Tadango
Forum veteraan
Ik heb besloten om dit jaar eens goed te beginnen en wel met een turbine jet Deze 2e handse kist kon ik niet laten
liggen en heb ik afgelopen zaterdag opgehaald. Ik heb de turbine tank's en servo's laten zitten maar de rest heb ik
er allemaal uitgehad. Ik wou weten hoe de kist inelkaar zat en of er eventueel dingen moeten worden gerepareerd of
vervangen. Het viel mee, alles zag er goed uit op 3 dingen na:
- Ecu accu zat tegen ventielen aangeklemd en vast aan een plankje met dunne (slechte) tywraps. 1 knapte spontaan
stuk. Zit nu vast tegen een balsa blok met dikke tywraps door het triplex schot heen.
- Remmen lekte ergens in de kist. Er waren metalen adapters gebruikt in de t stukken en die lekten erg. Is
aangepast door de kleine lucht slangen de vergroten met stuken blauwe slang en deze erop de persen en met CA vast
gelijmd
- Ontvanger accu's zaten met dezelfde tywraps vast en zonder schuim ertussen. Zit nu met een laagje schuim mooi
stabiel met dikkere tywraps.
Ik heb de bedrading voor netter gelegd en ook hield ik 2 verloopjes over (nu 1 ipv 3) dus ik heb geen idee hoe dat
eerst zat maar het is nu netjes. De 8 Hitec MG servo's lopen via de powerbox en de rem servo (graupner) en de ecu
zitten direct op de ontvanger. Ontvanger wordt gevoed door 2 Sany KR 1700 NiCd accu's. Klinkt ouderwets maar zijn
wel erg goede accu's die wat stroom kunnen leveren en een lange levensduur hebben. 1000x beter dan moderne hoog
capaciteit NiMh
Accu's zitten via mooie dikke kabels en goeie MPX pluggen (die 6 polige groene) aan de
schakelaren en zo door naar de powerbox. De servo's zijn allemaal Hitex Digi MG (5475 edg) en alleen voor het rem
ventiel zit er een simpele graupner op.
Ik heb de flaps nu ieder op 1 kanaal want die lopen niet gelijk. Zodra ik 1 kan omdraaien gaan die op 1 kanaal en
kan ik de hoogte roeren opdelen over 2 kanalen. Stuur en rudder en de rolroeren zitten samen met 2 servo's op 1
kanaal. Er zit nu een AR7000 in om de boel afteregelen en testen maar een AR9000 is onderweg. Er zit een satteliet
in de neus nu en ik tijfel nog of het zin heeft om er nog 1 bij te plaatsen naar achteren, is erg druk met kabels
enzo........
De turbine is een zelfbouw van A&F (hebben er een stuk of 30 van gemaakt begreep iK) en is eigenlijk een KJ66. Deze
zou ongeveer 85N moeten leveren bij 118.000 toeren. Idle staat nu op 34.000 en hij liep afgelopen zaterdag toen ik
hem ophaalde probleemloos. Hij had sinds mei stilgestaan en op wat kleine vlammetjes na in het begin door olie
resten heb ik niets geks gezien. De buis is net te dun eigenlijk en wordt wat heet en bobbelt iets. A&F schijnt nu
ook een dikkere te hebben maar dat hoeft niet. Zolang hij niet scheurt en de buiten ring nog koel blijft blijft het
mooi zitten zo.
De ecu is van Orbit (versie 2.7) en is nog van het oudere type. Hij accellereert dus nog wat trager maar hij is
volledig autostart dus dat is voldoende eerst. Ik stuur hem met 2 kanalen aan omdat ik een digitale trim heb en dat
is lastig, moet je mixen met een schakelaar enz. Nu gewoon schakelaar om en gas knuppel omhoog en hij start. Hij
start op gas maar heeft een gas tank ingebouwd die genoeg moet zijn voor 10-15 starts. Het is dus even eenvoudig als
kero start. Schakelaren om, kap erop draaien en je zou hem kunnen starten maar starten gebeurd zonder kap ivm
blussen indien nodig. Ecu wordt gevoed door een 1250 mAh NiCd pack. Deze houdt de spanning nog mooi op 7.8V dus dat
lijkt nog meer dan voldoende. Ik ga orbit nog wel mailen of deze ook 3s lipo aankan en anders zou een 2s lipo pack
ook mooi moeten voldoen. Er is toevallig een 2s 1800 pack onderweg dus dat is altijd nog een optie.
Dan zitten er ook nog remmen op dmv lucht. Tankje zit voorin in de neus met een ventiel en servo aangestuurd. Het
werkt maar er zat enorm veel slijpsel bij de remmen dus dat wordt nog een keer vervangen. Wiel bussen waren ook
redelijk ruim geworden dus die moeten toch een keer vervangen.
