1s of 2s

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door allrounder_w.l.c., 14 feb 2020.

  1. allrounder_w.l.c.

    allrounder_w.l.c.

    Lid geworden:
    8 feb 2007
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lent - Nijmegen
    Mannen,

    na sinds eind 2008 geen DLG meer aangeraakt te hebben, en heel wat andere dingen in de modelvliegsport gedaan te hebben, begon het DLGen toch weer te kriebelen en heb ik mij een 2de hands Stream aangeschaft.
    Het toestel heeft KST08 servo's in de vleugel en Diamond D47 servo's in de romp.

    Nu heb ik al verschillende fora doorgelezen over het gebruik van 1S of 2S lipo's in de kist en ik kom er nog niet helemaal uit.
    Daarom ben ik wel heel benieuwd wat iedereen tegenwoordig in hun kist vliegt qua accu's, hoeveel Mah's, en hoeveel vliegtijd je er nu ongeveer uit haalt.

    Ik zit zelf ontzettend te twijfelen om 2s te gaan gebruiken. Mijn huidige receiver EN servo's kunnen allemaal 2S aan, en naar mijn idee zijn de servo's een stuk nauwkeuriger op een hoger voltage.

    Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen!

    Gr, Niels
     
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Op 2S sneller, daardoor ook een hoger stroomverbruik maar niet nauwkeuriger. Dat laatste wordt vooral door de mechanische component bepaald.
    Of de verhoogde snelheid noodzakelijk of zelfs maar wenselijk is moet je zelf beantwoorden. Iets sterker lijkt mij nauwelijks een probleem.

    Erik
     
  3. Reennie

    Reennie

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Varsseveld, Gelderland
    Ik heb onderhand 3 DLG's, een Binary V2 (900mm), een Longshot 4 en een Stream NXT light. Allemaal vlieg ik ze op 2S. De Binary en de Stream op 300mAh en de LongShot op 600mAh (vanwege het benodigde gewicht) en dat bevalt mij heel erg goed. Kanttekening is dat ik met Lemon ontvangers vlieg en dat de Varioversie van deze ontvangers niet betrouwbaar is op 1S. Verder vlieg ik met Turnigy D56MG servo's.... Ben ik ook heel tevreden over...

    Ow, vliegtijd bij de LongShot is erg lang (nooit helemaal uitgemolken, maar ik denk dat een uurtje of anderhalf haast moet kunnen) en bij de andere gewoon lang (uurtje ofzo - zijn allebei rudderless, dus servootje minder).
     
  4. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    2s heeft met hetzelfde gewicht minder vliegtijd. Feit, te bevestigen door iedereen die beide heeft gevlogen met dezelfde setup.

    D47 vind ik te traag EN onnauwkeurig op 1S met een zwaar geveerde Pullstring Elevator.
    Vlieg zelf met sterkere servos, uitsluitend op 1S.

    Sommige servos vind ik te snel op 2S, Bluebird bijvoorbeeld.
     
  5. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Ik denk dat de meerderheid van dlg vliegers op 1s vliegt. Mijn indruk is verder dat de meest vliegers de platte 1s 600 mah accus gebruikt van Turnigy (hobbyking) of de ronde 1s 650 of 900 mah accus van Turnigy. Bij dlg's met weinig ruimte voorin, zoals bijvoorbeeld de Flitz 2 of de Bamf, zie ik dat men accus gebruikt van 1s 350 mah. Zorg in dat geval voor een goed alarm op je zender (die af gaat als je accu nog 3.7 volt aan geeft), want deze accu’s zijn na een uur wel leeg. Accu’s met 600 mah geven zeker 2 uur vliegtijd.

    Veder goed om te checken of je ontvanger volgens de specificatie goed functioneert op 1s (en dus tot 3,5 volt).

    Verder hoor ik ook (net als i shem) dat d47 servos redelijk langzaam zijn op 1s. Maar in de praktijk worden d47 servos nog steeds op elevator gebruikt - en ook op 1s. Het is zeker niet perse nodig om op 2s te gaan vliegen met een d47 op elevator.

    Mijn indruk is verder dat de meeste DLG vlieger KST servos gebruiken voor alle functies. Zelf doe ik dat ook. D47 gebruik ik niet.

    Kortom, als je receiver het aan kan is 1s prima.

    Groet, Roger
     
    allrounder_w.l.c. en tunderman vinden dit leuk.
  6. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Leuk dat je het DLG-en weer op pakt!
    Er is sinds 2008 heel veel veranderd en met een stream heb je meteen een goede keuze gemaakt!

    Ik ben het helemaal eens met Roger.
    De meeste DLG-ers die ik ken vliegen op 1S.
    Het grote voordeel van 1S is de vliegduur.
    Ook de ruimte die het inneemt speelt hier een rol bij mij.
    Ik heb ook een stream NXT en een Concept X5 en vlieg beide met platte turnigy's van 600 mah.
    Ik zie eigenlijk geen voordelen van een 2S.
    Ok, je hebt een hoger voltage waardoor ze sneller en krachtiger zijn, maar dat weegt voor mij niet op tegen de lange vliegduur en het gepiel om deze in mijn rompje te krijgen. Bovendien moet je deze dus ook sneller wisselen.
    Op 1S reageren mijn DLG's snel genoeg vind ik.

    Have fun, en kom is een keertje kijken bij een wedstrijd. Kan je veel van leren en bovendien is het nog gezellig ook.
     
    flytonio, RJA en tunderman vinden dit leuk.
  7. allrounder_w.l.c.

    allrounder_w.l.c.

    Lid geworden:
    8 feb 2007
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lent - Nijmegen
    Mannen,

    Super bedankt voor alle input tot nu toe! Ik ben weer een stukje wijzer geworden. 1s gaat het worden. Ik heb vanuit het droneracen een aantal goede 1s 650mah packs liggen die ik goed kan gebruiken en wat qua gewicht ook mooi zal uitkomen in de stream. De ontvanger kan 1s ook prima aan.

    Volgende interessante punt wordt OpenTX volledig uitpluizen/leren. Tot op heden altijd racequads gevlogen welke 0 programmering in de zender nodig hadden dus dit wordt nog wel een uitdaging.. gaaf!

    @spedter ik ben zeker van plan om weer een keer bij een wedstrijd langs te komen. Ik ben heel benieuwd hoe het er tegenwoordig aan toe gaat, en heb nog weer een hoop te leren + natuurlijk altijd gezellig om weer nieuwe mensen te meeten
     
    spedter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina