1e Jet: Vision turbine trainer met A&F (KJ66) 85N

Tadango

Forum veteraan
Ik heb besloten om dit jaar eens goed te beginnen en wel met een turbine jet Deze 2e handse kist kon ik niet laten
liggen en heb ik afgelopen zaterdag opgehaald. Ik heb de turbine tank's en servo's laten zitten maar de rest heb ik
er allemaal uitgehad. Ik wou weten hoe de kist inelkaar zat en of er eventueel dingen moeten worden gerepareerd of
vervangen. Het viel mee, alles zag er goed uit op 3 dingen na:
- Ecu accu zat tegen ventielen aangeklemd en vast aan een plankje met dunne (slechte) tywraps. 1 knapte spontaan
stuk. Zit nu vast tegen een balsa blok met dikke tywraps door het triplex schot heen.
- Remmen lekte ergens in de kist. Er waren metalen adapters gebruikt in de t stukken en die lekten erg. Is
aangepast door de kleine lucht slangen de vergroten met stuken blauwe slang en deze erop de persen en met CA vast
gelijmd
- Ontvanger accu's zaten met dezelfde tywraps vast en zonder schuim ertussen. Zit nu met een laagje schuim mooi
stabiel met dikkere tywraps.

Ik heb de bedrading voor netter gelegd en ook hield ik 2 verloopjes over (nu 1 ipv 3) dus ik heb geen idee hoe dat
eerst zat maar het is nu netjes. De 8 Hitec MG servo's lopen via de powerbox en de rem servo (graupner) en de ecu
zitten direct op de ontvanger. Ontvanger wordt gevoed door 2 Sany KR 1700 NiCd accu's. Klinkt ouderwets maar zijn
wel erg goede accu's die wat stroom kunnen leveren en een lange levensduur hebben. 1000x beter dan moderne hoog
capaciteit NiMh ;) Accu's zitten via mooie dikke kabels en goeie MPX pluggen (die 6 polige groene) aan de
schakelaren en zo door naar de powerbox. De servo's zijn allemaal Hitex Digi MG (5475 edg) en alleen voor het rem
ventiel zit er een simpele graupner op.

Ik heb de flaps nu ieder op 1 kanaal want die lopen niet gelijk. Zodra ik 1 kan omdraaien gaan die op 1 kanaal en
kan ik de hoogte roeren opdelen over 2 kanalen. Stuur en rudder en de rolroeren zitten samen met 2 servo's op 1
kanaal. Er zit nu een AR7000 in om de boel afteregelen en testen maar een AR9000 is onderweg. Er zit een satteliet
in de neus nu en ik tijfel nog of het zin heeft om er nog 1 bij te plaatsen naar achteren, is erg druk met kabels
enzo........

De turbine is een zelfbouw van A&F (hebben er een stuk of 30 van gemaakt begreep iK) en is eigenlijk een KJ66. Deze
zou ongeveer 85N moeten leveren bij 118.000 toeren. Idle staat nu op 34.000 en hij liep afgelopen zaterdag toen ik
hem ophaalde probleemloos. Hij had sinds mei stilgestaan en op wat kleine vlammetjes na in het begin door olie
resten heb ik niets geks gezien. De buis is net te dun eigenlijk en wordt wat heet en bobbelt iets. A&F schijnt nu
ook een dikkere te hebben maar dat hoeft niet. Zolang hij niet scheurt en de buiten ring nog koel blijft blijft het
mooi zitten zo.

De ecu is van Orbit (versie 2.7) en is nog van het oudere type. Hij accellereert dus nog wat trager maar hij is
volledig autostart dus dat is voldoende eerst. Ik stuur hem met 2 kanalen aan omdat ik een digitale trim heb en dat
is lastig, moet je mixen met een schakelaar enz. Nu gewoon schakelaar om en gas knuppel omhoog en hij start. Hij
start op gas maar heeft een gas tank ingebouwd die genoeg moet zijn voor 10-15 starts. Het is dus even eenvoudig als
kero start. Schakelaren om, kap erop draaien en je zou hem kunnen starten maar starten gebeurd zonder kap ivm
blussen indien nodig. Ecu wordt gevoed door een 1250 mAh NiCd pack. Deze houdt de spanning nog mooi op 7.8V dus dat
lijkt nog meer dan voldoende. Ik ga orbit nog wel mailen of deze ook 3s lipo aankan en anders zou een 2s lipo pack
ook mooi moeten voldoen. Er is toevallig een 2s 1800 pack onderweg dus dat is altijd nog een optie.

Dan zitten er ook nog remmen op dmv lucht. Tankje zit voorin in de neus met een ventiel en servo aangestuurd. Het
werkt maar er zat enorm veel slijpsel bij de remmen dus dat wordt nog een keer vervangen. Wiel bussen waren ook
redelijk ruim geworden dus die moeten toch een keer vervangen.

