1e Jet: Vision turbine trainer met A&F (KJ66) 85N

Hey pieter, ik zal een stukje plaatsen :)

Zaterdag ochtend leek het weer redelijk goed en dus de accu's nog even geladen en richting appingedam gegaan. Veld was daar mooi droog en bij ons is het een modderpoel naar de regen van vrijdag. Ik was er alleen met pieter voor de eerste vlucht dus heerlijk rustig. Kist opgebouwd, getankt en gestart. Alles ging goed dus omhoog met dat ding. Hij begon al snel iets te springen dus een beetje up en weg was hij :) Klein beetje up en rol trim nodig en hij vloog netjes met iets de neiging om de neus te laten zaken bij minder dan 1/2 gas. Na een paar rondjes en lekker volgas voorbij jagen een landing geprobeerd en ik merkte al meteen dat hij flink doorzet. Doordat de flaps en hoogte trim iets up geven totaal zakte hij niet vanzelf lekker door, nog een even aanpassen dus. Pieter coachte me netjes in de goede lijn en de 3e poging was goed. Kist stond vrij snel stil maar sprong toch nog even om hoog. Ik laat altijd hoogte los na de landing maar moet met deze jet toch wat down geven om de neus omlaag te houden. Het doorstarten was geen probleem en ook al heb je het gas volledig dicht en wacht je tot hij weer op pakt dan kan je de kist netjes op hoogt houden zonder dat de snelheid eruit zakt.

2e start en vlucht ging probleemloos en het landen ook. Nog wat springering maar dat komt vanzelf goed. Toen ik alleen de motor uit deed en weer vrij gaf om te koelen gebeurde er niets :( Startmotor dood. In de start was er een klein bijgeluid maar door het kabaal moeilijk te horen. Borstels waren compleet door. Motor had al een tijdje gewerkt denk ik en nu met meer spanning op de ecu en kortere kabels was het teveel geworden. Het moet een speed 300 6V zijn geweest dus even rondgebeld voor een vervanger op 7.2V. Bij de Hubbi-Hutte van Heinrich sanders in duitsland, vlak over de grens, lag er nog 1 en toevallig ging remke nog die kant op dus ben ik achter hem aan gereden. Na wat shoppen en wat eten was het weer richting huis. De motor had alleen niet gekoeld na het lopen en met de hand ronddraaien koele wel iets maar ging niet echt lekker. De turbine zat later ook heel even klem maar was direct los en draaide nog soepel. Zal was aangebakken olie zijn geweest denk ik.

Zaterdag 's avonds de boel uitelkaar gehaald. Tenminste, eerst wat pogingen want de motor zat goed vast in het huis. Na wat koelen en met een branden het huis wat verwarmen kwam hij los. De koppeling ging snel uitelkaar maar dat stomme centraal stuk zat muur vast op de as van de motor. Flink koelen en verwarmen hielpt niets. Tot slot grof geweld gebruikt maar dat overleefde de motoras niet. Die knapte recht doormidden. Uitboren ging ook net want het was veel te hard. Enigste optie was dus een nieuw centraal stuk te maken. Uit de doos onderdelen kwamen ene carbon buisje en wat messing buisjes. 2 maten messing en 1 stuk carbon maakte samen een bus die om te motor as viel en waar de koppeling netjes omheen viel. Na wat veilen solderen en lijmen had ik een nieuw centraal stuk. Gat erdoor voor de spie en de boel inelkaar gezet. In de hand deed hij het goed en gemonteerd op de turbine ook. Op 4 cellen spinde de turbine netjes op. Hij trok ook goed terug en een magneet op de start motor houdt hem netjes op zijn plek.

