19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door ISOLA2, 27 jun 2012.

  1. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Schitterend , respect hoor!!

    Ga dit draadje beetje stilletjes volgen, vind het bijzonder knap dat zelf bouwen.
    Misschien zet het mij ooit aan om zelf ook eens iets te bouwen....

    mooi om dit te volgen en suc6!

    gr. Arnold
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX Mike, Arnold, gewoon aan beginnen op het forum zit kennis genoeg om bij problemen vragen te stellen :)
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Daar René een plug voor een mal aan het bouwen is, zou je straks wellicht een romp kunnen laten maken en van daaraf opbouwen, scheelt een boel werk, én stof...

    Groeten, Jan.
     
  4. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Jan,

    Aangezien ik nog nooit iets heb gebouwd zal ik waarschijnlijk beginnen(winterproject;)) met een klein houtbouw bootje.....
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Nog 1 te gaan, de andere zijde nog 7, de scheg komen nog een aantal kortere latjes en spieen

    [​IMG]
     
  6. MYANGEL

    MYANGEL

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Zutphen gelderland
    Ik heb er maar 1 woord voor over 'prachtig' ,
    Ik begreep dat het een mal word om een plug te trekken.? als ik het in de juiste volgorde zeg even onder voorbehoud van eventuele fouten..

    Als u er polyester rompen mee gaat maken worden deze dan ook verkrijgbaar voor bijvoorbeeld liefhebbers.?

    Ik ben helemaal kotterfan vooral zeilkotters de deense en engelse kotters spreken mij het meeste aan.
    Stel dat u deze rompen zou maken op bestelling wat word dan de prijs per romp als ik zo vrij mag zijn?

    Vriendelijke groet Dyon

    Modelbootvloot: Open Bakdekker naar voorbeeld van mijn vader zijn oude boot schaal 1 op 5.(statisch) en een sleepbootje van 50 cm eigenbouw Rc voorbereid.
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Om een polyester mal te trekken moet je eerst deze mal volledig strak afwerken, dat is niet de bedoeling.
    Ik bouw al mijn schepen in fineer diagonaal met epoxy verlijmd

    ISOLA2: 2 de LAAG FINEER

    dus wat zo een romp gaat kosten heb ik niet echt een idee over.
    Als mijn romp klaar is en er is iemand geintreseert om deze mal over te nemen kan daar wel over nagedacht worden :)
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dyon,

    Kijk eens hier:
    Chris Brown Model Boats
    Recentelijk is zo'n kit voor €251,55 van eigenaar gewisseld op eBay (nee, ik was het helaas niet, die gewonnen heeft).
    Je kunt natuurlijk ook alleen de kale romp bestellen

    Groeten, Jan.
     
  9. MYANGEL

    MYANGEL

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Zutphen gelderland
    @ isola,

    Oke zo heb ik het bakdekkertje ook gebouwd dit is een schaalmodel van mij ouders hun oude bakdekkruiser de schaal is 1 op 5, deze staat op het moment nog op de kast te wachten voor de koperen fittingen die ik zelf soldeer en draai.

    @ pomplebed,

    Dat zijn erg leuke scheepjes, maar niet helemaal wat ik bedoelde.
    Ik bedoelde meer in de richting van deense kotters (voorbeeld krabbenkotter cux)
    Of loodskotters in de richting van loodskotter eems oid

    Het schip wat isola aan het bouwen is lijkt op een loodskotter, dat zijn meer de modellen die me aanspreken.
    Mischien toch maar eens sirieus gaan nadenken over zelfbouw dmv latten op spanten oid.

    Iniedergeval stof tot nadenken.

    Groeten Dyon.
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Beide zijden zijn dicht, het opkuisen van de latten doe ik met een david schaafje en een verf schraper.
    Vooral de ronde kant van de schraper is onmisbaar om de scherpe holte tegen de kiel op te kuisen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ziet er al strak uit. Ik blijf het een fraaie rompvorm vinden.
     
