Hey pieter, ik zal een stukje plaatsen
Zaterdag ochtend leek het weer redelijk goed en dus de accu's nog even geladen en richting appingedam gegaan. Veld was daar mooi droog en bij ons is het een modderpoel naar de regen van vrijdag. Ik was er alleen met pieter voor de eerste vlucht dus heerlijk rustig. Kist opgebouwd, getankt en gestart. Alles ging goed dus omhoog met dat ding. Hij begon al snel iets te springen dus een beetje up en weg was hij

Klein beetje up en rol trim nodig en hij vloog netjes met iets de neiging om de neus te laten zaken bij minder dan 1/2 gas. Na een paar rondjes en lekker volgas voorbij jagen een landing geprobeerd en ik merkte al meteen dat hij flink doorzet. Doordat de flaps en hoogte trim iets up geven totaal zakte hij niet vanzelf lekker door, nog een even aanpassen dus. Pieter coachte me netjes in de goede lijn en de 3e poging was goed. Kist stond vrij snel stil maar sprong toch nog even om hoog. Ik laat altijd hoogte los na de landing maar moet met deze jet toch wat down geven om de neus omlaag te houden. Het doorstarten was geen probleem en ook al heb je het gas volledig dicht en wacht je tot hij weer op pakt dan kan je de kist netjes op hoogt houden zonder dat de snelheid eruit zakt.
2e start en vlucht ging probleemloos en het landen ook. Nog wat springering maar dat komt vanzelf goed. Toen ik alleen de motor uit deed en weer vrij gaf om te koelen gebeurde er niets

Startmotor dood. In de start was er een klein bijgeluid maar door het kabaal moeilijk te horen. Borstels waren compleet door. Motor had al een tijdje gewerkt denk ik en nu met meer spanning op de ecu en kortere kabels was het teveel geworden. Het moet een speed 300 6V zijn geweest dus even rondgebeld voor een vervanger op 7.2V. Bij de Hubbi-Hutte van Heinrich sanders in duitsland, vlak over de grens, lag er nog 1 en toevallig ging remke nog die kant op dus ben ik achter hem aan gereden. Na wat shoppen en wat eten was het weer richting huis. De motor had alleen niet gekoeld na het lopen en met de hand ronddraaien koele wel iets maar ging niet echt lekker. De turbine zat later ook heel even klem maar was direct los en draaide nog soepel. Zal was aangebakken olie zijn geweest denk ik.
Zaterdag 's avonds de boel uitelkaar gehaald. Tenminste, eerst wat pogingen want de motor zat goed vast in het huis. Na wat koelen en met een branden het huis wat verwarmen kwam hij los. De koppeling ging snel uitelkaar maar dat stomme centraal stuk zat muur vast op de as van de motor. Flink koelen en verwarmen hielpt niets. Tot slot grof geweld gebruikt maar dat overleefde de motoras niet. Die knapte recht doormidden. Uitboren ging ook net want het was veel te hard. Enigste optie was dus een nieuw centraal stuk te maken. Uit de doos onderdelen kwamen ene carbon buisje en wat messing buisjes. 2 maten messing en 1 stuk carbon maakte samen een bus die om te motor as viel en waar de koppeling netjes omheen viel. Na wat veilen solderen en lijmen had ik een nieuw centraal stuk. Gat erdoor voor de spie en de boel inelkaar gezet. In de hand deed hij het goed en gemonteerd op de turbine ook. Op 4 cellen spinde de turbine netjes op. Hij trok ook goed terug en een magneet op de start motor houdt hem netjes op zijn plek.
Zondag ochtend was het mooi weer. Ik wou de motor (starter) eerst thuis even testen want hij had immers vast gezeten. Kist in de tuin gezet en geprobeerd te starten. Alles leek goed totdat hij tijdens het accellereren opeens enorm heet werd en de start afbrak. Koeling ging weer niet, startmotor koppelde niet

Dus weer met de hand gekoeld en de warme turbine snel uitgeboud en gekoeld (deed inderdaad wat pijn, zo'n warme turbine in je handen). Ik had de start motor goed vastgezet en had dus weer wat werk om hem los te krijgen. Na wat koelen en weer de brander erbij zag ik dat de koppeling los was gekomen op de as. Solderen was dus niet voldoende ook al kreeg ik het in de hand niet los. Ik heb de as voorzien van kerfen en het stuk vastgelijmd met locktite. Dit zat echt goed vast. Alles weer inelkaar gezet en weer in de tuins gezet om te testen. Start ging nu goed maar er was aardig wat rotzooi aan het branden in de turbine want de vlammen waren flink aanwezig. Start temp was erg hoog maar eenmaal op idle draaide hij netjes zoals ervoor. Ook geen vlammen gezien toen hij eenmaal liep. Motor uitgezet en ik merkte dat hij erg snel stopte. Er zit dus veel aangebrande olie in de lagers. Het spoelt er wel uit denk ik. 2e start was iets te vroeg (turbine was nog warm) en die hem ik maar afgebroken want de buis naar achteren begon aardig geel te zien

15 min later toen hij was afgekoeld nog een start gedaan en dat leek weer helemaal goed. Rundown was bijna zoals gisteren dus de lagers reinigen goed.
Op het veld in appingendam aangekomen de kist weer opgebouwen en gestart. Starten ging super met de nieuwe motor en vlammen waren snel weg. 3e vlucht ging heerlijk en de kist begin ik al goed te kennen. Landing was nog niet zo. Temperatuur van de turbine was dik OK. Rundown was alleen iets korter van de laatste test thuis. 4e vlucht zelfde verhaal maar de rundown was weer iets terug gelopen. Ik denk dat er nog was olie resten uit de as tunnen los komt. Hij heeft immers 2 keer niet kunnen koelen na het draaien. Ik denk dat het wel los loopt, hij blijft mooi netjes op temperatuur. Max EGT zit rond de 670 graden en gemiddeld op 515. Idle zit op 540. Motor loopt lekker en pakt vanaf 60K toeren ook lekker snel op.
Ik denk dat het bij pim nu ook wel meer begint te jeuken

Zijn sprint kan ook snel klaar zijn als hij er voor gaat zitten.
Berto, nu jij nog