Zondag ochtend was het mooi weer. Ik wou de motor (starter) eerst thuis even testen want hij had immers vast gezeten. Kist in de tuin gezet en geprobeerd te starten. Alles leek goed totdat hij tijdens het accellereren opeens enorm heet werd en de start afbrak. Koeling ging weer niet, startmotor koppelde niet :( Dus weer met de hand gekoeld en de warme turbine snel uitgeboud en gekoeld (deed inderdaad wat pijn, zo'n warme turbine in je handen). Ik had de start motor goed vastgezet en had dus weer wat werk om hem los te krijgen. Na wat koelen en weer de brander erbij zag ik dat de koppeling los was gekomen op de as. Solderen was dus niet voldoende ook al kreeg ik het in de hand niet los. Ik heb de as voorzien van kerfen en het stuk vastgelijmd met locktite. Dit zat echt goed vast. Alles weer inelkaar gezet en weer in de tuins gezet om te testen. Start ging nu goed maar er was aardig wat rotzooi aan het branden in de turbine want de vlammen waren flink aanwezig. Start temp was erg hoog maar eenmaal op idle draaide hij netjes zoals ervoor. Ook geen vlammen gezien toen hij eenmaal liep. Motor uitgezet en ik merkte dat hij erg snel stopte. Er zit dus veel aangebrande olie in de lagers. Het spoelt er wel uit denk ik. 2e start was iets te vroeg (turbine was nog warm) en die hem ik maar afgebroken want de buis naar achteren begon aardig geel te zien ;) 15 min later toen hij was afgekoeld nog een start gedaan en dat leek weer helemaal goed. Rundown was bijna zoals gisteren dus de lagers reinigen goed.

Op het veld in appingendam aangekomen de kist weer opgebouwen en gestart. Starten ging super met de nieuwe motor en vlammen waren snel weg. 3e vlucht ging heerlijk en de kist begin ik al goed te kennen. Landing was nog niet zo. Temperatuur van de turbine was dik OK. Rundown was alleen iets korter van de laatste test thuis. 4e vlucht zelfde verhaal maar de rundown was weer iets terug gelopen. Ik denk dat er nog was olie resten uit de as tunnen los komt. Hij heeft immers 2 keer niet kunnen koelen na het draaien. Ik denk dat het wel los loopt, hij blijft mooi netjes op temperatuur. Max EGT zit rond de 670 graden en gemiddeld op 515. Idle zit op 540. Motor loopt lekker en pakt vanaf 60K toeren ook lekker snel op.

Ik denk dat het bij pim nu ook wel meer begint te jeuken ;) Zijn sprint kan ook snel klaar zijn als hij er voor gaat zitten.

Berto, nu jij nog :)

Geweldig om dit te lezen, hoop net zo`n ervaring mee te maken echter :yes:

Er wordt hard aan de kist gewerkt dus voortgang is er voldoende ;-)

Succes met je volgende vluchten :D

Vandaag steen koud maar ik wou toch even een vlucht maken om te kijken of de motor nog goed liep na de problemen van vorige weekend. Motor ging als een speer ;) Wat warm gas erin (gasbus naast de kachel :)) en hij starte super. Vlucht ging lekker en de motor presteerd met dit weer echt geweldig. 1/2 gas voorbij vliegen dan volgas en neus omhoog en je ziet hem nog versnellen gewoon, heerlijk. Ik moest nog wel een tywrap vervangen omdat deze knapte door de kou wanneer de hoppertank op druk kwam tijdens het tanken. Dat is niet leuk met deze kou :( Het is ook maar bij 1 vlucht gebleven, handen wouden niet meer.

Nog wel wat foto's gemaakt en ook ontvangen van remke:
cimg4688.preview.jpg

cimg4684.preview.jpg

mini-herman-vision%20015.preview.jpg

mini-herman-vision%20032.preview.jpg

mini-herman-vision%20035.preview.jpg

nice

He Herman.

Kist vliegt goed he, wist het wel, ik heb Frank en z'n zoon er zo vaak mee zien vliegen zodoende kon ik er iets over melden voor wat betreft de 'flighthandling-characteristics'.
Enne die motor blijkt ook prima in orde, dussssssss veel vluchten maken dit jaar (hebben Pieter, Remke en Henk, en nog een paar jetvlieger's in het hoge noorden een 'jetvliegmaatje' bij :wink: )
Ga je zien in april.

Groet Ger.

Kist vliegt zeker niet gek. Motor presteerd ook goed maar de rundown was de laatste vlucht nog niet helemaal goed. Nog steeds even in de gaten houden. Indien hij nu weer terug loopt moet de motor echt uitelkaar. Ik hoop snel zodat hij voor april weer inelkaar zit ;)

Ach, als het alleen lagertjes wisselen is en je doet dit op z'n elfendertigst, 2 uurtjes, maar moet je geen verassingen tegenkomen he.
Enne zie je dit niet zitten dan niet aan beginnen, beter laten doen, kan toch nog veel misgaan bij de/monteren als je dit nog nooit gedaan hebt, don't ask, I just know :wink:
Als ie toch uit elkaar moet dan zeker de verbrandingskamer goed schoonmaken/ontkolen.