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Helemaal mee eens, Henk.
    Er zijn wel wat overeenkomsten met de loodsboten waarvan uiteindelijk de schoener America is afgeleid. De ontwerper hiervan was een succesvolle bouwer van loodssloepen en schoeners voor de haven van New York. Snel en zeewaardig waren de sleutelwoorden. Snel vanwege de moordende concurrentie, ik denk dat het er in Europa wellicht wat gezapiger aan toeging.
    Toen het idee ontstond om een Amerikaans jacht te ontwerpen en te bouwen dat de strijd moest aangaan met de Engelse race jachten, was het een logische keuze om die door een loodsboten ontwerper te laten maken.

    Deze heeft dezelfde kenmerkende lijnen die de rompvormen van deze schepen zo mooi maakt.

    Groet,

    Ad
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Makkelijk te sturen ook, blijft vanzelf al rechtdoor gaan.
    Is dus geen schip om mee te kruisen op smal water, is niet overstag te krijgen met zo'n lange kiel.
     
  14. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Klopt wel, het zijn boten voor de lange rakken. Ze konden wel heel scherp aan de wind varen. Ik ben benieuwd wat voor tuig René hierop gaat zetten, daar zijn (vooral bij kotters) ook nogal variaties in.

    Groet,

    Ad
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX mannen,

    Tekening tuig, kan gemakkelijk aan de wind worden aangepast, zoals op de 1/1 schepen.
    Ga ook de steng ( bovendeel mast ) en boespriet wegneembaar maken.

    Een kielkast ga ik voorzien om eventueel een kiel met bulb te plaatsen tijdens het zeilen,
    maar ga toch trachten om deze zeilend te maken zonder aanpassingen,
    met een totaal gewicht van 22 kg schat ik dat 15 kg ballast mogelijk moet zijn met alleen
    GZ en fok moet er dan met redelijk wat wind kunnen gezeild worden, topzeil en kluiver voor lichtweer :).

    [​IMG]
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Even iets anders, was die lange latten moe wacko

    Blokje gemaakt voor 2 mm touw.

    Schijfje gekocht, de rest 0.5 mm messing plaat, schroefje + moertje M2 as ,10 X 3 X 2 mm buis, hout 3 mm ocumee,
    koperdraad 1.2 mm, warme lijm soldeertin om beugel aan messingflank te solderen en 1,5 uur werk

    De tekening

    [​IMG]

    Blokje 21 X 13 X 10 mm , schijf 12 X 2.5 mm

    [​IMG]
     
  17. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Erg mooi, René. Dat is toch wel leuk met 1:10!!!!

    Groet,

    Ad
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX Ad, ga bij de volgende voor beter hout zorgen en in serie werken, kan ik lijmen met epoxy dan kan het nog wat strakker :)
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Fineer 0.6 mm snijden stroken van ~ 30 X 600 mm.
    Onderleg plaat mdf met 2 eindblokjes, stuk fineer schuif ik samen met de stalen lat tegen deze blokjes, zo heb ik telkens de zelfde brete.

    De stalen lat samen met de mdf onderlegplaat op de tafel klemmen zo heeft de fineer steun en blijf je met je (linker)hand uit de buurt van je mes.

    [​IMG]

    Fineer stroken van de zelfde afmeting worden verdeeld over 2 stapels, door de S -spant zijn de stroken op de kiel niet
    met elkaar vebonden ze worden op de zijkant van de binnen kielbalk (12 X 16 mm hardhout)gelijmd, idem voor de voorsteven,
    achterkant kiel en spiegel blijven open tot de romp van de mal kan,

    [​IMG]

    Kielbalk en stevenhout zijn met lange schroeven in de mdf platen geschroeft, in voorgeboorde gaten en dienen
    om deze zonder lijm op hun plaats te houden tijdens het schaven en schuren.
    Als alles strookt worden ze losgeschroeft de mal met P.E. folie bedekt en terug geplaast.
    De P.E. dient om te beletten dat de fineer aan de mal kleeft als er epoxy tussen de naden doorsijpeld

    [​IMG]
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De eerste stroken fineer van maat gemaakt, ter hoogte van het potdeksel 2 à 3 mm verjongen
    en onder een hoek van 45 ° met de WL op de P.E. folie geplaatst, nog niet gelijmd op de kiel
    dit gebeurt samen met de 2 de laag. Met duimspijkers houden we alles op zijn plaats.
    Blauw is om tegen de directe zon te beschermen.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina