1e flucht met de raptor

soms stel ik mezelf de vraag waarom mensen met een heli vliegen met een hoela hoep eronder maar dit even ter zijde:)

Het beste van al is vliegen zonder, als je al iets van basis met vliegen met heli's hebt, is dit helemaal niet nodig.
De Raptor is zoooo stabiel dat je al een nerd moet zijn om hem verkeerd neer te zetten.
Als je echter 0,0 ervaring hebt met vliegen trek ik mijn woorden in.

Veel succes ermee en hopelijk heb je hem snel onder de knie

greetz

Sommigen hebben liever t vertrouwde gevoel van ' een hoepel eronder is beter .
Ik heb t ook zonder geleerd , maar t belangrijkste is gewoon VEEL simmen .
Als je dat feilloos kan dan is t echte werk ook makkelijker en een stuk minder zenuwachtig .
Daar komt nog s bij , is de heli door een ervaren piloot goed afgesteld ??
Een slecht afgestelde heli vliegt ook voor geen drol en maakt t alleen maar moeilijker .
Rustig aan beginnen , altijd de staart naar je toe houden , draait de staart weg , geen paniek probeer m terug te sturen en gaat dat niet , trek dan langzaam je gas terug en land .
Loop om de heli heen , staart naar je toe en gaan maar weer .
T advies van 10 meter omhoog neemt niemand serieus , dat gaat alleen op als je met een leraar aan de kabel zit .
Rustig aan beginnen is t beste , samen met uren simmen .

Inderdaad eddy ik volg je mening, ik verwachtte toch niet dat iemand dat serieus gaat nemen of zelf zal durven doen .

Jaja , da van 10 meter de lucht was wel met wat humor bedoeld zulle , kwou enkel duidelijk maken als ge te laag blijft er ook van alles verkeerd kan lopen . Alhoewel ik van mening blijf (indien wat basiskennis en startervaring) wat hoger vliegen je wat meer tijd bied om correct te corrigeren . Beter dat niet gepost want het was misbegrepen.:confused:

De verhouding afstand tussen jezelf en de hoogte waarop de heli hangt is ook belangrijk voor de veiligheid , hoe hoger hoe verder vanjeaf dat je moet vliegen . Ik moet dit soms meermalen zeggen tegen beginners omdat ze boven hun hoofd hangen vliegen .

@brutus : Indien je als leerling al te dicht bij je medemens staat te vliegen ben je al verkeerd bezig .

soms stel ik mezelf de vraag waarom mensen met een heli vliegen met een hoela hoep eronder maar dit even ter zijde:)

Het beste van al is vliegen zonder, als je al iets van basis met vliegen met heli's hebt, is dit helemaal niet nodig.

Niet helemaal mee eens.
Wat vaak gebeurt is dat het hoveren goed gaat.
En dan gaat hij driften.........
Ik zeg altijd tegen beginners (met hoepels). Zodra hij onbedoeld gaat draaien of driften, NEERZETTEN.
Corrigeren gaat vaak niet goed bij de eerste beginners.
Als je dan hovert op een halve meteer kun je hem zo neer zetten met hoepel. Zonder hoepel heb je dan een tip over.
Want vaak bij driften gaat het fout.

Dit effect bedoel ik: http://www.jupiter-venlo.nl/Fotos/Filmpjes/Crashes/rchelidsl.wmv

Laatst bewerkt:
Hallo Steloe:

Oeps, mischien kwam ik wat lomp over. dat was niet de bedoeling.

Maar evenzogoed kwam wellicht jouw advies op een beginner als serieus over.
Mensen die hier vragen stellen over beginnen, hebben meestal geen hulp van ervaren vliegers, en je staat er versteld van hoe zwaar mensen de risico's onderschatten als ze er niet bekend mee zijn (en evenzogoed hoe zwaar sommige risico's overdreven worden, maar dat terzijde).

Ik geef nog maar een jaar of 20 les in helivliegen, en weet uit de eerste hand, hoe verschrikkelijk snel een heli een heel eind weg kan zijn, op het moment dat een leerling "boven de horizon" vliegt. Je mist dan namelijk als onervaren piloot elk referentiekader. bijna iedere onervaren piloot begint dan vrijwel direct de hoogte, positie en snelheid verkeerd in te schatten. En schat je de boel verkeerd in, dan zijn je stuurcorrecties gebaseerd op "foute informatie" en gaat het dus nog erger fout. Als een leerling dan aan de kabel vliegt, is dat geen probleem, maar zonder dat, is er mooi niemand die kan ingrijpen.

Wat ik daar mee zeggen wil: Je kunt iemand wel vertellen: "je moet niet te ver weg vliegen", of juist "als je wat hoger vliegt moet je meer afstand houden", maar dat helpt weinig als de vlieger nog geen fatsoenlijke controle heeft over ligging en snelheid van het model; die heeft vaak niet eens in de gaten hoe hoog hij zit, of de heli van hem af vliegt of juist dichterbij komt, etc, etc.

Simmen is leuk en versnelt duidelijk het leerproces, maar helpt je niet aan dit inschattingsvermogen.

Groet, Bert

Met simmen leer je juist de basis van het heli-vliegen, dus ook hoe de heli reageert op stuurcorrecties van de leerling, en juist daar gaat het vaak mis.
Er wordt overgecorrigeerd met als gevolg dat de heli ervandoor gaat.

Het hooveren is net als leren fietsen ;)

Als ik jou een goede raad mag geven, luister naar de mensen hier op het forum, koop je een goede sim en oefen tot je de basis onder de knie hebt.
Als je op de sim kan vliegen, kan je dit in het echt ook alleen heb je dan nog de factor schrik erbij maar dat went en gaat over na een tijdje.
Beter te investeren in een sim dan in onderdelen dewelke je zal nodig hebben na een crash ;)

Back