Ger.

Kist vliegt zeker niet gek. Motor presteerd ook goed maar de rundown was de laatste vlucht nog niet helemaal goed. Nog steeds even in de gaten houden. Indien hij nu weer terug loopt moet de motor echt uitelkaar. Ik hoop snel zodat hij voor april weer inelkaar zit ;)

Lagers lijken nog goed :) Rundown gaat mooi omhoog dus die moeten nog wel een tijdje meegaan. Ik heb alleen nog heeeeel veel last van een hot start als ik de motor na 10-15 min opnieuw start. Als ik langer wacht is er niets aan de hand..... even een topic daarvoor openen.

Na de laatste vlucht gisteren rammelde er ook vanalles. Buitje uit de thrust buis weg en wat moertjes uit de thrust cone.... De boel ligt nu uitelkaar en ik loop alles goed na. Het zit toch echt niet naar mijn zin inelkaar.....

Dit kan een aantal oorzaken hebben..
1. De gasdruk is vanwege de temp nog te laag (gastank vullen/opwarmen, buiten kist houden).

2. Voorspanning van lager is overgenomen door krimpende tunnel, (waarbij het lager niet schuift, maar klem zit (dus het lager wordt niet op voordruk gehouden door de (schotel)veer).

Indien je motor verder afkoelt, schiet het lager weer los en heb je de normale voorspanning weer.

Geef na een vlucht even een zetje tegen de compressor en kijk hoe zwaar deze loopt.
Mogelijk dat na 10 a 20 minuten, de compressor een stuk makkelijker loopt. Dan duidt dit op een moeilijk schuivend lager in de tunnel.
Het kan zijn dat door de eerdere lager probleempjes het lager in de tunnel is gaan meedraaien en hierdoor wat is gaan vreten/klemmen.

Zonder starter kan je dit voelen aan de spinner/as. Normaal gesproken moet je deze iets naar achteren kunnen drukken en moet deze door de voordruk terug gedrukt worden.
(naar gelang de voordruk of deze op het voor of achter lager aan de orde is).

Gisteren weer eens gevlogen met de vision :) De turbine loopt niet super en moest toch getest worden en ik was ook benieuwd hoe makkelijk de kist te vliegen was op ons wat kleine veld in stitswerd ;) Het was bijna windstil en toch was het geen enkel probleem. Start had ongeveer 50 meter nodig en ook de landing lukt makkelijk. Als je hem precies goed aanvliegt en optijd het gas loslaat staat hij halverwege het veld al stil :) Zelfs met een iets snelle landing staat hij voor het eind nog stil. Het werd wat donkerder gisteren met al die buien en dan hou ik liever net iets meer snelheid erop mocht hij de laatste bocht wat scherp in gaan.

Turbine loopt nog steeds wat minder. Vermogen plentie maar iets hoog tijdens accelleratie. Ook wat lagers die moeilijk doen nog maar de kist is met windstil weer echt heerlijk om mee te vliegen :) Volgas gaat hij eenheel eind verticaal voor mooie grote loopings en een leuke snelheid om laag over de komen scheuren.

Ik kwam er gisteren achter dat ik toch nog een hoop te leren heb ;) Gelukkig was de les niet heel duur (scheur voor en achter in de romp en de straalbuis gedeukt) maar wel erg leerzaam. Wat doe ik steeds fout:
- Niet eerst met flaps een circuit vliegen om de kist op de juiste snelheid met de juiste gasstand te krijgen voor final
- Met veel wind nog bijna recht op me af vliegen in final.

De 2 fouten samen zorgden bij de 2 landing voor een vision die opeens wel heel erg snel daalde enkele meters voor het hek. Gas heeft geen zin meer, dan maar redden wat nog kan. Dus vol up om het hek niet al te hard te raken (gaas met prikkeldraad edg). Hij stond bijna 90 graden omhoog op zijn staart.

