1K HT roving en disser

Welke rastermaat is aan te houden als je een disser van 1K HT roving wil maken?

Vierkantjes van 20*20mm? Of is dat al te klein, en kan 30*30mm ook?

Laatst bewerkt:
Berry,

Ik heb de afstand zelfs op 4 cm op mijn vleugel. Als ik de torsiestijfheid vergelijk met een T1 of de Tantalus voel ik geen verschil. Het kan natuurlijk iets slapper zijn maar niet zoveel dat dat duidelijk te voelen is.

Ik heb 30 mm tussen de banen, parallel gemeten.

Bij mijn volgende model ga ik ook wat verder uit elkaar maar natuurlijk geen 40 mm want daar is Theo de uitvinder van. En kopiëren, daar houd ik niet van:D

Het gewichtsverschil tussen 30 mm en 40 mm is erg weinig, de prijs niet.

Loet

gelukkig kopieer ik theo ook niet,, net even nagemeten en ik heb 38mm, dus loet, die vervalt ook al voor jou ;)

gelukkig kopieer ik theo ook niet,, net even nagemeten en ik heb 38mm, dus loet, die vervalt ook al voor jou ;)

Net even gerekend, het leek me logischer om het kwadraat van de Tantalus 8C Competizione V-stelling te nemen.
Je komt dan in de buurt van de 40 maar altijd nog meer dan de 38 mm.

Bij benadering zit ik op 2Pi*2Pi is ongeveer 39.4784 mm.
Mag je ook schrijven als 4*(Pi^2):D

Loet

Ik ben nu wat aan het proberen in Acad. Nu ik van jullie begrijp dat het niet zo krap komt kan ik mooi een maat kiezen waardoor de snijpunten van de disser 1cm buiten een 180mm wortelkoorde vallen. Daar maak ik dan een verstelbare disserweefrekje voor, zodat ik ook een stabilootje en een kielvlak kan voorzien van disser. Ook moet het ding uit elkaar zijn te schroeven om makkelijk opgeborgen te worden.

Met vakjes van 35*35 kom ik al aardig waar ik wezen wil, de disser kan nog wat naar boven verschoven worden.

Vraagje voor de duidelijkheid: gebruiken jullie ook dat 1K roving, of meestal toch 3k? Ik heb dan tegen een redelijk prijsje 1 kilometer 1K roving kunnen kopen. Als meestal 3k wordt gebruikt moet ik wellicht toch de afmetingen aanpassen om aan de gewenste hoeveelheid carbon te komen. Vandaar dat ik toch even bevestiging van jullie vraag.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik precies hetzelfde als wat jij in de link aangeeft.
Jammer dat de rollen van een beetje lengte of 250meter of 7,5km zijn. Had ook graag een rol van 1km gehad.

Vraagje voor de duidelijkheid: gebruiken jullie ook dat 1K roving, of meestal toch 3k? Ik heb dan tegen een redelijk prijsje 1 kilometer 1K roving kunnen kopen. Als meestal 3k wordt gebruikt moet ik wellicht toch de afmetingen aanpassen om aan de gewenste hoeveelheid carbon te komen. Vandaar dat ik toch even bevestiging van jullie vraag.

Tot voor een jaar geleden gebruikte altijd 3K roving op hetzelfde raster van 30 mm.
Het gewichtsverschil zal een gram of 2 geweest zijn ten opzichte van de 1K.
3K is verder wat lastiger om goed plat te rollen.
Ik voel geen verschil in torsiestijfheid bij gebruik van 1K of 3K maar het zal er beslist zijn.

Loet

de wortel van 8 (ongeveer 28,3 mm).

P.s. ik heb nooit begrepen waarom het optimaal is om deze afstand over de gehele vleugel gelijk te hebben.

Als je het niet begrijpt moet iemand je dat verteld hebben:D

Ik heb wel eens geopperd om het naar de tippen toe dichter op elkaar te laten lopen, dit geheel gevoelsmatig (dat scheelt een lastige uitleg)
Bij een bepaald model (welke weet ik niet meer) zag ik net het tegenovergestelde.

Wie kan er iets zinnigs over zeggen? Houd er rekening mee dat de vleugel op de romp vastgeschroefd zit, meestal!!

Loet

Als je het niet begrijpt moet iemand je dat verteld hebben:D

Ik heb wel eens geopperd om het naar de tippen toe dichter op elkaar te laten lopen, dit geheel gevoelsmatig (dat scheelt een lastige uitleg)
Bij een bepaald model (welke weet ik niet meer) zag ik net het tegenovergestelde.

Wie kan er iets zinnigs over zeggen? Houd er rekening mee dat de vleugel op de romp vastgeschroefd zit, meestal!!

Loet

bij de werpvleugel lijkt het me zinvol om het naar de tippen toe dichter op elkaar te laten lopen bij de andere vleugelhelft niet.

Volgens mij zijn de torsiekrachten (want daar is disser toch voor) het grootst bij de wortel en worden kleiner naar de tip toe.
Dus het disser dichter op elkaar naar de wortel toe klinkt niet zo gek, toch :confused:

Volgens mij zijn de torsiekrachten (want daar is disser toch voor) het grootst bij de wortel en worden kleiner naar de tip toe.
Dus het disser dichter op elkaar naar de wortel toe klinkt niet zo gek, toch :confused:

Ja, dat klopt. Maar de doorsnede van de vleugel wordt naar de tips toe steeds kleiner, en daarmee de weerstand tegen torsie ook, dus.......

tijdens "normale" vlucht zijn de torsiekrachten inderdaad het grootst bij de wortel en worden kleiner naar de tip toe. Omdat de vleugel breder en dikker is aan de wortel is de torsie stijfheid daar hoger, hierom lijkt het me niet nodig om de disser bij de wortel dichter op elkaar te plaatsen.

Tijdens de worp is de torsiekracht op de vleugelhelft met de werpstift overal nagenoeg gelijk. Omdat de vleugel aan de tip dunner en smaller is lijkt het me zinvol om de disser hier dichter op elkaar te plaatsen.

Bas.

Dat wordt dus een leuk rekensommetje ;) Lijkt me sterk dat je dan op een precies gelijke tussenruimte van je disser uit komt.

Back