmaakt. Het kleinste vuiltje kan de hele boel al blokkeren. Blaas de boel eerst lekker uit met de compressor en gebruik flink wat remmen reiniger.

    Wat je als 2e kan doen:

    Als dat niet werkt zit het dus in de vlotterpen (Pieltje). Je moet even die vlotterpen losmaken samen met het vlotter. Dat doe je door even die stift eruit te drukken waarmee je vlotter vastzit. Dan kun je dus dat pieltje goed schoonmaken, en het gangetje waar de brandstof mee binnenkomt. Vervolgens doe je dus die vlotterpen met de driehoekkant in het vlotter zodat het vlotter hem goed vasthoudt en dus de brandstof op de juiste momenten doorlaat.

    Dit die die vlotterpen (pieltje)

    [​IMG]
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Wilbert: het piefje ( vanaf nu dus vlotterpen :rolleyes:) was eruit gevallen omdat het pennetje van de vlotter er ook was uitgevallen:|

    Ik ga hem nog eens helemaal schoonmaken, Ik kan me momenteel niet voorstellen dat het tussen de vlotterpen en brandstofslang is , want de vlotterkamer is helemaal vol. Ook de koperen holle buis (naald ?) is geheel vrij.

    Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat hij geen brandstof wilt aanzuigen......

    Ik ga de carburatuer er eerst nog ff vanaf halen en nog een keer helemaal schoonmaken en schoonblazen.

    Cor
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ah...... gevonden...
    onderaan de vlotterkamer zit een bout om de kamer los te schroeven, dit is tevens de doorgang van de benzine naar de carburateur........ deze was verstopt :-s

    Dank voor de hulp Wilbert.
     
  7. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Mooi man!

    Kan je weer lekker maaien!
     

Deel Deze Pagina