Zo, nu wat foto's :)
cimg4662.preview.jpg

cimg4642.preview.jpg

cimg4643.preview.jpg

cimg4646.preview.jpg

cimg4647.preview.jpg

cimg4648.preview.jpg

cimg4649.preview.jpg

cimg4651.preview.jpg

cimg4658.preview.jpg

cimg4652.preview.jpg

cimg4655.preview.jpg

cimg4663.preview.jpg

cimg4666.preview.jpg

cimg4667.preview.jpg

cimg4669.preview.jpg

cimg4671.preview.jpg

Nogmaals gefeliciteerd Herman dat gaat helemaal goed komen met ons dit jaar (met jouw helemaal jij bent al een stuk verder ;-) ).

Bedankt :) Ik denk ook dat ik er veel mee ga vliegen dit jaar ;) Wordt regelmatig naar duitsland rijden voor een vaatje kero denk ik :)

Zou je een vat kero gewoon afgedekt in de tuin kunnen laten staan? In schuur lijkt me minder veilig.......

Zou je een vat kero gewoon afgedekt in de tuin kunnen laten staan? In schuur lijkt me minder veilig.......
Ach als de kero de lucht in gaat terwijl die in de tuin staat dan gaat je schuur ook wel mee ;-) (mits je op een landgoed woon....).

Zou het gewoon in de schuur zetten, wat kan er nu mee gebeuren?

daar ga je veel plezier van hebben.
ik heb die kisten vaak genoeg zien vliegen , zijn zeer goedmoedig.

alleen even een tipje: zet er een fod screen (tee zeefje) op .
dat is een gaasje om de inlaat van de motor.
omdat je motor in de romp zit en alles er omheen zonder bescherming kan je een keer een turbine kosten als er iets invliegt vanuit de romp

voor ongeveer 1,95 euro ben je klaar

veel succes er mee

gr maikel

Bedankt :) Kero in de tuin is makkelijk want de ruimte in de schuur is wat krap (note to self, kruiwagen terug brengen ;)) en het leek me veiliger. Kan je ook nooit gezeur krijgen want zoveel mag je niet opslaan. Er wonen ook mensen boven dus daarom leek me de tuin veiliger..... we zien wel.

FOD schermpje heb ik ook nog aangedacht maar omdat het een vast onderstel is en hij dus niet door zijn neuspoot kan gaan is het minder een risico (zolang alle schroefjes vast zitten dan ;)) Hoe monteren we dat eigenlijk? Gat in het midden waar de starter doorheen gaat en dan om de inlaat vouwen en vastzetten?

Een auto met een tank diesel zet je toch ook in de garage? Ik zie helemaal geen gevaar in de opslag van een 20l kannetje kero/petrol. Het ontstekingspunt ligt ook redelijk hoog en het is niet vluchtig. In een ton kero mag je zo een smeulende sigaret gooien, die gaat gewoon uit...Doe het niet met methanol, die brandt wel.

Zit wat in......

Ik heb gisteren de ontvanger binnengekregen en geplaats. Ik heb er 2 sattelieten op dus dat moet goed gaan :) Helaas merkte ik dat de ontvanger accu's en erg slechte staat waren. Deze zijn nu aan het cyclen maar ik bestel ook 2 x 2s A123 cellen als ontvanger packs :) Zelfde spanning en qua gewicht scheelt het ook weinig. Voordeel daarvan is dat ze super robuust zijn en snel laadbaar.

Verder heb ik de brandstofpomp anders gemonteerd op de jerrycan zodat deze aan de smalle zijde zit, past hij mooi achter de stoel in de auto. Ook zit er een 3s 4000 mAh lipo bij en schakelaren zodat de jerrycan een volledig zelfstandig vulstation is geworden :)

Ik merkte alleen wel dat tijdens het tanken de hopper tank enorm veel druk opbouw zodra deze overloopt naar de hoofd tanks. Zolang de hopper ontlucht naar de hoofd tanks is er niet aan de hand maar zodra de kero begint staat hij erg strak. De tywraps houden het net lijkt het...... Kero gaat lastig door de klunks heen natuurlijk maar het is wel eng......

De 1250 mAh voor de ecu lijkt me ook wat weinig geziene en clubgenoot er 3700 lipo in heeft en die zou maar 3 a 4 vluchten moeten kunnen maken..... dat is met een JetCat P80 op kero start. Is ook anders natuurlijk maar toch. Ik bestel een3s A123 pack ervoor. Ecu mag 6 - 8 NiCd en dat is 10.4V. 3s A123 draait op 9.8V en dat is dus binnen de grens. Ik weet alleen niet wat de startmotor daarvan zegt maar dat merken we vanzelf. Spanningen worden geregeld door de ecu dus ik hoop dat hij de motor beschermd.