Zo, nu wat foto's
liggen en heb ik afgelopen zaterdag opgehaald. Ik heb de turbine tank's en servo's laten zitten maar de rest heb ik
er allemaal uitgehad. Ik wou weten hoe de kist inelkaar zat en of er eventueel dingen moeten worden gerepareerd of
vervangen. Het viel mee, alles zag er goed uit op 3 dingen na:
- Ecu accu zat tegen ventielen aangeklemd en vast aan een plankje met dunne (slechte) tywraps. 1 knapte spontaan
stuk. Zit nu vast tegen een balsa blok met dikke tywraps door het triplex schot heen.
- Remmen lekte ergens in de kist. Er waren metalen adapters gebruikt in de t stukken en die lekten erg. Is
aangepast door de kleine lucht slangen de vergroten met stuken blauwe slang en deze erop de persen en met CA vast
gelijmd
- Ontvanger accu's zaten met dezelfde tywraps vast en zonder schuim ertussen. Zit nu met een laagje schuim mooi
stabiel met dikkere tywraps.
Ik heb de bedrading voor netter gelegd en ook hield ik 2 verloopjes over (nu 1 ipv 3) dus ik heb geen idee hoe dat
eerst zat maar het is nu netjes. De 8 Hitec MG servo's lopen via de powerbox en de rem servo (graupner) en de ecu
zitten direct op de ontvanger. Ontvanger wordt gevoed door 2 Sany KR 1700 NiCd accu's. Klinkt ouderwets maar zijn
wel erg goede accu's die wat stroom kunnen leveren en een lange levensduur hebben. 1000x beter dan moderne hoog
capaciteit NiMh

schakelaren en zo door naar de powerbox. De servo's zijn allemaal Hitex Digi MG (5475 edg) en alleen voor het rem
ventiel zit er een simpele graupner op.
Ik heb de flaps nu ieder op 1 kanaal want die lopen niet gelijk. Zodra ik 1 kan omdraaien gaan die op 1 kanaal en
kan ik de hoogte roeren opdelen over 2 kanalen. Stuur en rudder en de rolroeren zitten samen met 2 servo's op 1
kanaal. Er zit nu een AR7000 in om de boel afteregelen en testen maar een AR9000 is onderweg. Er zit een satteliet
in de neus nu en ik tijfel nog of het zin heeft om er nog 1 bij te plaatsen naar achteren, is erg druk met kabels
enzo........
De turbine is een zelfbouw van A&F (hebben er een stuk of 30 van gemaakt begreep iK) en is eigenlijk een KJ66. Deze
zou ongeveer 85N moeten leveren bij 118.000 toeren. Idle staat nu op 34.000 en hij liep afgelopen zaterdag toen ik
hem ophaalde probleemloos. Hij had sinds mei stilgestaan en op wat kleine vlammetjes na in het begin door olie
resten heb ik niets geks gezien. De buis is net te dun eigenlijk en wordt wat heet en bobbelt iets. A&F schijnt nu
ook een dikkere te hebben maar dat hoeft niet. Zolang hij niet scheurt en de buiten ring nog koel blijft blijft het
mooi zitten zo.
De ecu is van Orbit (versie 2.7) en is nog van het oudere type. Hij accellereert dus nog wat trager maar hij is
volledig autostart dus dat is voldoende eerst. Ik stuur hem met 2 kanalen aan omdat ik een digitale trim heb en dat
is lastig, moet je mixen met een schakelaar enz. Nu gewoon schakelaar om en gas knuppel omhoog en hij start. Hij
start op gas maar heeft een gas tank ingebouwd die genoeg moet zijn voor 10-15 starts. Het is dus even eenvoudig als
kero start. Schakelaren om, kap erop draaien en je zou hem kunnen starten maar starten gebeurd zonder kap ivm
blussen indien nodig. Ecu wordt gevoed door een 1250 mAh NiCd pack. Deze houdt de spanning nog mooi op 7.8V dus dat
lijkt nog meer dan voldoende. Ik ga orbit nog wel mailen of deze ook 3s lipo aankan en anders zou een 2s lipo pack
ook mooi moeten voldoen. Er is toevallig een 2s 1800 pack onderweg dus dat is altijd nog een optie.
Dan zitten er ook nog remmen op dmv lucht. Tankje zit voorin in de neus met een ventiel en servo aangestuurd. Het
werkt maar er zat enorm veel slijpsel bij de remmen dus dat wordt nog een keer vervangen. Wiel bussen waren ook
redelijk ruim geworden dus die moeten toch een keer vervangen.
Zo, nu wat foto's
