De klap leek erger dan het was. De kap schoot eraf zonder schade. Prikkeldraad zorgde voor wat krassen onder de neus en scheurde de romp open op 1 plek. Achter werd de afdek ring wat ingedrukt en brak het triplex eruit. De straalbuis was verbogen en geknikt maar is al weer recht. Het gras vatte direct vlam maar ik stond een paar meter verder dus kon net de kist boven de vlammen wegtrekken voordat er echte schade ontstond. Nu alleen een beetje geblakerd richtingsroer.

Kist ligt uitelkaar en krijgt vanavond een glasmat behandeling :) Alleen hoe krijg ik die verbrande graslucht eruit :(

Alleen hoe krijg ik die verbrande graslucht eruit :(
Met wat W.C. luchtverfrisser? ;) Alleen stinkt de kist dan naar synthetische bloemen! :D

Ik probeer me trouwens ook aan te leren om één compleet circuit te vliegen in volledige landconfiguratie; met flaps en retract uit, om zo een constante snelheid op te pikken...

~Jolmer

Ik moet dat er maar in trainen, dit is al de 2e keer dat het gebeurd. Alleen vorige keer was er geen hek en haalde ik precies de rand van het veld nog.

Haha, we zijn nog steeds niet te oud om te leren jetten ;-)

Mijn circuit ziet er als volgt uit:
- voorbij vlucht met wielen uit om te checken of ze alle 3 uit zijn (heb af en toe 1 weigeraar die ik af en toe moet "helpen"),
- op downwind recht voor me half flaps (veelal 1/4 tot 1/2 gas),
- dan op 45 graden draaien naar base,
- afhankelijk van de wind op base naar full flaps,
- indraaien naar final,
- mocht ik nog geen full flaps hebben dan nu naar full flaps en iets sleepgas,
- en het landingspad vast zien te houden,
- op short final of boven de baan (afhankelijk van wind en snelheid) gas eraf en landen.

En recht op je af vliegen is nooit een goed idee ;-)

Succes met de reparaties.

Tja, veel wind en een heel kort stukje om te landen blijft lastig. Ik zal wat verder weg gaan staan. Dicht bij vliegen geeft je het gevoel dat je goed weet wanneer je over het hek bent maar als je het niet haalt maakt dat ook weinig uit :)

Met windstil weer gaat het landen altijd goed.... en daar was ik juist bang voor. Dan doe :
- Circuit inzetten op +/- 30-40 meter hoogte en gas dicht.
- Dan flaps uit (kist pitcht bij hoge snelheden even om te stabiliseren)
- Kist remt af en ik geef gas om het op te vangen en een mooie langzame maar stabiele snelheid op de zoeken. Deze gas stand hou ik dan vast terwijl ik het circuit vervolg.
- Dan in de laatste bocht laten zakken tot +/- 15 meter en mikken op +/- 2 meter hoogte 20 meter voor de baan. Meestal zit ik rond de 100 meter van de baan af.
- Op 20 meter voor de baan gas dicht en iets up los en afvangen vlak voor de landing.

Misschien dinsdag avond weer oefenen :)

Vandaag heeft hij 4 keer gevlogen. Ging wel bijna fout de eerste 2 keer, de zender was te trim instellingen kwijt en dan staat hij erg up getrimd. We hebben o pongeveer 10 meter een hobbel en normaal gaat hij dan verder over de grond maar nu was hij direct los en kwam aardig met de neus omhoog. Ik dacht de eerste keer nog dat het kwam van de reparaties maar de 2e keer exact hetzelfde en ik zag alle trims weer neutraal. 3e en 4e vlucht gingen weer normaal.

Ik heb hem iets naar links getrimd maar als ik kijk naar de hoogte roeren dan staan deze niet gelijk..... maar iets naar links ook :( Ik wil ze gelijk zetten maar wellicht kan ik er beter vanaf blijven.

Start ook, met up trim wat je niet weet :) We waren wel verbaasd hoe snel die kist los kan komen. 10 meter en een hobbeltje, meer was er niet nodig (3bf wind). Ook helemaal niet instabiel oid en hij klom vlot weg met ede neus steeds hoger. Met normale trims begin ik pas na 35 meter (ongeveer) aan up te trekken en heb dan nog 10 nodig om de neus omhoog te krijgen. Bijzonder.....

Back