Gisteren nog met de accu's bezig geweest maar de ontvanger accu's leveren met moeite 700 mAh voordat 1 cel inzakt. Misschien dat het beter wordt maar het is mij te weinig. De accu van de ecu leverde de eerste ontlading op 1.5A netjes 1200 mAh (is een 1250 mAh pack) en die had ook even gewerkt tijdens het testen dus die is nog prima. Ik heb de ontvanger packs flink laden doorladen op een lage stroom en die ontladen nu. Ben benieuwd of de packs bruikbaar zijn in 10 cellen setup voor de compressor :) Dan is die ook mooi portable voor op het veld.

Ik moet vandaag thuis werken en het is goed weer dus ik denk dat ik zometeen de turbine eens ga opstarten ;) Eens kijken of alles correct werkt. De accu's zijn ook onderweg dus hij is nu vrij snel vliegklaar. Wachten op een mooi dag dus.

Zo, de buren weten ook hoe een turbine motor klinkt ;) De overburen deden de deur even open maar snel weer dicht. Ik denk dat ze die kersosine walm niet zo lekker vonden ruimen ;)

Eerste start ging niet goed, ik denk door lucht in de gasleiding of kou. Gas plofte maar ontstak niet goed. 2e start verliep probleemloos. Ik had het gas net gevuld en het vriest dus is ook niet optimaal.....

Volgas zit hij op 610 graden en idle rond de 500. Als je het gas dicht trekt zakt hij even richting de 400 maar als hij hem op idle houdt schommelt het rond de 500. Dat zijn toch normale waarden lijkt me. Hij loopt lekker en pakt goed op. Zal wel even wennen worden want het is een oudere ecu en vergeleken met electro komt het vermogen wel erg laat ;) Maar als hij gaat dan gaat hij ook! Het viel me nog tegen om het tegen te houden :)

De hoofd tanks vulden niet gelijk maar na het draaien waren ze wel precies gelijk. De hopper knapte ook niet tijdens het tanken dus dat is gewoon even wennen :) Morgen op de zaak weer even laten draaien, ze waren erg benieuwd allemaal.

Helemaal goed Herman,

heb je al een datumpje geprikt voor je eerste vlucht?

Nog niet. Ik moet zoiezo even wachten op de accu's dus dit weekend wordt hem niet.... of ze moeten er zaterdag al zijn dan is hij zondag startklaar ;) Er komt nu 800+ mAh uit voordat se beneden de 6V zakken dus dat wordt beter maar liever even wachten op de echte cellen ;)

Hangt daarna hoofdzakelijk van het weer af. Veld moet of bevroren zijn of droog. Beide zijn het zondag niet denk ik. Ons veld is erg nat en kan dus ook niet gemaaid. Het liefst vlieg ik de kist in op ons eigen veld omdat het dan de eerste turbine kist is die op ons veld is ingevlogen :)

Indien ik niet kan wachten op een goed veld zal ik hem in appingedam invliegen. Daar is ook erg veel ruimte en het veld is stukken droger. Ik heb kero genoeg voor 2-3 vluchten dus ben er helemaal klaar voor :)

Zonet even op het werk de motor gedemonstreerd ;) Starten met deze kou gaat toch niet helemaal lekker. Eerste start werdt onderbroken door een te lage temperatuur. Deze liep terug tot onder de 100 bij het doorstarten. 2e poging bleef hij precies op 101 dus ging net. Ik voelde wel veel trilling tijdens het accellereren en leek ook de start motor te horen maar dat verdween optijd. Temp liep even snel omhoog maar zakte toen weer netjes. Volgende keer maar weer proberen met wat warmer weer ;)

Vandaag de accu's ontvangen. Waren er sneller dan verwacht :) Ik heb er nu EC3 stekkers aanzitten omdat spectrum dit ook gebruikt en als straks de AR9100 erin gaat hoef ik niet weer nieuwe stekkers te solderen.

Qua gewicht zit ik nu net iets gunstiger. De 2 oude ontvanger packs waren samen 34 gram zwaarder dan de A123 packs. De A123 packs hebben ook dikker draad. De oude ecu accu was ook 30 gram zwaarder dan de A123 cellen. Ik heb nu 9.9V 2300 mAH aan board ipv 7.2V 1250 mAH. Voordeel van deze cellen is dat de de belasting doen op hun sloffen en ze snel geladen kunnen worden op het veld. Ook zie je bij het laden veel nauwkeuriger wat er weer in gaat dan bij Nixx. Qua gewicht heb ik ook weer iets bespaard ook al kan het lichter met lipo's...... dan zal ik nog 100g kunnen besparen. Je hebt dan bec's nodig en de ecu draait op 3s ook op een te hoge spanning en van 2s weet ik neit of dat genoeg is. Ik vermoed van wel.

