De eerste wedstrijd van het seizoen 2019 staat weer voor de deur en zal plaatsvinden bij RMF Friendship in Dalfsen. Datum 13 April. Iedereen met een Electro zwever die eens wil proeven aan het “Rakken” vliegen is welkom en kan meedoen aan de wedstrijd , de ervaren vliegers zullen je helpen. Je hoeft geen brood mee te nemen want de club heeft genoeg lekkere dingen. Om 9:00 starten we met opbouwen , 10:15 de briefing en 10:30 start 1ste ronden. Graag even aan melden via de mail bij mij (ddewaart at frikkee.nl) of via de F5B.nl site. Laten we er een leuke en gezellige dag van maken en hopen op mooi weer. Groetjes, Dennis
O jee, nog zoveel te doen! Het is weer de jaarlijkse rush om alles klaar te krijgen, zoals ieder jaar Heb er al wel zin, is alweer te lang geleden dat we een lekker dagje F5B hebben gedaan. Heb je al mooi weer besteld? Gerben
Komend weekeind laatste kans om wat te trainen en te testen. De berichten zijn goed, dat wordt nog even flink vliegen.. To do lijstje: 5 aandrijvingen gereed maken (regelaar modificeren en aan motor solderen, instellen en testen) 3 Modellen bouwen (2x F5F, 1x F5B). lipo's solderen Nieuw camera systeem opbouwen Nieuwe rompheaters Nieuwe heaterbox Trainen. Jammer dat werken zoveel vrije tijd kost, anders zou het een stuk beter opschieten
Hoi Willy, Uitdagend is het zeker, en niet alles zal af zijn voor de eerste wedstrijden. Vanavond nadat ik bijgekomen was van een drukke werkdag nog twee motoren kunnen solderen. Morgen nog even platte kantjes op de assen en de kv meten, dan mogen ze in een romp. Daarna of aan de F5B aandrijvingen, of aan een van de F5F modellen. Ik denk aan het laatste, als ik er de puf voor heb. Komen weekeind moet er stevig getraind worden, loop een beetje achter. Dus dan zal er weinig tijd over blijven voor bouwen, maar we zullen zien... Groetjes, Gerben
Een esc modificeren, dat werkt op mijn nieuwsgierigheid! Kun en of wil je daar meer over vertellen? Wat doe je dan precies? Of is het staatsgeheim? Groeten, Arnold
Arnold, Niet geheims aan, en op zich vrij simpel. Ik soldeer een extra brug tussen de vermogens prints, voor een betere verdeling van de stroom tussen de vermogensboards. Standaard zitten er twee dunne pennetjes tussen die boards, dat vindt ik bij >150A onvoldoende. Daarnaast het toevoegen van 3 extra LOW_ESR condensatoren, om de rimpelspanning bij hoge stromen te beperken. Normaliter gebruik ik Panasonic FM, 470uF 35V. Standaard zitter er twee condensatoren op van 470uF, dat wordt daarmee ruim verdubbeld Deze gemodificeerde regelaars vlieg ik in F5F bij stromen van >300A (toen ik nog 4S vloog) en nu op 6S bij vermogens boven 4kW. Eerlijk gezegd zelfs 4.7kw, maar dat is waarschijnlijk wel op het randje en zou ik beginners niet aanraden. Normaliter raadt is max 250-270A aan en max <4kw. Inmiddels vliegt trouwens ongeveer 75% van de F5F Eurotour piloten met 'mijn' regelaar. Met €75.--een betaalbare instap in het F5 wedstrijd vliegen en daar gaat het me om, de instap voor nieuwe geinteresseerde piloten zo laag mogelijk houden. Voor de F5B aandrijvingen gebruik ik Castle 120HV regelaars. De eerste stap is alle bestaande draden eraf te solderen, die zijn te dik, stug en zwaar (8AWG aan de ingang). De 10AWg draden die normaliter naar de motor gaan, die komen aan de ingangszijde. Dan houdt je eentje over (3 motordraden, 2 ingang). Die laatste gebruik ik om de motor aan te solderen. De middelste motordraad wordt direct op de regelaar gesoldeerd. Maar omdat bij een Castle 120HV de 'pads' in de lengterichting op de print zitten en niet naast elkaar, moeten de andere twee iets verlengd worden, daar gebruik ik die 3e draad voor. Natuurlijk ook hier extra condensatoren, 3x Panasonic FM 50V 330uF. Omdat Castle regelaars de warmte goed verdelen, heb je wel een dikke pook nodig om ze goed te solderen, ik gebruik 100W met hamerkop, of 150W met normale punt. Heb je weinig ervaring met solderen is het beter de originele draden te laten zitten.. Groetjes, Gerben
Ach, ik ben ruim op tijd klaar dit jaar. Accu's gesoldeerd, nieuwe zender, programmeren en 1 vluchtje gemaakt. Wat kun je nog meer doen
Klopt. Net maar even de Schulzebalcab14 van de juiste kabels voorzien zodat ik 2 laders kan gebruiken. En dan zondag de lucht in Dalfen vast wat voorbereiden.
Zo, voorlpoige versie van de startlijst s klaar, maar er kunnen er altijd nog meer bij natuurlijk Bij interesse gewoon melden, je bent welkom en we zijn altijd blij als er nog een paar piloten meevliegen. Zoals altijd vliegen we met een heel divers veld. Ik denk dat Mark en Jan een leuke strijd kunnen leveren met hun balsa/schuim-klassieker en Jan zijn Funray (Multiplex). Wie haalt er 20 rakken? Erik vliegt voor het eerst mee met de Medusa, de klassieker van Nederlandse bodem destijds gebouwd door Pieter. Johan verwachten we terug-van-nooit-weggeweest. Dennis is het aan het werk geweest na wat schades maar heeft de boel weer voorelkaar, net als Pieter. Ik heb wat nieuwe dingen getest en ben benieuwd hoe dat zal gaan in de wedstrijd. Ook verwachten we weer wat buitenlandse piloten. Natuurlijk uit Belgie, maar ook Engeland, Frankrijk en mogelijk Duitsland. Trouwens de controle-ontvanger niet vergeten mannen! Groetjes, Gerben PS kan iemand dat zonnetje nog een beetje aansporen, wordt een fris dagje!
Na lange tijd weer eens een F5B wedstrijd bezocht. De eerste dit jaar, bij de altijd gastvrije RMF Friendship in Dalfsen. Dank aan Gerard en Mieke voor het eten en drinken en de gezelligheid. Het was een heerlijke zomerse dag. Nog een video van een herintreder met een oude Medusa. En als altijd achteraf eten, eigenlijk de reden van de wedstrijden vliegen. En de foto's We also had two guestpilots, one from Great Britain and one from France. Thanks, merci. GJ
Bekijk bijlage 317223 Bekijk bijlage 317224 Bekijk bijlage 317225 Bekijk bijlage 317227 Bekijk bijlage 317228
Een lentezonnetje, regen, hagel, sneeuw en in een slaapzak op de rakken zitten. Het was een merkwaardige maar wel gezellige vliegdag weer. Volgende keer doe ik mee.
Was gezellig dat je er was Johan, en bedankt voor het rakkenzitten. Wel aparte sensatie om op een wedstrijd de rakkenman ´in te stoppen´in zijn slaapzak