Ik heb de handleiding ook binnen van A&F dus zometeen de vleugels erop en de uitslagen en het zwaartepunt controleren :) Bijna klaar nu ;) Helaas morgen veel wind en dus steen koud. Wellicht volgend weekend beter.

Vandaag was weer een leerzame dag. Ik had de vision mee naar de club om eens te kijken hoe het taxien gaat met een turbine. Door dat het vermogen wat vertraagd komt is dat even wennen. Tijdens het starten van de motor merkte ik dat de startmotor wat slipte (deed hij eerder ook al iets leek het). Hij starte wel goed door maar afkoelen ging heel erg moeizaam. De startmotor draaide steeds sneller maar ik zag de turbine gewoon steeds langzamer draaien. Gezien afkoelen erg belangrijk is heb ik de kist binnen gezet en de turbine gedemonteerd. De startmotor was er ook zo af en daar leek niets mis mee. Ook het rubbertje zag er nog goed uit. De dop op de turbine was alleen spiegel glad en met deze kou is het rubber net iets harder en pakt dan niet goed. Toch moet je met 3 graden boven 0 gewoon kunnen vliegen dus moet het worden opgelost. Ik heb er voor gekozen om de dop iets op te ruwen waar het start rubber contact maakt door er met een mesje hele dunnen groefjes in te maken. Start motor weer gemonteerd en hij pakte nu veel beter. Daarna alles weer ingebouwd en poging gedaan om te starten. Ik had blijkbaar de brandstof aansluiting niet genoeg vastgezet in het t stukje en dat lekte. Dus start afgebroken en de kerosine uit de kist gedept. Het is niet vluchtig dus niet zo gevaarlijk gelukkig. Daarna heb ik de brandstof aansluitingen op de turbine goed nagelopen en voorzien van stukjes nieuw slang. Omdat er wat lucht zat in de slang wou ik primen maar de pomp stond op een net te lagen spanning. Dit verhoog en het primen ging goed maar wellicht net wat teveel. Tijdens het starten dus wat vlammen en nu weet ik ook waarom de buis onderin wat meer vervormd is dan boven. Het teveel aan kerosine zit onderin de motor en zorgt voor vlammen onderin. Vlammen waren na 2 sec weg dus zoveel was er ook niet ingelopen. Motor liep weer perfect en ik heb nog wat getaxied. Na mijn idee had ik maar even gespeeld met de motor maar toch was er al aardig wat kerosine verbruikt. Ding zuipt meer dan je denkt. Totslot de boel uitgezet en het koeling ging nu veel beter en sneller. De motor slipte niet meer maar de lagers (speed 300 met glijlagers) klinken niet super. Ik wil er een Permax 280 BB in gaan zetten maar de huidige motor zit verlijmd in de start huls. Ik moet nog even kijken hoe dit netjes los te krijgen is. Voorlopig draait deze nog wel even en de kist staat dus start klaar. Ik ga nog wel bezig met de rem slangen want deze lekken ook bij de aansluiting naar de remschijven en je kan maar een paar keer remmen. Slang iets dikker maken met plakband is wellicht al genoeg voor een goede afdichting.

Nu wachten op een mooie dag voor de eerste vlucht. Liefs 2-3bf en 5+ graden :)

Laatst bewerkt:
Omdat het toch nog geen vliegweer is en de indeling voor me steeds meer tegen begon te staan heb ik vandaag de boel voor omgebouwd. Het is nu opener en toegangkelijker. Belangrijkst is dat het neuswiel nu direct aangestuurd wordt en niet via een grote Z waardoor en nauwelijks kracht werd uitgeoefend op het wiel. Uitslag is ook vergroot door een wat groter heveltje, net wat makkelijker.

De schakelaren zitten met tape vast want die blijven niet voor altijd, er komt nog een andere ontvanger met powerbox in. Ik heb de inbouw hier al een klein beetje op voorbereid.

Daarnaast heb ik de kabels van de ecu naar de turbine ingekost want die waren 3x langer dan nodig. Deze heeft in een ander toestel gezeten en was daarna niet aangepast. Het is nu wat netter.

Nog wat foto's:
cimg4674.preview.jpg

cimg4675.preview.jpg

cimg4676.preview.jpg

cimg4677.preview.jpg

cimg4678.preview.jpg

cimg4679.preview.jpg

hoi herman
mis nu nog het verslag van je dat je gevlogen hebt maar ik zal hem voorzetten
dit is in appingedam gebeurd onder goede omstandigheden op een mooi kortgeschoren mat je hebt vier mooie vluchten laten zien waar we van genoten hebben ga zo door en het komt helemaal goed zal cero voor je mengen dat je door kunt blijven branden(vliegen) nu pim nog even met de sprint en dan ik nog met de phantom dan is het allemaal mooi klaar voor de meeting in april
gr.pieter

Back